Gisteravond stond in het teken van Call of Duty XP en tijdens dit evenement werd de multiplayer van Call of Duty: Infinite Warfare voor het eerst aan het publiek getoond. Er werd een trailer getoond en tegelijkertijd werden ook de eerste details bekendgemaakt. Inmiddels zijn er veel meer nieuwe details onthuld en hieronder kan je de belangrijkste terugvinden. Verder kan je onderaan dit bericht nog een paar nieuwe screenshots bekijken.

Combat Rigs

Infinite Warfare introduceert een nieuw systeem genaamd ‘Combat Rigs’. Je kunt deze een beetje vergelijken met de Specialists uit Call of Duty: Black Ops III. In totaal zijn er zes verschillende Rigs waaruit je kan kiezen. Elke Combat Rig heeft zijn eigen vaardigheden en wapens. Hoe dit in zijn werk gaat is echter wel anders dan in Black Ops III.

De vaardigheden en wapens van de Combat Rigs zijn namelijk verdeeld in twee categorieën; Payloads en Traits. Onder Payloads vallen wapens en vaardigheden die vergelijkbaar zijn met die van de Specialists uit Black Ops III. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een rail gun of meer armor. Traits zijn meer passieve extra’s, die je beter kunt vergelijken met perks zoals we die in Call of Duty kennen.

Elke Combat Rig heeft in totaal drie Payloads en drie Traits. Aan jou de keuze om voor jouw Rig naar keuze één Payload en één Trait te kiezen. Een noemenswaardig verschil met de Specialists uit Black Ops III is dat je in Infinite Warfare tijdens een potje kunt wisselen van Rig, iets dat in het vorige deel niet mogelijk is. Hierdoor kan je dus mid-game je speelstijl aanpassen, mocht dit nodig zijn. Voor een uitgebreid overzicht van alle Rigs en al hun Payloads en Traits kan je hier terecht.

Maps

Infinity Ward heeft tot nu toe vijf maps uit de multiplayer van Infinite Warfare onthuld. Het is nog niet bekend hoeveel maps de game in totaal zal bevatten. Wel liet men weten dat er geen maps in de game zitten waarop er geen of minder zwaartekracht is. Dit ondanks dat niet alle maps zich op Aarde afspelen. Hieronder een korte beschrijving van de tot nu toe onthulde maps.

  • Frontier – is a small section of an immense space station that is in orbit around the planet Neptune. The action is funneled down a long, central corridor, with side-paths offering an element of strategy and a claustrophobic lower lane for players craving chaos.
  • Throwback – This look back at a 1950s “main street USA” locale sits on a giant, rotating, torus-shaped space station. A large circular lane rings the perimeter, while a large center square with multiple avenues of approach and two opposing windows offers a wide range of engagement opportunities.
  • Frost – A research facility set atop the icy surface of Jupiter’s moon Europa. Ample opportunities for vertical combat and rapid encounters around sleek modular elements highlight this frozen battleground.
  • Breakout – Set in a remote location on a snowy, earthbound mountain top, Breakout is home to maximum-security Black Mountain penitentiary. Beautiful outdoor vistas with sections for ranged combat are a stark contrast to the tight, fast paced battles that can occur in the prison’s cellblock, security rooms, and processing corridors.
  • Terminal – A dynamic range of combat areas are set both in and around a futuristic spaceport on the moon in this reimagining of the classic Modern Warfare map “Terminal.”

Wapens en crafting-systeem

Call of Duty: Infinite Warfare bevat tal van wapens in verschillende categorieën zoals assault rifles, shotguns en sniper rifles. Er is echter ook een nieuwe categorie met klassieke wapens. In deze categorie zitten enkele wapens uit eerdere Call of Duty games.

Ook is er een nieuwe wapen crafting-systeem. Dit systeem draait volledig om ‘Salvage’, een nieuwe in-game currency. Door de multiplayer te spelen verdien je vanzelf meer Salvage. Met deze Salvage kan je varianten van de wapens uit de game craften. Elk wapen, zowel de primaire als de secundaire, heeft vier extra varianten die gebaseerd zijn op hoe zeldzaam ze zijn. De zeldzamere varianten kosten vanzelfsprekend meer Salvage.

Het speciale aan deze varianten is dat ze extra perks krijgen. Zo is er een wapen variant waarmee je meer punten krijgt voor elke kill en is er een variant van een Sniper Rifle die sterker is op grote afstand. De eerdergenoemde klassieke wapens hebben geen speciale varianten die je kunt craften.

Overig

Call of Duty: Infinite Warfare heeft een nieuw Gesture systeem, waarmee spelers in-game gebaren kunnen maken naar andere spelers tijdens de wedstrijden. Ook werd duidelijk dat de game geen Theather-modus bevat waarmee je gespeelde potjes terug kunt kijken. Verder keert het pick 10-systeem weer terug voor het maken van je classes.