thumper

Review: Thumper – Er zijn over de jaren al heel wat muziek/ritmegames verschenen. In de loop van tijd zijn deze steeds complexer geworden en er zijn zelfs diverse accessoires aan toegevoegd, waardoor het soms leek alsof je vingers tekort kwam. Drool wil met Thumper weer ‘back to basics’ en de speler een game voorschotelen die gemakkelijk om te leren is, maar moeilijk is om daar heer en meester in te worden. Is deze ontwikkelaar hier in geslaagd?

1 + 1= 2

Drool heeft in ieder geval geen loze beloftes gedaan, want Thumper is verschrikkelijk makkelijk om te leren. Het enige wat je nodig hebt om de game te spelen is de linker analoge stick en het kruisje. Er zijn een heel klein aantal knoppencombinaties die je hiermee moet maken, maar daar hoef je ook geen professor voor te zijn. Dit zijn je ’tools’ die je hebt om te reageren op de actie in het spel. Een kind kan de was doen.

thumper

Waar je op moet reageren is een parkoers die het best te vergelijken valt met een razendsnelle achtbaan. Alleen bestaat deze uit een afgesloten eenbaansweg waarin een robotachtige kever zit. Op de baan zijn oplichtende stukken aanwezig en als je hier overheen gaat, dan moet je het kruisje indrukken. Scherpe bochten vragen je om hetzelfde te doen, maar dan in combinatie met de analoge stick, die je de desbetreffende kant op moet duwen. Daarbuiten zijn er nog een aantal variaties en deze worden per level toegevoegd, zodat je steeds nieuwe dingen voor je neus krijgt waardoor de banen steeds moeilijker worden.

Onder de indruk

Het concept van Thumper is dus heel erg simpel, maar het spel weet qua gameplay toch heel veel indruk te maken. De eerste twee levels laten je wennen aan wat je kunt verwachten en dan wordt de druk langzaam maar zeker opgevoerd. Ook krijg je per level steeds meer dingen waarop je moet anticiperen. Zo splitst de eenbaansweg zich soms op in meerdere banen en moet je over obstakels heen springen. Tevens komen de dingen waarop je moet reageren korter achter elkaar, dus de actie wordt steeds intenser en moeilijker.

thumper

Music, please

Om je te helpen is er muziek aanwezig. Door de acties die jij moet ondernemen, zorg je er voor dat deze een beat krijgt. Het is dus niet zaak om alleen goed op te letten, maar ook om goed naar de muziek te luisteren. Op zich zijn de muziekstukken niet heel erg aanwezig. Ze kabbelen eigenlijk een beetje op de achtergrond. Jij moet ervoor zorgen dat dit verandert door jouw acties. Jouw input zorgt voor harde ’thumps’ en beats die soms heel erg gewelddadig klinken. Dit klinkt niet alleen heel erg tof, maar het zorgt er ook voor dat de muziekstukken helemaal tot leven komen.

Ranking the stars

De actie is gewoon heel erg stoer en ook al worden de latere levels soms verschrikkelijk moeilijk, toch wil je deze tot een goed einde brengen. Het samenvloeien van de muziek en de simpele gameplay heeft gewoon een hele verslavende werking. En ook al heb je de negen levels eindelijk gehaald, – wat al vrij pittig is – dan wil je ze daarna ook allemaal met de hoogst mogelijke rank afsluiten. Je wordt namelijk beoordeeld op je kunsten en een vlekkeloze rit geeft je een S-rank. Het is echter een hele kluif om dit in alle levels te behalen, maar je zal dit met plezier proberen.

thumper

Ik zie niets meer

Helaas is er wel iets wat dit plezier af en toe in de weg staat en dat zijn de grafische effecten. Als je bijvoorbeeld een fout maakt, dan ontploft de beschermende laag op de kever en dit doet het zicht op de baan blokkeren. Dat is vooral heel erg vervelend in latere levels als je snel achter elkaar moet reageren op bochten of door obstakels heen moet. Je ziet deze dan niet en je kunt daar dan ook niet op anticiperen. Het gebeurt dan ook regelmatig dat één fout dodelijk is, ook al kun je je twee fouten permitteren. Dat kan soms erg frustrerend zijn.

PlayStation VR

Thumper is ook te spelen in virtual reality via PlayStation VR. Qua ervaring is het niet heel erg verschillend als dat je de game op een HD TV speelt. Je tuurt namelijk continu naar één punt en je hebt geen tijd om om je heen te kijken. Dat heeft ook geen zin, want er is naast je en achter je weinig interessants te zien. Maar op de één of andere manier speelt het wel lekkerder in virtual reality. Dit komt doordat je met je neus bijna op de baan ligt. De kever zie je namelijk vlak voor je en het reageren op de baan voelt zo veel natuurlijker aan.

Thumper

Thumper is een simpele, maar verslavende game. De lage instapdrempel zorgt er voor dat je meteen van de game kunt genieten en geen tijd hoeft te verspillen aan lange en vervelende tutorials. Het spel laat je ook langzaam wennen aan wat voor obstakels je allemaal kunt verwachten en elk level voegt weer wat nieuws toe. Na het tweede level gaat Thumper langzaam maar zeker los en zullen je reflexen flink op de proef worden gesteld. Af en toe zal je de game vervloeken, maar toch zal je weer terugkeren om het toch nog eens te proberen. En als je alle negen levels hebt uitgespeeld, dan speel je ze allemaal weer opnieuw om ze allemaal op S-rank te klaren. De game laat je gewoon niet los. Het is alleen jammer dat grafische effecten soms je zicht compleet blokkeren, want dat zorgt wel voor frustratie, vooral in de latere levels.

• Lage instapdrempel
  • Verslavende gameplay
  • Latere levels erg uitdagend