loadinghumanlogo
Review: Loading Human: Chapter 1 – Sommige PlayStation VR games hebben de afgelopen tijd veel aandacht genoten, maar er zijn ook games die eigenlijk een beetje onder de radar door zijn gevlogen. Maar ook die games verdienen aandacht en één zo’n titel is Loading Human. Dit is een episodisch spel voor PlayStation VR dat je in de schoenen plaatst van Prometheus, een personage dat het wetenschappelijke werk van zijn vader moet voortzetten en dat gaat niet zonder slag of stoot.

In de verre toekomst

In de eerste episode van Loading Human maak je kennis met de protagonist en de setting. Hieruit blijkt dat de game zich afspeelt richting het jaar 2200, waar een briljante wetenschapper een manier gevonden heeft om voor eeuwig te leven. Deze wetenschapper is jouw vader en hij zadelt je op met de taak om de ‘Quintessence’ te vinden in het universum, dat het proces van chronisch ouder worden kan omdraaien. Je pa mag dan wel voor eeuwig leven, zijn lichaam is daar iets minder goed tegen bestand. Kortom, zijn lichaam takelt flink af en dus is het zaak om op zoek te gaan naar een oplossing.

loadinghuman1

Dat is de inleiding tot het verhaal, maar daar gaat deze eerste episode eigenlijk niet echt over. Na een introductie via een tutorial tot de gameplay, krijg je de eerste flarden van het verhaal tot je. Nadien schakelt de game terug in de tijd, een periode waarin het station waarin je je begeeft in een beduidend betere situatie verkeert. Je vader zit op dat moment al opgesloten in Lazarus, een capsule die zijn gesteldheid zo lang mogelijk intact probeert te houden. Jij bent echter nog een jonge kerel en in het station waar alle onderzoeken worden gedaan, kan je vrij rondlopen.

Je krijgt hierbij assistentie van Lucy, een AI die je tips geeft, van toelichting voorziet en meer. Ook ontmoet je hier Alice, een naaste assistente van je vader die aanvankelijk wat sarcastisch is. Maar door de jaren heen bloeit er een romance en aangezien jullie de enige in het station zijn – los van de robots voor huishoudelijke taken – zijn jullie op elkaar aangewezen. Je krijgt gedurende deze episode dan ook vooral te zien en te spelen hoe Prometheus en Alice nader tot elkaar zijn gekomen terwijl je ondertussen jezelf voorbereidt op het ruimtereizen, op zoek naar de Quintessence.

Van hot naar her lopen

Deze episode is goed voor zo’n vier uur aan gameplay, waarbij je vooral allerlei kleine handelingen moet verrichten. Zo dien je thee voor te bereiden voor Alice, dien je simulatiespelletjes te spelen als onderdeel van je ruimtetraining en dien je je pa zo hier en daar te helpen. Die kan immers niet zoveel, aangezien hij in de Lazarus zit. Dat maakt Loading Human tot een interessante ervaring, want de verschillende aspecten van de gameplay zijn best wel leuk. Je krijgt te maken met simpele taken, maar ook met wat lastigere situaties, waarbij je de oplossing moet zoeken.

loadinghuman2

Tussendoor krijg je te maken met fragmenten die incompleet zijn, waarbij je logische verbanden moet leggen om het fragment te herstellen. Dit is in een soort surrealistische weergave van de daadwerkelijke wereld, waarbij je een actie-reactie effect moet aanduiden. Brand in de tuinsectie van het station moet je logisch aan elkaar koppelen door een microscoop te koppelen aan droge blaadjes. De ontstane brand aan gasflessen, een explosie aan een groot vuur enzovoort. Dit zijn best leuke puzzels, zij het niet dat deze later in de game erg wazig worden dat je maar gewoon wat probeert tot je de oplossing vindt.

Andere puzzels zijn over het algemeen wat simpeler, want je dient dan gewoon objecten te zoeken die de sleutels tot succes zijn. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van de juiste coördinaten, maar om die coördinaten te vinden moet je op zoek naar een portable device die deze informatie bevat. Dat klinkt allemaal erg simpel en qua gameplay heeft het ook niet zoveel om handen. Sterker nog, het is in deze context eigenlijk best leuk. Zij het niet dat je personage relatief langzaam loopt en als je dan iets niet kan vinden, ben je echt continu heen en weer aan het lopen. Dat had gemakkelijk opgelost kunnen worden met een renknop, maar die is niet aanwezig. In het begin heb je hier niet zoveel last van, maar naar het einde toe moet je veel backtracken en grote afstanden lopen en dan is het best wel irritant dat het zo traag gaat.

loadinghuman3

Frustratie

De gameplay, het verhaal en de puzzels zijn als één geheel boeiend genoeg om te doorlopen, maar hierbij moeten we wel opmerken dat de puzzels bij vlagen flink wat frustratie kunnen oproepen. Dat heeft enerzijds te maken met de onconventionele besturing en anderzijds met het gebrek aan goede uitleg of logica. We waren zo’n vier uur bezig alvorens we het einde zagen; dat klinkt op zich als een nette speelduur, maar het punt is wel dat we van die vier uur anderhalf uur bezig zijn geweest met rondlopen en maar willekeurig dingen proberen in de hoop dat het de oplossing zou zijn.

Dat is natuurlijk wat vervelend, want in een verhalende game wil je continu voortgang boeken en als je dan blijft hangen op een klein puntje, is dat knap vervelend. De besturing kan hierbij flink op je zenuwen werken, want die werkt bij momenten voor geen meter. Je bestuurt je personage met twee PlayStation Move controllers waarop je de Move knop ingedrukt moet houden om vooruit te lopen. Als je dan je arm naar rechts of links beweegt, draai je in-game van looprichting. Wil je achteruit lopen, dan dien je de Move controller naar achteren te wijzen, maar dat resulteert vaak in 180 graden draaien terwijl je dat eigenlijk niet wilt.

loadinghuman4

Dat kan dus best irritant zijn en ook het oppakken en loslaten van objecten gaat lang niet altijd zoals het zou moeten. Ook kwamen we nog in een situatie terecht waarbij de game m’n complete rechterarm was kwijtgeraakt. Er diende een hendel overgehaald te worden, maar dat was met de nog beschikbare linkerarm volstrekt onmogelijk. Bijgevolg moesten we de game opnieuw opstarten. Dat is natuurlijk een geval van domme pech dat lang niet bij iedereen voorkomt, maar waar wel iedereen last van zal hebben, is de onhandige besturing. Het voelt niet natuurlijk aan en kan behoorlijk frustrerend werken bij momenten.

Loading Human is een interessant concept. Het verhaal komt wat langzaam op gang en het is aanvankelijk wat wazig allemaal, maar uiteindelijk krijgt het meer vorm en snap je de doelstelling. De game heeft qua gameplay functies en het verhaal absoluut potentie, want we hebben best wel zin in de volgende episode. Wel moet de ontwikkelaar wat doen aan de besturing, want die is bij momenten heel erg irritant en onnatuurlijk. Ook de laadtijden mogen wel iets korter en een renknop zou niet misstaan. Als de puzzels dan ook nog iets meer uitleg zouden krijgen of wat logischer zouden zijn, zien we hier best wel een toekomst in. De basis is ruw, maar het biedt perspectieven voor een mooie toekomst, mits de ontwikkelaar wat aan de kritieken doet.

• Verhaal dat steeds boeiender wordt
  • Interessante personages
  • Leuke minigames