DestinyRiseofIronLogo
Review: Destiny: Rise of Iron – Meer dan twee jaar geleden kwam Destiny uit en sinds de release is de game meerdere keren uitgebreid. In het eerste jaar konden spelers de nieuwe content The Dark Below en House of Wolves aanschaffen om de ervaring te verrijken. Het tweede jaar begon met The Taken King en daarna heeft ontwikkelaar Bungie de game vooral van onderhoud voorzien met aanpassingen en een gratis update in april eerder dit jaar. Als game is het hierdoor nog steeds relevant voor de liefhebbers en degenen die het weer oppakken als er iets nieuws is. Vorige week dinsdag ging Rise of Iron live waarin je als Guardian kan ervaren hoe het is om een echte Iron Lord te worden. We beklommen zelf de berg die Feltwinter Peak heet en vanaf dat punt zagen we dat het goed was. Bungie heeft wederom een fraaie uitbreiding ontwikkeld die zowel het oude als het nieuwe Destiny glans geeft.

De Fallen en SIVA vormen een ernstig gevaar

Bij de start van Rise of Iron krijg je te horen dat één van de vijandelijke rassen, de Fallen, een oude technologie heeft gevonden wat SIVA blijkt te zijn. Dit technologische virus wordt gebruikt door de Fallen om sterker te worden om zo de mensheid en de Guardians aan te kunnen. Het avontuur begint met het vrijspelen van een nieuwe social space, waar de helden van vroeger worden geëerd. Dit waren de Iron Lords, die heel lang geleden ervoor hebben gezorgd dat SIVA geen groter gevaar werd. De prijs was wel dat een aantal Iron Lords stierven en Lord Saladin alleen overbleef. In de eerste missie geeft hij je de opdracht om een berg te beklimmen die leidt naar Felwinter Peak. Na wat shootouts met Fallen en een grote eindbaas, is de locatie eigendom van de Guardians. Vanuit hier begin je het echte avontuur van Rise of Iron.

screen 1

Het terugnemen van Felwinter Peak was een heel fraai begin en op dat moment was ook nog niet duidelijk hoe deze locatie er uit zou zien. Toen we er rondkeken, zagen we de geschiedenis van de Iron Lords wat de voorlopers zijn van de Guardians. Op deze nieuwe locatie leer je meteen nieuwe personages kennen, maar Lord Saladin staat ondanks dat centraal. Hij is er op uit om SIVA te vernietigen en wraak te nemen. De toon is deze keer een stuk serieuzer dan met The Taken King. Toen was er ook een grote dreiging, maar er was wel meer ruimte voor humor. Goed, de verhaallijn start dus bij Lord Saladin en in de missies die volgen leren we meer over de Fallen en SIVA. Door de missies te spelen kom je te weten waarom SIVA zo gevaarlijk is en hoe de Fallen het gebruiken om krachtiger te worden.

Verhaallijn relatief kort

Het hele thema met de Iron Lords en SIVA is interessant en overduidelijk de rode draad in de vijftal missies, maar toch hebben we het gevoel dat er qua verhaal meer uitgehaald had kunnen worden. De verhaallijn begint met een prachtige scène, maar daarna zijn er eigenlijk nog maar weinig cut-scènes. We hadden graag meer willen zien van de andere Iron Lords, maar het wordt allemaal redelijk simpel gehouden. De missies zelf zijn leuk om te spelen, omdat hier genoeg afwisseling in zit en in één missie mag je zelfs met een vlammende bijl – die vroeger door de Iron Lords werd gebruikt – er op los hakken. Wie wil dat nu niet? Daarnaast zitten er bepaalde elementen in die we ook terugzien in de nieuwe Raid, zoals de kanonnen die we op kunnen pakken van de Fallen met de verschillende burns, zoals Solar, Arc en Null.

screen 2

Gelukkig zijn er na de relatief korte verhaallijn meerdere quests, die zich onder andere bevinden in de nieuwe omgeving wat de Plaguelands is. Dit besneeuwde gebied in de Cosmodrome van Rusland is merkbaar bewerkt door de door SIVA gemuteerde Fallen. Overal zijn oude tanks, auto’s en zelfs schepen te vinden, maar ook lava. Samen met de sneeuw en de vele vijanden is het een mooi gebied geworden waarin veel te doen en te zien is. In de oude gebieden waar we al zo vaak zijn geweest, heb je de Patrol missies, maar op een gegeven moment ontbreekt het een beetje aan een reden om deze uit te voeren. In de Plaguelands zijn de vijanden namelijk een stuk sterker en hierdoor uitdagender, wat meer beloningen oplevert. Bungie is namelijk wat guller geworden. Zo krijg je bij het uitvoeren van een Public Event een Legendary Engram (hoge gear) en wat Legendary Marks per karakter die je goed kunt gebruiken. Daarnaast is daar ook Archon’s Forge te vinden.

Archon’s Forge biedt volop actie

Archon’s Forge is vergelijkbaar met wat we eerder hebben gezien in bijvoorbeeld Court of Oryx. Het is een arena modus, waarin je een hoop vijanden moet afknallen. Helaas is dit niet zo divers als de modus van The Taken King. De mechanieken die Court of Oryx had, zijn namelijk afwezig en het draait nu alleen maar om het doden van veelal kleinere vijanden met afsluitend één of meerdere sterke bazen. Het is vermakelijk om achter elkaar door in de actie te zitten, maar door het gebrek aan mechanieken zal dit op een gegeven moment een beetje eentonig worden. Ook is er momenteel een bug waardoor de sleutels om dit evenement te starten niet altijd werken, wat een beetje onhandig is. Een gave feature is overigens dat je de vlammende bijl vaak mag hanteren om bazen kapot te rammen. Deze relikwie kun je kort gebruiken, maar hier tegenover staat wel dat er veel nieuwe en oude wapens zijn om te verdienen.

screen 3

Nieuwe en oude loot

Ja, de legendarische rakettenwerper, Gjallarhorn, keert terug in zijn volle glorie en zelfs in het zwart. Het wapen dat zo dominant was in het eerste jaar krijg je echter niet zomaar, deze dien je namelijk via een quest te verdienen. De quest hiervoor is erg stijlvol te noemen. Deze wil de indruk wekken dat je naar een heuse schat op zoek bent en zodoende leerden we ook meer over het wapen. Deze manier van aanpak bevalt ons wel en in het verlengde hiervan zul je ook de Khovstov en de Thorn nog kunnen bemachtigen via quests. Bungie laat de oude en geliefde (bij Thorn wellicht niet) wapens op een leuke manier hun rentree maken en voor de fanaten is het weerzien natuurlijk top en nieuwkomers vallen gelijk met hun neus in de boter.

Qua loot is er sowieso genoeg moois te verzamelen, zoals de Days of Iron armor die je kunt verkrijgen via het Rise of Iron record book. Hierin staan allerlei uitdagingen die je dient te voltooien, waardoor je dus allerlei loot verdient. Verder zijn er natuurlijk nieuwe exotische wapens te verdienen evenals dat er ook nieuwe exotic armor aanwezig is. De nieuwe machinegun, Nemesis Star, is bijvoorbeeld erg stoer, want die gaat steeds meer accuraat schieten wanneer je de trekker overhaalt en ingedrukt houdt. Naast de nieuwe exotics zijn er ook hele speciale artefacts te verdienen door quests te voltooien waarbij je goede daden in de Plaguelands doet. We volbrachten deze quest en kozen voor het artifact dat je in staat stelt een vijand voor je te laten vechten. Best handig in heftige gevechten, want zo heb je een mooie helpende hand. Er zullen op termijn overigens meer van dit soort artifacts worden toegevoegd, wat zorgt voor nog meer variatie in de gameplay.

screen 4

Een nieuwe Strike en twee in een nieuw jasje

In Rise of Iron introduceert Bungie een drietal nieuwe Strikes waarvan er eigenlijk eentje volledig nieuw is. In de Strike ‘The Wretched Eye’ neem je het op tegen een sterke Fallen baas die technologie van SIVA gebruikt. Hij heeft het oog uit het hoofd van een eenogige grote ogre getrokken en met behulp van SIVA hier vervolgens een krachtig wapen van gemaakt. Wat dit gevecht zo uitdagend maakt, is dat de ogre op een gegeven moment losbreekt. Hierdoor heb je plots een grote extra vijand die je probeert te pletten met zijn vuisten terwijl de baas op je staat te knallen met een snelvurend en erg sterk wapen. De mechaniek hierachter is dat je constant moet bewegen wat bij voorgaande Strikes weleens anders was, dus daarmee is deze Strike geslaagd te noemen.

De andere Strikes zijn vernieuwd, zo krijg je een nieuwe versie van ‘Devil’s Lair’ met Sepiks Perfected als een door SIVA beïnvloedde eindbaas. In de andere Strike, ‘Summoning Pits’, moet je zwaarden af zien te pakken van Hive knights. Bij beide Strikes kan het overkomen alsof Bungie alles opnieuw gebruikt, maar dat is niet per se de ervaring. Ja, men gebruikt dezelfde omgeving, maar de vijanden zijn anders en richting het einde krijg je met meer mechanieken te maken. Door deze accenten zijn het betere Strikes geworden en je moet meer handelingen uitvoeren. Alles bij elkaar bieden de drie Strikes meer variatie en daarmee zijn het nette aanvullingen op de rest van de content.

screen 5

Wrath of the Machine is een geslaagde Raid

Afgelopen vrijdag ging de nieuwe Raid, Wrath of the Machine, al live en ook dit kunnen we geslaagd noemen. Deze keer was het niet gelijk duidelijk wie de eindbaas zou zijn en dat was best verfrissend. Tijdens de Raid zul je telkens tegen de Fallen vechten met afsluitend een eindbaas waar gedurende de verhaallijn al naar gehint wordt. Naast de gevechten bevat de Raid ook veel mechanieken, waarbij het met name neerkomt op communicatie. De Raid is qua speelduur wat minder lang dan andere Raids, zeker als je een hoog light level hebt. Wat wel de boventoon voert is de uitdaging en de ervaring die pertinent actievol te noemen is. Fijn is ook dat niet elke fout meteen wordt afgestraft, maar bij de eindbaas is routine en concentratie wel van levensbelang. Een hoogtepunt in de Raid is trouwens een walsmachine die recht op je af komt rijden, die we vervolgens zelf hebben gebruikt om van de bergwand af te rijden. Kortom, deze Raid is echt de moeite waard om te ontdekken en tevens om veel te spelen, zodat je kan levelen.

Nvdr: We willen even vermelden dat we de content die is verschenen voor de competitieve multiplayer op een later tijdstip behandelen. Dit heeft te maken met het Iron Banner evenement waarin Supremacy (de nieuwe modus) centraal staat. Zodra dit evenement live is, lees je hier alles over de modus en de nieuwe maps.

Conclusie

Destiny: Rise of Iron is een prima uitbreiding voor Destiny geworden. Het combineert oud en nieuw op een gave wijze via de quests van bijvoorbeeld de Gjallarhorn en de vernieuwde Strikes, maar voegt ook een interessante nieuwe locatie toe met de Plaguelands. Hierin valt Archon's Forge wel wat tegen vanwege de ontbrekende mechanieken. De missies in het thema van de Iron Lords en het onderzoeken van SIVA, zijn ook erg gaaf, maar we hadden graag gezien dat het verhaal en de personages nog wat meer aandacht hadden gekregen. Het is allemaal vrij dun en hierdoor hadden we zelf weinig verbinding met de Iron Lords. De nieuwe Raid die je betreedt als Guardian en Iron Lord, is dan weer echt geweldig te noemen en het is ook het meest vermakelijke om te spelen tot nu toe. Het is gaaf om samen met je fireteam alles in de omgeving te ontdekken, zoals de geheime kisten met loot. Ook het uitvogelen van de mechanieken achter de Raid als team is erg vermakelijk, omdat het goed in elkaar zit. Hoewel deze uitbreiding kleiner is dan The Taken King, zal het zowel huidige als nieuwe spelers tevreden stellen en het zorgt voor uren speelplezier, waardoor je lang vooruit kunt.

Pluspunten

  • Iron Lords thema
  • Gave quests en missies
  • Nieuw Strike en vernieuwde versies
  • Veel nieuwe en mooie loot
  • Artifacts
  • Wrath of the Machine

Minpunten

  • Verhaal is vrij dun
  • Archon's Forge is te eenzijdig

8.0