motoracer4logo
Review: Moto Racer 4 – Moto Racer was ooit eens een bekende franchise, maar die is eigenlijk een beetje in vergetelheid geraakt. Maar zoals wel vaker gebeurt, worden er oude franchise uit de kast geplukt om het een nieuw leven in te blazen, zo ook met Moto Racer. En zodoende hebben we nu de nieuwste telg in de serie onder de noemer Moto Racer 4. Lekker arcade racen op de manier zoals je dat van de franchise gewend bent, maar is dat nog steeds leuk?

Sterren verzamelen maar

De hoofdmodus is de carrière modus; waarin je een reeks van races dien af te werken waarbij je ondertussen sterren verzamelt die nieuwe races unlocken. Het is een bekend concept, ware het niet dat men er met Moto Racer 4 een andere draai aan geeft. De carrière is opgedeeld in verschillende series. Deze (series) bestaan in eerste instantie uit losse races waarin je minimaal een ster moet halen om vervolgens latere races vrij te spelen. In het begin dien je twee races te voltooien voor het kampioenschap van die serie, later in de carrière krijg je te maken met meer races alvorens je het kampioenschap vrijspeelt, dat vervolgens ook weer uit meer races bestaat.

motoracer4-1

Gaandeweg krijg je dus met steeds meer races te maken en de bedoeling is dat je zoveel mogelijk sterren verzamelt om zo nieuwe series vrij te spelen, zodat je verder in je carrière geraakt. Van een echte carrière is overigens geen sprake, aangezien je onderweg kan wisselen tussen verschillende coureurs en er geen enkele link gelegd wordt met jou als speler. Het is namelijk zo arcade als het maar kan. Daar is op zich weinig mis mee, want de opzet is op zich prima. Men had het wat dat betreft beter gewoon singleplayer kunnen noemen, maar ach, dat is slechts een detail.

Huh?!

Goed, die sterren zijn dus belangrijk, maar zoals we al aangaven heeft de ontwikkelaar er een draai aan gegeven. Of dat goed uitpakt valt echter te betwijfelen. Per race kan je maximaal drie sterren halen, maar je moet dat zelf vooraf bepalen. Als jij verwacht eerste te worden, dan selecteer jij drie sterren en die moet je dan ook halen. Lukt je dat echter niet omdat je als laatste eindigt, dan worden er drie sterren op je totale sterrenaantal in mindering gebracht. Als je bijvoorbeeld nog één ster diende te verzamelen voor de volgende serie races, maar je overschatte jezelf, moet je er ineens weer vier verzamelen.

Tja, dat is natuurlijk een beetje een opmerkelijke designkeuze, met name omdat je per race onmogelijk kan inschatten wat de moeilijkheidsgraad is. Die is in eerste instantie erg laag, maar na een paar series loopt dat ineens op, ook omdat er geen indicatie is welke coureur met bijbehorende motor je dient te gebruiken. De coureurs hebben allemaal hun eigen statistieken wat voor enige variatie zorgt. Maar als je niet van te voren weet welke coureur de beste optie is, wordt het racen een beetje trial & error, want vroegtijdig een race verlaten zorgt ook voor sterrenvermindering.

motoracer4-3

Een simpele indicatie had hierin al een hoop geholpen, want nu zul je regelmatig tegen het gegeven aanlopen dat je races faalt met bijgevolg sterren aftrek. Hierdoor word je voorzichtig bij een volgende race waarbij je jezelf als doel stelt om derde te worden. Als je die dan vervolgens weer met twee vingers in je neus wint, dan levert je dat maar één ster op, omdat je dat zo als doel hebt ingesteld. Het is dus niet zo dat als je eerste wordt, dat die qua beloning het aanvankelijke doel overruled en hierdoor moet je dus de race opnieuw doen om de drie sterren alsnog te verzamelen… huh?! Ja, inderdaad, allesbehalve praktisch.

Race met stijl

De opzet van de carrière modus is op zich vrij traditioneel, maar de draai die men aan het geheel geeft pakt niet heel erg goed uit. Dit kan namelijk erg frustrerend werken, zeker als je heel dicht bij een nieuwe serie races bent. Als er dan sterren in mindering worden gebracht heb je al snel zoiets van, joh, zoek het lekker uit. Zonde, want dat haalt de lol uit de game. Overigens is de vooraf ingestelde doelstelling voor sterren niet het enige. Je krijgt namelijk per race ook nog een stijlpunten doel, die je kunt behalen door zo stijlvol mogelijk te racen. Hoe meer stunts jij uithaalt, hoe meer punten je krijgt. Haal jij het doel? Dan krijg je een S-ranking en dat is het maximaal haalbare samen met drie sterren.

In eerste instantie zijn de stunts wat beperkt, maar na verloop van tijd zul je meer trucjes leren waardoor dit enige variatie toevoegt. Dit is voornamelijk van toepassing op de off-the-road races, want een salto uithalen op de snelweg is onmogelijk met je racer. Ook zul je gedurende je carrière punten verdienen en die kan je weer spenderen aan upgrades voor je motoren, zodat deze later ook mee kunnen komen met de rest. Wat dat betreft is het vooral een bekend verhaal, want niets in de carrière modus van Moto Racer 4 is uniek of origineel. Hoewel, dat sterrensysteem heb je nog, maar dat is eigenlijk gewoon een gare ‘innovatie’.

motoracer4-4

Gevarieerd, maar beperkt

We lieten het net al even vallen ‘off-the-road’ en dat slaat op twee soorten races. De game schotelt je namelijk races op de openbare weg voor alsook races in de blubber. Voor de openbare weg heb je de echte racemonsters, daar waar je voor de blubber natuurlijk een crosser hebt. Deze twee soorten races wisselen zich gedurende de carrière voldoende af en dat is natuurlijk erg fijn. In aanvulling daarop krijg je ook nog te maken met een diversiteit aan races. In de ene race dien je gewoon als eerste over de finish te komen, in de ander dien je zo snel mogelijk een parcours af te leggen op een bestaande baan waarbij je om auto’s heen moet slalommen.

Verder zien we nog last man standing races, races waarbij je op een grote afstand begint en voor de finish een bepaalde coureur ingehaald moet hebben. Al deze verschillende type races wisselen elkaar af dus echt saai zal het niet worden tijdens het spelen. Wel is het zo dat je de banen op een gegeven moment gezien hebt. De game beschikt over een carrière modus die best flink wat uren op zal slokken, maar daartegenover staan te weinig banen. Laten we vooropstellen dat deze erg afwisselend zijn en dat spreekt in het voordeel van de game. Maar als je na drie uur spelen voor de vijfde of zesde keer dezelfde baan moet racen, dan heb je dat op een gegeven moment ook wel gezien.

Arcade uit vervlogen tijden

Moto Racer 4 roept gemengde gevoelens op. De carrière modus kan voor veel plezier zorgen, maar de wisselende moeilijkheidsgraad speelt daarin wel parten. Ook de variatie in banen heeft een andere zijde van de medaille, omdat het uiteindelijke aanbod te beperkt is. Dan is er natuurlijk nog de gameplay en daar hoef je niet veel van te verwachten. Het werkt en het is geinig, maar dit is zo ontzettend old-school arcade, dat het eigenlijk te ouderwets is om zich te kunnen meten met de huidige standaard.

motoracer4-2

De physics zijn beroerd, de coureurs zien er uit als mislukte Power-Rangers, de animaties van de motorrijders zijn belabberd en ook de motoren zien er niet al te spannend uit. De afwisseling in tracks doet de game goed, maar visueel is het nooit spectaculair. Bij momenten krijg je wat mooie plaatjes omdat je veel locaties aandoet, maar grafisch is het voor PS4 standaarden ver onder de maat. De motorgeluiden zijn ook niet al te denderend, maar we moeten wel complimenten geven aan de behoorlijk lekkere soundtrack vol met opzwepende beats en bijpassende rock tracks.

Dat brengt ons uiteindelijk tot een split, want waar de game positieve punten heeft, heeft het standaard ook negatieve punten. Dat houdt het geheel netjes in balans, maar dat is niet de balans die je eigenlijk zoekt in een game. Moto Racer 4 is absoluut niet slecht, maar om nou te spreken over een degelijke game, dat gaat ook weer wat ver. Daar komt nog bij dat je de game in VR kunt spelen, maar dat is echt een drama. Het ziet er dan helemaal belabberd uit, de physics zijn nog slechter en je wordt binnen twee minuten kotsmisselijk. Had je de intentie om de game voor PlayStation VR te kopen? Doe dat in ieder geval niet.

Moto Racer 4. De terugkeer van een franchise die met heel veel moeite slaagt in haar bedoeling. Je zult plezier kunnen beleven aan de game, maar hou er rekening mee dat dat plezier snel bedorven kan worden door de vele negatieve punten. Eén van de belangrijkste en meest opmerkelijke zaken hierin is de reductie van sterren als je je kunnen te hoog inschat. Dat werkt gewoon niet in een game, want het heeft een demotiverend effect. Visueel is het matig, de gameplay is ondanks de afwisseling in races en omgevingen op een gegeven moment ook behoorlijk eentonig. Het is een pure arcade racer en we waarderen de dappere poging om deze klassieke franchise terug te brengen, maar dat gaat met iets teveel horten en stoten. Het is geen ramp van een game, maar het had op zoveel punten veel beter gekund.

• Gevarieerde banen
  • Simpele arcade racer
  • Verschillende soorten races