dbx2
Review: Dragon Ball Xenoverse 2 – Dragon Ball games bestaan al heel lang, om precies te zijn sinds 1986. Dit is een lange tijd en het is dus moeilijk om te blijven innoveren binnen de franchise. Het verhaal blijft immers nagenoeg onveranderd, maar de ultieme Dragon Ball game bouwen blijft vooralsnog een uitdaging. Vorig jaar introduceerde men de sub-franchise ‘Xenoverse’ met de ouderwetse Budokai-gameplay gecombineerd met het gevoel van de TV-serie en dat in een open-wereld. Dit jaar krijgt deze sub-franchise een nieuw deel, die heel toepasselijk Xenoverse 2 heet. Het vorige deel deed een hoop goed, maar ook een hoop fout. Tijd dus om te kijken hoe Xenoverse 2 ons weet over te halen om de Dragon Ball games te blijven spelen.

Het concept van Xenoverse

Het concept achter Xenoverse is onveranderd gebleven in dit tweede deel. Er zijn RPG-elementen en je bent zelf verantwoordelijk voor het creëren van je eigen personage. Het is een concept die de fanbase aanspreekt en terecht ook, want dit was erg goed uitgewerkt in het eerste deel. Bij een tweede deel behoud je dan deze mogelijkheden om het verder uit te breiden, dat zou de bedoeling moeten zijn tenminste. Bij het spelen van deze game kwamen we er snel achter dat er eigenlijk verdomd weinig is veranderd. Ja, deze basis is nog steeds aanwezig, maar kent niet direct heel veel innovatie. De game ziet er wat beter uit en er is een nieuw ontworpen hub, maar al snel ga je je afvragen of je eigenlijk wel het juiste deel in de PS4 hebt gestopt.

dbx2-1

Aan het begin van Xenoverse 2 word je naar Canton City gebracht, bestaande uit iconische gebouwen en locaties uit de TV-serie. Hier kunnen spelers hun nieuwe held van de tijd creëren en tevens kan men de held uit het eerste deel importeren, die als standbeeld in de stad geplaatst wordt. Over deze held wordt echter weinig gesproken en de indruk wordt gewekt dat zijn verhaal en missies gewoon verder zijn gegaan waar jij bent opgehouden, omdat je verderop in de game je oude personage af en toe nog eens tegen zal kunnen komen.

Enfin, ook in dit deel kies je weer voor een ras waarmee je wilt spelen, respectievelijk: Majin, Saiyan, Earthling, Freiza of een Namekian. Elk ras heeft zo haar eigen voor- en nadelen en het is dus best logisch om dit keer voor een ander ras te kiezen. Zo maak je immers kennis met ietwat andere gameplay. De meest voor de hand liggende keuze is natuurlijk publieksfavoriet Saiyan, maar ook het Freiza en Majin ras bieden aantrekkelijke voordelen. Het verschil met het vorige deel is dat Saiyans nu tot Super Saiyan 3 kunnen transformeren, dus wellicht dat dit een reden is om alsnog voor de publieksfavoriet te gaan. Maar goed, het is helemaal aan jou.

dbx2-2

Het plot blijft hetzelfde

Het plot van de game is nagenoeg hetzelfde als voorheen, jij gaat terug in de tijd om ervoor te zorgen dat de historie onveranderd blijft. Ook ben jij ervoor om gevechten te ondersteunen in de tijdmachine, zodat de afloop hiervan identiek is aan de afloop in de wereld van nu. Dit zorgt er dan ook voor dat deze hele game aanvoelt als een herhaling van het eerste deel. In het eerste deel was het een leuke manier van een Dragon Ball game spelen, maar nu krijg je bij alles wat je doet een nogal deja vu-gevoel. Het voelt – zeker voor spelers van het eerste deel – al snel heel erg repetitief aan. Heb je het eerste deel niet gespeeld, dan is dit natuurlijk niet aan de orde, hoewel de game op termijn sowieso repetitief wordt.

Dat is niet alleen te wijten aan het plot, maar vooral aan de quests die je zult doen. Deze quests lijken namelijk ook veelal op die van het origineel en laat dat nu net een kritiekpunt zijn geweest. De quests zijn relatief simpel om te voltooien en het verzamelen van items zorgt ervoor dat je personage verder groeit qua vaardigheden. Maar de manier waarop dit gaat kan na verloop van tijd erg saai worden en het is jammer dat men voor een gelijke opzet heeft gekozen daar waar je eigenlijk juist innovatie zou verwachten.

dbx2-3

De gameplay

In Xenoverse 2 en eigenlijk in elke Dragon Ball game, is het natuurlijk van groot belang dat de over-the-top actie goed wordt nagebootst. De gameplay is in deze game echter behoorlijk simpel en het maken van combo’s kent weinig diepgang. Het vechtsysteem is te vergelijken met die van games als DC Universe Online en die is dus bij lange na niet zo goed als die van Tenkaichi 2 & 3. Xenoverse 2 richt zich veel te veel op attributen die in een Dragon Ball game helemaal niet de boventoon moeten voeren. Fans willen immers gewoon een volwaardige fighter met uitdagende en afwisselende quests. Alhoewel de game een uitgebreid plot, item-systeem en veel andere RPG-elementen heeft, schiet het qua fighting gameplay gewoonweg tekort.

Daarnaast is het jammer om te zien dat de character creation tool niet heel veel meer uitgebreid is en dat dit praktisch gekopieerd is vanuit het vorige deel. Je personage een unieke eigen look geven is wat lastig en online zul je mogelijkerwijs veel ‘klonen’ kunnen tegenkomen. De verwoestbare omgevingen zijn verder heel erg statisch en scripted. Sterker nog, dat werd in het vorige deel eigenlijk beter gedaan. Ook de muziek in de game is heel erg irritant en alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat je niet optimaal kan genieten.

dbx2-4

Grafisch wel op orde

Ondanks het minpunt dat de zogenaamd verwoestbare wereld eigenlijk gewoon scripted en statisch is, weet de game op grafisch vlak wel indruk te maken. Dragon Ball Xenoverse 2 draait op een fijne stabiele 60 frames per seconde en ziet er schitterend uit. Anno 2016 is anime niet langer te onderscheiden van de grafische kwaliteit in videogames en Dragon Ball Xenoverse 2 is hier het perfecte voorbeeld van. Waar het eerste deel nog weleens tekort schoot qua anti-aliasing, weet dit deel indruk te maken met scherpe textures en nette animaties.

Dragon Ball Xenoverse 2 is vooral een herhaling van het vorige deel, wat het genieten toch echt in de weg staat voor spelers die Xenoverse al hebben gespeeld. Op zich geen ramp voor nieuwkomers natuurlijk, maar het feit dat de gameplay tekort schiet en de focus teveel op RPG ligt, zien wij niet als heel positief. Dragon Ball is voor ons een serie die bekend staat om de over-the-top actie wat je graag terug wilt zien in de gevechten die je zelf voert in een gelijknamige game. Dat is in zekere zin aanwezig, maar dat is niet gelijk de primaire focus van de gameplay. Hou je van een mengelmoes van gameplay elementen en Dragon Ball, dan is dit zeker wat voor jou. Ben je meer van de klassieke gameplay van vroeger? Dan zal je dat toch een beetje missen in Xenoverse 2.

• Erg nette graphics
  • 60 frames per seconde
  • Veel content is goed voor uren gameplay