Review: Filthy Lucre

filthy_lucre_logo

Review: Filthy Lucre – Wat doe je als je als doorgewinterde crimineel bestolen wordt van al je geld en waardevolle spullen? Dan steel je dat natuurlijk terug. Dit is precies wat er aan de hand is in Filthy Lucre. Jij wordt ingehuurd om crimineel geld te stelen van criminelen en dit weer terug te geven aan de rechtmatige eigenaar, die op zijn beurt ook aan deze poen is gekomen via illegale wegen. Het is dus zaak om alle wetten aan je laars te lappen en er voor te zorgen dat jij in ieder geval betaald wordt voor je diensten.

Hitman Light

Filthy Lucre kun je het beste vergelijken met de Hitman-serie, maar dan een light-versie ervan. Tevens wordt de actie nu niet in de derde persoon weergegeven, maar de camera wordt schuin boven je personage geplaatst. In de totaal vijftien levels is het zaak om zoveel mogelijk geld en waardevolle spullen te stelen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, want geld, kluizen en dure vazen worden goed bewaakt door niet al te vriendelijk en bewapend personeel. Hoe je door de levels heen gaat en hoe je je vijanden te lijf gaat is helemaal aan jou.

filthy lucre

Het camerastandpunt van Filthy Lucre zorgt er voor dat je gezichtsveld vrij beperkt is, maar dit doet gelukkig geen afbreuk aan de game. Er is hier namelijk een slimme oplossing voor gevonden. Het spel laat je door middel van icoontjes aan de randen van het scherm weten dat er wel een vijand in de buurt is, maar niet waar en hoe ver deze van je af staat. Dit zorgt er voor dat je altijd op je hoede bent, maar het geeft niet de frustratie van het beperkte gezichtsveld. De icoontjes zijn dus een simpele, maar zeer effectief toevoeging die de gameplay dan ook ten goede komt. De ontwikkelaar heeft hier goed over nagedacht en dat verdient een pluim.

Om een hoekje

De ontwikkelaar had alleen ook wat meer aandacht mogen besteden aan de besturing. Deze had wel wat strakker gemogen en dat geldt vooral voor het besturen van je schietijzer. Dit voelt niet zoals het moet zijn. Het lijkt wel alsof je geweer net niet de richting knalt als je analoge stick aangeeft. Ook als je om een hoek van een object wil lopen of sluipen, dan gaat dat vaak niet zoals je wilt. Je wil hier namelijk wel eens achter blijven haken, terwijl dat niet te zien is. Dit wil vooral op momenten waarbij je je snel wilt verstoppen of naar een vijand toe wilt lopen om hem ongezien een kopje kleiner te maken, wat roet in het eten gooien. Je moet dus echt met een boog om een object heen. Doe je dat niet, dan kan een goed uitgedacht plan hierdoor helemaal in duigen vallen.

filthy lucre

Terug in de tijd

Nu we het toch over in duigen vallen hebben, Filthy Lucre heeft wat lange laadtijden en weet op audiovisueel vlak ook geen hoge ogen te gooien, en dan drukken we het nog zacht uit. Als je de game speelt, dan ga je gewoon terug in de tijd. Het ziet er uit als een PlayStation 2-game maar dan met scherpere textures. Ook de animaties zijn een beetje stijf. Je wordt in ieder geval niet echt heel vrolijk als je naar het spel kijkt. Er zijn af en toe wel wat lichteffecten die wat moderner ogen, maar over het algemeen ziet de game er een beetje ruw uit en dat geldt ook voor de audio. De muziek weet ook geen indruk te maken en wordt soms eindeloos herhaald en de geluidseffecten zijn zeer vlak. Filthy Lucre koop je in ieder geval niet om indruk te maken met wat de PlayStation 4 allemaal kan.

Spelen met realisme

Het spel kun je gelukkig wel gebruiken om aan anderen te laten zien hoe leuk de gameplay kan zijn op de PS4. Filthy Lucre weet op dit vlak heel goed te scoren. Ten eerste gaat de game op verschillende manieren met realisme om, om de fun-factor van het spel hoog te houden. Zo hoort bijvoorbeeld niemand iets als je een slot van een deur probeert te forceren, ook al staat iemand er vlak achter. Tevens is het gezichtsveld van een vijand op sommige momenten heel beperkt. Dit is toch een goede zaak, omdat jij als speler ook een beperkt gezichtsveld hebt. Hier worden dus wat vrijheden genomen wat betreft realisme om de flow van het spel te behouden en dat werkt prima.

filthylucre_01

Waar wel het realisme zo goed mogelijk benaderd wordt, is als je een geweer gebruikt zonder demper of als een vijand om hulp roept, omdat hij je heeft gezien. In andere games weet meteen iedereen in het level dat je gesnapt bent. Dit is niet zo in Filthy Lucre. Bij eerder genoemde situaties kunnen alleen vijanden die in de buurt zijn horen wat er gaande is. Het is dus niet zo dat je meteen iedereen op je af krijgt. Zo kun je dus ook nadat je een schietgevecht moet aangaan, gewoon weer verder met stealth als je dat wilt.

Lekker makkelijk?

Doordat niet iedereen reageert als je gezien wordt, lijkt het er misschien op dat dit de game gemakkelijker maakt. Je hoeft namelijk maar een paar vijanden neer te knallen en dan kun je weer verder. Alleen is dit niet het geval. De tegenstand heeft vaak zwaardere wapens dan jij en als je teveel wordt gesnapt, dan wordt er een Elite-eenheid op je afgestuurd. Deze hebben niet alleen veel ‘firepower’, maar zijn ook flink bepantsert. Je moet er dus wel degelijk voor zorgen dat je niet wordt opgemerkt, en als dat wel gebeurt, dan moet je degene zo snel mogelijk uitschakelen voordat hij hulptroepen inroept.

coop

Opnieuw

Het spelen met realisme doet de game goed, maar dat is niet het enige. De levels zijn groot en je kunt op verschillende manieren je hier een weg door banen. Het leveldesign is prima en zorgt er voor dat je strategisch moet denken. Het is echt een genot om de in totaal 15 levels tot een goed einde te brengen, omdat er zoveel mogelijkheden zijn qua wapens die je kunt gebruiken en dingen die je kunt gebruiken in een level zelf. Filthy Lucre heeft ook nog een hoge replaywaarde. Er is namelijk heel veel te stelen in elk level, alleen soms moet je wel vluchten voordat je deze allemaal buit hebt gemaakt. Wij hebben dan ook een paar keer een level opnieuw gespeeld, om dan wel alles leeg te roven of om te kijken of we ongezien een level konden klaren. En elke keer deden we dit met veel plezier, ondanks de minpunten die er zijn.

Samen staan we sterk

Waar je je ook nog mee kunt vermaken, is dat je met een vriend of vriendin samen de levels kunt spelen. Dit kan zowel lokaal als online en dat tilt de toch al hoge fun-factor van de game naar een hoger niveau. Het is echt heel vet om door goed samen te werken een moeilijke situatie tot een goed einde te brengen. Alleen met het online-gedeelte moet je dan wel iemand hebben die met je wilt communiceren, anders wordt het een zooitje en blijft er niets over van de leuke gameplay.

Conclusie

Filthy Lucre is grafisch onder de maat, heeft lange laadtijden, de besturing had een stuk strakker gekund en de muziek doet soms irriteren. Toch is er genoeg speelplezier te beleven aan de game, omdat de gameplay heel leuk is. Het uitdokteren van hoe je situaties aanpakt en deze aanpassen als het niet gaat zoals je wilt, is heel erg vet. De vijftien levels geven je een grote variatie aan mogelijkheden en worden ook steeds moeilijker om tot een goed einde te brengen. De game heeft ook een hoge replaywaarde, omdat je soms in situaties komt waarin het niet mogelijk is om alle 'loot' te stelen in een level. Dat de besturing beter had gemogen en audiovisueel het spel totaal niet weet te imponeren is jammer, maar dat neem je graag voor lief door de leuke gameplay.

Pluspunten

  • Gameplay heeft hoge fun factor
  • Veel mogelijkheden om door levels te komen
  • Coöp prima toevoeging
  • Nadelen beperkt zicht goed opgelost

Minpunten

  • Grafisch onder de maat
  • Besturing had beter gekund
  • Vaak herhalende muziek
  • Lange laadtijden

7.5

Actie en stealth komen samen in top-down perspectief met Filthy Lucre
Gepubliceerd op 2 jun, 2016 om 14:56
  1. Anoniem -   
    213.127.95..xxx's avatar

    Wow weer een 7.5.

  2. Anoniem -   
    87.208.247.xxx's avatar

    Toekomstige PS+ game gok ik..

  3. Anoniem -   
    213.10.147.xxx's avatar

    Deze game is zkr meer dan een 7,5 waard imo een dikke 8.
    Ik heb de game zelf en het is een ware sleeper indie hit.
    Als iemand de game heeft en coop wil me psn naam is KILLA_187_CBORG.

    Afz. Johnny