Review: Hitman – Episode 5: Colorado – Na het broeierige Bangkok en de dood van een vooraanstaand advocaat en popster, is het voor Agent 47 duidelijk dat er iets persoonlijks aan de hand is. De ijskoude killer en handler Diana Burnwood gaan op zoek naar de Shadow Client. Via hacktiviste Olivia Hall komen ze uit op een boerderij in Colorado. Tijd voor 47 om een vlucht naar de Verenigde Staten te boeken.

Welkom op de extremistenboerderij

Via satellietbeelden is het duidelijk geworden dat de boerderij geen schapen en koeien in zijn stal heeft staan. Er huist een privéleger onder leiding van Sean Rose, een bekende van de ICA. Hij heeft meerdere bomaanslagen gepleegd en is een extreem activist. Tevens is Rose gelinkt aan de ontvoering van Thomas Cross, de vader van de popster die je in de vorige episode hebt omgebracht. Sean Rose is, zoals je al dacht, het hoofddoelwit. Dit vijfde level is veruit het moeilijkste tot nu toe, want naast Rose dien je nog drie andere doelwitten uit te schakelen. Ezra Berg is een voormalig Mossad-ondervrager, die er een paar nare trucjes op nahoudt. Penelope Graves, voormalig Interpol analiste en tot slot Maya Parvati. Laatstgenoemde is een voormalig huurmoordenares en wapenhandelaar.

Hitman1

Breinbrekers met een waterig zonnetje

Van Hitman ben je doorgaans exotische locaties gewend, mooie exclusieve feesten, hotels, slaperige straatjes en meestal een mooi zonnetje of een koele avondbries. Colorado steekt hier toch een stuk killer bij af. Het is een grauwe, donkere en weinig uitnodigende rommelige boerderij, die ook nog eens een heel leger aan gemene mensen huisvest. Het level is nog het beste te vergelijken met ‘Dexter Industries’, de elfde missie van voorganger Hitman: Absolution. Alleen dan zonder dat zuiderse zonnetje uiteraard. Ook qua moeilijkheidsgraad zijn de twee vergelijkbaar. Er is geen veilige grond, iedereen is gewapend en een fout betekent een kogelregen waar zelfs 47 voor zal moeten buigen.

Het aantal doelwitten, de dichtheid van de gewapende mensen en de relatief kleine bewegingsruimte zorgen ervoor dat je zeker tien keer faalt. Dat mag voor Hitman-spelers geen reden zijn om het niet te spelen. Colorado is namelijk het meest bevredigende level tot nu toe. Je hebt meer dan ooit originele manieren om de vier doelwitten uit te schakelen. Deze vergen echter altijd een stap of tien; je komt er niet met een omgewisselde outfit en een goed gemikte flessenworp. Dat maakt Colorado ook – ondanks de geringe grootte van de boerderij – het langste level tot zover. Hier kun je zeker een paar uur zoet mee zijn. Vooral het meedoen met de training raden we erg aan, want hier komt een leuke moordpoging uit.

Hitman2

Het achtergrondverhaal is niet langer het achtergrondverhaal

Je moet wel helemaal wachten tot aan het einde van dit level, maar dan toch komt de plottwist die je vanaf het begin eigenlijk al zag aankomen. Uiteraard zullen we hier niets over opschrijven, maar eigenlijk was het al sinds Bangkok duidelijk. In elk geval neemt het verhaal nu serieus stappen en dat is mooi. Te lang heeft het verhaal een achtergrondfunctie gehad, maar dit wordt nu gelukkig naar de voorgrond geschoven. Hoe dat precies uitpakt gaan we zien in de volgende episode. In elk geval is het persoonlijk, niet bijster origineel, maar wel tof.

Richting het einde van het seizoen

Als alles volgens de planning gaat krijgen we hierna nog twee episodes van Hitman. Dan zit het eerste seizoen, zoals de ontwikkelaar het noemt, erop. Als we dan terugkijken hebben we een beetje gemengde gevoelens. Parijs was een aangename verrassing en Sapienza deed daar nog even een schepje bovenop. Marrakesh viel helaas behoorlijk tegen en ook Bangkok was niet de kwaliteit die we doorgaans gewend zijn. Colorado is een uitdagend level, maar ook dit haalt niet de kwaliteit van de eerste twee. Alles komt dus aan op deze twee finale episodes. Die kunnen het seizoen nog groots maken. De volgende keer toch maar weer gewoon een complete game op de markt brengen.

Hitman3

Zeker als je bedenkt dat de mensen die elke maand een episode hebben gekocht, nog een schop na krijgen. De fysieke winkelversie krijgt namelijk drie bonus missies, een Blood Money-pakket en meer. Het zou juist mooier zijn als de trouwe fans dat krijgen die elke maand een episode hebben gekocht. Maar goed, die versie moet natuurlijk ook weer verkopen. Het staat misschien wat los van deze precieze episode om dit allemaal aan te halen, maar we vergeten niet dat het systeem achter deze nieuwe Hitman behoorlijk shady is.

Colorado is grimmig, lastig, origineel qua moordmogelijkheden en veruit het langste level. Dat maakt het in elk geval wel een stuk beter dan Marrakesh en net een stukje kwalitatiever dan Bangkok. Beter dan Parijs of Sapienza? Nee, dat zijn nog steeds de twee topstukken uit dit seizoen. Het lijkt erop dat de Shadow Client en de locaties van episode 6 en 7 gaan uitwijzen hoe goed het seizoen uiteindelijk is. Voor nu is Colorado een mooi opstapje, maar blijven we nog steeds gematigd positief over het geheel.

• De meest uitdagende episode tot nu toe
  • Vier verschillende doelwitten
  • Originele opties tot succes