Review: Alpha Protocol

Review Alpha Protocol – Als er iets is wat veel mensen hun aandacht trekt, dan zijn het wel geheime diensten en samenzweringstheorieën. Mensen maken er hun levenswerk van om diensten als de CIA en de FBI proberen te koppelen aan gebeurtenissen in de wereld. Alpha Protocol is een game die zwaar in speelt op dit soort theorieën en jou als eenzame agent een diep complot laat ontrafelen. Is deze spionage RPG een avontuur om te herinneren, of is het beter om deze langs Alpha Protocol heen te sluipen? Je leest het in deze review!

En toen was je alleen..

In Alpha Protocol wordt je in de schoenen van special agent Micheal Thornton gezet. Je wordt wakker in een laboratorium van een geheime organisatie en weet weinig tot niets van wat er van te voren is gebeurd. Niet veel later hoor je dat je een geheim agent bent met bijzondere gaven voor sluipen, doden en met wapens omgaan. De geheime organisatie waar je voor werkt draagt de naam Alpha Protocol en jij bent hun belangrijkste aanwinst. Je wordt al snel geïntroduceerd in de game; hoe je moet sluipen, je geweer gebruiken, gadgets gebruiken, alles wordt je geleerd. Na de tutorial mag je op je eerste echte solo missie in het Midden-Oosten. Aan het einde van deze missie wordt je echter gebombardeerd door Amerikaanse vliegtuigen in een poging om je van kant te maken. Je staat er in je eentje voor. Tijd om uit te zoeken wat hier aan de hand is.

Het verhaal in Alpha Protocol is erg diep en intrigerend. Het verhaal komt wat langzaam van de grond, maar als je eenmaal door de tutorials heen bent zuigt het je op en laat het je niet meer los tot aan het einde van de game. Dit komt mede door de gesprekskeuzes die je krijgt voorgeschoteld. In elk gesprek zijn er momenten waar je kunt kiezen in welke emotie je zal gaan reageren, boos, bedreigend, enzovoorts. Je hebt echter niet eeuwig de tijd om te kiezen en zal dus snel een keuze moeten maken. Het komt vaak voor dat aan het einde van de timer pas de vraag wordt gesteld waar je op wilt reageren. Erg irritant aangezien je hierdoor snel keuzes maakt die je helemaal niet had willen maken.

Levelen en skills uitgeven

Zoals je in de invloeden die je kunt hebben op het verhaal al kunt zien is Alpha Protocol een RPG in hart en nieren en met het woordje RPG gaan de termen levels en skills natuurlijk maar al te graag gepaard. Zo ook in Alpha Protocol. Je zal door missies te voltooien, computers hacken en vijanden uitschakelen ervaringspunten verdienen. Verzamel er hier genoeg van om een level omhoog te gaan. Ga je een level omhoog dan krijg je skill punten waarmee je meneer Thornton mee kunt upgraden. Zo kan je je punten in stealth stoppen waardoor je beter stealth kills kan maken, of je kunt jezelf beter maken in het hacken van computers. Uiteindelijk zal je ook handige skills vrij spelen waarmee je onder andere tijdelijk onzichtbaar mee kan worden of tijdelijk kan sprinten zonder geluid.

Naast je skills zal je ook nog gadgets kunnen gebruiken zoals granaten en automatische hack apparaatjes. Door deze effectief te gebruiken kan je ook weer ervaringspunten krijgen. Wat echter één van de meest bevredigende manieren is om te levelen is door de punten die je krijgt voor het maken van vriendschappen, liefdes relaties of vijanden. Ontwikkelaar Obisidian Entertainment heeft zeker goed nagedacht over in-game relaties en verhaal vooruitgang.

Headsho… nee toch niet

Na alle nodige gesprekken is het hoogste tijd om aan de slag te gaan. Je werkt in Alpha Protocol naar een eindmissie toe door optionele missies te doen. Deze missies variëren van het ophalen van informatie tot het uitschakelen van een maffia baas. Hoe je het einde van de missie haalt is echter bijna altijd hetzelfde; knallen. Alpha Protocol werkt met een grote cirkel als richt indicator. In het midden van de cirkel zit de standaard punt waarmee je op vijanden richt. Van dichtbij werkt dit allemaal prima, maar zodra je vanaf een afstand gaat schieten valt dit systeem door de mand. De radius van je kogel is namelijk veels te wijd waardoor je met geluk je vijanden moet gaan raken. Zelfs als je nog zo goed richt op het hoofd zit een headshot van een een afstand er niet in tenzij je vijf seconden wacht waardoor het wapen zich goed kan stellen.

Naast de recht toe recht aan aanpak is het ook mogelijk om te sluipen en stealth kills te maken. Door te hurken zal je sluipend je vijanden kunnen uitschakelen; althans dat denk je. Je vijanden hebben namelijk een soort van zesde zintuig ontwikkeld waardoor ze je vanaf belachelijke hoeken al aan kunnen zien kopen. Door je skills uit te breiden in de stealth tree zal dit wel lichtelijk verbeterd worden, maar het is nog steeds erg onrealistisch. Staan staat al helemaal buiten kijf aangezien de vijanden je dan zelfs door muren weten te spotten. Stealth wordt door de game zelf dus gewoon afgestraft.

Laden, laden, ah daar is de texture

Grafischer wijs is Alpha Protocol geen lelijk eendje. De game kent zijn momenten en in de appartementen van
agent Thornton waar hij zijn tijd door brengt tussen de missies zit erg veel detail. Waar de game echter faalt is op het laden van textures. De game neemt makkelijk vijf tot acht seconden de tijd om de uiteindelijk textures te laden en op de muur te plakken. Ook zien veel dingen er onafgewerkt uit zoals de overgangen in terrein.

Qua geluid en dialogen slaat Alpha Protocol echter wel de spijker op zijn kop. De dialogen zijn altijd boeiend en houden je gedachte erbij door de keuzes die je moet maken. De soundtrack van de game is niet indrukwekkend, maar voldoet aan alle standaard eisen van een spionage game. Opslepende, spannende muziek, check, interessant verhaal, check, textures, oh ja die zijn nog aan het laden.

Conclusie

Aan alles is te merken dat Alpha Protocol een game met potentie is. Het verhaal is boeiend en kent genoeg plot twists om je aandacht erbij te houden en ook het level systeem is solide en kent weinig fouten. De alziende AI, irritant richtsysteem, slechte afwerking en lange laadtijden voor de textures zorgen er echter voor dat Alpha Protocol bij lange na niet de verwachtingen waar maakt. Kan jij al het bovenstaande vergeven en zoek je naar een intrigerend spionage verhaal, dan is dit jouw game. Ben je dat echter niet, dan zou ik Alpha Protocol lekker aan je voorbij laten gaan.

Pluspunten

  • Erg goed verhaal
  • Gesprekskeuzes
  • Stabiel level systeem
  • Relaties tussen personages

Minpunten

  • Irritant richtsysteem
  • Alziende AI
  • Vreselijke texture pop-ups
  • Slechte afwerking

Trophies: Alpha Protocol
Gepubliceerd op 11 Mei, 2010 om 20:41
  1.    533 XP
    fazzel100's avatar

    Hmm, gameplay is nog wel het belangrijkste maarja jammer dat hij maar een 6.0 heeft 😛

  2.    280 XP
    DarkChaos's avatar

    Ik ben het wel redelijk met deze review eens, verhaal was zeker goed maar kon me niet echt lang vast houden door de gameplay.

  3.    6677 XP
    Myx's avatar

    Dit spel heeft mij zwaar teleurgesteld!

  4.    4889 XP
    7th-son's avatar

    is het misschien een idee om bij games het volgende te zetten:
    aantal spelers online/offline
    optie voor installeren, zo ja, hoeveel mb
    type spel of genre

    het is maar een idee 😉

  5.    1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Verhaal lijkt me eerder een minpunt, zo’n verhaal is al tientallen keren eerder gedaan. Niks orgineels aan. The Bourn-triology is zo’n beetje hetzelfde verhaal.