Column: Ik koop een PS4 Pro en dit is waarom – Je hebt op PSX-Sense al uitgebreid kunnen lezen wat de PS4 Pro precies is en waarom deze console mogelijk interessant is voor jou als gamer. Deze column gaat echter over mijn persoonlijke mening over de PS4 Pro en de reden waarom ik er één ga kopen.
De PS4 Pro vult een gat dat de PS3 aan het einde van haar levenscyclus niet wist te vullen. De PS3 is ruim 7 jaar op de markt geweest en het heeft wat mij betreft veel te lang geduurd voordat de PS4 eraan kwam. De PS3 heeft ruim 7 jaar hier bij mij thuis gestaan, maar aan het einde voelde het gewoon gedaan met deze console. Neem eens Grand Theft Auto V. Het zag er aardig uit, maar echt bijzonder was het grafisch gewoon niet meer. Het maximale kon niet uit de game gehaald worden, want de hardware liet dit simpelweg niet toe.
Met de komst van de PS4-versie van GTA V werd dit bevestigd, de game zag er op de PS4 veel mooier uit en de GTA-ervaring was zoals deze moest zijn. De PS3 was simpelweg te lang op de markt en hardware van 7 jaar oud werkt gewoon in deze tijd niet meer, omdat het qua ontwikkelingen veel sneller gaat vandaag de dag. Ondertussen zag je PC-gamers prachtige games spelen en daar zat jij dan met je oude hardware.
Niet iedereen vindt graphics even belangrijk, maar voor mij maakt het of breekt het een game. Wanneer ik een game als Uncharted 4: A Thief’s End speel en getuige ben van prachtige graphics en oog voor detail, raak ik meer geïnvesteerd in een game. Vandaar dat de PS4 Pro voor mij dan ook een uitkomst is, want deze console optimaliseert de ervaring. Ik wil de nieuwe games straks gewoon op de best mogelijke manier spelen via mijn console en de PS4 Pro gaat hiervoor zorgen.
Technologie gaat tegenwoordig sneller dan dat we gewend zijn. Hardware ontwikkeling gebeurt op een dusdanig hoog tempo dat oude gewoontes komen te vervallen. We leven niet meer in een tijd waarbij we 7 jaar geduldig wachten op een nieuwe console om dan pas betere graphics te krijgen. We leven niet meer met de gedachte dat een nieuwe generatie de oude games overbodig maakt. Het is geen 1998 meer, het is 2016 en in dit tijdperk gaat het allemaal net iets anders. Dit moeten de gamers op leeftijd ook beseffen, tijden veranderen en dus console-generaties ook.
Het feit dat Sony de ballen heeft om te midden van een cyclus een verbeterde console uit te brengen, daar heb ik alleen maar respect voor. Het introduceren van een nieuwe console is voor PlayStation altijd maar om één ding te doen geweest; betere hardware. We krijgen deze betere hardware nu veel eerder dan in het verleden het geval is geweest en dat is uiterst positief.
Als men met de PS4 net zo lang had gewacht om betere hardware te introduceren als bij de PS3 het geval was, dan zou dat in potentie klanten kunnen kosten. Er is immers een hele grote doelgroep die gewoon houdt van de nieuwste hardware. Toen de PS4 uitkwam in 2013 waren 4K TV’s bijvoorbeeld nog amper in menig huiskamer te vinden. Ga je echter vandaag de dag een TV kopen, dan is de kans aanzienlijk groot dat je een 4K-model aanschaft. Waarom zou je dan nog bijna 5 jaar moeten wachten voordat je hier het maximale uit kunt halen? De PS4 Pro groeit mee met de behoeftes die consumenten hebben.
“Als de PS4 bij launch krachtiger was, dan zou de PS4 Pro nu niet nodig zijn”, zou je kunnen zeggen. Sony is juist slim geweest om de hardware van de PS4 ‘normaal’ te houden. Dit zorgde ervoor dat de console voor een ‘lage’ prijs aangeboden kon worden, om zo een enorme installed base voor elkaar te boksen. Het meteen introduceren van een uiterst krachtige console voor pakweg 600 euro is tegenwoordig geen slimme zet meer. Dit had de PS4 namelijk een product gemaakt waar alleen de hardcore gamer interesse in zou hebben gehad.
De PS4 Pro zorgt ervoor dat je betere hardware krijgt zonder in een geheel nieuwe generatie te hoeven stappen. De PS4 Pro zorgt er ook voor dat al je oude games speelbaar blijven en in veel gevallen er nog beter uit gaan zien dan voorheen. Daarnaast verkort de PS4 Pro ook nog eens het ellenlange wachten op een nieuwe generatie om betere graphics en vooruitstrevende technologie te krijgen. Daarnaast is nog het mooiste van alles; je hoeft niet te upgraden! Past de huidige PS4 bij jouw persoonlijke eisen? Top, houden zo! Je console raakt niet overbodig en iedereen is tevreden. Je gaat dezelfde games spelen als mensen met een PS4 Pro en Sony blijft jouw PS4 voor de komende 4 jaar gewoon ondersteunen. Er verandert dus voor de mensen die geen PS4 Pro willen helemaal niets. Het enige dat verandert, is dat de groep die wel het nieuwste en het beste wil, ook tevreden gesteld wordt.
Wat mij betreft is deze manier van upgraden de toekomst en ik hoop dat Sony deze koers blijft volgen. Sony, breng vooral om de 2 á 3 jaar een verbeterde console uit in PS4 Pro stijl en dan is iedereen tevreden. Want op deze manier verbeterde hardware introduceren is veel klantvriendelijker dan het maken van nieuwe generaties. Ik hoef geen PlayStation 5, maar gewoon de keuze of ik om de 2 á 3 jaar een betere console wil. Ik wil de games die ik vandaag koop nog steeds kunnen spelen op een console die ik over 5 jaar koop.
De manier waarop Sony omgaat met de PS4 Pro is de toekomst en dat juich ik alleen maar toe. Hier komt de PS4 Pro dan ook op de releasedatum meteen in huis.
Ik ga de Playstation Pro kopen, omdat ik ook de VR koop. Had ergens gelezen dat het de kwaliteit ,dus de framerate of grafisch, 50% verbeterd tov de oude Playstation 4. Ik koop het misschien niet op launch, omdat het misschien wat teveel achter elkaar is. €400,- in oktober en €400,- in november.
Weten jullie trouwens of dat externe kastje van de VR nog nodig is bij de Playstation Pro?
@Rhythmicjoint: het kastje is nog nodig.
De PS3 is naar mijn mening helemaal niet te lang op de markt geweest. Als ik de prestaties van de PS4 zie, zijn die ook niet echt spectaculair beter. En dan nu al weer met een PS4 PRO aan gaan komen. Had de PS4 iets duurder en beter gemaakt of had even gewacht en met een sterk verbeterde PS5 gekomen. Ik hoef die PS4 pro zonder meer niet, want voordat ze spelletjes maken die dat ding benut is er al een PS5.
@195.240.62.xxx: er komt geen PS5, je denkt nog te ouderwets. De ps4 gaat gewoon constant upgrades krijgen
Ik ga hem niet kopen. Ik heb geen 4K tv. Als ik mn bril opzet wordt het beeld ook al scherper. Het aantal frames per seconden doet me ook niet veel. Ik speel aan maanden fallout waarbij het beeld bijna stilstaat tijdens een autosave en stoor me er niet aan en speel vrolijk verder. Verder lijkt me 1x een console van 600 euro in 8 jaar nog steeds goedkoper dan 2 van 400 in diezelfde periode. Zolang de rekenkracht gebruikt wordt voor graphics ipv gameplay hoef ik nog niet te wisselen. Laat ze de extra kracht gebruiken voor slimmere AI en dergelijke, maar dan is de oude ps4 overbodig en gaat iedereen stijgeren. We zullen het zien.
Ik koop hem omdat ik vind dat veel ps4 games te weinig fps hebben. Bij sommige games is dit behoorlijk irritant. Bij Uncharted 4 konden ze waarschijnlijk ook niet kiezen, hou niet van de manier waarop ze dynamische graphics hebben gebruikt bij deze game.
@62.72.192..xxx: Laat ze dan een upgrade van 200 euro doen die ik dan in mijn oude ps4 kan pluggen elke 2 jaar. Ipv 400 voor een hele nieuwe.
Goed geschreven, helemaal mee eens!! Mijn PS Pro staat precies daarom ook in de pre-order.
@77.248.23.xxx: Als je je bril afzet heb je weer geen last van kartels bij 1080p 😉
Ja ik had ook liever 600 euro betaald voor de pro 3 jaar terug.
@195.240.62.xxx: mee eens. De ps4 is in mijn ogen een matige verbetering tov de ps3. En dan heb ik het nog niet eens over de downgrades aan features die tot de nodige frustraties hebben geleid bij menig playstation gebruiker.
Royke: “raak ik meer geïnvesteerd in een game”
Geen dank.
Ik koop hem niet. Waarom zou ik een pro kopen en daarnaast nog een tv aanschaffen van bijna 800 euro? Ik hou het wel bij me ps4 / ps2 daar vermaak ik me nog prima mee. Waar is de tijd gebleven dat een console 10 jaar mee ging? Sony is een uitmelker en dat merk je heel goed. Dan moeten ze de mensen die nog een normale ps4 hebben aangeschaft een inruil actie doen en korting geven op de pro. Ik koop volgend jaar wel de Nintendo NX en als ik een 4k tv heb een Scorpio.
vind het heel apart dat ze nu al met een pro komen net of ze xbox voor willen zijn.
persoonlijk denk ik dat ze een grote fout begaan door zo snel te komen met die pro.
xbox heeft nu een troef achter de hand.
plus niemand was echt fanatiek bij de onthulling en constant hameren over 4k maar geen 4kspeler erin belachelijk.
streamen ja heel leuk kost sowieso 11.99 plus het aanbod van 4k is heel klein bij netflix. zou toch wel handig zijn om een speler erin te doen aangezien je soms wel een bluraytje koopt.
Ga hem sowieso niet halen ding ziet er niet uit slecht gedaan sony ben al sinds 1994 fan maar dit is geen goeie strategische set. sony heeft zijn kaarten verspeeld en nu is xbox in het voordeel en dat is met alles van de presentatie tot een nieuw ontwerp. ben benieuwd wat voor battle dit gaat opleveren.
Nee
Ik ga niet om de drie jaar een upgrade kopen van 400 euro. Als ik dit had voorzien, had ik geïnvesteerd in een PC in plaats van mijn geld uit te geven aan de PS4. Dit is definitief de laatste console geweest die ik van Sony heb gekocht. Als graphics ‘zo belangrijk’ zijn voor je en je per sé op een console wil spelen, kun je beter een jaartje wachten op de Scorpio. Die wordt velen malen krachtiger.
Voor 800 euro ga je dus een cyclus door met de PS4. Had voor dat geld een Titan chip gekocht voor in je PC en je had door de PS4-gen en de PS5-gen kunnen gaan. Ikzelf ben geen hardcore gamer, ik heb ten opzichte van een aantal jaar geleden nog maar weinig tijd voor games en vind het daarom zonde er veel geld in te investeren. Maar wie echt een fanatiek gamer is en veel waarde aan graphics hecht, kan imo zijn geld in deze tijd beter in een PC stoppen, dan een console die een paar jaar meegaat.
Gaat de auteur van dit column een Xbox One Scorpio aanschaffen, zodra deze verschijnt?
iedereen zegt dat 400 euro veel is, maar zijn de mensen vergeten dat de ps3 bij launch 1200 euro was? daar hoor je niemand over.
Ik koop er eentje, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
en dat is nou precies wat sony wilt. niemand moet, iedereen mag, wat je zelf wilt.
Er zijn geen verplichtingen, net als met VR niet. Wat de toekomst brengt, merk ik vanzelf wel weer, of dat nou een ps4 ultra is, of een ps5. time will tell
En de mensen die zeggen, ik koop wel een Scorpio. Succes! dan heb je een super console, die gelimiteerd word door de originele xbox, omdat net als bij de ps4 en de pro, de games op beide consoles moet gaan draaien.
Of je krijgt natuurlijk slechte ports van de “mindere” console. Want dat gebeurde ook in de vorige generatie!
Ik koop hem ook. Oude PS4 de deur uit met veel extras voor dezelfde prijs als de PS4 Pro en klaar. Simpele upgrade toch.
Ik koop een pro omdat ik een 4k tv heb en gewoon omdat het kan. Ook heb ik nieuwe controlers nodig omdat mijn konijnen de control sticks hebben opgegeten.
@31.161.146..xxx: wederom +1
verwijder ze maar hoor, leuk!
kan ik net zo goed niet de tijd nemen om een post te maken.
maar goed, het is niet dat ik hier voor het eerst ben ofzo
back on topic
@7th-son: als ik mij niet vergis heeft MS al bevestigt dat er enkel scorpio compatible games uitkomen dus het klopt niet dat deze gelimiteerd word door de one 🙂
Amen! Ik koop na het weekend een LG OLED 4K TV. Daarna VR en deze komt er ook in!.. niet omdat het moet.. maar omdat het kan 🙂
@nyela: Precies dit! Ik ga ook een Xbox One S kopen maar puur voor de 4K BluRay speler. Gamen blijf ik hoofdzakelijk op de PS4, op een enkele exclusive na waarschijnlijk.
@7th-son:
1200 euro? De PS2 was 1200 gulden en de PS3 was 600 euro.
Ik koop de ps4-pro als mijn gewone ps4 de geest heeft .
Ik heb gisteren al een dikke 4k hdr gekocht kom maar op met die pro!
@7th-son: 1200 euro?? voor 2 console tesamen ja! ps3 koste 600 euro bij launch idioot!!
“groep die wel het nieuwste en het beste wil”
Dan ga je uiteraard niet naar de PS4 Pro. Ik snap dan ook niet waarom ze bij Sony gekozen hebben voor een CPU die al achterhaald is en voor een APU zijn gegaan met de kracht van een RX470.
Het is leuk, maar niet meer dan dat. Voor de echte kracht moet je als nog naar een ander platform en daar had Sony meer mee kunnen doen. Je behoudt geen PS4 gamers die naar de PC willen overstappen door een console aan te bieden die over twee jaar weer achter loopt. En wanneer de PS4 Pro dan weer achterloopt, kun je weer een sterkere aanbieden, maar ben je als console koper gewoon duurder uit dan dat je éénmalig een pc kocht en een videokaart om een aantal jaren vervangt. Uiteraard kun je nu genieten van exclusieve games in hogere kwaliteit, maar had Sony naar mijn mening beter een half jaar gewacht en wellicht een Vega integratie kunnen doen of een volledige Polaris + OC.
Ik ben dan ook benieuwd waarmee Microsoft komt aanzetten. Is het een Polaris chip of toch een Vega chip?
Zeer zeker ga ik ‘m een keer kopen. Heb ‘m wel al stoer bij BOL gepre-ordered maar het zal lastig worden om zowel PSVR als de Pro te betalen dit najaar, dus zal moeten kiezen (of een meevallertje krijgen). Op dit moment laat ik beide pre-orders even fijn staan…
Als ik voor PSVR ga (grote kans) dan neem ik alsnog de Pro zodra het financieel wel kan.
@62.72.192..xxx:
Aha, misschien moet je dat even tegen Sony zeggen want die zeiden van de week dat de Pro de laatste PS4 in deze gen gaat worden…
Ook ik ga voor de pro omwille van de boost in performance. Betere grafische kwaliteit moet niet, maar als de framerate stabieler of sneller kan, graag dan. Nu krijg ik nog een aardige som voor mijn stock PS4, waardoor de overstap naar de pro aantrekkelijker is.
Ik vind de reacties in de aard van “om de 4 jaar 400 euro uitgeven aan een nieuwe console is teveel” een beetje vreemd, wetende dat Apple elk jaar meteen is uitverkocht met de eerste lading nieuwe iPhones (die pakweg het dubbele kosten tov de PS). Natuurlijk geeft niet iedereen 800 euro uit aan de nieuwste iPhone, maar verkoopt eerst het vorige model om dan de nieuwste te kopen.
@7th-son: Ps3 was 600 euro en de ps2 1200 gulden 😉 Ps3 was na mijn mening zeker niet te duur.
Heb er zelf niet zo veel problemen mee om de Pro te kopen. Meer dan 3 jaar terug wilde bijna iedereen een betaalbare goedkopere ps4, en die hebben we gekregen in de vorm van de huidige ps4. Nee niemand is verplicht om de pro te kopen. Voor mij zelf vind ik het jammer dat de pro niet 3 jaar terug uit is gekomen voor 600 euro. Sony heeft met het huidige model wel meer mensen kunnen bereiken dan toen met de ps3. Of je nu wel of niet een pro koop is aan de gamer zelf, maar ze moeten niet gaan zeuren. Sony komt na mening precies op tijd met de pro, MS komt na mijn mening te laat. Heb zelf naast mijn ps4 ook nog een XboxOne, vind zelf de XboxOne een ongelooflijk langzaam en slecht apparaat. MS moet gewoon eerder komen met hun nieuwe console.. want voor mij is de XboxOne bijna dood.
Ik ben gestop bij, graphics maakt of breekt een game. En als ik dat nog moet uitleggen dan snap je er echt helemaal niks van.
Steek de pro waar de zon niet schijnt, 310watt verbruik en geen 4K blu-ray. Thanks but no thanks. Ik blijf wel bij mijn Darth Vader Limited CUH-1200 met 1T, wil ik toch niet kwijt.
Ik koop ‘m niet. Bij een 4K (die ik niet heb) krijg je een meer passende resolutie en HDR maar die heb ik dus niet en ga’m voorlopig niet kopen.
Op een 1080P scherm ZOU het allemaal beter kunnen zijn, maar ontwikkelaars zijn op geen enkele wijze verplicht ook maar iets te veranderen ten opzichten van de reguliere versie.
Voor PSVR zou het beeld crispy-er zijn. Wat dat betekent weet ik niet want het aantal beeldpunten van de bril gaat er niet op vooruit.
Even op reageren,ik ben een oudere gamer waar jij het over hebt maar ook ik ben een fan van graphics en wil mijn games in de volle glorie spelen,alleen wat de pro doet is betere resolutie en betere textuur maar dat is alles als jij denkt dat bv horizon zero dawn die ik gezien heb in 4k vergelijkt met de gewone ps4 versie is eigenlijk het grootste verschil de resolutie,daaraan tegen is de xbox one Scorpio echt veel krachtiger dan de huidige xbox one en dat zie je heel duidelijk met Gears of war.Kijk als ik toch 400 euro moet uit geven dan koop ik de Scorpio en niet de pro,begrijp me niet verkeerd ik ben een fan van de games en van consoles.
@7th-son: Ik had liever een goeie PS4 gehad van 1200 Euro dan eentje die ik ”moet” vervangen. Gelukkig heb ik al een Beest PC, ik koop er wel nog een Xbox Scorpio aan, they are for the players.
@ROY Double XP weekend is now live for #BF3, #BF4 misschien dat je er nu is een keer een item over kunt maken ? je zegt in de COD items altijd dat je voor beide games verteld als er XP weekenden zijn, nou sinds gisteren is er weer XP op BF wakker worden!
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat 2 jaar terug de ps4 pro 600 ballen had moeten kosten en dat dat nu alweer teruggebracht is naar 400.
ik ga zeker de playstation pro halen om dat ik al in bezit ben van een samsung led UHD 4K HDR curve en omdat ik ook de psVR volgende maand ga halen en ik doe het ook voor de specs
@Aenea: ja dit is waar één van de grote bazen heeft vermeld dat de ps pro de laaste gaat zijn in de ps4 reeks .
Dus dan gaan ze zeker beginnen aan de opvolger ps5
Ik koop een ps4 pro omdat ik net mijn Sony 65XD9305 heb verkocht en Sony 65ZD9 heb gekocht. Tevens komt PSVR op launch en met mijn Pro ben ik helemaal up2date en winterproof 🙂
Koste wat maar dan heb je ook wat
Mijn excuus heren, het was inderdaad 600 euro ipv 1200. Mijn fout!
Nog even over de scorpio, als de games die daar uitkomen inderdaad exclusief kunnen zijn voor de scorpio, en ook de games kan spelen van de one. Is het dan niet gewoon een nieuwe generatie console, met backwards compatibility?
Correct me if i’m wrong, maar dan mag dat ding niet als ‘upgrade’ aangegeven worden imo
Edit:
De scorpio krijgt GEEN exclusieve titels, dus alleen titels die ook op de originele one verkrijgbaar zijn. Dus ja, de scorpio word wel tegengehouden door de one..
Wat wel exclusief word, zijn de vr games, aangezien de xbox one niet vr compatible is, en de scorpio wel.
Bron: http://wccftech.com/xbox-scorpio-exclusives-wont-frame-rate-difference-scorpio-xbox/
http://www.gamespot.com/articles/xbox-scorpio-wont-have-exclusive-games-except-for-/1100-6442754/
@jimke1:
Samsung heeft geen Oled tv voor de consument alleen LG is de enige op de markt die Oled verkoopt 😉
@insanespartan: Panasonic TX-65CZ950
@213.17.21.xxx: PS2 als voorbeeld.. die was al snel 800 gulden ‘zo moeilijk is het niet’.
@Aenea: Zoek een leven.
Echt ongelooflijk dat sommige mensen blijven zeiken, je HOEFT het niet te kopen. Je kunt gewoon je huidige PS4 en TV blijven gebruiken. Voor mensen die al een 4K TV hebben of willen kopen is het interessanter, ook voor de mensen die iets betere graphics willen op hun huidige HDTV. Jullie voelen je genaaid om niks. Veel mensen kochten al een 4K TV voordat de Pro was aangekondigd, mooi toch voor die mensen om er alles uit te kunnen halen. En ook dat HOEFT niet, men heeft de keus. Ben blij met wat je hebt, ben niet jaloers of klaag niet. Techniek staat niet stil en gaat steeds sneller en sneller, welkom in 2016 😉 ps: de meeste klagers kopen niet eens 4K UHD bluray discs om dezelfde reden, ze voelen zich weer genaaid want ze hebben toch al een standaard bluray speler…
helemaal gelijk, zo denk ik er ook over
@94.215.29..xxx:
Die ken ik. Maar dat is een tv met maar 1 formaat ( 65inch ) En kost 10.000,- Niet beschikbaar in benelux
Je kan wel volgens mij via hificorner kopen maar daar betaald je 3000euro extra voor
@insanespartan: ups aangepast het is led UHD 4K hdr curve
@62.194.223..xxx: hoeveel inch?
en ik koopt het niet ik doe mijn ps4 samen met al mijn spellen voor 250€
@jimke1:
Ik had voor mijn Sony de Samsung ue65JS9500. Super Suhd tv als je van curved houd. Is 2015 model maar nog steeds beter dan alle KS modellen van samsung. Enjoy maat !!
@84.27.215..xxx:
Ook niet alle 4k tv hebben HDR10 die de PRO dus wel ondersteunt. Dus ook al heb je een 4k tv je hoeft/kan niet per se de max uit pro te halen
@insanespartan: zal het zeker doen al de ps pro er is
@insanespartan: Klopt, dat bedoel ik ook helemaal niet. Mensen met een 4K TV kunnen genieten van 4K beelden, ondersteund hun TV ook HDR dan pikken ze dat ook mee 😉
”De PS4 Pro groeit mee met de behoeftes die consumenten hebben.”
Dit is precies waarom de PS4 Pro uit is gekomen. Dit is gewoon de rode draad.
Sony is daar zo goed met het inspelen op menselijke behoeftes. Ze weten altijd de trend te zetten.
@84.27.215..xxx:
True, maar er is een verschil tussen HDR ready en HDR10. Beetje te vergelijken met hd ready en full hd jaren terug. Ookal heb je HDR als die niet HDR10 is haal je nog niet het maxinale uit je HDR content vanuit PS4Pro.
Gaat allemaal heel diep. Of je het ziet met blote oog voor de meeste mensen is een 2e..
@178.84.131..xxx:
Zoek zelf een leven inplaats van iemand anders proberen te bashen. Die gene gaat lekker genieten van de PS4 pro en jij niet xD lekker voor je hahaha.
@7th-son: ps3 was in begin 600 euro
Ik koop hem niet. De ps4 is net uit en ze hebben lang nog niet alles eruit gehaald van wat de ps4 te vieden heeft. Ik vind dit een slechte stap van sony ook millieu technisch gezien. Want iedere keer een nieuw apparaat kopen is niet goed voor het millieu
@insanespartan: Ook dat klopt en wist ik, dat was ook niet het punt dat ik wilde zeggen. Volgens mij was ik duidelijk genoeg dat het fijn is voor mensen die wel een 4K UHD 10bit HDR bla bla tv hebben 😉
@goodmaster: Mee eens! Ben er alleen van overtuigd dat menig gamer dit weinig tot niets interesseert. Jou reactie is verassend positief en bedachtzaam!
veel mensen willen hem gewoon, ik ook, ook al haatte ik dat ding vanaf dag een. maar de uiteindelijke reden waarom veel mensen hem kopen is omdat ze hem kunnen betalen. persoonlijk ga ik voor die sterkere xbox. dat doe ik omdat sony al lang niet voor de spelers is, ze de fallout 4 mods geblokt hebben (ik voel me echt verraden) en als ze de pro hebben uitgebracht om kosten te sparen omdat een slim te duur zou zijn, waarom komt er dan alsnog een slim ? ik houd er niet van om voorgelogen te worden. en al helemaal niet door rijke ceo’s etc. in een “ivoren toren”
@77.248.23.xxx: kijk! iemand die het snapt. helemaal mee eens.
@84.27.215..xxx:
Je was duidelijk. En Ja heel fijn volgens sony met HDR bla bla bla. Wat ze niet vermelden bij HDR is dat je input-lag omhoog schiet!! Maar misschien verzinnen ze daar later wel wat op
@goodmaster: is ook nog zo. maar veel mensen geven daar geen reet om.
@insanespartan: input lag is echt een doodsteek voor als je mp games speelt als bf en cod.
@77.251.81..xxx: Is een mening van de schrijver man. Niet iedereen is zoals jij en geeft geen reet om graphics. Ik vind graphics ook belangrijk, maar niet het belangrijkste. Als je niks zinnigs te melden hebt, rot dan een eind op!
Iedereen die geld in Sony steekt su
@178.84.131..xxx:
Heb ik gedaan en heb het gevonden!
Wat is het? Nou, blijkbaar het irriteren van anoniempjes op deze website! Wooo, never been happier!
Iedereen die geld in Sony steekt support een liegende bedrijf . Wees trots
@Peter01:
Zucht, alweer met dat liegen? Sony heeft nooit beweerd dat er geen Slim zou komen en dat ze de Pro zouden maken omdat dat goedkoper was. Dat was een artikel op een site die hier ook geplaatst is.
Dat mod support is jammer, maar tja, iedereen is gelijk helemaal ready om Sony de schuld te geven, we weten totaal niet wat er echt gebeurd is dus een conclusie trekken van wie de schuldige is, is nogal lastig.
Als jij liever volgend jaar de Scorpio wil gaan kopen moet je dat natuurlijk vooral gaan doen heh, vergeet echter niet dat MS lang niet alles waar maakt wat ze beweren, zo wachten nog steeds genoeg mensen op “the power of the cloud” bv. Ook wat ze hebben beweerd in het filmpje over de Scorpio zat vol met onzin (op zich niet eens echt leugens, maar op technisch vlak sloeg het totaal nergens op!).
@62.72.192..xxx:
Oh? Liegend hmm? Zozo, zie graag een lijstje met die leugens!
Ja Ik koop hem.
@insanespartan:
Source?
Want ik kan mij niet voorstellen dat dat daadwerkelijk zo is…
@moes:
Is dat zo? Ik weet nog, toen we als PS3 gamers tegen het eind van de last-gen zaten, dat veel mensen graag een PS4 zagen die met gemak 1080P en 60FPS draaide. Dat hebben ze niet weten waar te maken. Dat maken ze weliswaar nu waar met een upgrade model, maar of Sony inspeelt op de behoeften van de consument is dan maar de vraag.
Dat ze nu komen met een upgrade model vind ik verder prima voor de consument.
Ik twijfel nog of ik de pro ga bestellen. Heb net een 2tb schijf in me ps4 gezet heb geen 4k tv maar dat Sony de graphics beter maakt op een 1080 tv omdat die dan de overige rekenkracht daar voor gaat gebruiken is wel interessant natuurlijk.
@insanespartan: Ligt aan zoveel meerdere factoren. Vraag is hoeveel gaat de input lag omhoog en geeft dit een significant verschil. Met een snelle TV valt dit misschien niet eens op 😉
@84.29.188..xxx:
dat ligt niet aan Sony maar aan die debielen developers die niet weten wat ze met die hardware kunnen. Kijk Naughty Dog. Die kon Uncharted 4 MAKKELIJK op 60 fps draaien maar ze kozen voor 30 FPS. Waarom? omdat ze die game nog mooier kunnen maken.
Het is niet de schuld van sony dat we weinig 60 fps zien. De PS4 is een krachtig apparaat alleen soms vragen games eenmaal meer dan nodig is. En veel developers kiezen voor betere graphics boven hogere framerate.
@Aenea: cloud boeit me totaal niet. ik vertrouw dat soort gedoe toch niet. en als ik slechte info heb, en ik denk van niet, dan maakt me dat niet tot leugenaar. en ik zou het prijs stellen als je punt een de definitie van leugenaar zou leren en punt twee niet valse beschuldigingen zou gaan maken.
ps4 is beter dan ps3.
mvg
@moes:
Ik ben het met je eens dat de developers meer mogen persen uit de games, maar ik kan mij nog de berichten herinneren over boze Killzone kopers die niet kregen wat Sony ze had verteld. Bron: http://bgr.com/2014/03/05/killzone-shadow-fall-1080p-playstation-4/
Nog een bron: http://www.gamespot.com/articles/watch-dogs-ps4-will-run-at-1080p-and-60fps-says-sony/1100-6419565/
Dit hebben ze nooit weten te behalen. Betreft die Killzone vind ik het zelf overdreven, maar eerlijk is eerlijk, het was door Sony/1st party beloofd.
De hardware was ook gewoon te zwak waarmee Sony, en laat ik het al helemaal niet over Microsoft hebben, aankwam in 2013.
Om de hype voor 1080P en 60 FPS waar te maken, moest de AMD chip minstens een equivalent zijn aan die van een 7970/280X. Ze kozen voor een zwakkere chip, waarmee ze de prijs konden drukken. Ook een slimme strategie, want ze konden de PS4 voor een aardige prijs aanbieden, maar ik ben het nog niet helemaal eens met je over het inspelen op de behoeften van de consument. Al waardeer ik Sony’s moeite om een VR te ontwikkelen enzovoorts.
Ik kom hier overigens niet om te bashen op Sony, ben een trotse PS3 bezitter.
@84.27.215..xxx: Had ik zelf bijna net zo verwoord bij een andere topic. Ben het dus met je eens 🙂
Het leuke is over netflix en 4k is dat ze deden alsof het speciaal voor de pro is. Terwijl als je al een 4k tv hebt kan je op netflix al 4k kijken idd ook niet alles maar wel wat series etc… Dus dat vind ik echt dom van ze, ik ga zelf ook geen pro kopen ik red het nog paar jaar met de mijne. Plus broertje is slim genoeg om een aan te schaffen zal bij hem wel kijken hoe het is :p
@178.84.131..xxx: Suffe opmerking 🙁
Ik denk niet dat ik mijn PS4 ga omruilen voor de Pro. Het is gewoon het gevoel 400 euro extra uit te geven voor weer een nieuwe console met specs die, imho, de PS4 eigenlijk had moeten hebben bij launch. Je betaalt dan als het ware 800 euro voor één console, gevoelsmatig dus he. Ik vind dat gewoon ergens niet kloppen.
Plus dat ik denk dat de Pro gewoon een tool is om 4K tv’s aan de man te kunnen brengen. Het is ook niet geheel toevallig dat HDR ineens wordt toegevoegd aan zowel de huidige PS4 als de Pro, net nu 4K HDR tv’s betaalbaarder beginnen te worden. Dat is gewoon van tevoren gepland door Sony, anders hadden ze HDR al veel eerder geactiveerd in de systeemsoftware van de PS4.
Als ik een 4K tv met HDR zou hebben had ik misschien de Pro wel aangeschaft. Dan heb je er het meeste aan, de fullHD tv bezitters zullen er denk ik niet noemenswaardig op vooruit gaan. Maar ik wacht de opvolger van de Pro (PS5?) af en tegen die tijd heb ik vast een 4K tv met alles erop en eraan voor een fractie van de prijs wat je er nu voor moet neerleggen.
@Aenea: 🙂 🙂
@Aenea:
Yes hete it is
https://m.youtube.com/watch?v=pUb63Dc7-Bw
Ik weet niet precies vanaf welke min dat wordt besproken. Maar ik vond het in iedergeval interessant genoeg om van begin tot einde te kijken. Worden echt goede dingen genoemd in dat filmpje die je stuk wijzer maken over Ps4Pro en UHD HDR tv’s
@Peter01:
Jongen! Leer eens lezen!
Ik beschuldig jou helemaal niet van liegen! Ik zeg dat je fout zit dat je Sony beschuldigt van liegen tegen jou!
Sony, het bedrijf, heeft NOOIT EN TE NIMMER verkondigd dat ze geen Slim zouden maken en dat het goedkoper voor ze is om dan maar de Neo/Pro te maken. Dat is iets wat mensen bedacht hadden BUITEN Sony om om het te kunnen verklaren. En dat kwam geloofwaardig over en daar zijn artikels over geweest, zo ook hier. Maar in die artikels staat ook heel duidelijk dat het bedenkels en geruchten zijn en niet gebaseerd was op iets wat Sony zelf gezegd heeft.
Niet gelijk zo het verkeerde denken van mensen jij!
—-
En mijn opmerking over The Cloud gaat over 1 van de vele dingen die MS ooit geroepen heeft waar tot op heden nog niet echt iets uit voortgekomen is. Iedereen zit nog steeds te wachten op Crackdown 3…
@insanespartan:
Heb dat filmpje al gezien en kan me niet herinneren dat dat wordt gezegd.
Heb er ook ff naar gegoogled en door de results realiseerde ik mij iets wat je misschien bedoelt.
Veel 4k TVs met HDR ondersteuning hebben alleen HDR ondersteuning in movie mode. Movie mode zet allerlei toeters en bellen aan die het beeld nog gaan bewerken die je absoluut niet wilt als je er op wilt gamen want dat zorgt voor input lag daar die bewerkingen op het beeld berekend moeten worden alvorens de tv het kan laten zien.
Deze TVs hebben dan wel een game mode zonder al die vertragende zooi aan, maar dan staat HDR ook uit! En dat wil je dan ook weer niet met een HDR game console!
In het kort:
HDR ondersteuning zorgt niet voor input lag, maar sommige TVs ondersteunen geen HDR in game mode, maar alleen in movie mode en movie mode zorgt voor input lag.
Dus heel goed uit zoeken van te voren of de TV die je koopt HDR aan kan in game mode en je zal totaal niets merken qua input lag zonder of met HDR…
@Aenea: Goed punt over de HDR ondersteuning in alleen de movie mode. Veel mensen zullen zich dat niet realiseren en komen dan uiteindelijk van een koude kermis thuis. Tenminste, ik zou flink balen als ik net een 4K tv hebt gekocht met de PS4 Pro in gedachten, om er vervolgens dan achter te komen dat games met HDR ondersteuning onspeelbaar zijn door de input lag als je HDR aanzet.
Waarschijnlijk zal dit euvel wel opgelost worden in komende generaties 4K tv’s.
@Aenea: weet je, dan moet je eens duidelijker zijn. ik ben geen einstein, maar ik kan best lezen.
@Peter01: Niet om het een of ander, maar als ik jouw reacties hier op psx-sense zo zie ben je best vaak heel snel op je tenen getrapt lijkt het wel. Met alle respect hoor 😉
Misschien lees je soms te snel of lees je wat je ‘boze brein’ graag wílt lezen, in plaats van begrijpend te lezen. Net als dat Sony zowat altijd de boeman is in jouw beleving en jij de arme consument die door hun bedonderd is. Het is gewoon een beetje een wederkerend en voorspelbaar patroon bij jou.
@Aenea: Eindelijk iemand die niet zomaar iets in de wilde weg loopt te roepen en wat klopt, jammer genoeg vrij zeldzaam sinds 1e nieuws omtrent ps pro, 4K en HDR..
@Peter01:
Dacht toch niet dat het zo ontzettend ingewikkeld was, misschien gewoon ff te snel gelezen?
Magoe, geeft verder niet joh! Als je maar weet dat je niet voorgelogen bent door Sony over de Pro, want dat is niet zo. Dat mod support, tja, kan andere redenen hebben die wij niet weten (en waarschijnlijk nooit zullen weten), altijd gelijk maar Sony de schuld geven hoeft natuurlijk ook gewoon niet.
En nee, ben Sony niet aan het verdedigen, mijn eerste reactie was toch ook wel dat het stom was van Sony, maar probeer gewoon er over na te denken en kan dan bedenken dat het niet zozeer allemaal door Sony hoeft te komen en kan andere scenarios bedenken. Vervelende is altijd dat als je op game fora dat soort dingen gaat vertellen dat men je al snel een blinde fanboy of sheep of wat dan ook noemt (of ze roepen dat je een leven moet gaan zoeken!).
Beetje jammer dat die mensen de volwassenheid dan niet hebben om dingen te proberen van twee kanten te bekijken. Hopelijk is dat iets wat met de jaren alsnog gebeurd bij die mensen.
Ik snap sowieso niet echt de ophef. Als iemand om de 2 jaar een nieuwe telefoon aanschaft is dat de normaalste zaak. Terwijl als je je console update zou het ineens een probleem zijn. En dit terwijl die nieuwere telefoons ook geen reuze stappen voorwaards meer maken ten opzichte van hun voorgangers. Gamen is mijn hobbie een beetje hobbie mag toch geld kosten? Voor mij persoonlijk is de 1 TB hardeschijf en een usb poort aan de achterkant plus een steady framerate boven de 45 op 1080p al genoeg reden om mijn oude ps4 in te ruilen voor de pro. Laat zeggen dat ik voor mijn oude ps4 plus wat spellen die ik nooit meer speel 150,- tot 200,- terug krijg. Dat wil zeggen dat dus een investering is van plus minus 250,- in de 3 jaar. Als je dat niet over hebt voor je hobbie kun je beter iets anders zoeken. En als je jezelf wil aftrekken op native 4k en 120 fps moet je voor 1500,- + een pc kopen incl 4 k monitor.
@95.96.223..xxx: je hebt helemaal gelijk qua input lag. Als je een tv koopt moet je er voor zorgen dat je een iput lag lager is als 40ms met hdr aan. Deze tv’s zijn nog best prijzig. 4k met hdr en een lage input lag heb je momenteel niet onder de 1000,-
Ik wil nog even iets zeggen over hoe Sony met klanten omgaat ik heb mijn ps4 ander half jaar geleden gekocht voor 400 euro,het zou chic zijn van Sony om de huidige ps4 bezitters te compenseren om een pro te kunnen aan schaffen.Ik begrijp echt wel dat een console niet meer 7 jaar kan mee gaan maar binnen 3 jaar een verbeterde versie op de markt te brengen vindt ik een klote streek,kom dan met een ps5 aan die 8 keer sneller is dan de ps4 waar door de graphics echt veel mooier er uit zien,en meer er uit zien als Cgi animaties. Deze pro is alleen een upgrade van de huidige ps4, het zal er absoluut beter uit zien maar een echt verschil tussen dag en nacht is het absoluut niet.
Wat een waardeloos geschreven artikel.