Review: Killing Floor 2 – Laat ik voor de verandering eens beginnen met de hamvraag: is er, in een wereld waar Left 4 Dead en de Zombies modus uit de Call of Duty games de plak zwaaien, nog wel plaats voor een gelijkaardige, doch kleinschaligere game als Killing Floor 2? Naar mijn bescheiden mening niet echt. Enige nuance is hier op zijn plaats: uiteraard is er wel degelijk plek, zeker gezien de populariteit van coöperatieve multiplayermodi die gebruikmaken van golven aan vijanden. Wanneer echter zowat elke game die in de winkelrekken van de lokale gameboer ligt een gelijkaardige spelmodus als extra aanbiedt, moet je verdomd uniek uit de hoek komen om boven het gros uit te komen. En eerlijk? Dat doet Killing Floor 2 nooit. Wat de game echter wél doet, is een dosis hersenloze fun op je beeldscherm toveren die geen weerga kent.
Gezocht en niet gevonden: een verhaalmodus
Killing Floor 2 bouwt onmiddellijk verder op zijn voorganger, wat betekent dat de Zed nog altijd een gigantisch probleem vormen voor de bevolking van onze aardbol. De Zed zijn een stel gedrochten die voortgekomen zijn uit de mislukte experimenten van het sinistere Horzine Biotech en nu Europa overspoelen, genadeloos gehakt makend van iedereen die ze op hun pad treffen. Daar blijft het verhaaltechnisch echter zo’n beetje bij. In Killing Floor 2 word je telkens met een groep van maximum zes spelers in een omgeving gedropt waar je golven aan Zed van je af moet slaan, terwijl een monotone vrouwenstem verveeld commentaar geeft. Wie tussen de lijntjes doorleest, merkt op dat er wel wat context gegeven wordt, maar zelfs na zorgvuldig gepuzzel is het me niet gelukt om een coherent plot aan elkaar te lijmen.
De Zed zijn kwaadaardig en moeten gestopt worden. Punt. Daar blijft het bij. Jammer, aangezien de uiterst diverse omgevingen en dito personages – elk voorzien van een kleurrijke achtergrond die je kan doornemen in het pauzescherm – schreeuwen om een op zichzelf staande verhaalmodus. Er wordt regelmatig gehint naar een behoorlijk extensieve lore, die wel degelijk de rode draad doorheen Killing Floor 2 vormt, maar net als in Call of Duty’s Zombies modus blijft het allemaal erg vaag. Misschien dat liefhebbers er wel kop of staart aan kunnen vastknopen, maar ik bleef tijdens het spelen vooral hunkeren naar verhaalgedreven missies die het bonte allegaartje karakters en de tot op het bot geruïneerde wereld van een emotionele laag zouden voorzien. Helaas blinken die missies dus vooral uit door hun afwezigheid.
Log en ongemakkelijk, maar het werkt wél!
Goed. Dan maar golven Zed van me afslaan tot ik een ons weeg. Solo of met zijn zessen maakt wat dat betreft weinig uit, aangezien Killing Floor 2 slim genoeg is om de hoeveelheid vijanden te baseren op het aantal spelers dat zich in de arena bevindt. Ik was na het spelen van de gamescom demo behoorlijk kritisch over deze game en merkte nu al snel dat de gameplay nog steeds erg log aanvoelt. Mikken gaat niet altijd even lekker, mijn grootmoeder van tweeënnegentig herlaadt sneller een shotgun dan de heren/dames in dit spel en het is véél te gemakkelijk om in een hoekje gedrukt te worden, waarna je al snel tegen een ‘game over’-scherm aankijkt. Wie Killing Floor 2 wil spelen, dient zich één ding erg goed in de oren te knopen: Call of Duty, this ain’t. Deze shooter laat zich minder makkelijk besturen.
En toch… toch werkt het allemaal op de één of andere manier prima. Dit merk je het beste wanneer je de levels uit het hoofd kent en samenspeelt met een stel gedreven gamers die er alles aan doen om heelhuids de eindstreep te halen. Met een groep vreemdelingen (of nog beter: een aantal vrienden met een headset) een met ingewanden bezaaid plein bezetten, rug tegen rug vechtend terwijl de lijken van de Zed zich rondom je opstapelen tot duizelingwekkende hoogten, wordt een haast transcendente ervaring. Het uitdagende – en soms wel erg oneerlijk aanvoelende – baaslevel vormt vervolgens onmiskenbaar de kers op de taart. Wanneer je zo’n reusachtige griezel na een lange uitputtende strijd tegen de vlakte legt, is het gevoel van euforie dan ook navenant. Of hoe hersenloos knallen ook zijn meerwaarde kan hebben.
Derderangsvijanden van den Aldi
Waar doe je het allemaal voor? Wel, elk potje levert je XP op, dat ervoor zorgt dat je de klasse waarmee je net gespeeld hebt sterker maakt. De hoeveelheid klassen is bewonderenswaardig en komt de speelduur van Killing Floor 2 zeker ten goede. Je kan kiezen uit de vanzelfsprekende medic, support (met shotgun) of doordeweekse kerel met assault rifle klassen, maar de durvers krijgen ook andere opties voor hun kiezen. Gunslinger bijvoorbeeld, waarin je met een pistool in elke vuist als een volleerde held uit het wilde westen door de levels trekt. Of wat dacht je van Firebug, die – je raadt het nooit – een vlammenwerper in zijn knuisten krijgt. Elke klasse kan een bepaalde taak voor het team uitvoeren en zo essentieel zijn voor het al dan niet behalen van de eindoverwinning. En dat is op geen enkel moment een sinecure.
Het is jammer dat Killing Floor 2 ondanks al deze mogelijkheden toch regelmatig verzandt in een clusterfuck waar zelfs de meest doorgewinterde pornoster vriendelijk voor zou bedanken. Het spawnen van vijanden lijkt me volledig willekeurig en het gebruik van strategie is de Zed ook vreemd. Ze werpen zich vaak met tientallen tegelijk voor je loop en dat wordt na verloop van tijd wat repetitief. Het design van de gedrochten laat ook heel wat te wensen over. In het beste geval meen je één van die griezels te herkennen van je laatste passage door Walibi met Halloween, in het slechtste geval vraag je je af waarom iemand hier in ’s hemelsnaam voor betaald werd. De excentriek ontworpen bazen vormen een lichtpuntje, maar de hordes vijanden zijn ongeïnspireerd en bevatten slechts het absolute minimum aan variatie. Jammer.
Mooier dan verwacht
In mijn hands-on vanaf de gamescom schreef ik nog dat ik Killing Floor 2 een lelijke game vond. Dit zijn woorden waar ik, na het eindproduct gespeeld te hebben, voorzichtig op moet terugkomen. Dit ligt deels aan de gigantische levels, die onderling én intern erg gevarieerd uit de hoek komen. Van een gecrasht vliegtuig in het woud via een ondergesneeuwd onderzoekscentrum naar een spookachtig landhuis? Het kan allemaal. De grootte van de maps zorgt ervoor dat je in één potje heel wat verschillende scenario’s kan beleven. Eén van mijn wedstrijdjes vond bijvoorbeeld plaats in een brandend Parijs, waar we eerst de straten onder een vervaarlijk overhellende Eiffeltoren onveilig maakten, om vervolgens de strijd naadloos verder te zetten in de onheilspellend duistere metrotunnels. Zo blijft het wel interessant.
Dit klinkt allemaal behoorlijk indrukwekkend en dankzij de bij vlagen uitstekende graphics is het dat ook. Begrijp me niet verkeerd: Killing Floor 2 is geen Triple-A titel en ziet er dan ook niet zo uit, maar wat ontwikkelaar Tripwire Interactive op ons schermt tovert, mag er zeker zijn. De belichting zorgt geregeld voor een ongemakkelijk Halloweensfeertje, terwijl het rijkelijk in het rond sproeiende bloed ons meer dan eens met heimwee deed terugdenken aan de eerste F.E.A.R.-game. Sommige elementen in de levels zijn zelfs vernietigbaar! Het is dan ook oh zo jammer dat het gehoor minder verwend wordt. De soundtrack is clichématig en leunt constant op gezichtsloze metaldeuntjes die je na afloop onmiddellijk weer vergeten bent. En dat de stemacteurs zich steendood verveelden tijdens de opnames wordt ook meteen duidelijk.
Conclusie
Killing Floor 2 roept gemengde gevoelens op, maar ik denk dat de weegschaal uiteindelijk toch doorbuigt aan de goede kant van de vergelijking. Killing Floor 2 mist een verhaalmodus, biedt nergens echt innovatie, en komt op vlak van gameplay behoorlijk log en allesbehalve intuïtief uit de hoek. Het gebrekkige – lees: ronduit saaie – design van de vijanden zou dan logischerwijs een doodsteek moeten zijn, maar gek genoeg is dat niet het geval. Wie Killing Floor 2 online speelt – en dan nog het liefst met vrienden of kennissen – zal merken dat dit spel uitermate verslavend kan zijn. De euforie die je voelt na een geslaagd partijtje is haast tastbaar en dat alleen al zorgt ervoor dat ik Killing Floor 2 niet met een eerlijk geweten een onvoldoende kan geven. En daar zitten die verdomd knap ontworpen levels zeker voor iets tussen.
Pluspunten
- Behoorlijk verslavend
- Veel verschillende speelstijlen
- Erg leuk om met anderen te spelen
- Knap ontworpen levels met aardige graphics
Minpunten
- Geen verhaalmodus
- Logge gameplay
- Saaie vijanden
- Ongeïnspireerde soundtrack en dito stemmenwerk
7.0
Eat vindt Floor hier van? Zij komt er toch wat bekaaid vanaf…
Deze shooter laat zich minder makkelijk besturen:
Precies wat jullie beschrijven inderdaad. Het speelt er log (de beta). Voor de rest leek het mij een heerlijke game en blij dat ie op de PS4 is, maar vanwege gameplay laat ik hem liggen.
Vreemd eigenlijk dat het zo log aan voelt, want ik had deel één op de pc en die speelt lekker vlot.
@fraggernl: Ja precies, ik had dit bij de pc ook. Die game speelt super lekker (deel twee ook, trouwens). Schijnbaar is het bij de PS4 versie iets minder. Had het op E3 gespeeld en toen vond ik het wel meevallen, heb de beta niet gespeeld en heb momenteel de volledige game (nog) niet. Dus kan daarover niet oordelen.
Voeg splitscreen toe en ik koop hem meteen.
@178.226.41..xxx: Floor? Bedoel je killing Floor?
Opmerkelijk dat jullie nergens de ziekelijke slow motion noemen, toch wel het tofste om plakjes been, arm, hoofd en buik te zien rondvliegen in slow mo :p
ga lekker deze game met cod vergelijken. niet alles speelt hetzelfde. als het hetzelfde had gespeeld hadden mensen het heel dom al snel een cod zombies ripoff genoemd. en met nadruk op heel dom lol. er zit ook geen verhaal in, nou en. vroeger hadden games amper verhalen, schiet op de baddies tot ze dood zijn. bij mario was het “red de prinses” en dat was het. het is een old school shooter, zeur niet. mensen piepten ook niet dat er bij de nieuwe doom amper een verhaal in zat. waar ik me met deze game heel erg aan erger is de killstealers. vooral de demolition klasse is hier erg in. mensen snappen ook niet dat als je een hoofd eraf knalt dat die zombie hoe dan ook neergaat en dat erop schieten kogel verspilling is. mensen moeten die kill van je jatten. en waarvoor ? je kan dus kiezen om in je eentje misschien dood te gaan aan een kant van de map, of bij de anderen blijven en de helft van je kills word gejat.
@fraggernl: @Sensu: de volle versie speelt iets soepeler dan de beta.
@Peter01: Die COD-vergelijking is letterlijk één zin, Peter. Een kleine vergelijking, omdat COD met zijn Zombies modus dicht tegen dit spel aanleunt en gewoon een stuk soepeler speelt. That’s it. Die vergelijking wordt verder absoluut niet doorgetrokken in de tekst.
Zeur niet? Het is mijn taak om mijn mening zo precies mogelijk weer te geven en daar hoort het aanstippen van minpuntjes nu eenmaal bij. Bovendien vermeld ik de door jou benadrukte noodzaak om samen te werken zéér duidelijk. Dat jij het ontbreken van een verhaal – ondanks de aanwezige potentie daarvoor – niet erg vindt, is des te beter voor jou. Ik vond het vooral een gemiste kans.
Niet dat ik je immer aanwezige kritiekpuntjes niet apprecieer, maar overdrijven is ook een kunst. Laten we vooral niet vergeten dat elke recensie een mening weergeeft van een persoon en dat jawel, die mening kan verschillen van de jouwe. Als je geen gezeur wil, waarom lees je dan überhaupt reviews?
@178.226.41..xxx: Weet je, ik heb veel harder met dat grapje gelachen dan zou mogen. Hilarisch! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben 🙂
Niet met deze cijfers eens! Zwz speelt het onwijs soepel, de game dus niet de beta daarbij ongeiinspireerde muziek??? Dikke metal precies wat hierbij hoort dus en nee geen verhaal modus, het zijn hordes zombie waves nogal logisch he.. voor degene die graag online willen spelen zet hem niet op europa maar op azie daar zijn ze wel online
@Peter01: wauw heel salto zeg. Moet je maar een andere classic spelen dan commando. Speel beroerder zie maar eens hoe tof dat is. Amper kills te behalen periode. Als het je niet aanstaat. Solo mode kills genoeg
@2a02:1811:1431:2d00:5dd6:213e:d8ab:8.xxx: omg autocorrect dank je wel
Beta was slecht. Final game speelt lekker weg, maps zijn groot en vergelijking met COD gaat niet op aangezien ze COD zombies veel te f*cked up hebben gemaakt. Deze game is het gewoon lekker zombies knallen en niets meer. Muziek is niet geheel mijn style, maar past wel bij de game.
Hoe je erbij komt dat de game saaie vijanden heeft, sorry maar de scream zobies, onwijs leuk gemaakt. Ze hebben in vergelijking met COD juist veel variatie in de zombies gedaan (maar da’s mijn mening). Jammer dat er in de review niets staat over die speciale slow-motion die regelmatig voorbij komt in de game, want dat maakt deze game juist apart en had wel degelijk vermeld moeten worden.
In mijn ogen een onwijs slechte review, had meer tijd genomen om alles te testen komt nu heel erg kort door de bocht over en we gaan weer door met de volgende game .. jammer …
@Wallsight: ik lever niet altijd kritiek ok? ik merk dat ik bij jou de irritatiegrens heb bereikt. en teamwork is idd soort van nodig. of je werkt niet samen en laat elkaar kills maken zodat je een beetje evensnel wapens kan kopen, of je werkt samen. als er mensen kills gaan stelen, en dat doen ze altijd, dan loop jij met dual wield pistolen en heel misschien die winchester rifle rond, terwijl zij al met bijna de beste speeltjes nog harder kills jatten. maar dat is geen kritiek op jou of je review. dat is kritiek op die tryhards die altijd haantje de voorste willen zijn. sorry, dat moest er even uit, ik erger me groen en geel aan die gastjes. en ik vind het een beetje zuur dat bijna elke game met cod vergeleken word. en ik vind het ook onzin dat cod als de standaard gezien word, terwijl hij die allang niet meer is. maar die kritiek is echt niet persoonlijk bedoeld, dus trek het je niet te veel aan ok?
@2a02:1811:1431:2d00:5dd6:213e:d8ab:8.xxx: wat bedoel je met commando ?
@Peter01: Wat loop je nou te bazelen over kills jatten?! Het is geen Team Deathmatch maar een solide 6 player ‘COOP’ game. Als je mede survivors kills maken is dat alleen maar goed, zo bescherm je elkaar.
@143.179.36..xxx: vaak heb ik geen bescherming nodig maar ik weet wat je bedoeld, ik wil gewoon genoeg kills maken om daarmee de centen te verdienen waarmee ik fatsoenlijke wapens kan kopen. en dat duurt een stuk langer als mensen de hele tijd zombies voor je neus wegschieten. bovendien is het niet leuk als je praktisch voor spek en bonen meedoet.
@Peter01: Dan speel je de verkeerde game (lees: niet jouw ding) of je doet iets verkeerd. Bovendien komen er zoveel Zeds op je af dat je echt wel genoeg punten binnen trekt. Las ook deuren dicht voor cash en verkoop eventueel je standaard class wapen en koop een beter wapen etc. Wees creatief. In de chaos gaat niemand denken oh nee wacht, wellicht wil mijn teamgenoot een paar kills pakken. Het is gewoon knallen tot je een ons weegt en elkaar dekking geven betekent nu eenmaal ook vaak dat je Zeds bij elkaar weg houdt door ze neer te rammen.
@2a02:1812:1c01:9000:f9d0:2c98:2fd8:f.xxx: ik heb het niet over elkaar dekking geven. en ik heb echt geen tips nodig, maar ik weet dat dat constructieve kritiek is, dus bedankt. ik heb nu de swat klasse geprobeerd. goede perks, en je kan de drie beste wapens van je klasse bij je dragen na een tijdje. en die kriss vector smg is een beest. misschien beter dan die full auto shotgun.
het spel is wel voor mij. ik ben een van die mensen die geen genoeg kan krijgen van zombie games en ik vind survival modus als die goed is uitgewerkt heel leuk. en alleen maar omdat er een groot aantal tryhards bijzit die niet doorhebben dat je de punten een klein beetje eerlijk moet verdelen en ik me daar groen en geel aan erger, betekend niet dat het spel daarom niet voor mij is. met het spel is niks mis. het zijn een deel van de spelers. net zoals gta, dat is de gemeenste en meest agressieve comunity van welke game dan ook. alhoewel ik hoor dat die moba’s ook echt erge spelers kunnen hebben.
en ik heb het met killstelen niet over dekking geven, dat snap ik (dekking krijgen bedoel ik), ook al heb ik het zelden nodig. ik heb het over mensen die bewust moeite doen om een kill voor je neus weg te jatten. dat jij tegen een paar zwakke zombies staat te vechten, die gast staat al het hele potje op een andere plek waar hij lekker schiet, er staan er nog een of twee bij mij, en hij rent voorbij/vlakbij me om die kill toch wel te krijgen. mensen die heel hard rennen om die laatste zwakke zombie voor mij neus weg te knallen. op die manier is het geen co-op meer. ik speel het liefst met een maat van me een private match. maar met zijn tweetjes zijn die bosses echt heel moeilijk te verslaan. die bosses zijn soms gewoon oneerlijk. ik vind dat je altijd een kans moet hebben en die heb je soms niet.
@2a02:1812:1c01:9000:f9d0:2c98:2fd8:f.xxx: sorry voor de lap tekst.
@Peter01: Peter, je maakt je veel te druk, dat moet je niet doen. Als je in een team zit waarbij ze solo op andere plekjes gaan zitten, pak je headset en vraag vriendelijk of we bij elkaar kunnen blijven. Doen ze dat niet, dan kun je het negeren of het potje verlaten. Dit soort dingen is ook de reden waarom dit soort games het beste werken met bekende spelers/vrienden. Overigens kun je andere spelers helpen door geld te geven, maar of dat gebeurt is een tweede. Ik ga denk ik dinsdag of woensdag aan de bak met de game, dus als je een keer wilt rammen, voeg me gerust toe op PSN 🙂
@84.105.60.xxx:
Ja dat gebeurt zeker meestal na ronde 3-4 gaan spelers met geld strooien omdat ze zelf genoeg hebben, probeer eens de server van azie daar spelen ze niet gierig en word netjes gedeeld, het is spel is supertof
@84.105.60.xxx: ik vind het juist fijn als iedereen zijn eigen plekkie opzoekt. ik zoek toch meestal me eigen plek op. meestal is het dat ze bij elkaar blijven, en ik ga ergens ver bij ze vandaan en dan scoor ik lekker veel kills. en het is idd nog maar de vraag of mensen elkaar geld geven. als ik zelf geld echt over heb, dan dump ik gerust alles. maar dan moeten ze wel vragen want ik ga niet de zwarte piet (maar dan met geld) spelen en gaan strooien in de hoop dat iemand het toevallig nodig heeft.
@Peter01: waarom zou je niet je geld strooien als je het tog over hebt? Wat moet je er da mee? Het is juist de bedoeling dat iedereen elkaar helpt, als jij dood gaat ben je ook blij dat de volgende ronde mensen geld gooien tog,
@Crazygohan: omdat ik er niet mee strooi als andere mensen het niet nodig hebben. ze hoeven alleen maar te vragen.
@Peter01: Jouw comment zeg genoeg. Bloed irritant als spelers ver weg in hun eigen hoekje ego gaan spelen, dan mis je echt het doel van de game en dat is samenwerken. Speel lekker de offline solo mode in dat geval.
@84.105.60.xxx: ik wil ook samenwerken, graag zelfs.
maar mensen hebben moeite met lezen hier kennelijk. ik ga in me eentje staan omdat als ik dat niet doe er vaak zoveel kills van me gejat worden dat ik geen bal kan kopen.
dat dat er bij sommige mensen niet ingaat snap ik niks van. mensen werken vaak niet samen in deze game en dat weet je. als mensen lekker egoistisch willen doen en de meeste kills maken of het meeste geld moeten hebben vind ik prima, dan spelen ze maar lekker in hun eentje. daar ben ik beter in, daarom ga ik aan de andere kant van de map staan. en ik kies trouwens ook vaak voor de solo mode.