NBA2K17
Review: NBA 2K17 – Visual Concepts weet met de NBA 2K-serie niet alleen elk jaar een goede basketbalgame neer te zetten, maar weet dit ook elk jaar weer sterk te verbeteren. We zijn onderhand op een punt aangekomen waar het haast onmogelijk lijkt om nog verbeteringen door te voeren, omdat de gameplay van het vorige deel al zo verschrikkelijk goed was. Toch is de ontwikkelaar van mening dat NBA 2K17 wel degelijk de gameplay verder verfijnt en dat het zijn voorganger doet verbleken. Kan Visual Concepts wederom het onmogelijke mogelijk maken?

Puntjes op de i

De ontwikkelaar heeft er voor dit jaar voor gekozen om nu ook eens het grafische gedeelte flink onder handen te nemen. Nu heeft de game er altijd al mooi uitgezien, maar na de overstap naar de huidige generatie consoles hebben vooral de modellen van de lichamen een beetje stilgestaan. Vaak zag je hier nog hoekige vormen in terug, zoals bij de schouders. In NBA 2K17 is dit verleden tijd. Hoeken zijn nu meer afgerond en dat zorgt er voor dat de spelers nog realistischer ogen. De nieuwe belichting zorgt er wel af en toe voor dat er veel ‘jaggies’ te zien zijn, maar gelukkig komt dit niet al teveel voor.

nba 2k17

Helaas is niet alles goud wat er blinkt op het grafische vlak. Zo zijn speler met een slank lichaam nu een beetje ’te’ slank en dat ziet er een beetje vreemd uit. Tevens weet Visual Consepts nog steeds niet de verschillende kapsels van de diverse atleten goed weer te geven. ‘Hair physics’ is nog steeds een woord wat niet voorkomt in de NBA 2K-serie en daardoor zien sommige haardossen er heel ‘last-gen’ uit. Tevens zijn sommige kapsels compleet ‘off the mark’. Zo lijkt het er op dat Dirk Nowitzki een hele slechte pruik op zijn hoofd heeft. Hopelijk wordt dit volgend jaar nu eens aangepakt, want het steekt steeds meer af tegen de voor de rest realistische graphics.

Net echt

Wat de serie wel al jaren goed doet is het animeren van de atleten. In NBA 2K17 zijn er nog meer nieuwe animaties toegevoegd en dat zorgt ervoor dat de verschillende bewegingen nog mooier ogen en het spel nog vloeiender speelt. Het ziet er zo levensecht uit, dat een voorbijganger een aantal keer goed zal moeten kijken of het hier om de echte NBA gaat of om een computerspel. Het zorgt er tevens voor dat de game nu nog lekkerder speelt. Dat is al heel wat, want het vorige deel speelde al als een spreekwoordelijke tiet. Het is toch elke keer weer wonderbaarlijk hoe de ontwikkelaar dit met elk deel weet te verbeteren en ze flikken het nu gewoon weer.

nba 2k17

Can you feel it?

Een ander verbeterpunt in NBA 2K17 is dat tegenstanders nu ook daadwerkelijk obstakels kunnen zijn. Voorheen kon je nog wel eens door een verdediging heen denderen als een bulldozer, maar hier is in het nieuwste deel in de serie een stokje voor gestoken. Lichamen en ook lichaamsdelen van iedereen die op het basketbalveld staat heeft substantie. Kom je in je aanloop naar het net iemand tegen, dan heb je nu wel eens kans dat je met dezelfde snelheid weer teruggaat en op je kont valt. Sowieso is fysiek contact nu veel realistischer weergegeven in NBA 2K17 en dit kan zowel voor als tegen je gebruikt worden.

Ballen

Buiten de spelers is ook de bal onder handen genomen. Deze heeft nu nieuwe physics gekregen en zit daardoor minder aan de hand van een speler geplakt. Dit is vooral te merken als je schijnbewegingen wilt maken. Voorheen kon je als een ware ballerina om je tegenstander heen dansen, zonder daar over na te denken. Als je dat nu doet, dan verlies je de bal. Je moet dus goed opletten welke schijnbewegingen je achter elkaar maakt. Het leren hoe je een tegenstander compleet de verkeerde richting op kan laten gaan is dus iets wat je opnieuw moet leren. Dit is een zeer welkome toevoeging voor de diehard fans, alleen maakt het de toch al hoge instapdrempel van de game alleen nog maar hoger voor gamers die niet bekend zijn met de serie. Net zoals voorgaande jaren is er geen goede tutorial aanwezig, dus dat er nu nog meer te leren valt maakt het voor beginners er niet gemakkelijker op.

nba-2k17-kyrie-irving-screenshot_1920.0

Wat hoor ik?

Niet alleen op grafisch gebied, maar ook bij de audio zijn er veranderingen/verbeteringen doorgevoerd. Zo is het team van commentatoren groter geworden, waardoor er gerouleerd kan worden per wedstrijd. In NBA 2K17 wordt er ook gebruik gemaakt van een nieuwe ‘dynamic commentatory system’ en dit zorgt er voor dat dialogen nog realistischer overkomen. Visual Concepts is ook alle basketbalarena’s langsgegaan om daar geluid op te nemen van de bal en het publiek. Elke zaal heeft zijn eigen akoestiek, dus een stuiter van de bal klinkt overal weer anders. Dit is nu ook aanwezig in NBA 2K17. Het lijkt een nietszeggend iets, maar het is toch een hele vette toevoeging. Het maakt de game nog authentieker.

Jouw verhaal

Waar voor veel fans NBA 2K16 vorig jaar wel een beetje de mist in ging, was met de MyCareer-modus. Hiervoor werd de hulp van Spike Lee ingeschakeld, maar dit had niet het gewenste effect. Zo kon je niet je eigen personage maken en het geheel had een heel groot Goede Tijden, Slechte Tijden-gehalte. Visual Concepts maakt met NBA 2K17 gelukkig niet dezelfde fout. Het zit nu goed in elkaar en je kunt gelukkig weer als ‘jezelf’ spelen. Je wordt nu gevolgd vanaf het moment dat je van ‘high school’ afkomt. Er wordt ook op het basketbal gefocust en veel minder op dingen die er weinig tot niets mee te maken hebben, zoals in het vorige deel het geval was. Visual Concepts heeft dus geleerd van haar fouten en dat is een goede zaak.

MYCareer

Het is alleen jammer dat er weer zoveel laadmomenten zijn en vele van deze hadden voorkomen kunnen worden. Zo kun je bijvoorbeeld op sommige dagen op meerdere momenten van de dag trainen. Als je klaar bent met de oefeningen, dan moet je weer terug naar je clubhuis, ook als je daarna weer moet trainen, wat in dezelfde zaal gebeurt. Er is geen mogelijkheid om de tussenstap naar het clubhuis over te slaan. Er zijn toch al veel laadmomenten in deze modus, dus het zou fijn zijn als sommige overgeslagen hadden kunnen worden. Tevens lijkt het er op dat je weinig invloed hebt op het verhaal in MyCareer. Zo speelden we een geweldige wedstrijd, maar het hoofdpersonage liet weten dat hij niets had gepresteerd.

Uitdiepen

MyCareer is gelukkig niet de enige modus die is aangepakt in NBA 2K17. Zo goed als alle modi zijn nog beter uitgewerkt. Zo voegt MyTeam, de Ultimate Team-versie voor de NBA 2K-serie, bijvoorbeeld Dynamic Duo’s toe. Als je twee spelers hebt die een sterk duo vormen, dan zorgen deze voor een boost voor je team. Tevens zijn de ratings van de diverse atleten aangepakt, zodat je niet zo snel spelers hebt met een 99 overall, wat vorig jaar wel het geval was. De MyGM-modus heeft ook de nodige veranderingen ondergaan. Zo kun je nu bijvoorbeeld ook suggesties doen om de spelregels van het basketbal te veranderen. Deze moeten dan wel goedgekeurd worden door alle teams. Dit zijn maar een paar van de vele kleine veranderingen die zijn doorgevoerd, maar het maakt de verschillende modi, zowel offline als online, nog dieper.

screen-shot-2016-08-10-at-4-41-12-pm-copy

Betaal en win

Aangezien zo goed als alle modi en diens features zijn aangepakt in NBA 2K17, hadden we goede hoop dat ook eindelijk de ‘pay to win’-microtransacties verdwenen waren. Veel games laten dit soort oneerlijke features steeds meer achterwege, alleen de NBA 2K-serie gaat hier nog niet in mee. Je kunt dus nog steeds, zonder maar één seconde een wedstrijd te hebben gespeeld, beschikken over een zelfgemaakt personage met volledig uitgebouwde statistieken. Er is gewoon niets frustrerender dan op de dag van launch online spelers met eigen gemaakte personages tegenkomen, die op volle sterkte zijn of daar dicht tegenaan zitten, terwijl jij na zes uur aan onafgebroken gameplay de 60 overall niet eens haalt. Het doet afbreuk aan een leuk online-gedeelte. Het is tijd om dit te stoppen 2K en Visual Concepts!

Conclusie

Visual Concepts weet met NBA 2K17 weer heel veel veranderingen toe te voegen in vergelijking met het vorige deel en dit zorgt er wederom voor dat het nieuwste deel beter is dan zijn voorganger. De game is grafisch opgepoetst en speelt nu nog vloeiender door de toegevoegde animaties. Kleine aanpassingen, zoals de vernieuwde bal-physics, maken de wedstrijden nog meer strategisch en leuker. Zowel alle modi die de game rijk is, zijn onder handen genomen en zijn meer uitgediept. Ook MyCareer is nu een leuke modus, alleen wordt het nog geplaagd door veel laadmomenten en je lijkt weinig invloed te hebben op het verhaal. Waar de serie echt verandering in moet gaan brengen is de 'pay to win'-microtransacties. Hierdoor wordt het plezier in het leuke online-gedeelte een beetje de kop ingedrukt door een vaak oneerlijke strijd: niet degene met de meeste skills wint, maar degene die het meeste geld aan de game heeft uitgegeven.

Pluspunten

  • Nog steeds prima gameplay
  • Lichamen hebben meer substantie
  • Betere balphysics
  • Alle modi nog verder uitgebouwd
  • Authentieke audio

Minpunten

  • Pay to win-microtransacties verpesten online-gedeelte
  • Veelvuldig en onnodig laden in MyCareer
  • Nog hogere instapdrempel voor beginners

9.0