DragonQuestBuilders
Gespeeld: Dragon Quest Builders – Minecraft is als je het zo over de jaren heen bekijkt een absurd groot succes geweest en dat terwijl de game qua gameplay erg simpel is en er nog simpeler uitziet als we het over de graphics hebben. Dat er niet tot nauwelijks imitaties van zijn verschenen is best opmerkelijk, maar als je Dragon Quest Builders voor het eerst ziet, dan is de link met Minecraft snel gelegd. Maar is het eerlijk om de game één op één met de succesvolle game van Notch te vergelijken? In de kern misschien wel, maar toch geeft Square Enix hier in positieve zin een draai aan.

De kunst van het bouwen

We hebben een kleine twee uur met Dragon Quest Builders kunnen spelen en één van de dingen die gelijk opvalt als je het in vergelijking met Minecraft trekt, is dat deze game voorzien is van een verhaal. Je wordt wakker in een donkere grot waar je blijkbaar erg lang hebt liggen slapen. Een stem vanuit de hemel spreekt in je hoofd tot je en vertelt je dat jij over de capaciteiten beschikt om dingen te kunnen bouwen. Na een korte tutorial kan je de weide wereld intrekken en al snel tref je een ander personage aan. Die figuur raakt compleet onder de indruk van jouw skills, aangezien jij iemand bent die kan bouwen.

DQB1

De wereld van Alefgard is door een boze vijand volledig naar de verdoemenis geholpen, waardoor er geen steden, gebouwen en leefomgevingen meer zijn. Men heeft dit ook niet kunnen heropbouwen, omdat niemand over de kwaliteiten beschikt om dingen te kunnen bouwen. Men is dit namelijk verleert en zodoende leven zij als zwervers in de wereld. Maar met jouw komst kan het ooit zo mooie koninkrijk weer nieuw leven ingeblazen worden, want jij kan namelijk wel van alles bouwen. Gaandeweg tref je meer personages en allen zijn ze dusdanig onder de indruk van jouw skills, dat ze je graag als vriend zien.

Bouw dit, bouw dat

In eerste instantie begin je klein met het maken van simpele zaken als een fakkel, een bed, een muurtje en meer. Totdat het moment aanbreekt dat je het voorstel krijgt om een nieuwe stad te stichten. Zodoende ga je op pad om nieuwe mensen te ontmoeten, bouw je meerdere gebouwen en gaandeweg krijgt je dorp meer vorm. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk bouwen en een nieuwe community stichten. Het resultaat zal een grote stad moeten zijn. Althans, die indruk wekt de game, maar of dat uiteindelijk ook zo gaat zijn, is natuurlijk nog even afwachten.

DQB2

De gameplay is in de kern een mix van bouwen en dialogen voeren. Want door met de andere personages te spreken, krijg je telkens nieuwe opdrachten om items te zoeken die je samen kan voegen met als resultaat een nieuw object. Deze opdrachten zijn eigenlijk gewoon quests die je aan de lopende band in chronologische volgorde gepresenteerd krijgt en in het begin van de game is dat zo gedaan, dat je op een spelende manier er achter komt hoe de game werkt. Buiten de dialogen met de personages om, ben je verder vooral resources aan het verzamelen, items craften en dit vervolgens plaatsen.

Het komt in dat opzicht volledig overeen met Minecraft, die een soortgelijke structuur hanteert. Het enige verschil is dat Dragon Quest Builders een verhaal kent en je dit ook op een leuke manier presenteert. Als je in Minecraft het gevoel had dat je eigenlijk best wel nutteloos bezig was, dan is dat met deze game gelijk opgelost, want je werkt naar grotere doelen toe. Dat maakt het voor jong en oud een leuke game om te spelen, aangezien we gedurende onze speelsessie ons op geen enkel moment zaten te vervelen.

DQB3

Mooie stijl

De wereld van Alefgard ziet er qua opbouw precies hetzelfde uit als Minecraft. Alles is opgedeeld in blokken, behalve de flora en fauna. Alles kan je kapot maken, wat je nieuwe items oplevert om te bouwen of te craften. Het maken van items gaat via een crafting table, maar ook kun je grondstoffen, zoals aarde, inzetten als kant en klare blokken. In dat opzicht is de speelwijze min of meer gelijk, maar er zijn alsnog twee grote verschillen te bespeuren. Zo ziet deze game er veel mooier uit. Ja, het heeft dezelfde blokkerige structuur, maar het is visueel veel strakker vormgegeven, waardoor het een genot is om naar te kijken.

Een ander belangrijk verschil ten opzichte van Minecraft is dat je het vanuit een third-person perspectief beleeft. Dit geeft je meer overzicht op de wereld, maar tegelijkertijd wordt dit overzicht als je door de bossen heen loopt je volledig ontnomen, omdat je dan geen moer ziet. Dat is niet echt handig en we hopen dat er straks wat meer camera instellingen zijn, zodat je hier mee kan spelen tot je de juiste view te pakken hebt. Het bouwen is hierdoor misschien wel wat overzichtelijker, maar het gaat gepaard met een ander probleem. Namelijk dat het plaatsen van objecten op blokkenrasters gaat, maar dat het geregeld een ontzettend gepriegel is om het object op de juiste plek te zetten.

DQB4

Dat is iets waar je in minecraft geen last van hebt, aangezien je alles vanuit een first-person perspectief beleeft. Het bouwen gaat hierdoor net wat minder soepel en dat is een beetje vervelend, met name omdat je graag toch enigszins een tempo in de game wil hebben. Of dat nog opgelost gaat worden door bijvoorbeeld vaste wandelpatronen in te kunnen nemen met je controller, dat is afwachten, maar qua besturing kan het wel wat vlotter. Hetzelfde geldt ook voor het Japanse besturingsschema, waardoor je continu op de verkeerde knop drukt, ook niet echt handig.

Voorlopige conclusie

Afgezien van de kritiekpunten, die mogelijk nog wel gefixt gaan worden, is Dragon Quest Builders een vermakelijke titel. Het ziet er mooi uit – veel mooier dan Minecraft – en het verhaal geeft je een daadwerkelijk doel gedurende het spelen. Gaandeweg zul je steeds meer dingen leren om te bouwen en op een gegeven moment kan je hele dorpen of zelfs steden neerzetten. Daarbij sloot de demo af met een portaal naar een ander eiland, waardoor je veel meer werelden kan verkennen. Het is gelukkig geen rechtstreekse kopie van Minecraft, want hoewel de inspiratie daar overduidelijk vandaan komt, heeft Dragon Quest Builders op basis van hetgeen we gespeeld hebben zeker bestaansrecht.