Review: Driveclub VR – Driveclub had één van de launchgames voor de PlayStation 4 moeten zijn, maar dat heeft de ontwikkelaar destijds niet voor elkaar gekregen. Toch is de titel uiteindelijk alsnog een launchgame geworden, maar dan voor PlayStation VR. Driveclub VR is gelijktijdig met de virtual reality headset verschenen en na een eerdere hands-on waren we heel erg benieuwd naar wat het uiteindelijke resultaat is geworden. Driveclub VR is namelijk meer dan alleen een VR-upgrade voor de bestaande game.

Nieuwe tour

Driveclub VR is in aanloop naar de release van PlayStation VR niet bijster veel in het nieuws geweest. Het enige wat we eigenlijk wisten, was dat de game een launchtitel zou zijn en dat deze zou beschikken over nieuwe banen. Uiteindelijk blijkt Driveclub VR net even wat meer te zijn, want waar de indruk bestond dat het een upgrade zou zijn, heeft men er een soort van nieuwe game van gemaakt en dat is natuurlijk goed nieuws. Bovendien geeft dat meer waar voor je geld.

DriveclubVR1

Driveclub VR is – laten we wel wezen – identiek aan het origineel als we het hebben over de structuur. Je kunt weer een club aanmaken, je kunt deelnemen aan online races alsook dat je offline aan verschillende soorten races mee kan doen. Wat echter nieuw is, is een compleet nieuwe tour waarin je op traditionele wijze weer sterren kan verzamelen. Door sterren te verzamelen unlock je nieuwe races en gaandeweg speel je nieuwe auto’s vrij, mede omdat je door het vergaren van roem in level stijgt.

Men houdt vast aan het oorspronkelijke model, maar de nieuwe tour maakt Driveclub VR ineens een stuk interessanter dan als het gewoon een VR-upgrade zou zijn geweest. De tour is niet zo lang als de oorspronkelijke tour, maar je zult al snel alsnog een uurtje of acht bezig zijn om alle sterren te verzamelen. Daarbij kent de game een compleet nieuwe Trophy set wat eens te meer aangeeft dat dit als een nieuwe stand-alone titel gezien mag worden. Dat is een positieve benadering, want dat geeft je als speler ook gelijk weer een doel.

DriveclubVR2

Net iets gemakkelijker

De tour die je zult doorlopen is qua opbouw gelijk aan hetgeen je al kent, maar wel heeft men de laatste gameplay veranderingen uit de DLC meegenomen. Dat wil zeggen dat je voor sommige sterren twee doelen moet zien te voltooien wil je die ene ster kunnen bemachtigen. Dit geeft het geheel net even wat meer variatie en uitdaging, maar hiertegenover staat wel dat Driveclub VR net even iets minder moeilijk is dan het origineel. Dat maakt de instap voor nieuwkomers natuurlijk interessanter en als zij alsnog moeite hebben met de gewone tour, dan kunnen ze dezelfde tour op een nog ietwat lagere moeilijkheidsgraad spelen. Alleen dan krijg je geen gouden, maar zilveren sterren.

Men heeft de tour een lagere instapdrempel gegeven, waardoor het voor iedereen leuker is om te spelen. Mocht je alsnog moeite hebben, dan kan je nog assistenten inschakelen tijdens het rijden. Dit is volledig optioneel en we raden de ervaren racer aan dit direct uit te zetten, het beperkt je in de controle over je auto. Voor de rest is alles precies zoals je van Driveclub zou verwachten en qua content is het dan ook een uitstekende game. De titel beschikt over veel auto’s – die je sneller vrijspeelt dan voorheen – en veel banen, waardoor je je niet snel zult vervelen.

DriveclubVR3

Wat eens te meer aanduidt dat de game een losstaande titel is ten opzichte van de gewone PS4 versie, is dat je qua level ook onderaan de ladder moet beginnen. Je start dus weer bij level nul en je moet je naar level 60 opwerken. Wel hebben we de indruk dat het aantal roem is teruggeschaald, waardoor je het maximale level sneller bereikt. Om je een idee te geven, na drie uur spelen waren we al level 25, dus dat gaat best rap. Hetzelfde geldt voor je club, ook die moet je opnieuw oprichten en je moet je opnieuw omhoog werken. Maar dat is geen straf, want het racen is een groot plezier.

Een fantastische beleving, maar…

Driveclub VR excelleert namelijk in het aanbieden van een goede ervaring. Je hebt drie camerastandpunten tijdens het racen. De standaard view is in de cockpit, maar als je liever de auto ziet of helemaal niets, dan kan dat ook. Ik ben echter een speler die in het origineel altijd voor het camerastandpunt koos waarbij ik de auto zag, omdat de cockpit view me niet genoeg overzicht gaf. In virtual reality is dat echter een compleet andere ervaring, waardoor juist dat perspectief mijn voorkeur geniet. De ervaring is namelijk fantastisch.

DriveclubVR4

Elke auto is voorzien van details en tijdens het racen zit je er veel meer in, omdat je je spiegels kunt gebruiken, je kunt naast je kijken en een opdonder krijgen van achteren voelt ook veel meer aan als dat je geraakt wordt. De beleving is vele malen intenser en dat maakt het racen met Driveclub VR tegenover het origineel misschien nog wel leuker ook. Puur en alleen om de ervaring is het al aan te raden om Driveclub VR te proberen, check desnoods een demo, want het is echt genieten als je eenmaal aan het racen bent.

Hiertegenover staat wel dat men voor PlayStation VR een aantal zaken flink terug heeft moeten schalen. Driveclub was van oorsprong visueel een uitermate mooie game, maar in virtual reality is dat beduidend minder goed. Lelijk mogen we het niet noemen, maar het verschil is toch wel aanzienlijk te noemen. Juist omdat je het origineel gewend bent, is de stap terug best wel fors te noemen. Wat hier ook nog bij komt kijken, is dat de weerseffecten, zoals regen en sneeuw, niet meer aanwezig zijn. Je kunt wel rijden op ieder moment van de dag, maar buiten dat kun je niet bijster veel instellen.

DCVR

In gameplay opzicht is Driveclub VR precies wat je ervan verwacht en door de toevoeging van een nieuwe tour is het helemaal de moeite waard. In ruil daarvoor is wel het grafische niveau teruggeschroefd. De details zien er van dichtbij best netjes uit, wat tevens voor de auto’s geldt, maar op grotere afstand is duidelijk te zien dat het toch allemaal wat beperkter is. Dat is enerzijds te begrijpen, maar aan de andere kant wel jammer. Desalniettemin maakt de algehele ervaring die je hebt tijdens het racen een hoop goed.

Driveclub VR is veel meer dan een simpele upgrade van het origineel. Je begint vanaf nul opnieuw in een nieuwe tour die wederom erg leuk is om te spelen. De grote variatie aan auto's blijft een pluspunt en de diverse banen, daar hebben we nog nooit wat over te klagen gehad. De aanvulling in dat opzicht met nieuwe banen is natuurlijk mooi meegenomen. Allemaal positieve zaken en dan vergeten we haast de uitstekende en bij momenten intense multiplayer nog te benoemen (die ook de moeite waard is). In ruil daarvoor is er wel flink op de visuele kwaliteit gekort en dat is jammer, maar als we vanuit VR-standaarden naar het geheel kijken, dan is het prima te accepteren.

• Nieuwe banen
  • Nieuwe tour
  • Fantastische beleving