Review: NBA 2K17 – Visual Concepts weet met de NBA 2K-serie niet alleen elk jaar een goede basketbalgame neer te zetten, maar weet dit ook elk jaar weer sterk te verbeteren. We zijn onderhand op een punt aangekomen waar het haast onmogelijk lijkt om nog verbeteringen door te voeren, omdat de gameplay van het vorige deel al zo verschrikkelijk goed was. Toch is de ontwikkelaar van mening dat NBA 2K17 wel degelijk de gameplay verder verfijnt en dat het zijn voorganger doet verbleken. Kan Visual Concepts wederom het onmogelijke mogelijk maken?
Puntjes op de i
De ontwikkelaar heeft er voor dit jaar voor gekozen om nu ook eens het grafische gedeelte flink onder handen te nemen. Nu heeft de game er altijd al mooi uitgezien, maar na de overstap naar de huidige generatie consoles hebben vooral de modellen van de lichamen een beetje stilgestaan. Vaak zag je hier nog hoekige vormen in terug, zoals bij de schouders. In NBA 2K17 is dit verleden tijd. Hoeken zijn nu meer afgerond en dat zorgt er voor dat de spelers nog realistischer ogen. De nieuwe belichting zorgt er wel af en toe voor dat er veel ‘jaggies’ te zien zijn, maar gelukkig komt dit niet al teveel voor.
Helaas is niet alles goud wat er blinkt op het grafische vlak. Zo zijn speler met een slank lichaam nu een beetje ’te’ slank en dat ziet er een beetje vreemd uit. Tevens weet Visual Consepts nog steeds niet de verschillende kapsels van de diverse atleten goed weer te geven. ‘Hair physics’ is nog steeds een woord wat niet voorkomt in de NBA 2K-serie en daardoor zien sommige haardossen er heel ‘last-gen’ uit. Tevens zijn sommige kapsels compleet ‘off the mark’. Zo lijkt het er op dat Dirk Nowitzki een hele slechte pruik op zijn hoofd heeft. Hopelijk wordt dit volgend jaar nu eens aangepakt, want het steekt steeds meer af tegen de voor de rest realistische graphics.
Net echt
Wat de serie wel al jaren goed doet is het animeren van de atleten. In NBA 2K17 zijn er nog meer nieuwe animaties toegevoegd en dat zorgt ervoor dat de verschillende bewegingen nog mooier ogen en het spel nog vloeiender speelt. Het ziet er zo levensecht uit, dat een voorbijganger een aantal keer goed zal moeten kijken of het hier om de echte NBA gaat of om een computerspel. Het zorgt er tevens voor dat de game nu nog lekkerder speelt. Dat is al heel wat, want het vorige deel speelde al als een spreekwoordelijke tiet. Het is toch elke keer weer wonderbaarlijk hoe de ontwikkelaar dit met elk deel weet te verbeteren en ze flikken het nu gewoon weer.
Can you feel it?
Een ander verbeterpunt in NBA 2K17 is dat tegenstanders nu ook daadwerkelijk obstakels kunnen zijn. Voorheen kon je nog wel eens door een verdediging heen denderen als een bulldozer, maar hier is in het nieuwste deel in de serie een stokje voor gestoken. Lichamen en ook lichaamsdelen van iedereen die op het basketbalveld staat heeft substantie. Kom je in je aanloop naar het net iemand tegen, dan heb je nu wel eens kans dat je met dezelfde snelheid weer teruggaat en op je kont valt. Sowieso is fysiek contact nu veel realistischer weergegeven in NBA 2K17 en dit kan zowel voor als tegen je gebruikt worden.
Ballen
Buiten de spelers is ook de bal onder handen genomen. Deze heeft nu nieuwe physics gekregen en zit daardoor minder aan de hand van een speler geplakt. Dit is vooral te merken als je schijnbewegingen wilt maken. Voorheen kon je als een ware ballerina om je tegenstander heen dansen, zonder daar over na te denken. Als je dat nu doet, dan verlies je de bal. Je moet dus goed opletten welke schijnbewegingen je achter elkaar maakt. Het leren hoe je een tegenstander compleet de verkeerde richting op kan laten gaan is dus iets wat je opnieuw moet leren. Dit is een zeer welkome toevoeging voor de diehard fans, alleen maakt het de toch al hoge instapdrempel van de game alleen nog maar hoger voor gamers die niet bekend zijn met de serie. Net zoals voorgaande jaren is er geen goede tutorial aanwezig, dus dat er nu nog meer te leren valt maakt het voor beginners er niet gemakkelijker op.
Wat hoor ik?
Niet alleen op grafisch gebied, maar ook bij de audio zijn er veranderingen/verbeteringen doorgevoerd. Zo is het team van commentatoren groter geworden, waardoor er gerouleerd kan worden per wedstrijd. In NBA 2K17 wordt er ook gebruik gemaakt van een nieuwe ‘dynamic commentatory system’ en dit zorgt er voor dat dialogen nog realistischer overkomen. Visual Concepts is ook alle basketbalarena’s langsgegaan om daar geluid op te nemen van de bal en het publiek. Elke zaal heeft zijn eigen akoestiek, dus een stuiter van de bal klinkt overal weer anders. Dit is nu ook aanwezig in NBA 2K17. Het lijkt een nietszeggend iets, maar het is toch een hele vette toevoeging. Het maakt de game nog authentieker.
Jouw verhaal
Waar voor veel fans NBA 2K16 vorig jaar wel een beetje de mist in ging, was met de MyCareer-modus. Hiervoor werd de hulp van Spike Lee ingeschakeld, maar dit had niet het gewenste effect. Zo kon je niet je eigen personage maken en het geheel had een heel groot Goede Tijden, Slechte Tijden-gehalte. Visual Concepts maakt met NBA 2K17 gelukkig niet dezelfde fout. Het zit nu goed in elkaar en je kunt gelukkig weer als ‘jezelf’ spelen. Je wordt nu gevolgd vanaf het moment dat je van ‘high school’ afkomt. Er wordt ook op het basketbal gefocust en veel minder op dingen die er weinig tot niets mee te maken hebben, zoals in het vorige deel het geval was. Visual Concepts heeft dus geleerd van haar fouten en dat is een goede zaak.
Het is alleen jammer dat er weer zoveel laadmomenten zijn en vele van deze hadden voorkomen kunnen worden. Zo kun je bijvoorbeeld op sommige dagen op meerdere momenten van de dag trainen. Als je klaar bent met de oefeningen, dan moet je weer terug naar je clubhuis, ook als je daarna weer moet trainen, wat in dezelfde zaal gebeurt. Er is geen mogelijkheid om de tussenstap naar het clubhuis over te slaan. Er zijn toch al veel laadmomenten in deze modus, dus het zou fijn zijn als sommige overgeslagen hadden kunnen worden. Tevens lijkt het er op dat je weinig invloed hebt op het verhaal in MyCareer. Zo speelden we een geweldige wedstrijd, maar het hoofdpersonage liet weten dat hij niets had gepresteerd.
Uitdiepen
MyCareer is gelukkig niet de enige modus die is aangepakt in NBA 2K17. Zo goed als alle modi zijn nog beter uitgewerkt. Zo voegt MyTeam, de Ultimate Team-versie voor de NBA 2K-serie, bijvoorbeeld Dynamic Duo’s toe. Als je twee spelers hebt die een sterk duo vormen, dan zorgen deze voor een boost voor je team. Tevens zijn de ratings van de diverse atleten aangepakt, zodat je niet zo snel spelers hebt met een 99 overall, wat vorig jaar wel het geval was. De MyGM-modus heeft ook de nodige veranderingen ondergaan. Zo kun je nu bijvoorbeeld ook suggesties doen om de spelregels van het basketbal te veranderen. Deze moeten dan wel goedgekeurd worden door alle teams. Dit zijn maar een paar van de vele kleine veranderingen die zijn doorgevoerd, maar het maakt de verschillende modi, zowel offline als online, nog dieper.
Betaal en win
Aangezien zo goed als alle modi en diens features zijn aangepakt in NBA 2K17, hadden we goede hoop dat ook eindelijk de ‘pay to win’-microtransacties verdwenen waren. Veel games laten dit soort oneerlijke features steeds meer achterwege, alleen de NBA 2K-serie gaat hier nog niet in mee. Je kunt dus nog steeds, zonder maar één seconde een wedstrijd te hebben gespeeld, beschikken over een zelfgemaakt personage met volledig uitgebouwde statistieken. Er is gewoon niets frustrerender dan op de dag van launch online spelers met eigen gemaakte personages tegenkomen, die op volle sterkte zijn of daar dicht tegenaan zitten, terwijl jij na zes uur aan onafgebroken gameplay de 60 overall niet eens haalt. Het doet afbreuk aan een leuk online-gedeelte. Het is tijd om dit te stoppen 2K en Visual Concepts!
Conclusie
Visual Concepts weet met NBA 2K17 weer heel veel veranderingen toe te voegen in vergelijking met het vorige deel en dit zorgt er wederom voor dat het nieuwste deel beter is dan zijn voorganger. De game is grafisch opgepoetst en speelt nu nog vloeiender door de toegevoegde animaties. Kleine aanpassingen, zoals de vernieuwde bal-physics, maken de wedstrijden nog meer strategisch en leuker. Zowel alle modi die de game rijk is, zijn onder handen genomen en zijn meer uitgediept. Ook MyCareer is nu een leuke modus, alleen wordt het nog geplaagd door veel laadmomenten en je lijkt weinig invloed te hebben op het verhaal. Waar de serie echt verandering in moet gaan brengen is de 'pay to win'-microtransacties. Hierdoor wordt het plezier in het leuke online-gedeelte een beetje de kop ingedrukt door een vaak oneerlijke strijd: niet degene met de meeste skills wint, maar degene die het meeste geld aan de game heeft uitgegeven.
Pluspunten
- Nog steeds prima gameplay
- Lichamen hebben meer substantie
- Betere balphysics
- Alle modi nog verder uitgebouwd
- Authentieke audio
Minpunten
- Pay to win-microtransacties verpesten online-gedeelte
- Veelvuldig en onnodig laden in MyCareer
- Nog hogere instapdrempel voor beginners
9.0
Geweldige Basketbal game.
Ik snap het laatste minpunt dan ook totaal niet. geen kritiek hoor maar sinds wanneer is een hoge instap drempel negatief?
Zet de game op heel simpel en de opties op arcade en je kan zelfs als de grootste basketbal noob de game beginnen
Voor beginners is de opstapdrempel echt heel erg hoog. Natuurlijk kun je arcade op simpel spelen, maar dan haal je bij lange na niet alles uit de game. Ben je nieuw, dan kan dit je tegenstaan, maar dat kan opgelost worden door een goede tutorial. Het minpunt is voor de rest niet van invloed op het cijfer, omdat het spel zelf gewoon geweldig is.
@misterAdmirals: Dat laatste is goed om te weten en erg fair. Ik ben het er ook mee eens dat het een minpunt is, maar wel eentje die je niet kan meenemen in het eindcijfer.
Ik speel het elke dag, alleen persoonlijk heb ik één minpunt. Kijk ik speel basketbal pas voor de tweede jaar intensief. Maar als ik online ga wordt ik echt overlopen, de 3 punters vallen stuk bij stuk erin bij mijn tegenstander. Ik krijg dat niet voor elkaar.
Verder vind ik het een goed spel
Oh ik vond the career mode van nba2k16 eigelijk wel leuk moest zelfs een traantje weg pinken toen Vic dood ging
microtransacties verpesten online-gedeelte, dat nemen juillie in de reviews van games als call of duty nooit mee in de reviews daarin tegen dat waren meestal reviews van roy
Verder over de review van NBA2K17 niets meer dan alleen maar lof, duidelijk geschreven en voorzien van goede info thnx en ga zo door met het maken van dit soort reviews waar we iets aan hebben +10
Mvg
@92.110.78..xxx: @77.166.141.xxx: thanks for the spoiler;). Ik heb het spel nu een paar dagen. Vindt geweldig. Alleen de 2ku tutorial vindt kk wat minder. Krijg je in de loop van mycareer ook een soort tutorial hoe je het spel moet spelen?
Dit is de game die ik ieder jaar moet hebben. En ik moet zeggen dat dit de beste is sinds jaren.
Vooral Mycareer is een stuk interessanter tov vorig jaar. Mijn facescan via de app is best goed uit de verf gekomen. Zodra mijn virtuele ik weer voldoende gerate is, zal ik weer dagelijks in Mypark te vinden zijn.
Ook de gameplay verloopt een stuk soepeler voor m’n gevoel. Steals en rebounds pakken voelt veel realistischer aan.
Yup, helemaal eens met het cijfer 9, hier ga ik me zeker weten weer een dik jaar mee vermaken!
@92.110.78..xxx: Voor 3 pointers kan je een point of shootingguard creëren met als speelstijl shotcreator. 3 point attribute maximisen en dan zou je toch echt wel een degelijke 3 moeten kunnen schieten!
Mooie score… maar na nba 2k16 geef ik het wel echt op.. zeker die career mode belachelijk!!!!
Maar voor de rest echt een top spel… veel sport games kunnen van 2k leren ..
@Retrogamer: Voor beginners : ik kan het me voorstellen. 2k16 is de eerste basketbal game sinds tijden, en dan praat ik over +/- 15 jaar ! Vroeger veel basket ball games kapot gespeeld, ik kon gewoon amper wennen aan de controls, de game belande dan ook snel in een hoekje in mn kast 😛
Groot pluspunt in tegenstelling tot vorig jaar is dat er nu wel een volledige 2Ku tutorial beschikbaar is. Het instap niveau is inderdaad hoog, maar dat komt ook omdat vooral de VS deze game al jaren net zo actief speelt als dat wij in NL FIFA spelen.
Van de hoge instap drempel heb ik niet veel last, maar ja, ik ben al heel wat jaren geleden ingestapt haha.
Over het pay to win argument heb ik gemengde gevoelens. Sowieso is het meer pay to get good stats, als je de game verder weinig speelt zul je waarschijnlijk nog steeds verliezen, ook al ben je op papier veel sterker.
Aan de ene kant is het natuurlijk super rot als iemand zo *ching ching* een mega sterk karakter heeft terwijl jij uren zit te trainen en wedstrijden zit te spelen voor een handjevol vc. Aan de andere kant zou je het ook oneerlijk kunnen noemen dat de ene persoon veel meer tijd heeft om te spelen dan de ander. Als je student en/of vrijgezel bent kun je je meestal nog geen voorstelling maken van hoe ontzettend weinig tijd je hebt om te gamen wanneer je een goede baan en kinderen hebt. Aangezien de franchise al heel wat jaartjes meegaat, zullen er ongetwijfeld spelers tot die laatste groep behoren. Dus hoewel het niet helemaal eerlijk lijkt om met geld progressie te kopen, is het wel een soort mogelijkheid voor sommigen om aan de mode mee te kunnen doen. Want met, laten we zeggen, anderhalf uur gamen per week is MyCareer natuurlijk een vrij kansloze missie. Echt oneerlijk zou zijn als je met geld dingen zou kunnen kopen die je niet met spelen zou kunnen halen.
Vervelend is natuurlijk dat het in de praktijk vooral verwende kindjes zijn die hun personage met de creditcard van hun ouders megaman sterk maken, maar goed…
Ben nog opzoek naar andere gamers die deze game spelen voor MyPark en eventueel Pro-AM (mochten we met 5 zijn). Dus mocht je zin hebben, stuur me een berichtje.
Ik ben het er niet mee eens dat er geen goede tutorial in zou zitten.
Onder ‘play now’ zit nu een speciale mode: 2KU.
– In deze mode kan je onder 2KU zelf een potje basketbal spelen waar een coach je op alle soorten moves attendeert.
– En je hebt hier ook de 2KU tips Glossary zitten waar aan de hand van hele korte filmpjes je alles wordt uitgelegd.
Van tips over Player indicators, On the Fly coaching, Playvision, Shooting, Dribbling, Passing, Defense, Post Offense, Off-ball Offense, Off-ball Defense, Avanced Offense, Avanced Defense maar ook uitleg over controls over het voorgaande.
Dat is toch fantastisch? Wat zou je nu nog meer aan beginners kunnen en moeten uitleggen? Ik vind dit nl. vrij uitgebreid.
Pay to win-microtransacties verpesten online-gedeelte
Ben ik het ook niet echt mee eensch.
Je hoeft er niet in mee te gaan. Ikzelf heb er nu 25 potjes op zitten in MyCareer. En ja, het laden kan soms wel lang duren, vooral als je wilt trainen, maar ik heb er plezier in om nu 62 Overall te zijn en m’n speler langzaam te zien groeien.
In Mypark zit ik nog niet en als ik daar een potje wil spelen zoek ik eerst 3 vrienden op om 2 vs 2 te kunnen spelen daar. Je hoeft toch niet tegen de allerbeste te competen? Niet wanneer je nog 62 Overall bent.
Stel nu dat ze de microtransacties er uit slopen. Dan heb je spelers die 20 uur per dag trainen en moet je daar dan in meegaan als je 4 uur per dag ‘maar’ hebt?
Er is altijd ‘oneerlijke’ concurrentie.
Ik vind het goed dat ze iig mensen die weinig tijd hebben de kans gunnen om zo wat sneller beter te worden, anders zit je na 6 maanden nog op 65 bv.
En laten we eerlijk zijn: als je al weinig tijd hebt en de microtransacties zijn er uit, dan kun je dus ook nooit mee strijden in MyPark.
Ik hoor dit nooit over een FIFA. Daar kun je in FUT ook euro’s uitgeven.
Zoals vandaag bij de launch van Fifa 17. Zie ik in streams dat mensen zo 30.000+ FIFA punten kopen om te proberen goede kaarten te krijgen.
Is dat oneerlijk? Van mij mogen ze, ik bouw liever zelf m’n ploegje op.
Wat ik een veel belangrijker, en ook echt irritant, minpunt vind, is dat deze 2k17 versie niet helemaal bugvrij is.
Nu kunnen ze de meeste bugs wel d.m.v. een patch oplossen, maar dat er nog steeds de ‘Expired Myplayer account’ inzit is verbazingwekkend. Daar zou door journalisten best aan de bel mogen worden getrokken.
Ook dribbelen mijn teamgenoten in MyCareer geregeld ‘Out of bounds’. Vreselijk irritant als je 89-90 staat en je hebt nog maar een paar seconde te spelen.
Er zitten audio glitches in als je na de wedstrijd in je kleedkamer terugkeert.
En in Mypark zitten er ook bugs. Storende bugs als Invisible players, texture issues, cutscene issues maar ook serverproblemen.
@94.215.77..xxx:
Ik weet niet of dit ooit nog gelezen wordt, maar ik heb m’n best gedaan om de stelling van de reviewer tegen te gaan:
NBA heeft juist een balans proberen te vinden in het online gedeelte van je Myplayer.
Bij NBA heb je een cap op je eigenschappen. Ben je iemand die weinig tijd hebt en ‘koop’ je je stats, dan haal je misschien hooguit een 94.
Er zijn d.m.v. trainingen zo’n 45-50 extra attributen tot je beschikking.
Als je ervan uit gaat dat 7x naar de Gym gelijkstaat aan 1 extra attribuut, ben je dus meer dan 305x naar de Gym om te grinden.
Dus het loont wel degelijk om gewoon MyCareer te spelen en voor die extra attributen te gaan.
Ga je in het begin direct de creditcard trekken en nooit naar MyCareer omkijken dan kan dat dus ook maar heb je een overweging te maken welke attributen je niet moet upgraden om er alles uit te halen.
Dat is voor mij balans. En die balans ontbreekt juist bij andere sportspellen veel meer.