playstation-network-logo

Het is wellicht de meest gevraagde feature voor de consoles en handhelds van Sony PlayStation, het veranderen van je PlayStation Network ID. Het is algemeen bekend dat bijvoorbeeld het e-mailadres dat je als puber hebt gekozen er één is om je op latere leeftijd voor te schamen. Voor iedere puber die in de jaren 2000 en daaropvolgend voor het eerst een e-mailadres registreerde, zijn namen als ‘master’, ‘boss’ of ‘breezer’ niet heel ongewoon. E-mailadressen zijn echter gemakkelijk te vervangen, maar je PlayStation Network ID is dat niet.

De kans is dan ook groot dat je met de komst van de PlayStation 3 destijds een naam hebt geregistreerd die je inmiddels helemaal beu bent. Het zien van je ‘KFCLover’ of ‘SexyGamer020’ nickname in een online lobby is voor jezelf een doorn in het oog en dus wil je graag je PSN-naam veranderen. Ook is het mogelijk dat je destijds een clantag in je nickname hebt verwerkt, omdat sommige games dit in het begin van de PS3 nog niet in-game toelieten. Hier wil je natuurlijk ook vanaf, want mogelijk zit je niet meer in een clan en is die handle niet langer nodig.

Toch zijn er veel factoren die je van het veranderen weerhouden, hier is immers nu nog een compleet nieuw account voor nodig. Je raakt dan niet alleen al je Trophies ‘kwijt’, maar ook je aankopen staan dan niet langer op je meest gebruikte account. Vandaar dat men dan ook graag een oplossing vanuit Sony ziet om dit gewoon te kunnen veranderen, zonder dat het hele account verloren gaat.

De nieuwe Software Development Kit voor de PlayStation 4 lijkt hier naartoe te werken. In een recente update heeft Sony namelijk de identificatie van jouw PSN-account geswitcht van naam naar ID. Dit betekent dat het systeem je niet langer identificeert via een naam, maar je naam ophaalt via het ID dat gekoppeld is aan je account. Je ID is slechts een nummer wat gezien kan worden als een boomstam. Alle aanwezige takken bevatten vervolgens de informatie die horen bij dat ID, zoals je naam.

Zo gebruikt het systeem nu een ‘Get Display Name’-interface, die de naam van een gebruiker ophaalt, welke weer gekoppeld is aan het gebruikte ID. Deze verandering binnen de systeemsoftware van de PS4 maakt het dus in theorie mogelijk om je ID (nickname) te veranderen, zonder dat dit invloed heeft op de werking van het systeem zelf, de applicaties en games.

Sony zelf heeft nog niets laten weten over de mogelijke ID veranderingen en de SDK is uiteraard altijd eerder dan de publieke consumenten versie. Mogelijk dat we dus via een toekomstige firmware update de mogelijkheid krijgen om dit eindelijk te veranderen.

Refactored the PlayStation 4 Online Subsystem engine plugin to support PlayStation 4 SDK version 4.008.061.

Deprecated the use of “Sce Np Online Id,” replacing it with “Sce Np Account Id,” as per Sony’s recommendation. Online users are now exclusively identified by their “Sce Np Account Id.”

Simplified the handling of unique net IDs across the PS4 online subsystem.

Switched from “Np Toolkit” to “Np Toolkit2,” to support the new APIs which work with “Sce Np Account Id.”

Added asynchronous name resolution to convert between “Sce Np Online Id” and “Sce Np Account Id,” using Sony’s ID mapper web interface.

For PlayStation 4 online users, the “To String” and “Get Bytes” functions in “Unique Net Id” now return the user’s “Sce Np Account Id.”

Previously these functions returned the user’s “Sce Np Online Id.” Any custom online code or services backend will need to handle identifying users by their “Sce Np Account Id,” as according to Sony’s recommendations.

If required, the “Sce Np Online Id” for local users and friends can be obtained via the “Get Display Name” interface in “Online User.”