ps4-pro-logo-01

Eerder meldde Sony Interactive Entertainment dat de PS4 Pro net zoveel geheugen zou bevatten als de klassieke PS4, maar daar komt men nu enigszins op terug. Mark Cerny, lead architect van de PS4, heeft dit onlangs laten weten. Sony is er namelijk achtergekomen dat de PS4 Pro beter zou presteren wanneer er 1GB aan ‘slow’ DRAM toegevoegd zou worden. Alhoewel de 8GB aan GDDR5 RAM dus inderdaad onveranderd blijft, komt er wel 1GB extra DDR3 geheugen bij. Dit tragere geheugen is bedoeld voor het inladen en onthouden van applicaties.

Mark Cerny vertelde dat wanneer je bijvoorbeeld switcht tussen Netflix en een game, Netflix dan blijft hangen in het systeem geheugen terwijl je een game speelt. Men gebruikt deze architectuur op de huidige PS4, omdat dit ervoor zorgt dat je snel kunt swappen tussen applicaties. Op de PS4 Pro gaat dit straks iets anders, wanneer je namelijk gaat switchen zal een app als Netflix geladen worden in de trage DRAM van 1GB. Met deze strategie kan men 1GB extra vrijmaken aan sneller GDDR5 RAM, omdat er geen applicatie meer in geladen hoeft te worden.

Van deze nieuwe vrijgemaakte ruimte op de PS4, zal 512MB weer voor games gebruikt worden door ontwikkelaars. Dit betekent dat games dus 512MB extra RAM hebben op de PS4 Pro, de overige vrijgemaakte 512MB wordt gebruikt voor het systeemmenu van de console. Dit maakt het onder andere mogelijk om 4K te ondersteunen, in plaats van 1080p vandaag de dag.

“We felt games needed a little more memory – about 10 per cent more – so we added a gigabyte of slow, conventional DRAM to the console […] On a standard model, if you’re switching between an application, such as Netflix, and a game, Netflix is still in system memory even when you’re playing the game. We use that architecture because it allows for a very quick swap between applications. Nothing needs to be loaded, it’s already in memory.”

“On PS4 Pro, we do things differently, when you stop using Netflix, we move it to the slow, conventional gigabyte of DRAM. Using that strategy frees up almost one gigabyte of the eight gigabytes of GDDR5. We use 512MB of that freed up space for games, which is to say that games can use 5.5GB instead of the five and we use most of the rest to make the PS4 Pro interface – meaning what you see when you hit the PS button – at 4K rather than the 1080p it is today.”