waddle home
Review: Waddle Home – Pinguïns, wie is er nou niet gecharmeerd door deze koddige beestjes? Ze gaan al waggelend door het leven en duiken af en toe het water in om een lekker visje te vangen. Het ziet ernaar uit dat we niet de enigen zijn die pinguïns leuke diertjes vinden, want in Waddle Home speel je als een buitenaards wezen dat het zijn taak heeft gemaakt om niet-vliegende zeevogels die gevangen zijn genomen te bevrijden. Of dit een leuke bezigheid is, maken we je in deze review duidelijk.

Kip zonder kop

Waddle Home is het beste te omschrijven als een Lemmings-kloon. In deze titel zijn het echter pinguïns die als kip zonder kop blijven lopen en jij moet er voor zorgen dat ze zonder kleerscheuren naar het eind van een level geleid worden. De game speelt zich op een afgesloten speelveld af dat driedimensionaal wordt weergegeven en elke keer als een pinguïn tegen een muur of obstakel aanloopt, maken ze een kwartslag naar rechts en gaan ze weer verder. Dit kun je dus gebruiken om hen de gewenste kant op te laten lopen. Sommige obstakels in een level kun je namelijk beïnvloeden en zo kun je je guitige vriendjes naar de eindstreep leiden, zodat ze worden gered.

waddle home

Puzzelen maar!

De gameplay van Waddle Home is dus niet erg origineel te noemen, maar dat betekent nog niet dat het spel niet leuk is om te spelen. Je krijgt in totaal 40 puzzels voor je kiezen die steeds moeilijker worden. Zo moet je in het begin alleen obstakels omhoog brengen door je DualShock of Move daarop te richten en de X-knop in te drukken, maar al snel komen daar ook vijanden bij en moet je bijvoorbeeld sommige deuren eerst openmaken door een knop in te drukken. Om alles goed te overzien, kun je het speelveld draaien. Het spel weet dus aardig vermaak te bieden, ook al zijn er genoeg andere puzzelgames die beter zijn.

Wat wel een aardige bijkomstigheid is, is dat er in alle levels ook drie eieren te vinden zijn, maar je bent niet verplicht deze te pakken. Voor gamers die alles 100 procent willen uitspelen, is dit natuurlijk wel een leuke extra uitdaging. Je kunt dus eigenlijk zelf je moeilijkheidsgraad bepalen en dat zorgt ervoor dat Waddle Home voor iedereen te spelen is. Er moet wel bijgezegd worden dat, als je alleen de pinguïns wilt redden, de eerste twintig levels vrij gemakkelijk zijn. Pas bij de laatste twintig zal je je grijze massa echt moeten gaan gebruiken.

waddle home

Out of order

Er zijn helaas ook momenten waarop je hersenen overkoken, alleen is dit van woede. Wij kwamen namelijk al snel wat technische mankementen tegen. Zo is de DualShock-controller of de PlayStation Move te zien in de virtuele wereld, alleen zat deze bij onze eerste speelbeurt op een totaal andere plek als in de echte wereld. Ook werd het eerste level zo ver geplaatst, dat je niet kon zien wat nu de bedoeling was. Een tweede poging zorgde er gelukkig voor dat de speelwereld wel op een goede plek geprojecteerd werd, maar het tracken van de DualShock of Move was nog steeds niet je van het. Helaas bleef dit laatste vaak een probleem tijdens her spelen. Soms werkte het prima, om niet lang daarna opeens naar boven te zweven of de controller 45 graden te draaien, terwijl dit niet het geval was. Dit is op te lossen door als een gek met de controller te bewegen, maar echt vrolijk word je er natuurlijk niet van.

Het heeft geen zin

Waar we ook teleurgesteld in zijn, is dat Waddle Home alleen met PlayStation VR te spelen is. Je gaat er dan van uit dat het gebruik maakt van de mogelijkheden van de hardware. Helaas is dit in Waddle Home niet het geval. Het is leuk dat het lijkt alsof je het beperkte speelveld aan kan raken, maar dit voegt helemaal niets toe aan de ervaring of gameplay. Daar komt nog eens bij dat de actie zich voor je neus afspeelt, dus het heeft totaal geen zin om om je heen te kijken. Het spel had dan ook gemakkelijk als ‘normale’ PlayStation 4-titel kunnen worden uitgegeven. Waarom dit niet is gedaan is ons dan ook een raadsel.

wh

Waddle Home is een best aardige puzzelgame, die leuke gameplay met zich meebrengt en voor iedereen toegankelijk is. Het is niet heel erg origineel, maar toch kun je je aardig vermaken met de 40 puzzels die aanwezig zijn, ook al zijn de eerste 20 levels niet bijster moeilijk. Gelukkig is er wel de extra uitdaging om eieren te zoeken, wat de speelduur enigszins oprekt. Het spel heeft regelmatig problemen met het tracken van je controller en wil heel soms het speelveld niet goed plaatsen. Vooral het eerstgenoemde is gewoon heel vervelend. Wat ook jammer is, is dat virtual reality wordt gebruikt als gimmick en niet als onderdeel van het spel. Dat de game voor nog geen tien euro wordt aangeboden, maakt wel wat goed, maar er zijn genoeg andere puzzelgames in de PlayStation Store te vinden die niet de mankementen van Waddle Home hebben.

• Leuke gameplay
  • Aanwezigheid van eieren geeft extra uitdaging

• Virtual reality voegt niets toe