Review: World of Final Fantasy – Ook al zijn wij een PlayStation website, in sommige gevallen moet je de concurrent toch even wat lof en erkenning geven. Nintendo doet al 20 jaar goede zaken met de Pokémon serie en daarom is dit jaar, 2016, dan ook het jaar van Pokémon. Naast Pokémon viert ook Final Fantasy dit jaar zijn 30 jarige bestaan. We weten niet of dit de motivatie is geweest voor Square Enix om de nieuwste spin-off uit de Final Fantasy-reeks, World of Final Fantasy, zo verdacht veel op de geliefde Pokémon serie te laten lijken, maar wat telt is of we er blij mee zijn. Ja, maar ook weer nee.
De nadruk op “fantasy”
Het verhaal begint met een broer en zus, genaamd Lann en Reynn, die nietsvermoedend wakker worden. Lann gaat snel naar zijn baantje bij een soort van Starbucks denkende dat hij te laat is, maar er speelt iets heel anders. Heel de stad is namelijk leeg, afgezien van Lann, Reynn en één mysterieuze klant in het koffiezaakje. Deze dame vertelt de tweeling dat zij aan geheugenverlies lijden en eigenlijk twee machtige leiders waren met een heel leger van ‘mirages’ tot hun beschikking. Mirages zijn allerlei soorten monsters, bekenden en nieuwe soorten, die in de wereld van Grymoire leven. Ze worden teruggestuurd naar de wereld van Grymoire om zo hun plek weer terug te kunnen veroveren.
Je komt in de wereld van Grymoire terecht en hier wordt uitgelegd wat er allemaal gebeurt, hoe de wezens in elkaar zitten en dat je kan wisselen tussen twee vormen; Jiant of Lillipuk. Jiant is eigenlijk hoe de personages er normaal uitzien en als Lillipuk ben je een chibi. Beide vormen hebben zo hun voordelen. Deze uitleg nam in de game echter wel erg veel tijd in beslag. Voor een game die voornamelijk op de fans is gericht, word je in het begin wel erg lang bij je handje vastgehouden. Wat volgt is enige irritatie, aangezien er gigantische hoeveelheden cut-scènes naar je worden gegooid die voor een groot deel uit uitleg bestaan, maar ook een deel verhaal bevatten waardoor het overslaan van deze cut-scènes eigenlijk ook weer geen optie is.
Fanservice voor iedereen
Eén van de goede punten die World of Final Fantasy met zich meedraagt, is het hoge niveau fanservice. Gezien het hier om een spin-off gaat, heeft Square Enix zich niet druk hoeven maken over de tijdlijn van de Final Fantasy serie en er zijn personages uit alle delen aanwezig, maar ze zijn wel iets anders vormgegeven dan dat je gewend bent, namelijk als chibi. Chibi’s zijn in Japan erg populair, dit zijn een soort “schattige” vormen van bekende personages uit games en animé. Het stijltje doet het op zich goed en kan zorgen voor wat leuke plaatjes op je scherm.
De manier van spelen voelt echt aan als een klassieke Final Fantasy met turn-based gevechten en diverse spreuken om uit te kiezen. Het kenmerkende element voor deze game is echter het vangen van mirages om zo jouw team weer uit te breiden. Hier komt Pokémon dan toch echt om de hoek kijken. Je kan deze wezentjes namelijk ‘imprismen’, waarbij je een kubus naar een wezentje gooit om deze daar in op te sluiten. Klinkt allemaal erg bekend, niet? De beestjes kunnen vervolgens ingezet worden in gevechten en worden daardoor steeds sterker en kunnen dus ook krachtigere vormen aannemen.
Een leuke functie in het vechtsysteem is het ‘stacken’. Wanneer je stacked gaat één van je mirage monsters boven op het hoofd van één van je personages zitten. Wanneer deze gestacked zijn, worden health en kracht gebundeld. Dit brengt zijn voordeel tegen krachtigere vijanden, maar afzonderlijk delen ze toch meer schade uit. Aan de andere kant, het stacken zorgt ervoor dat je minder snel door een klap van een sterke vijand in één keer uit het gevecht ligt. Deze mogelijkheid zorgt er voor dat de gevechten toch een extra portie tactiek krijgen.
Hetzelfde liedje
Naast het feit dat het hele vangen van mirages en het trainen van deze individuele mirages natuurlijk behoorlijk geleend aanvoelt, merkten we ook weer iets op wat we bij veel games terug zien komen de laatste tijd. World of Final Fantasy is ondanks zijn leuke grafische stijl geen mooie game en dit valt waarschijnlijk ook wel te verklaren. Tijdens onze tijd met deze game hadden we het idee dat we een PS Vita game zaten te spelen. Dit is in principe geen ramp, maar we willen inmiddels toch wel eens wat meer moeite gestoken zien worden in de PlayStation 4 varianten van dit soort titels. Dat de game op beide platformen is uitgebracht zorgt er voor dat er een Cross-save functie aanwezig is, wat dan wel weer als een pluspunt beschouwd mag worden wil je deze game lekker onderweg spelen.
Conclusie
De fanservice in World of Final Fantasy is van de bovenste plank en de gameplay steekt ook erg goed in elkaar, maar deze is allesbehalve origineel te noemen. Daarnaast duurt het ook veel te lang tot je hand een keer wordt losgelaten en de tutorials eindelijk ophouden. De gekozen stijl in het spel zal de fans zeker wel voldoening weten te brengen, echter merk je op de PlayStation 4 toch wel dat het grafisch niet goed mee komt. Wellicht zouden we de PS Vita versie van een hoger cijfer hebben voorzien, maar als volwaardige PlayStation 4 titel is dit echt een game alleen voor de fans.
Pluspunten
- Fanservice van de bovenste plank
- Gotta catch 'em all!
- Stacken is een leuk systeem
- Leuk stijltje gehanteerd...
Minpunten
- …maar dit komt niet goed tot zijn recht op de PS4
- Te lange tutorials
- Weinig motivatie om ze allemaal te vangen.
7.0
Snap zowiezo niet waarom mensen FInal Fantasy spelen.
Het ziet er zo saai uit beetje wannabe Pokemon.
Kingdom hearts is veel leuker.
@PS6GOD: En waar speelt Kingdom Hearts leentjebuur denk jij?
@PS6GOD: lol, dit is de enige final Fantasy waar je monsters kunt vangen, en jij denkt meteen dat ze allemaal zo zijn? Dit deel is dan toevallig kiddy, maar de rest niet
Dit is gewoon een goede Final Fantasy game om het wachten op Final Fantasy 15 minder pijnlijk te maken.
@Zuko: nog 20 dagen
Ik kan mij totaal niet vinden in deze review.
Tutorials vallen reuze mee en duurt helemaal niet zo lang. Het spel ziet er prima en prachtig uit. Misschien dat de stijl die World of Final Fantasy heeft niet aanspreekt bij Wim?
Te weinig motivatie om ze allemaal te vangen, echt niet! Je wilt ze misschien al niet hebben voor de heb, ik wel. Ik wil ook alle Mirages vangen en levelen omdat deze skills hebben die je over kunt zetten naar Lann en Reynn.
Daarnaast hoef je ze niet ALLEMAAL te vangen, slechts één van de familie (behemot, mini behemot, XL behemot etc.).. je kunt vrijuit switchen van small naar large en zo je stacks maken. Daarnaast kun je verschillende Mirages combineren/experimenteren voor combo’s welke je niet in je skilltree tegenkomt.
Overigens word er helemaal niets gezegd over de multiplayer?
Waar is Sensu (Kim Habraken? :D)
Het is dan wel geen Final Fantasy zoals wij die gewend zijn maar dit is echt een pareltje. Het enige nadeel tot nu toe.. is dat ik het vrij makkelijk vind maar heb hem nog niet uitgespeeld 😀 (35 uur erop zitten)
Als laatste vind ik het flauw om “gotta catch them all!” met pokemon verwijzing en het idee dat je ze allemaal wilt vangen als pluspunt neer te zetten om het vervolgens een minnetje te geven omdat jij niet gemotiveerd genoeg lijkt te zijn om ze allemaal te vangen. Het concept heeft op het eerste gezicht inderdaad iets weg van Pokemon maar als je spel echt gespeeld heb dan weet je dat dit anders zit. 😉
groetjes,
een oude redacteur
Johan
ik vind dit spel toch zeer goed, kwa graphics merkt ik toch ni zo direct het verschil afin toch ni in vergelijking met type 0 maar dat was dacht ik initieel een psp game. Ik zit zo goed als op het einde nu en het is het eerste spel in jaren dat me kon bekoren. Ik vind dit persoonlijk veel beter dan FFXV of althans toch de demo’s dat ik al gespeeld heb, de demo die je bij type 0 verkreeg viel goed mee maar dat vechtsysteem sloeg helemaal niet aan bij mij en lukte me ook van geen kanten. De platinum demo (die later is uitgekomen) vond ik echt rot slecht ik meen wel te verstaan hebben van de platinum demo meer een soort van tech demo was om de verschillende aspecten zoals weers veranderingen en dergelijk te tonen, maar dat vechten was herbarmelijk slecht ook tegen die “eindbaas” op het einde van de demo wanneer je meer opties had. Toegeven ik heb het meer voor het turnbased aspect, maar dat vechtsysteem in XV lukte me echt van geen kanten dan vond ik dit spel toch een gans pak beter. Het enige wat me wat tegen steekt in dit spel is dat het veel te gemakkelijk is. De moeilijkheidsgraad (los van instellingen van hoe de atb werkt) had moeilijker gemogen van mij
Ik vind het 1 geweldig spel en vermaak me er nog prima mee en de tutorial is helemaal niet zo lang en het ziet ook goed uit dit spel verdient minstens een 8/8.5 en niet een 7 zoals hier boven gegeven wordt
Lol. Bewijst maar weer eens wat een stelletje noobs hier werken 🙁 dit is een prachtig spel!!!! Schande dit!!!
@5.79.74..xxx: Helemaal met je eens. Ik kan me helemaal niet vinden in de review een lange tutorial wat een onzin.
Het spijt me zeer maar ook ik heb dit spel sinds 3 dagen in huis en vind hem echt wel geweldig. Spel ziet er mooi uit en speelt lekker weg. En zoals hier al gezegd word hoef je niet alle beestjes te vangen. En te lange turotials vallen ook wel weer mee. Zou hem minstens een 8 geven. Wat zijn jullie critish zeg…
Er wordt hier gereageerd alsof een 7 een verschrikkelijk laag cijfer is, dat volg ik niet helemaal.
@5.79.74..xxx: Nou, zoals je kan lezen spreekt het stijltje mij wel aan, echter laat de afwerking hier wat te wensen over. Als je kijkt naar de omgevingen zie je dat deze beduidend van mindere kwaliteit zijn, iets wat op de PS4 makkelijk moet kunnen.
Noem het flauw dat ik de Pokémon tagline gebruik, maar ik vind het flauw dat een game voor de fans op bepaalde vlakken nagenoeg een kopie moet zijn van een andere franchise. Er bestaan zat games waarin je monstertjes moet trainen, maar ze vangen met een kubus… Tsja.
@77.174.216..xxx: Daarvoor zijn we “critici”. Flauw grapje.
Een 8 en een 7 ligt niet bijzonder ver uit elkaar. Wellicht dat jij niks aan te merken had op de graphics of op bijvoorbeeld het vangen van de mirages? Een review is en blijft natuurlijk een mening. Wat dat betreft varieren de cijfers voor deze game ook weer tussen de 5en en de 10en als je een beetje rond gaat kijken.
Beste lezers, een 7 is nog steeds een ruime voldoende. Jullie zijn welkom om jullie ervaring met deze game te delen, maar houd het vriendelijk.
Tja, heb een gruwelijke hekel aan wat dus blijkbaar ‘chibi’ s heten, of bobbleheads zoals ik ze noem. Deze artstype is voor mij al ergerlijk genoeg om een spel niet te kopen. Heb de demo geprobeerd maar toen de eerste bobblehead verscheen de demo meteen uitgezet. Niet voor mij.
@RogueSquad:
Ik vind je commentaar over lange tutorials nog steeds onterecht en kan er niet bij waarom multiplayer niet behandeld wordt. Ik heb echt het idee dat je niet het hele spel hebt gespeeld ofzo…
Op Metacritic wordt er ook over het algemeen veel beter gescoord. Als jouw argumenten dan nog zouden kloppen maar daar kan ik mij ook niet in vinden. Nee, heb totaal geen vrede met deze review.
http://www.metacritic.com/game/playstation-vita/world-of-final-fantasy
http://www.metacritic.com/game/playstation-4/world-of-final-fantasy
@5.79.74..xxx: Precies wat deze man zegt.
Wat de game verder nog sterker maakt, is de hoge mate van zelfbewustheid die het uitstraalt. Altijd een dikke pluspunt als je het mij vraagt.
+ = Gotta catch ‘em all!
– = Weinig motivatie om ze allemaal te vangen.
Oké..
@84.245.1.xxx: Hmmm, jammer dat je je er zo bij voelt. Ik heb toch een aanzienlijk aantal uur in het spel gestoken, wellicht dat mijn verwoording deze keer wat onduidelijk was.
De multiplayer, tsja… Het is aanwezig, ik heb er wat tijd ingestoken, maar wanneer je een review schrijft zijn er ook bepaalde afwegingen die je moet maken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een liefhebber van de Final Fantasy reeks. Vrijwel alles wat er voor Sony en Nintendo consoles beschikbaar is heb ik gespeeld. Echter heb ik nooit een Final Fantasy gespeeld voor de multiplayer, maar eerder voor de goed uitgewerkte, vaak ook lange, singleplayer. Uit dat standpunt heb ik deze review dan ook geschreven. Maar ik zal je feedback meenemen voor een volgende keer! 🙂
@TheKid: Die concrete comment zat ik op te wachten, haha. Gotta catch ‘em all! in de zin van: De formule is leuk, maar het had wat boeiender gehouden mogen worden.
@RogueSquad:
wdat multiplayer betreft raad ik je dan aan om een keer final fantasy XIV te gaan spelen of Final Fantasy Mobius (android) bevat ook een sterke multiplayer.
@5.79.74..xxx: Ik ben er weer voor FFXV, heb het momenteel heel druk met werk dus moet sommige games laten voor wat het is. Tijd van het jaar hè.. 😮