Special: De vernieuwde Crucible van Destiny

Clockwork1

Special: De vernieuwde Crucible van Destiny – Op 20 september verscheen Rise of Iron en zodoende werd op het PvE vlak veel nieuws toegevoegd. In onze review kun je lezen wat onze mening is over de nieuwe missies, quests, Strikes en de Raid, Wrath of the Machine. Al deze activiteiten kun je in coöp spelen, maar zoals je wellicht wel weet bevat Destiny ook een competitief component in de vorm van de Crucible. In de multiplayer kun je het opnemen tegen andere spelers in diverse modi en met de release van Rise of Iron werd dit onderdeel uitgebreid en vernieuwd. Bungie heeft namelijk een nieuwe modus geïntroduceerd die Supremacy heet, maar dat is niet het enige, want het tijdelijke evenement, Iron Banner, werd ook aangepast. Hoog tijd om jullie op de hoogte te stellen van al het nieuws in de Crubible.

Een gloednieuwe, maar bekende modus

De multiplayer van Destiny bevat diverse modi, zoals Control, Clash en Rift. Die laatste modus maakte vorig jaar met The Taken King zijn debuut en hier komt veel teamplay bij kijken. Je moet hierin de drager van de ‘spark’ zien te verdedigen, zodat hij of zij deze kan dunken bij de tegenstander. De nieuwe modus, die Supremacy heet, is wederom een modus waarin teamplay van belang is. We kunnen de modus trouwens net zo goed ‘Kill Confirmed’ noemen, zoals deze heet in de Call of Duty serie. De basis is namelijk precies hetzelfde. Je schiet iemand dood en vervolgens laat deze een ‘crest’ vallen. Pak je deze op dan scoor je een punt, maar als de tegenstander deze pakt, dan zorgt die ervoor dat de crest verdwijnt en er geen punt meer gescoord kan worden.

Clockwork1

Het doden van je tegenstander is van belang om de crests te genereren, maar het oppakken is eigenlijk nog belangrijker. Zo kan iemand die niet heel goed is in de Crucible wel een bijdrage leveren door vaak de crests op te pakken. We moeten zeggen dat deze modus een toffe toevoeging is geworden, maar verwacht wel veel close combat. Supremacy wordt namelijk gedomineerd door lui die hun shotgun als primair wapen gebruiken en alleen maar op je afspringen. Het is in vergelijking met andere modi een stuk chaotischer en het gebruik van Supers is essentieel. Zo kunnen Bladedancers, Stormcallers en Sunbreakers met gemak meerdere Guardians afmaken en tegelijkertijd de crests oppakken.

Vernieuwde Iron Banner

Het spelen van deze modus was erg wennen, omdat de gevechten vaak van erg dichtbij zijn en het kan dan weleens frustrerend worden als je vaak in één keer wordt afgeknald door een shotgun. Toch kwam er best wat tactiek bij kijken, want we moesten slim zijn en beoordelen waar onze tegenstanders waren zodra we wat crests probeerden op te pakken. Wat wel een flink nadeel is aan deze modus, is dat als er lag is, het oprapen van de crests soms niet goed werkt. Gelukkig viel dit mee de afgelopen week toen Iron Banner actief was, maar alsnog kan het wat vervelend zijn. Supremacy was in Iron Banner de vaste modus en het tijdelijke evenement is redelijk op de schop gegaan. Dit was al te merken toen Iron Banner live ging. We kregen namelijk via een korte scène een nieuw personage te zien die de nieuwe Iron Banner representeert.

Clockwork1

De vorige vendor van Iron Banner, Lord Saladin, is druk in de weer met de SIVA plaag en heeft om die reden het stokje overgedragen aan een vrouwelijke Iron Lord die Efrideet heet. Bij haar kun je, zodra je de juiste rank hebt behaald, weer armor en wapens halen in het thema van Iron Banner, maar ook nieuwe wekelijkse bounties. Het evenement is al een aantal keren aangepast en dit keer is het hele systeem met het stijgen in rank veranderd. Daarbij zijn de dagelijkse bounties verdwenen en zijn dus alleen de wekelijkse bounties overgebleven. Het afronden van deze bounties was niet al te moeilijk en hiervoor moesten we wat wedstrijden spelen of winnen, wat meer punten op de bounty geeft. Een ander voorbeeld van een bounty is dat je kills moet maken met je primaire, secundaire of heavy weapon.

Hierbij was het niet nodig om een bepaalde hoeveelheid te halen, maar kills met een machinegun leverde bijvoorbeeld 5 punten op terwijl primaire wapens maar 1 punt opleverden. Deze bounty hadden we afgerond toen we de honderd punten hadden bereikt. Wat dat betreft zijn de bounties toegankelijker geworden en kan iedereen ze afronden. Het gave aan het nieuwe systeem is dat je niet meer bij een bepaalde rank mooie loot krijgt, maar bij het afronden van de bounties. De vier wekelijkse bounties geven twee keer kans op armor en twee keer kans op een wapen. Daarnaast krijg je bij de derde rank ook armor en bij het behalen van rank 5 een wapen. Met deze kansen qua wapens kun je echt alles krijgen en zo hebben we zelf zoal een rakettenwerper, sniper rifle en meer bemachtigd.

Clockwork1

Wat een loot!

Het nieuwe systeem met de beloningen is werkelijk een verademing en na het afronden van wedstrijden kregen we ook geregeld loot. Zo kregen we meerdere keren de auto rifle, shotgun, armor en artifacts. Het regende loot en daarbij gaat het stijgen in rank veel vlotter. Dit maakt de nieuwe Iron Banner tot een succes en absoluut je tijd waard. Bungie mag daarbij een groot compliment krijgen voor het ontwerp, geluid en het gevoel die de nieuwe Iron Banner wapens meebrengen. Ze klinken grof, sterk en zien er bovendien fraai uit. Er zitten een paar parels bij die je als je vaak de multiplayer speelt heel graag wilt hebben. Hetzelfde kan overigens gezegd worden over de loot die te krijgen is via de eliminatiemodus, Trials of Osiris. De wapens en armor hebben allemaal weer een Egyptische stijl en bevatten wat extra’s op het gebied van perks.

Vier nieuwe maps

Bungie voegde samen met de release van Rise of Iron ook nog vier nieuwe maps toe voor alle modi in de Crucible en we behandelen ze even kort. De eerste map die we benoemen is Last Exit, die zich bevindt op Venus. De map is deels een metrostation waar veel close combat ontstaat door de nauwe gangen, maar buiten is een meer open ruimte waarbij je dekking kan zoeken achter verschillende muren. Het is een fraaie map, die zich leent voor gevechten van dichtbij, maar ook snipers kunnen hun slag slaan. Een andere map op Venus is Floating Gardens en die bestaat uit een combinatie van nauwe gangen en een open gebied langs een afgrond. Net als de vorige map leent ook deze zich prima voor de nieuwe modus, omdat je vrij snel naar je tegenstander toe kan komen.

Clockwork1

De laatste twee maps zijn Icarus op Mercurius en Skyline op Mars. De eerste is voor de PlayStation exclusief en is vrij symmetrisch. Voor beide teams is de binnenruimte vlot te bereiken, maar buiten is er tevens voldoende ruimte voor veel vuurgevechten. Het is een gebalanceerde map die prima in elkaar steekt. Skyline is naar onze mening de minste van het stel. Wederom zijn er nauwe gangen, maar de deuren die te traag open of dichtgaan zijn een doorn in het oog en vertragen helaas de actie. Maar goed, alles bij elkaar zijn het leuke maps die een mooie additie zijn op het al grote aantal maps in de Crucible. Bungie heeft veel nieuwe content aan de multiplayer toegevoegd en Iron Banner op de juiste wijze aangepast, waardoor het verdienen van de gave loot een plezierige rit is geworden.

  1. Anoniem -   
    2001:0984:4b06:0001:84fa:c49c:60c3:b.xxx's avatar

    Dit was in mijn ogen juist veruit de slechtste Iron Banner ooit;
    – 50% van de spelers gebruikte enkel shotguns.
    – Het bereik van de Warlock melee is schandalig, zover komt je sniper met moeite.
    – Nieuwe maps werden teveel gebruikt, oudere maps kwamen nauwelijks voorbij.
    – Lightlevel 385 of hoger? Dan krijg je rewards van 384 of misschien 385 … logisch …

    Als je 385 (of hoger) bent en je wilt toch nog wat verder stijgen dan zou ik me focussen op de Nightfalls en exotics farmen. Zo heb ik een 388 legendary primary (naast de 390 exotic pulse) en een 389 helm op één dag aan mijn inventaris kunnen toevoegen, waardoor mijn titan nu 387(1/4) is.

  2.    63 XP
    Tibo.stans's avatar

    Fucking gek! I am a happy guy

  3. Anoniem -   
    85.144.229..xxx's avatar

    Goed gestegen in lvl inmiddels. I love Destiny en ik haat Het ook maar I love it

  4.    1686 XP
    peyj's avatar

    @2001:0984:4b06:0001:84fa:c49c:60c3:b.xxx: Niet helemaal met je eens. Wel over de Warlock melee, want ik vind dat ze de Warlock echt OP hebben gemaakt. Maar shotguns is juist logische keus voor close combat. Maar ik vond deze potjes veel spannender, ik heb menig potje net gewonnen of verloren. Zelf wanneer we ver achter- of voorlagen. Het zorgde voor meer spanning en meer teamwerk en tactiek dan ik heb gezien in andere Iron Banner Events. Ik heb zelf ook veel nieuwe maps gespeeld, maar ik vond dit geen ramp omdat het leuke maps zijn. En Destiny is nooit goed geweest in het meeschalen van je rewards, ik kom met pijn en moeite langzaam boven de 350 uit. En ontvang regelmatig items die lager zijn dan mijn huidige..

  5. Anoniem -   
    84.30.90..xxx's avatar

    De eerste Iron Banner die de moeite waard was als solo player.
    Boeit nu niet dat je 9 van de 10 keer bij de verliezende partij zit.
    Gewoon je 4 bounty’s afmaken en je bent level 3,en super veel High light level loot gekregen.
    En vond het leuker met al die shotguns chaos.
    Dan dat iedereen met een snipper zit te Campen.

  6. Anoniem -   
    176.117.60..xxx's avatar

    @2001:0984:4b06:0001:84fa:c49c:60c3:b.xxx:
    Alle jouw argumenten die je gebruikt waarom dit een waardeloze IB was hebben geen reet met IB te maken:

    – secondaire wapens worden overal in de crucible teveel gebruikt
    – warlock mêlee is Overal in crucible OP
    – wees blij met nieuwe maps, de oude speel je al 2 jaar
    – de loot was zeer goed voor iedereen met een leven buiten destiny. Beetje vreemd om te zeuren over de loot als je de officiële loot cap van 385 als bereikt hebt.

    Kortom je klaagt over zaken die los staan van Ib

  7. Anoniem -   
    2001:0984:4b06:0001:69a6:85db:e71d:1.xxx's avatar

    @176.117.60..xxx:
    Misschien ben je gewoon niet zo slim?
    – Dankzij het “nieuwe” supremacy met het pick-up-other-players’s-crests-wh*re-fest rende meer dan 50% rond met shotguns.
    – De OP Warlock melee (incl. stormcaller) werd op z’n wenken bediend door de crappy design van de nieuwe close-combat maps.
    – Ik bepaal zelf of ik blij met de nieuwe maps ben, dat ga jij niet voor mij bepalen.
    – De loot was goed voor iedereen met een leven buiten Destiny? Een beetje slimme speler had net als mij de eerste 2 weken exotics kunnen farmen en met gemak omhoog kunnen gaan terwijl anderen talloze uren aan grinden nodig hadden om een paar levels te stijgen. Ik werk ruim 65 uur per week (ondernemer) en heb een vrouw + 2 jonge kinderen. Jij moet gewoon verstandiger omgaan met de tijd die je hebt.
    – Zeuren over loot? Ik had het over het feit dat je zelfs bij een lightlevel van 385 of hoger drops onder de 385 krijgt wat niet zou mogen gebeuren. Dat ze niet allemaal hoger dan 385 zijn snap ik.

    ps … alle jouw …

  8. Anoniem -   
    84.30.90..xxx's avatar

    @2001:0984:4b06:0001:69a6:85db:e71d:1.xxx: ik vond het leuk om met mijn warlock en shotgun rond te rennen.
    Volgende keer is het rift dan heeft iedereen een sniper.
    En Titans en hunters hebben ook hun OP dingen .

  9. Anoniem -   
    95.97.93..xxx's avatar

    @84.30.90..xxx: Wat is er OP aan de Titan?
    De Sunbreaker? Nope … nerfed!
    Shoulder Charge? Nope … nerfed!!
    Grenades? Nope … nerfed!!!
    Fists of Havoc? Nope … nerfed!!!!
    Ward of Dawn? Ok … OP!!!!!!

    De Warlock is overduidelijk Bungie’s favoriet, waarschijnlijk spelen alle dev’s daar met een Warlock met max. agility, blink en een shotgun.