Knipsel
Review: Attack On Titan: Wings of Freedom – Als je bekend bent met Attack on Titan – de manga hebt gelezen of de anime hebt gezien – dan herinner je je vast nog wel het machteloze gevoel van toen de Titans door de muur Maria braken; één van de drie muren die de Titans moet afweren. En het is weer zo ver, de Colossal Titan is terug van weggeweest en staat opnieuw op het punt om de muur af te breken. Eventjes dachten we dat de alom bekende hartverscheurende scène volledig was overgeslagen, maar uiteindelijk werd het toch getoond. Dé reden dat Eren Yaeger – één van de hoofdpersonages in de game – besloten heeft om het zijn levensdoel te maken om de Titans uit te moorden. Datzelfde gevoel van toen, de tranen die we proberen te bedwingen, het lukt ons nog maar nauwelijks.

Welkom in het Survey Corps

De game zet zich voort enkele jaren na deze droevige gebeurtenis, waarvan we in verband met spoilers een groot gedeelte aan de verbeelding overlaten, en Eren heeft net zijn training voltooid. Het corps van jongeren die zich inzetten om de orde te bewaren en de stad veilig te houden, wordt verdeeld in drie groepen. Slechts de beste 10 hiervan mogen de keuze maken om bij de Military Police te gaan die zich binnen de veiligheid van de derde muur bevinden. Ondanks dat Eren hierbij hoort, verkiest hij het om zich bij het Survey Corps te voegen. Deze focust zich vooral op patrouilles buiten de beschutting van de muren en het uitdunnen van de massa’s aan Titans die uit zijn op mensenvlees.

AoT2

Het verhaal van de game volgt het verhaal van de manga en anime op de voet en ook de gameplay in de game weet nagenoeg alles wat je ziet in de anime te evenaren. Het enige jammere aan het verhaal is dat, ondanks de optie dat we ‘Gore’ willen, sommige scènes gecensureerd zijn. Het grootste gedeelte van de gameplay beslaat het redden van personen en stukken stad, waarbij de constante in het verhaal de kwaadwillende Titans zijn. Voor zij die niet bekend zijn met het concept: Titans zijn naakte uit de kluiten gewassen, maar vooral lompe wezens en zij eten mensen. Waar ze vandaan komen en waarom ze mensen eten, is niet bekend. Ze zijn echter wel een ernstige bedreiging voor de populatie, maar kunnen niet gestopt worden; slechts ingeperkt.

Nitro-aangedreven Spider-Man capriolen

Aangezien de Titans vele malen groter zijn dan mensen, komt bij het verslaan van individuele Titans Omni-Directional Maneuver gear kijken. Deze nitro aangedreven gear, die je met grote kracht vooruit stuwt en gebruikmaakt van Spider-Man achtige kabels met haken eraan, is je beste vriend tijdens de gevechten. Hiernaast heb je ook twee zwaarden waarmee je ledematen kunt afsnijden om de Titans minder mobiel te maken, of om hun nek door te snijden om ze te verslaan. Let er wel op dat het gas van je maneuver gear kan opraken of dat je zwaarden bot worden, hierdoor raak je je beweeglijkheid kwijt en het vermogen om de Titans af te weren. Daarnaast ben je ook direct een makkelijk, eetklaar hapje zonder gear. Dit is dus een belangrijk iets om op te letten tijdens je missies.

AoT1

Met vierkantje lanceer je de kabels, welke overigens niet ‘zomaar in de lucht’ vastzitten maar ook altijd naar een solide object gaan (klein detail). Als er een Titan in de buurt komt, gebruik je R1; hiermee activeer je de combat modus en kun je op specifieke lichaamsdelen richten. Druk nogmaals op vierkantje en je zet een kabel vast aan dat specifieke lichaamsdeel en laat je stick los om jezelf erop af te lanceren. Met de juiste timing (en ook de juiste aanvalshoek!) kun je door middel van driehoekje je zwaarden gebruiken om het vlees van de Titan open te rijten. Na een goed getimede aanval, vertraagt de tijd even zodat je de gelegenheid hebt om opnieuw je kabel te lanceren, waardoor je niet op de grond achterblijft nadat je een Titan verslagen hebt. Tevens ook een goed moment om de camera te corrigeren, die in alle hectiek soms op verkeerde plekken blijft steken.

(Allesbehalve) Omega Force’s kenmerkende gameplay

Het is even wennen, vooral omdat de combat zo chaotisch kan zijn wanneer je omringd wordt door meerdere Titans. Met een beetje doorzettingsvermogen heb je het gebruik van de maneuver gear zo onder de knie. Afgezien van de extra ‘coole’ aanvallen die je leert wanneer je level up gaat, blijft de basis van de gameplay hetzelfde. Je krijgt ook geen magische ‘ontruim het hele veld’ skills, zoals in Dynasty Warriors. Het enige wat kan afwijken is wanneer je een ander personage dan Eren gebruikt, bijvoorbeeld zijn adoptiezusje Mikasa of zijn grote idool Levi. Zij hebben een iets andere move-set waardoor er iets meer variatie ontstaat in de gameplay. Desondanks kan het een beetje repetitief aanvoelen, maar er zijn genoeg redenen om toch door te spelen, waaronder het verhaal en de drive om een betere rank te krijgen.

AoT3

Omega Force heeft het totaalplaatje goed weten te vertalen naar een game. Dat is altijd nog maar de vraag, wanneer er een game gemaakt wordt van een film, serie of ander gelicenseerd product. Natuurlijk is dit niet de eerste keer voor de ontwikkelaar en we zijn er erg tevreden over. De sfeer en de muziek zijn bijna niet te onderscheiden van hoe dit op elkaar aansloot in de anime en ook de visuals zijn erg mooi. Natuurlijk is het niet te vergelijken met het grafische schoon van Uncharted 4, maar toch is het heel erg trouw aan de serie zoals wij die al gewend zijn.

Wat zei die nou net?

Ook zijn dezelfde stemacteurs gebruikt, wat zowel een voordeel als een (heel groot) nadeel met zich meebrengt. De stemmen zijn Japans, wat wij normaal gezien zelfs prefereren. Ook ditmaal wordt de spijker op zijn kop geslagen qua emotie, maar veel van de conversaties worden gehouden tijdens missies en dan vaak tijdens verhitte combat. Wij, zoals velen anderen, verstaan geen Japans en we hebben door de focus die benodigd is voor de combat niet de tijd om ondertitels te lezen. Hierdoor kun je dus veel van het verhaal mislopen en dat uit zich vooral voor de niet-kenners van Attack on Titan in een groot probleem. Het verhaal is namelijk een belangrijk onderdeel van de game, wat hierdoor niet (goed) tot zijn recht kan komen.

AoT4

Attack on Titan voor de PS4 is een perfect voorbeeld van passie voor de franchise, waarvan de afwerking net wat beter had gekund. Toch is het sprongen vooruit op de zoveelste gemiddelde licentie game van tegenwoordig en dat is iets wat we zeker wel kunnen waarderen. Eenieder die houdt van grootschalige gevechten, maar zich meer focust op de techniek dan op hack ’n slash elementen, zal Attack on Titan: Wings of Freedom kunnen waarderen. De instapdrempel voor zowel het verhaal als de moeilijkheidsgraad qua gameplay, is vrij laag en werkt zichzelf geleidelijk naar een climax toe waar zowel de fan als de nieuwkomer van kan genieten. Er zijn natuurlijk wel aandachtspuntjes, zoals de wat rommelige HUD, de camera die wel eens kan blijven steken op een vervelende plek, onnodige censuur, maar vooral de implementatie van het verhaal op momenten die gewoon niet te volgen zijn. Desalniettemin wederom een redelijk geslaagd project van de hand van Omega Force.

• Vloeiende gameplay
  • Visueel goed afgestemd op anime/manga
  • Ohja een multiplayer!