windlandslogo
Review: Windlands – Lang geleden werd de Windlands gemaakt, een zwevende stad die door de titanen werd onderhouden. Het geheel werd in stand gehouden door een aantal kristallen, totdat er een ster uit de ruimte viel die ervoor zorgde dat het eens zo mooie Windlands compleet geruïneerd werd. Het is tijd om de stad van weleer te herstellen en het is aan jou om dat te doen, geheel in virtual reality.

Kristallen en tablets verzamelen

Windlands heeft een verhalende lijn die je gedurende het spelen langzaam maar zeker zult ontdekken. Door kristallen te verzamelen evenals tablets kom je steeds meer te weten en tevens komen de titanen tot leven als je hierin slaagt. Het verhaal wordt op een leuke manier gepresenteerd, maar het is geen heel belangrijk onderdeel. Uiteindelijk is dat de vrijheid die je hebt om te gaan en staan waar je maar wilt.

windlands1

Het verzamelen van kristallen is het belangrijkste aspect in de drie werelden die je aan kan doen. Door deze kristallen te verzamelen kan je voortgang in het verhaal boeken, daar waar ruim 100 gebroken tablets te verzamelen zijn voor zo nu en dan meer narratief. Nu is verzamelen op zichzelf niet heel interessant, daar zijn immers al genoeg games voor. Maar wat Windlands onderscheidt van de rest, is dat het je het gevoel geeft dat je Spider-Man bent, aangezien de genoemde vrijheid staat voor het overal naartoe springen en slingeren.

Duizelingwekkende hoogtes, snelheid… en meer

Windlands is in de drie werelden die je aandoet een mengelmoes van platformen die hoog in de lucht zweven en al dan niet met elkaar verbonden zijn. Tevens zie je de nodige ruïnes en je kan in feite overal naartoe wat je om je heen ziet. Om daar te komen, kan je gewoon lopen, maar al snel tref je gaten in de wereld aan, waardoor de platformen van elkaar gespreid zijn. Platformen die dichtbij liggen, kan je wellicht bereiken door te springen, waarbij je best een aardige jump vanuit stilstand kan maken. Heb je snelheid? Dan spring je nog veel verder.

windlands2

Veel leuker is eigenlijk om als een heuse aap – of Spider-Man, zoals vermeld – rond te slingeren door de map. Halverwege de tutorial krijg je namelijk een tweetal grijphaken tot je beschikking die je kunt activeren met L2 en R2. Als je de game op makkelijk speelt, kan je deze haken overal aan bevestigen; speel je op normaal, dan kan je alleen aan bomen en een paar andere elementen bevestigen en op hard, dan neemt het nog verder af. Het is maar net wat jij het leukst vindt, want dat zorgt natuurlijk voor de uitdaging.

Wij speelden de game op de normale moeilijkheidsgraad, waardoor we ons vrij vlot door de levels konden bewegen. Als je eenmaal op snelheid bent en je hebt je rechterhaak aan een boom hangen terwijl je door de lucht vliegt, dan kan je de linkerhaak ook inzetten om zo al slingerend een afgrond te overbruggen. Ondertussen dien je je hoofd te gebruiken om te richten en de rechter analoge stick zorgt voor het draaien van je lichaam. Dit is aanvankelijk even wennen, maar als je het onder de knie hebt, kan je de meest duizelingwekkende capriolen uithalen en dat op een hoge snelheid.

windlands3

Het tempo in de game ligt vrij hoog, zodra je een goede route hebt uitgestippeld. De wereld biedt daarbij voldoende mogelijkheden om je aan vast te hechten en zodoende vlieg je met plezier door de gebieden van de game heen. Zeker de eerste paar keren zal je je optimaal vermaken, omdat je iets doet in first person perspectief dat je nog niet eerder hebt gedaan. Ja, Mirror’s Edge heb je natuurlijk, maar dit is overduidelijk next-level. Desondanks zijn skills wel belangrijk, anders val je continu hopeloos in de diepte. De game biedt overigens in elke wereld voldoende checkpoints, waar je met één druk op de knop kunt respawnen en dat is wel zo prettig.

Lekker ontspannen genieten

Windlands laat je op geheel eigen wijze je avontuur beleven. Er is binnen de werelden geen lineair pad dat je kunt volgen en zodoende ben je aanvankelijk lekker een beetje aan het aanklooien. De visuele stijl is daarbij erg simpel, maar door het gebruikte kleurenpalet komt het geheel goed tot leven. Dat gecombineerd met de verfijnde gameplay zorgt ervoor dat je deze game totaal ontspannen kunt beleven. Een beetje rondslingeren, even hier kijken, even daar kijken, leef je uit. Er is geen druk, geen kans op falen door de respawns, het is gewoon lekker op je gemakje een wereld zonder gevaar verkennen – nou ja, afgezien van de afgronden dan.

windlands4

Wat wel bij een game als deze komt kijken, is motion sickness. Doordat de game een vrij hoog tempo heeft en je werkelijk alle kanten op kan slingeren, is de kans goed aanwezig dat misselijkheid snel toeslaat. Laten we vooropstellen dat Windlands absoluut geen game is voor spelers met een zwakke maag. Dat komt door de genoemde redenen en daar is de ontwikkelaar zich ook zeer zeker van bewust. Bij aanvang krijg je namelijk een sloot aan instelmogelijkheden om het voor jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Dat betekent dat er voor elke speler wel een prettige instelling aanwezig is, maar desalniettemin wekt het wel toch motion sickness op. Neem dat dus mee in je overweging.

Windlands is een lekker ontspannen platformer die audiovisueel kleurrijk en goed is ingevuld. De wereld vraagt erom om ontdekt te worden en de soepele gameplay maakt het navigeren over het algemeen erg prettig. Een nadeel is wel - omdat het niet zoveel om handen heeft qua gameplay - dat je er op een gegeven moment genoeg van hebt. Elke dag een uurtje spelen is wat dat betreft een stuk aantrekkelijker in plaats van een lange zit van een uur of zes. Daarnaast moet je rekening houden met een vrij grote kans op motion sickness, ongeacht alle instelopties die de game biedt. Ondanks dat is Windlands een geslaagde game die genoeg vermaak weet te bieden.

• Leuke audiovisuele stijl
  • Rondslingeren is en blijft een gave ervaring
  • Lekker op je gemak spelen zonder enige druk