hitmanepisode6
Review: Hitman – Episode 6: Hokkaido – De laatste bestemming van Agent 47 is het meest noordelijke van de vier grote eilanden van Japan. De Gama, een luxueus privé-ziekenhuis op Hokkaido, vormt het toneel voor twee doelwitten, die dringend uitgeschakeld dienen te worden. De één heeft de ICA verraden, de ander is een hoge pief bij de tegenpartij. Ondertussen speelt er op de achtergrond nog een steeds interessanter wordend verhaal over intriges en het verleden. Dit is de eerste seizoensfinale van Hitman.

Daar is dan eindelijk dat pareltje

Al sinds jaar en dag ben ik een groot fan van de Hitman-serie, iets dat ik gedurende het seizoen ook al vaker heb aangegeven. De levels van Hitman: Absolution en Hitman: Blood Money kan ik dromen op Silent Assassin. Die oudere moet ik misschien weer even een keertje zien. Maar laten we ons niet te ver verwijderen van wat ik wil zeggen. Hokkaido heeft eindelijk laten zien dat er wel degelijk een toekomst in Hitman zit. Voor het eerst kan ik zonder blikken of blozen zeggen dat dit level een stap voorwaarts is. Sapienza kon zich net aan meten met de kwaliteit van Blood Money en deze gaat er ineens een stap overheen.

hitman1

Met nadruk op het woordje ‘ineens’, want hoewel Marrakesh, Bangkok en Colorado zeker niet slecht waren, haalden ze nergens meer het niveau van de tweede episode. In Hokkaido laat IO Interactive eindelijk zien het in zijn mars te hebben om een briljante sluip-game te maken. Het level als geheel doet qua sfeer erg denken aan ‘Flatline’ uit Blood Money. Dat is het level waarin je Agent Smith moet bevrijden uit een inrichting en een maffioso moet uitschakelen. Maar genoeg over het verleden, tijd om in dit briljante level te duiken.

Vanaf je balkonnetje genieten van het uitzicht

Agent 47 begint zijn avontuur in het privé-ziekenhuis als een ingecheckte patiënt in een prachtige slaapkamer. Deze is volledig ingericht in klassieke Japanse stijl. Wanneer je naar buiten loopt en vanaf je balkonnetje van het uitzicht geniet, maak je voor het eerst kennis met dit prachtige level. Het ziekenhuis ligt op een besneeuwde bergtop die uitkijkt over een slaperig dorpje, waar vuurwerk en papieren lantaarns de hemel verlichten. Een klein rondje door de gedeeltes waar je als patiënt mag komen, laten niets anders dan luxe en expertise zien. Het is een aparte combinatie van de eerdergenoemde Japanse klassieke stijl en de moderne strakke lijnen van een state-of-the-art ziekenhuis.

hitman2

Een compleet nieuwe aanpak is vereist

Die hoge pief van de tegenpartij die we eerder noemden is een advocate die een lijst van alle ICA-huurmoordenaars wilt vrijgeven. Dit moet jij natuurlijk voorkomen, maar Hokkaido kent hierin een leuke twist. Gezien het feit dat jij ingecheckt bent als patiënt onder een alias, heb je geen enkele uitrusting bij je. Geen Silverballers, geen lockpicks of injectienaalden met nare vloeistofjes. Alles wat je bedenkt, moet op de één of andere manier te vinden zijn in het ziekenhuis zelf. En dat blijkt nog helemaal niet zo gemakkelijk, want naast een zeer zware bewaking is er ook nog een AI die de beveiliging regelt in het ziekenhuis.

Daar bovenop komt ook nog eens – ja, dit doet je als Hitman-fan wel een beetje kwijlen, hè? – dat je andere doelwit geopereerd wordt. Eric Soders, een overloper van de ICA, krijgt namelijk een harttransplantatie en in tegenstelling tot elk ander doelwit van deze game beweegt hij niet. Timing is hier dus niet essentieel, maar daartegenover staat dat hij achter heel veel deuren verborgen ligt en nooit even onbewaakt de wc bezoekt bijvoorbeeld. Nu denk je misschien dat je het na één keer dan wel gezien hebt, maar meneer Soders heeft heel, heel veel manieren om te gaan. Blijf alsjeblieft zoeken, want de één is nog gruwelijker dan de ander en dat maakt Soders het meest interessante karakter ooit.

hitman3

Het verhaal weet eindelijk te boeien, maar laat nog maar weinig los

Met het einde van Colorado had ik het idee dat deze laatste episode wel iets meer los zou laten, maar dat blijkt (helaas) niet zo te zijn. Aan de ene kant is dat jammer, omdat je dus tot het tweede seizoen moet wachten op het vervolg. Aan de andere kant krijg je wel een cliffhanger van jewelste, waardoor veel spelers waarschijnlijk wel het tweede seizoen willen spelen. Maakt dat de opzet van episodes helemaal goed? Naar mijn mening niet, maar na deze review krijg je nog een uitgebreid artikel van ons omtrent het hele seizoen. Daarin zullen we dieper induiken op de episodes als geheel en het verhaal.

Sfeer maakt Hitman tot wat het is

Wat Hokkaido wederom bewijst is dat sfeer een Hitman-level maakt of breekt. Een privé-ziekenhuis, waar de elite van de wereld zich laten behandelen op allerlei dubieuze manieren is gewoon perfect. De muziek klopt, de lichtval klopt, de kleding klopt, zelfs dat ene kleine behandelkamertje waar je een dokter kunt spreken klopt. Dan loop je weer langs een ijzig koud vijvertje over een bruggetje, de andere keer loop je door een snikhete keuken waar het lekkerste eten wordt bereid. Daar overheen hangt altijd die goede spanning, dat beveiligingssysteem genaamd KAI. Of die net wat te zwaarbewapende man met de zonnebril, die steeds voorbijloopt. Tekstueel gezien kan ik het denk ik niet beter uitleggen dan dit.

hitman4

Het eerste seizoen van Hitman goes out with a bang. Hokkaido is hét hoogtepunt van de game en laat zien wat IO Interactive kan anno 2016. Qua originaliteit scoort dit level hoge punten en we zijn erg benieuwd naar de rest. Het verhaal laat ook eindelijk zien wat in zijn mars te hebben en komt met een goede cliffhanger, al hadden we nog wel graag iets meer gezien dit seizoen. Ook lijkt het erop dat de game technisch gezien een stuk beter presteert dan in het begin en kunnen we die minpunten eindelijk langzaam gaan vergeten. Ja, je moet nog steeds online zijn, maar het is met Hokkaido slechts een kleine smet op een groots geheel.

• Hokkaido is oogstrelend mooi
  • Erg origineel qua gameplay
  • Mooie afsluiter van het seizoen