madden nfl 17

Review: Madden NFL 17 – Laten we eerlijk zijn, American Football is een sport die niet super populair is in Nederland. In ons koude kikkerlandje regeert koning voetbal, maar dat betekent natuurlijk niet dat helemaal niemand geïnteresseerd is in de Amerikaanse sport. Er zijn dan ook zeker gamers te vinden die niet uitkijken naar de nieuwste FIFA of Pro Evolution Soccer, maar naar de nieuwste Madden. Aan deze groep mensen willen we graag laten weten hoe Madden NFL 17 uit de verf komt.

Op het veld

Fans van de Madden-serie lopen al een aantal jaar te verkondigen dat sinds Madden NFL 2005 er nooit meer een deel is geweest die zich hier qua gameplay mee kan meten, laat staan verbeteren. De laatste drie jaar doet EA Tiburon goed zijn best, maar er ontbrak altijd wel wat aan. Dit kwam vaak doordat er op één ding werd gefocust, maar hier geen counter tegen was in een wedstrijd. De balans tussen de aanval en verdediging was dan ook vaak niet zoals het hoorde. Met het nieuwste deel heeft de ontwikkelaar op dit punt eindelijk wel goed werk afgeleverd en dat maakt het spel direct heel erg aantrekkelijk.

1464405139_madden-nfl-17

Goed, beter, best

In Madden NFL 17 is de physics-engine voor de speler met de bal flink onder handen genomen. Het verplaatsen van je lichaamsgewicht, als je bijvoorbeeld een schijnbeweging maakt, is nu veel realistischer. Dit zorgt er voor dat het veel natuurlijker speelt en je betere controle hebt over een speler. Vooral de running backs hebben veel baat bij deze verbetering. Voorheen was het moeilijk om een goede ‘running game’ op te zetten, maar in Madden NFL 17 is het weer een geweldige toevoeging voor je aanval. Gelukkig heeft EA Tiburon er nu ook voor gezorgd dat dit niet te overpowered is – iets wat ze voorheen vergaten.

Om de verbeterde running game van de offense te counteren, let de verdediging nu beter op zijn ‘gap assignments’. Spelers die toegewezen zijn om bepaalde gaten in de offensive line voor hun rekening te nemen, gaan nu niet als een kip zonder kop achter de running back aan. Hun voornaamste opdracht is ervoor zorgen dat een running back niet door een gat van zijn offensive line kan ontsnappen. Dit lijkt heel normaal, maar dit was al jaren niet het geval in de Madden-serie. De verbeterde physics-engine en de betere ‘gap assignments’ van de verdediging zorgen ervoor dat de game veel meer in balans is. Toegegeven, het wil heel af en toe nog wel eens de mist ingaan, maar gelukkig beïnvloedt dit het spel nauwelijks.  Je moet nu dus veel strategischer denken als je een play opzet en dat is natuurlijk een goed teken.

053103

Spectaculaire hits

Wat ook steeds beter tot zijn recht komt, is het tackelen. Voorheen zag je wel eens dat spelers dom over iemand heen vielen na een play of dat armen in rare posities terecht kwamen, maar dat is nu een heel stuk minder. Het is nog steeds niet perfect, maar het is nu niet meer een punt waar je je aan zal irriteren. Sterker nog, sommige hits zien er nu heel erg spectaculair uit en zullen je af en toe uit je stoel doen springen van opwinding. Ook zien de ‘hits’ er nu realistisch uit, iets waar voorheen wel eens een loopje mee werd genomen. Dit werd gedaan om het dan spectaculairder te maken, maar dit had juist een averechts effect. Nu is er nog steeds ruimte voor verbetering, maar het zit nu goed in elkaar.

Blessureleed

De ontwikkelaar heeft ook meer werk gemaakt van dingen die je op het eerste gezicht niet op zullen vallen. De special teams kunnen nu daadwerkelijk speciale plays maken en de nieuwe kick-meter zorgt voor extra spanning bij field goals. Tevens kwamen de penalty’s voorheen niet echt overeen met een wedstrijd in de NFL. In Madden NFL 17 is dat nu wel het geval. Dit lijkt op zich niet veelzeggend, maar het heeft wel degelijk een grote impact. Ditzelfde geldt voor blessures. Fans weten niet beter of je kan elk seizoen in Madden overleven zonder dat er maar één speler geblesseerd raakt. En als het dan toch gebeurde, dan was deze na hooguit twee weken weer van de partij. Gamers zullen dan ook flink opkijken met het nieuwe deel. In American Football is het onmogelijk om als team zonder blessures je seizoen door te komen, dus in Madden NFL 17 is dat niet anders en dat is een prima beslissing van de ontwikkelaar.

image.img (1)

Zo hadden wij tijdens ons seizoen in de game op een gegeven moment vijf sterspelers geblesseerd, waarvan één voor het gehele jaar. Je zult dus hierop moeten anticiperen en op zoek moeten gaan in free agency of, als dat nog kan, ruilen met andere teams voor spelers of ‘draft picks’. Je moet nu dus ook goed met tegenslagen om kunnen gaan en goede reservespelers hebben, anders kost het je een plek in de play-offs. Ook hier geldt weer dat het de realiteit benadert en dat zorgt er voor dat Madden NFL 17 op gameplay-vlak heel erg goed in balans is. Het is dan ook niet alleen heerlijk om de game te spelen, maar het is ook echt heel vet dat er dingen gebeuren zoals in de echte NFL.

Franchise

Door de betere balans in gameplay wordt de franchise naar een hoger niveau getild. Dit heeft er wel voor gezorgd dat de ontwikkelaar minder tijd had voor de verschillende modi. De meeste zijn dan ook zo goed als niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. Alleen de Franchise modus is onder handen genomen en hierin zijn veel veranderingen doorgevoerd die deze modus nog beter en leuker maken. Je kunt nu bijvoorbeeld veel gemakkelijker je team managen. Het ruilen van een speler, het draften van nieuwe spelers en zoeken naar versterking gaat nu veel sneller, omdat nu alles wat je wilt weten op hetzelfde scherm aanwezig is.

Madden-17-Screenshot

Voorheen moest je vaak tussen een aantal schermen heen en weer gaan om alle informatie voor handen te krijgen en dat was erg omslachtig. Dat is nu gelukkig allemaal verleden tijd en het is een ware verademing. Ook het trainen van je team en het ontwikkelen van spelers is nu veel beter uitgewerkt. Dit zorgt er voor dat de Franchise modus weer de vetste modus is in plaats van het vorig jaar geïntroduceerde Draft Champions. Deze is nu ook weer aanwezig – en is nog steeds leuk om te spelen – maar hier zijn geen veranderingen in doorgevoerd. Ditzelfde geldt ook voor Madden Ultimate Team.