thedwarveslogo
Review: The Dwarves – The Dwarves is een geval apart. Het is voor de verandering eens een game die niet op een film, maar op een boek gebaseerd is. Uiteraard is dit al vaker gebeurd – kijk maar naar Metro 2033 of de meer recente The Witcher-trilogie – maar in het door filmgames gesatureerde videogamelandschap is een zuivere adaptatie van literatuur een nog relatief onbekend concept. The Dwarves is het eerste boek in een vijfdelige fantasiereeks, gepend door de Duitse auteur Markus Heitz. Hoewel de reeks nooit de naambekendheid kreeg van het ultieme voorbeeld, The Lord of The Rings, heeft de franchise en naam wel de nodige volgelingen. Ontwikkelaar King Art Games probeert hen te charmeren en tegelijkertijd nieuwe zieltjes aan te trekken. Of ze dat lukt? Nou ja, misschien wel. Ons standpunt vind je alleszins hieronder.

Dwergen onder de loep

Het is een trend die wel vaker een voedingsbodem vindt in de hedendaagse literatuur: je neemt een bepaalde bevolkingsgroep die in populaire geschriften iets minder aan bod komt en bouwt daar een volledig universum rond. Markus Heitz deed het met dwergen, Bernhard Hennen met elven en Stan Nicholls zelfs met orks. Of de trend zich zal verder zetten in het videogames medium, valt voorlopig nog te bezien, al doet King Art Games een bewonderenswaardige poging met beperkte middelen. Het verhaal van het boek wordt redelijk slaafs gevolgd. Jij bent de dwerg Tungdil, een smid in dienst van de tovenaar Lot-Ionan, en wordt erop uitgestuurd om een pakketje met magische objecten naar een handlanger te brengen. Voor je het weet, ben je getuige van een orkopstand en mag je niet alleen wapens maken, maar ze ook opnemen.

thedwarves1

The Dwarves moet het vooral hebben van zijn personages: een olijk gezelschap van dwergen, die elk een duidelijk afgelijnde persoonlijkheid hebben. De dialogen zijn, met een schuin oog naar het boek dat als inspiratiebron dient, netjes neergeschreven en met bezieling ingelezen door de aangetrokken acteurs, die helaas niet allemaal de juiste naturel voor de dag weten te leggen. The Dwarves werkt ook voortdurend met sfeervolle, vrouwelijke voice-overs, die het geheel net dat beetje extra weten te geven. Het werkte in Resistance: Fall of Men en ook hier is het effect duidelijk voelbaar. Eveneens belangrijk is de immense wereld, die je hier in de vorm van een tot spelbord omgetoverde kaart mag bewandelen. Uitgestrekt en gevarieerd zijn twee woorden die in ons opkwamen om het Dwarves-universum te omschrijven.

Moria ligt dieper

De gameplay biedt helaas een stuk minder diepgang dan de achterliggende mythologie verdient. Je krijgt weliswaar een hoop personages waar je vlijtig aan kan sleutelen, maar de opties tot uitbouwen die King Art je voorschotelt, moeten toch echt wel de duimen leggen tegen de onmiddellijke concurrentie. De gevechten proberen tactisch te zijn, met een overhoekse camera en de mogelijkheid om het spel te pauzeren om zo je troepen tactisch te positioneren op het slagveld. In de praktijk werkt dit vooral onhandig. Je troepen bewegen log en de besturing is allesbehalve intuïtief, terwijl spelers regelmatig met de handen in het haar zullen zitten met de vervelende camera. Deze slaagt er nooit in om het overzicht te bewaren, vliegt bovendien erg langzaam door de lucht en blijft tot slot ook nog eens geregeld hangen in vegetatie.

thedwarves3

Het is een probleem waar de PS3-versie van Dragon Age: Origins destijds ook mee kampte, maar waar die game massa’s diepgang bood om dat ene minpuntje aan het oog te onttrekken, ligt het mankement bij The Dwarves open en bloot op tafel. De hoge moeilijkheidsgraad is dan alleen maar een doorn in het oog, omdat je als speler al snel de indruk krijgt een strijd met ongelijke wapens te voeren. Wél indrukwekkend is de manier waarop The Dwarves een land in oorlog afbeeldt en daar de speler een actieve rol in geeft. Zo zie je te allen tijde bevriende en vijandige legers zich een weg banen op de kaart. In-game keuzes hebben mogelijk ook verregaande gevolgen. Een boerenfamilie de raad geven om eten boven bescherming te stellen, zorgde ervoor dat we bij onze volgende doortocht bijvoorbeeld enkel nog een verkoolde boerderij passeerden. En geloof het of niet: op de één of andere manier deed dat pijn.

Geloofwaardigheid

The Dwarves moet het vooral hebben van de geloofwaardigheid van zijn personages en universum, en hoe je het ook wendt of keert: daar speelt het grafische aspect een belangrijke rol in. Op dat vlak zijn ze bij King Art Games alvast met vlag en wimpel geslaagd. De kaart – waar je erg veel tijd doorbrengt – mag er zijn, maar ook de levels waarop de verschillende gevechten plaatsvinden zijn met liefde en zorg ontworpen. Op bepaalde momenten keken we vol verbazing naar de details die de ontwikkelaar op ons scherm wist te toveren. Knap, al kunnen we uiteraard de minderwaardige cut-scènes – gezichten lijken wel van leder gemaakt te zijn en de achtergrond mist detail – en de screen tearing – immer aanwezig wanneer je de camera redelijk snel probeert rond te draaien – uiteraard ook niet over het hoofd zien. Jammer.

thedwarves4

The Dwarves stemt ons vooral met het oog op de toekomst positief en met dat in het achterhoofd, raden we de game volmondig aan voor fantasy fans. Ontwikkelaar King Art Games blijft op admirabele wijze trouw aan het bronmateriaal, een feit waar anderen – *hoest* de makers van Game of Thrones *hoest* – nog iets van kunnen leren. Hun omgevingen zijn met zorg ontworpen, de soundtrack mag er zijn en het stemmenwerk heeft iets doorleefds, wat we alleen maar kunnen toejuichen. De gameplay geeft ons vooral een work-in-progress gevoel. Met te weinig diepgang en een aantal kinderziektes zal King Art Games hier geen potten mee breken. Maar geef deze heren de kans om ook de volgende boeken in de reeks van een virtuele versie te voorzien en er kan nog iets heel moois ontstaan. Zeg dat wij het gezegd hebben!

• Leuk verhaal met toffe personages
  • Uitgebreide spelwereld
  • Grafisch grotendeels in orde