Topper van 2017: Gravity Rush 2 – De eerste Gravity Rush was een game waar gamers zo’n 5 jaar geleden hun PlayStation Vita voor hadden gekocht. Een unieke game waarin je de motion controls van het apparaat kon gebruiken om hoofdpersonage Kat in verschillende richtingen te sturen. Helaas voor de fans werd de first party ondersteuning vanuit Sony al snel teruggetrokken toen bleek dat de handheld niet zo goed op de markt lag in elk werelddeel behalve Japan. De grote verrassing was daarom toch wel de aankondiging van Gravity Rush 2, een titel die de PS Vita veel eer aan doet, maar wel enkel op de PlayStation 4 zal verschijnen in 2017.
Gravity Rush 2 – Het verhaal van Gravity Rush 2 gaat door waar het eerste deel is gebleven en volgt Kat met haar zwaartekracht tartende kat Dusty en lotgenote Raven. Hoewel er van het verloop van het verhaal nog weinig bekend is, werden er in vrijgegeven gameplay video’s en trailers wel een aantal nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd die de gameplay meer diepgang moeten geven. Naast de normale zwaartekracht controle, kan Kat nu ook Jupiter en Lunar mode gebruiken om haar aanvallen meer impact te geven of juist sneller te bewegen. Deze optie kan je gebruiken naast de mogelijkheid om al je abilities te upgraden, waardoor je sowieso al sneller, sterker en efficiënter wordt.
Gravity Rush 2 wordt net zoals haar voorganger ook weer een erg uitgebreide game, die naast de hoofdverhaallijn ook nog veel zijmissies zal hebben, waardoor je sneller kunt upgraden. Voor de perfectionist zijn er ook uitdagingen in de game die je uitdagen om al je krachten tot het uiterste te gebruiken. Zo moet je bijvoorbeeld parcoursen afleggen met een snelle tijd en grote waves aan vijanden verslaan, of een combinatie van beiden. Dit zorgde in het eerste deel voor een frisse afwisseling tussen de normale missies door en we verwachten dat dit in Gravity Rush 2 ook een welkome toevoeging zal zijn.
Het mooie aan een game als Gravity Rush 2 is dat je vooral door de unieke gameplay-elementen een heel ander soort game ervaart dan wat je gewend bent van andere, ‘vergelijkbare’ games. Het is een mix tussen actie, avontuur, hack ’n slash, platform en RPG, die, ondanks dat de game erg verhaalgedreven is, erg leunt op de gameplay. De game introduceert je langzaamaan tot nieuwe methodes om zowel te platformen als te vechten en naarmate je sterker wordt, komt er ook steeds meer uitdaging op je af in plaats van dat je al snel té sterk wordt voor de dingen die je doet. Project Siren wist dit in het eerste deel goed te balanceren en legt de nadruk op hoe dit nog verder genuanceerd kan worden in het tweede deel.
Waarom gaat dit een topper worden? Ondanks dat de nieuwigheid van de speelstijl die de game hanteert er een beetje vanaf is, weet de game nog steeds een goede indruk achter te laten. Elke keer dat we de game voorafgaande aan de release hebben gespeeld, kregen we meer en meer zin om de volledige titel te spelen. De kracht van Gravity Rush 2 lijkt hem vooral in de finesse achter de gevechten te zitten, die makkelijk te leren zijn maar vooral moeilijk om te beheersen. In het begin ziet het er vooral klungelig uit, maar zodra je het een beetje onder de knie hebt, kun je van elk gevecht een waar spektakel maken.
Meer over Gravity Rush 2:
Gespeeld: Gravity Rush 2
De personages van Gravity Rush 2
Veel gameplay van Gravity Rush 2
Gravity Rush 2 trailer
Ik kan er ook echt niet op wachten, erg veel zin in deze game!
Enige game waar ik net een klein beetje zin meer in heb is NieR: Automata tho :$
De demo gespeeld en vind t op zijn zachts gezegd juist eerder de flop van 2017
@TheKid: Haha, ja voor mij is het een gedeelde eerste plaats begin dit jaar. NieR Automata en Persona 5. Weet pas welke het het meeste waard is als ik ze gespeeld heb… en dan NioH en Tales of Berseria natuurlijk… tis ook moeilijk kiezen!
@89.200.11.xxx: Heb je de eerste Gravity Rush ook gespeeld dan? Want ik denk pas dat je kan bepalen of deze game goed is (of niet) als je 1 ook gespeeld hebt. Het is een unieke game, dat het niets voor jou is dat kan natuurlijk. Maar het de flop van 2017 noemen is nogal een radicale statement die je alleen maakt als je normaal alleen games als Uncharted, Call of Duty en Battlefield speelt. Dus actie/shooter games.
@Sensu:
Is natuurlijk ook onzin wat je zegt.
Het is net zo radicaal om t Top als Flop te noemen en om het dan in principe te gooien dat t gros mainstream gamers het een flop zouden noemen is te kort door de bocht.
Prima dat je wilt dat bepaalde games in je broekzak passen, maar niet zo denigrerend aub.
Nou hebben gamers met een voorliefde voor japanse games hier sowieso een handje van, het niet tegen kritiek kunnen over hen geliefde games/franchises.
@77.175.250.xxx: Neenee… Je zegt het totaal verkeerd. Een flop kan het pas zijn als die game enorm slecht gaat scoren – wat niet gebeurd, want deze gaat boven het gemiddelde zitten. Dus, geen reden om het bij voorbaat al een flop te noemen als je goed weet dat deze game – vooral in haar genre – goed in de smaak gaat vallen en zéker bij de liefhebbers inderdaad. 🙂
Kritiek kan ik goed tegen, als het maar gegrond is. Dat is het gewoon niet, dus ik call bullshit.
@Sensu: Kun je me misschien iets meer over Tales of Berseria vertellen of mij in de juiste richting sturen?
@77.175.250.xxx: Wat een onzin, of het radicaal is om een game van te voren als top of flop te bestempelen, heeft met allemaal seinen van te voren te maken, gerelateerd aan de marketing, de ontwikkelaars, de previews, de hands-on en wat niet nog meer. En de hele grap is dat Gravity Rush 2 in alles positief uit de bus komt, het is met 1 game een bewezen IP met een team erachter dat zich al bewezen heeft en iedereen kan de demo nu downloaden en spelen en bijna iedereen is er tot zover positief over. Alles wijst in de richting dat het een goede game zal zijn, dus er is simpelweg niks radicaals aan.
“Nou hebben gamers met een voorliefde voor japanse games hier sowieso een handje van, het niet tegen kritiek kunnen over hen geliefde games/franchises.” – Fanboyism is sowieso nutteloos, maar hier wil ik nog wel op ingaan, ik vind namelijk dat hier wel wat waarheid in zit. Ik denk ook dat de waarom niet eens zo vergezocht is. Het is namelijk het gevolg van hoe afwijzend men zich van te voren al kan opstellen tegen games van Japanse makelij. Zo had ik een vriend laatst die ik erg graag aan XV wou koppelen, zowel pre-launch als nadat ik de game al zo goed als volledig uitgespeeld had, bijna platinum zelfs. Ik bood hem aan de game te lenen en zelfs dat wees hij af. En niet omdat het wellicht niks voor hem is, maar puur “omdat het Final Fantasy is, stomme Japanse shit”. Dat is in feite zijn verlies. Ik krijg mijn vrienden nooit zover om een game als FF, Gravity Rush of een Odin Sphere uit te checken en dat vind ik wel frustrerend. Denk dus dat daar wel echt een correlatie zit.
@TheKid:
Dat klinkt inderdaad wel heel triest; iets afwijzen alleen omdat het uit Japan komt. Hier is een mooie parallel naar de wereldpolitiek te maken; dit is namelijk de basis van discriminatie.
Maar goed, ook ik verwacht een topper in deze game. Heb in ieder geval zeer genoten van deel 1. Het blijft alleen jammer dat de Vita nu wordt overgeslagen, maar ook dat begrijp ik wel.
In de jaren 90 kwam denk 75% wel uit Japan.
@Sensu:
Uiteraard is dit heel persoonlijk en had beter kunnen zeggen voor mij de flop van 2017. Was dan ook een reactie op de kop van het artikel wat ik me gewoon echt niet kan voorstellen nadat ik de demo speelde. Ik speel echt elk genre games maar dit lijkt mij na de korte demo echt niks. Waarom: ik vind de actie overdreven blij: overdreven multiple kill en de strip vertelling idem. Ook vind ik dat vliegen niet fijn (hangt regelmatig gek op zijn kop). Ik denk wel dat dat went overigens. Is wel echt voor de liefhebber.
Zo vind ik bioshock helemaal top en mijn vrienden weer niks.
Ziet er echt prachtig uit maar is niet mijn genre. Vandaar dat dit voor mij niet in topper lijst voor 2017 komt…
@PSX-Sense, het lijkt mij leuk om de bezoekers een top 10 lijst te laten invullen en zo een top tien van de PSX-Sense lezers samen te stellen.
Gaan jullie dat doen? Please?
@TheKid: Er staat nu een artikel van online. 🙂
@gamexl: Er staat nu een artikel online waar je kan aangeven welke games jouw 2016 een mooi game jaar hebben gemaakt.