ps4-pro-games-enhanced-label

In een interview met het Japanse 4Gamer spreekt Masayasu Ito, het hoofd van Sony’s Interactive Entertainment Engineering Division, over de hoeveelheid RAM in de PS4 Pro. Hij vertelt dat de hoeveelheid RAM-geheugen niet verhoogd is bij de PS4 Pro met een reden. Wanneer er namelijk meer RAM aanwezig zou zijn in de PS4 Pro, gaan ontwikkelaars hun games hier ook op aanpassen. In tegenstelling tot een betere GPU en CPU, kan dit voor compatibiliteit problemen zorgen met de gewone PS4, aldus Masayasu Ito.

In de ontwikkelaarsrichtlijnen voor de PS4 Pro zijn namelijk twee hele belangrijke punten opgenomen. Ontwikkelaars mogen geen games maken die enkel en alleen voor de PS4 Pro zijn en ook geen games die enkel en alleen voor de originele PS4 zijn. Het uitbrengen van twee versies van een game is dus niet toegestaan en daar kom je als ontwikkelaar niet mee weg. Men wil dan ook dat deze regels makkelijk na te leven zijn voor ontwikkelaars en het verhogen van de hoeveelheid RAM-geheugen zou dit kunnen verpesten.

Sony vraagt van ontwikkelaars simpelweg instellingen te integreren die toepasselijk zijn voor de standaard PS4 en de PS4 Pro. Men is hier als ontwikkelaar behoorlijk flexibel in en men mag zelf bepalen hoe zij met deze instellingen omgaan. Kiest de ontwikkelaar voor een hogere FPS-mogelijkheid voor de PS4 Pro? Dan mag dat. Doen ze het niet? Dan is dat ook prima.

De ontwikkelaar van Rise of the Tomb Raider kiest bijvoorbeeld voor uitgebreide instelmogelijkheden (4K, betere graphics en 60FPS), terwijl Mass Effect: Andromeda de kwaliteit van graphics enkel en alleen verbetert op de PS4 Pro. Zolang de framerate maar hetzelfde is in de multiplayer modi, zijn er verder geen restricties voor ontwikkelaars, aldus Masayasu Ito.