rigs-badge-01-ps4-eu-21oct15

Review: RIGS: Mechanized Combat League – Menig VR-game is leuk, maar deze duren vaak maar een paar uurtjes. RIGS: Mechanized Combat League valt echter in een compleet andere categorie. RIGS is namelijk een volwaardige game, die gebruik maakt van enkel en alleen VR. Samen met je medespelers strijd je in een arena voor de beker, maar dit doe je niet te voet. Iedereen wordt namelijk in een sportmech gezet en zal vervolgens in een NFL-achtige sfeer strijden voor de winst. Als piloot van deze mechs dien je dus de nodige skills te hebben om een goede prestatie te kunnen leveren. Wij hebben de game inmiddels uitgebreid kunnen spelen en in deze review lees je ons oordeel.

Kennismaken met de mechs en de sport

RIGS begint met een zeer uitgebreide tutorial die je alle ins en outs van de game leert. Nu zijn we normaliter niet zo’n grote fan van games met voorafgaand een lange tutorial, maar bij RIGS begrijpen we dit. VR is namelijk nieuw en met een game als RIGS hebben we eigenlijk nog geen ervaring. De actie is snel, er zijn skills nodig en virtual reality is in deze game niet enkel en alleen een gimmick. Verder is de game ook nog eens behoorlijk uitgebreid en dan blijkt een tutorial toch echt wel wat toe te voegen.

De tutorial laat je namelijk kennismaken met de sport, genaamd Mechanized Combat League. Je leert in de tutorial hoe de besturing van een mech werkt en hoe de VR-functies impact hebben op de gameplay. Je krijgt de keuze om te richten en bewegen met de analoge sticks, maar je kan ook met je hoofd richten en bewegen met de analoge sticks. Dit laatste is aan te raden en werkt het meest natuurgetrouw, wat overigens ook weer motion-sickness tegengaat. RIGS gaat namelijk vrij rap en daarom is het verstandig om te beginnen met slechts enkele speelsessies in de offline modus, zodat je aan de game kan wennen.

Aangezien virtual reality en ook een game als RIGS nieuw zijn, is het even wennen om alles onder de knie te krijgen. Iedereen pakt vandaag de dag immers zonder enige moeite een Call of Duty of Battlefield game op, omdat we allemaal de mechanieken en werking ervan kennen. Met RIGS ligt dit natuurlijk net even iets anders. Het richten gaat bijvoorbeeld op een iets andere manier met je hoofd dan met de analoge sticks en dus kan het even duren tot je echt goed wordt in de game.

rigs-screen-15-ps4-eu-16sep16

Fast-paced actie met een beperkt aantal modi

Het idee achter de game is relatief simpel. Je speelt samen in een team tegen een ander team in een MCL-Arena. Dit doe je in drie modi: Powerslam, Endzone en Team Takedown. In Powerslam dien je met je RIG zo snel mogelijk door het centrale doel in de Arena te springen, terwijl anderen je proberen te stoppen. In Endzone heb je een holografische bal die spawnt op de map. Deze dien je op te pakken en nadien moet je de Endzone bereiken. Endzone lijkt dus wat dat betreft een beetje op de NFL. Dan heb je nog Team Takedown en hierin scoor je punten door je tegenstanders te beuken en omver te knallen.

Drie modi klinkt wellicht een beetje mager voor een competitieve multiplayer game, maar bij RIGS is dit niet echt een probleem. Dit zit hem in het feit dat men kwaliteit boven kwantiteit heeft gekozen. Je kunt wel een multiplayer game hebben met tal van modi, maar eerlijk is eerlijk: je speelt er hoogstwaarschijnlijk maar een paar op repeat. Elke modus die in de game zit, is goed uitgewerkt en keer op keer weer even leuk. Doordat de arena’s namelijk goed zijn vormgegeven met sluiproutes, biedt men toch genoeg ruimte voor verschillende strategieën tijdens de wedstrijden. Hierdoor blijft de game leuk, interessant en uitdagend.

3142762-rigs-mechanized-combat-league-screen-09-ps4-us-29jun16 (1)

Het doel van de game is in principe simpel: winnen. Daar blijft het natuurlijk niet bij, want met winst zorg je ook voor unlocks. Zo kun je nieuwe RIGS vrijspelen en uiteraard ook de nodige gear. Het vrijspelen van RIGS is erg belangrijk, want er zijn meerdere types te vinden. Door veel te winnen, kun je uiteindelijk met een RIG spelen die het beste bij jouw speelstijl past. Ben je graag in de lucht? Dan is een vliegende RIG het beste. Ga je echter meer ter land, dan zul je een RIG kunnen kiezen die sneller beweegt. Over het algemeen voelen de verschillende types erg in balans, want er was niet één bepaalde RIG die sterker aanvoelde dan de anderen. Een RIG die gemaakt is om te vliegen, is bijvoorbeeld ter land weer wat trager, wat het geheel dus in balans houdt.

Daarnaast zijn er nog verschillende classes, zodat je jouw RIG nog verder kunt uitbreiden. Het is dan wel weer jammer om te zien dat men voor de gehate martyrdom perk heeft gekozen, want je kunt namelijk een bom achterlaten nadat je dood bent gegaan. Toch blijken ook de classes uiteindelijk in balans te zijn en het personaliseren van je RIG is een erg leuke en diepgaande bijkomende bezigheid. Het unlocken van RIGS kan overigens ook door middel van het behalen van doelen die je sponsor in de game heeft gesteld. Zo kun je bijvoorbeeld een minimum aantal kills of takedowns halen, zodat er meer show is voor het publiek. Je sponsor keert dan een extra reward uit wanneer je hierin slaagt.

maxresdefault (42)

RIGS werkt

De basis gameplay van RIGS is goed, vermakelijk en werkt fantastisch. Als RIGS een non-VR game was geweest, dan was de game ongetwijfeld ook erg goed ontvangen. VR speelt nu echter een rol en je kunt er niet omheen. VR kan RIGS dus maken of breken en in dit geval zit het helemaal goed, want virtual reality maakt de game eigenlijk juist beter. De actie wordt er nog intenser door en RIGS is eigenlijk de eerste VR-game die wij gespeeld hebben die laat zien dat grote titels als deze ook werken met PlayStation VR.

De vibe die hangt in de arena met een uitstekende commentator is niet te beschrijven. Dat gevoel dat je één of andere topsporter bent die een arena betreedt, is haast magisch te noemen. Vervolgens ren jij daar met je RIG door een sfeervolle arena, hopende een takedown te kunnen maken met de bal die je vast hebt. Je kijkt constant om je heen en voelt je opgejut door commentatoren die roepen dat je de bal hebt, wat een ervaring! Daarnaast is RIGS op grafisch gebied ook nog één van de best uitziende games voor PlayStation VR. Dit alles maakt RIGS dan ook een recept tot succes.

RIGS

RIGS is één van de beste games die we tot nu toe gespeeld hebben in combinatie met PlayStation VR. Bijna alles klopt aan RIGS; de game is uitgebreid, biedt veel uitdaging, is sfeervol en de gameplay is uiterst vermakelijk. Toch kan het even wennen zijn voor nieuwkomers, aangezien VR alles toch behoorlijk intens maakt. Schrik dan ook niet wanneer je de eerste keren last hebt van motion-sickness. Het is dus aan te raden om langzaam op te bouwen, zodat je kunt wennen aan de ervaring. Dit kan een minpunt zijn aan de game, maar wanneer je hier geen last van hebt, zul je veel plezier beleven met RIGS: Mechanized Combat League.

• Sfeervol
  • Speelmodi zijn uiterst vermakelijk
  • Veel uitdagingen