eagleflightlogo
Review: Eagle Flight – Het Parijs van Eagle Flight is niet meer die drukke stad zoals het vandaag de dag is. De mensheid heeft de stad verlaten, de dieren uit de dierentuin zijn ontsnapt en hebben zich voortgeplant. De stad is overwoekerd door wildgroei, gebouwen zijn ingestort en de dieren heersen over de eens zo mooie stad. Eén van de dieren uit het dierenrijk is de adelaar en jij neemt de rol aan van zo’n roofvogel en dat in virtual reality.

Van ei tot volwassen roofvogel

Eagle Flight biedt een heuse singleplayer die begint op het moment dat het ei waar je in zit kapot getikt wordt door je ouders. Je bent een kleine adelaar en je zult gedurende de game van alles en nog wat meemaken waarbij je ondertussen opgroeit van een jonkie tot een volwassen roofvogel. De game neemt je mee op reis via een flinterdun verhaal, maar dit geeft je wel aanleiding tot het spelen van missies. Zo zul je eerst met je ouders een rondje vliegen, op een gegeven moment kom je iemand tegen en uiteindelijk zal je zelf ook een ouder worden.

eagleflight1

Dat klinkt allesbehalve bijzonder, laat staan interessant. Dat klopt ook, maar ja, sinds wanneer is het leven van een roofvogel interessant? Dat kent misschien een wat negatieve ondertoon, maar laten we daar de nuance aan toevoegen. De game leid je door vijf hoofdstukken waarbij je opgroeit en bij de verschillende missies in de hoofdstukken hoor je de voice-over wat vertellen, die geeft het geheel namelijk context. Voor het verhaal hoef je het niet echt te doen, maar hierbij geldt wel dat Ubisoft het geheel qua gameplay erg creatief heeft ingevuld.

Door het verhaal is er namelijk een logisch doel gekoppeld aan de missies die je zult spelen en die vormen weer het geheel van jouw leven als roofvogel. Parijs is vrij verkenbaar, maar om het tot je eigen domein te maken, moet je de stad goed kennen en alle eventuele gevaren verjagen. Dit zul je al spelenderwijs meemaken, waarbij de game je elke keer nieuwe gameplay elementen voorschotelt. In totaal zijn er rond de 25 verhaalmissies die je zult kunnen spelen. Door minimaal één ster te behalen in een missie, speel je de volgende vrij en zo werk je de verhaallijn af.

eagleflight2

Afwisselende missies

De verhaallijn is goed voor ongeveer een kleine vier uur aan gameplay waarbij je verschillende missies voorgeschoteld krijgt. Zo is de ene missie een verkenmissie, waarbij je door ringen heen moet vliegen die vooraf uitgestippeld zijn. De andere missie draait om het verjagen van vijanden, waarbij je achter ze aan moet vliegen en ze moet uitschakelen door op ze te schieten. Schieten? Ja, je kan met een druk op de knop een kreet doen uitslaan die andere vogels bij impact doet verdwijnen. Dat schiet het realisme misschien iets voorbij, maar dat maakt niet uit. Dit domweg omdat het een goede toevoeging op de gameplay is die het meer gevarieerd maakt.

Buiten dat heb je nog missies waarbij je vissen moet vangen, door tunnels moet vliegen en meer. Het aantal verschillende soorten missies is niet direct heel uitgebreid, maar dit wisselt zich continu af, waardoor je je geen moment zult vervelen bij het doorlopen van de singleplayer. Vier uur klinkt misschien kort, maar vergis je niet. Er zijn in Parijs namelijk 129 sterren te verdienen en die zijn allemaal prestatie afhankelijk. Hoe sneller jij missies voltooid, hoe hoger de kans is dat je meer dan één ster krijgt. De replaywaarde zit hem dan ook in het opnieuw spelen van deze missies om het maximale aantal sterren te verzamelen.

eagleflight3

Dat is echter lastiger dan het lijkt, want latere missies kennen een zeer strakke deadline qua tijd waarbij je ze regelmatig opnieuw moet doen. De meeste missies zijn overigens binnen twee minuten te klaren, waardoor je nooit al teveel getergd zal zijn als het op een seconde misgaat. De verhaalmissies zijn overigens niet het enige wat je kan doen in Parijs om sterren te verzamelen. Door sterren te verdienen zullen er ook losse missies geunlockt worden, die je vervolgens ook weer kan spelen voor sterren, waarbij deze missies veelal nog wat meer uitdagend zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, is er per district ook nog een bepaalde hoeveelheid veren te verzamelen voor je nest evenals vissen die je kan vangen om te kunnen eten.

Capture the Rabbit

Als je Eagle Flight in de singleplayer op 100% wil uitspelen, reken dan al snel op een speelduur van ongeveer 10 uur wat best lang is voor een VR-game. Daar blijft het niet bij, want de game beschikt ook nog over een multiplayer. Hierin worden zes spelers tegenover elkaar gezet waarbij het de bedoeling is om een prooi in de stad op te pikken om die vervolgens naar het nest van je team te brengen. Ondertussen zal het andere team je op de hielen zitten en je proberen uit te schakelen met de kreten die ze op je af kunnen vuren. Die kan je proberen te ontwijken, maar je kan ook een schild inzetten. Belangrijker nog is dat je vooral goed moet navigeren en bij voorkeur dicht bij de grond, zodat achtervolgers sneller crashen op obstakels.

eagleflight4

Hoog in de lucht ben je namelijk een makkelijk prooi voor de tegenstanders, want als ze achter je aanvliegen hebben ze je zo te pakken. Raken ze je? Dan laat je de prooi vallen en is het aan je teamgenoten om deze snel op te pakken of om op de vijand te jagen die deze prooi heeft weten te bemachtigen. Hierbij heb je heel Parijs tot je beschikking om in rond te vliegen en dat levert hectische gameplay op dat zich op een hoog tempo afspeelt. Het is een snel kat en muisspelletje en dat werkt uitstekend in deze opzet. De multiplayer is wat dat betreft absoluut de moeite waard, maar jammer is wel dat dit onderdeel slechts één modus kent.

Dit had zich namelijk ook prima geleend voor deathmatch of team deathmatch. Alle elementen voor dergelijke modi zijn aanwezig, maar men heeft besloten de multiplayer tot één modus te beperken. Het geheel heeft echter veel meer potentie dus het is jammer dat Ubisoft hier niet meer mee heeft gedaan. Dat is overigens – naast het simpele verhaal – het enige puntje van kritiek dat we hebben op Eagle Flight, want voor de rest zit het geheel uitstekend in elkaar. Het is visueel netjes, de teksten zijn erg goed leesbaar en belangrijker nog, de besturing is perfect. Je bestuurt je adelaar namelijk door je hoofd te bewegen en dat voelt zeer natuurlijk aan, wat mede komt door de uitstekende registratie van de headset.

eagleflight5

Het PlayStation VR debuut van Ubisoft met Eagle Flight is een succes. De game ziet er goed uit, de besturing is fantastisch, de gameplay is simpel doch vermakelijk en afwisselend en de multiplayer is een groot plezier. Eagle Flight is kwaliteit en dat merk je aan elk aspect van de game. De singleplayer is bovendien lang genoeg speelbaar en in aanvulling daarop kent de game een degelijke multiplayer modus. Het enige is dat Ubisoft niet de volledige potentie benut die de multiplayer en de gameplay gecombineerd hebben, want hier kan zoveel meer mee gedaan worden. Desalniettemin is Eagle Flight een aanrader voor iedereen die PlayStation VR bezit.

• Veel te doen in Parijs
  • Besturing werkt uitstekend
  • Grafisch mooi vormgegeven