super dungeon bros

Review: Super Dungeon Bros – Games hoeven niet per se heel erg complex te zijn om voor het meeste plezier te zorgen. Een simpel concept met niet al teveel poeha kan al aanslaan bij een grote groep mensen, mits dit goed is uitgewerkt. Dit moet React Games ook hebben gedacht toen ze begonnen aan Super Dungeon Bros. Dat is op zich een goed uitgangspunt, maar dan moet je deze doelstelling natuurlijk wel halen. Of dit daadwerkelijk is gelukt, laten we jullie weten in de review van Super Dungeon Bros voor de PlayStation 4.

Niet zo complex

Super Dungeon Bros is een dungeon crawler waar de actie schuin van boven wordt weergegeven. De game is dus een beetje te vergelijken met Diablo III. Je moet nu ook op zoek naar loot en je kunt je wapens upgraden, maar het is bij lange na niet zo complex. Alles is vrij simpel gehouden. Wel is de tegenstand groter dan in de eerder genoemde titel. Op dit punt is Super Dungeon Bros te vergelijken met Gauntlet, een oude arcadegame uit 1985. Net als deze klassieker kun je met maximum 4 spelers tegelijk spelen, maar natuurlijk kun je ook alleen op pad. De bedoeling is om het eindpunt van een level te halen, dood en verderf te zaaien en genoeg loot te vinden om je wapens en dergelijke te upgraden.

super dungeon bros

De keuze is niet reuze

Om vijanden te kunnen verslaan, heb je de keuze uit twee soorten wapens: een mêlee-wapen, zoals een zwaard, en een strijdtuig voor veraf, bijvoorbeeld een kruisboog. Welk wapen je hebt, hangt af van welke van de vier personages je kiest. Je wapenkeuze moet je in het begin van een level bepalen en hier zit je dus aan vast, want je kunt niet wisselen tijdens het spelen. Dit is een beetje vreemd, maar eigenlijk maakt het niet veel uit. Voor beiden geldt dat ze allesbehalve ideaal zijn. Alle wapens om op een afstand mee aan te vallen, zijn niet erg effectief, doordat je een gelimiteerde hoeveelheid munitie hebt. Deze kun je alleen aanvullen door een paar seconden te wachten als je er compleet doorheen bent. Je moet dus heel veel van vijanden weglopen als je dit wapen gebruikt en vooral als je alleen speelt, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Niet ideaal dus.

Het voornaamste minpunt van alle wapens is dat je er vrij traag mee kunt toeslaan. Je hebt een lichte aanval en een krachtige aanval tot je beschikking, maar meestal is het zo dat je de ene heel snel kan uitvoeren en de andere wat langzamer. In Super Dungeon Bros zit hier nagenoeg geen verschil in. Ook de held waarmee je speelt is niet heel erg snel te noemen en reageert wat traag op je commando’s. Dit had op zich niet heel erg geweest, als je tegenstanders dan ook net zo traag zouden reageren als jouw personage. Helaas is dit niet het geval. De meeste vijanden zijn vrij snel en lopen je dus zo onder de voet.

super dungeon bros

Gewoontjes

Ook weet Super Dungeon Bros met zijn uiterlijk weinig indruk te maken. Het is allemaal heel erg gewoontjes. Alles ziet er eigenlijk uit alsof er te weinig over na is gedacht. Ook qua leveldesign is het niet erg interessant. De game maakt gebruik van ‘random generated levels’, maar toch ziet alles er hetzelfde uit. Het stijltje dat wordt gehanteerd, heb je al honderden keren gezien en vaak ook veel beter. Ook het humoristische sausje dat over het spel is gegoten, slaat de plank volledig mis. Het ligt er allemaal zo dik bovenop, dat het eerder afleidt, dan dat het wat toevoegt. De originaliteit is dus ver te zoeken in Super Dungeon Bros.

Dreiging

De ontwikkelaar heeft wel geprobeerd om wat origineels toe te voegen door middel van een ‘Threat Level’. Dit is een metertje dat langzaam maar zeker volloopt. Is deze vol, dan komen er grote hordes vijanden op je af. Dat lijkt een grappige toevoeging, maar dat is het niet. Het is niet meer dan een timer die je dwingt een level binnen een bepaalde tijd te doorlopen. De tegenstand bij een volle meter is namelijk zo groot, dat het moeilijk is om verder te geraken. Je zal er dus alles aan moeten doen om dit te voorkomen. De game verandert daardoor vaak in een race tegen de klok om zo snel mogelijk bij het einde te komen.

super dungeon bros

Racen

Het ontwijken van vijanden om maar op tijd bij het einde van een level te komen, wordt nog eens versterkt als je het spel alleen speelt. We lieten jullie al weten dat het aanvallen langzaam gaat en je personage langzaam reageert. Daar komt ook nog eens bij dat je tegenstand heel erg groot is en dat zorgt voor een onbalans. Als de Threat Meter dan ook nog eens  vol loopt, heb je gewoon geen kans om het einde van een level te halen. In coöp heb je hier een stuk minder last van, doordat je hier meer tegenstand kan bieden. Super Dungeon Bros is in deze modus dan ook het leukste om te spelen, ook al moet je er niet al te veel van verwachten.

And… it’s gone

Wat je wel zou verwachten, is dat hele grote bugs zijn aangepakt voordat een game wordt aangeboden. Super Dungeon Bros heeft er één die er telkens voor zorgt dat je het spel steeds moet herstarten. Als je eenmaal al je levens hebt verloren of als je besluit terug te keren naar het hoofdmenu, krijg je alleen een laadscherm te zien en daar blijft het bij. Wil je dus weer opnieuw beginnen, dan zal je het spel af moeten sluiten en opnieuw moeten opstarten. Tevens zijn we een aantal keer in de afgrond gevallen en daar niet meer uitgekomen. De game spawnt je namelijk op de plek waar je dood bent gegaan. Er is dus niet heel veel om blij van te worden als je Super Dungeon Bros speelt.

sdb

Super Dungeon Bros weet simpelweg geen indruk te maken. De game is over het algemeen heel gewoontjes, maar wordt meer naar beneden gehaald doordat de besturing traag reageert en ook je aanvallen vrij sloom zijn. Je vijanden zijn dit allesbehalve, dus dit zorgt voor een onbalans. Dit is een beetje op te vangen als je het spel in coöp speelt. Het humoristische sausje slaat de plank echter mis en de Threat Meter verandert het spel in een soort racegame. Tevens heeft het spel een aantal bugs die heel erg vervelend zijn. Er zijn niet heel veel dungeon crawlers beschikbaar voor de PlayStation 4, maar dat is geen reden om Super Dungeon Bros alleen daarom op te pikken. De game is gewoon niet goed genoeg.

• Heeft zijn goede momenten in coöp

• Vervelende bugs
  • Wapens voor veraf zijn verre van ideaal