wwlogo
Review: Werewolves Within – Het is niet de meest onbekende formule en ook zeker niet de minst succesvolle. Menigeen liefhebber van games in de vorm van bord- en kaartspellen zal ongetwijfeld al eens een weerwolf hebben ontmaskert of er zelf één zijn geweest. Deze leuke en vooral sociale manier van spelletjes spelen is door Ubisoft vertolkt naar een PlayStation VR game genaamd ‘Werelwolves Within’, die ondanks dat je afgesloten bent van de buitenwereld, erg veel interactie ten gevolge heeft. Door zuivere waarheden te combineren met leugens en bedrog, moet je anderen zien te overtuigen van je onschuld – of je dat nu bent… of niet!

Prettig kennismaken!

Werewolves Within wordt gespeeld met een minimum van 5 spelers en een maximum van 8 en is – vanzelfsprekend – een game die je online moet spelen. Je kunt gepaard worden met spelers van over de hele wereld en ook spelers die zelf geen PlayStation VR bezitten, maar bijvoorbeeld een Oculus Rift. Hierdoor is het dus makkelijker om spelers te vinden en zodra je er 5 in je lobby hebt, kan het spel van start gaan. Je avatars bevinden zich in een cirkel bijvoorbeeld rondom een kampvuurtje. Spraak is van groot belang tijdens een spel als dit, dus wees bereid om je over je pleinvrees heen te zetten en ben je ervan bewust dat je dit spel in het Engels moet spelen dus ook spreken!

werewolveswithin1

Aan het begin van het spel krijg je een rol toebedeeld en elke rol heeft een specifiek doel waarmee je kunt winnen. Als het je niet helemaal duidelijk is wat je moet doen, heb je een rollenboek waar je naar kunt kijken om er zo achter te komen wat je precies moet doen. De eerste ronde zal, als je nog niet bekend bent met het principe, wellicht wat moeilijk zijn omdat het niet duidelijk is wat de andere rollen doen. Gelukkig legt het spel zichzelf uit door de manier waarop mensen reageren en de potjes zijn vrij kort, dus je zit niet lang ‘vast’ in één potje en je leert al gauw de andere rollen ook kennen.

Wat een grote tanden heeft u!

Natuurlijk is het voornaamste doel de weerwolven ontdekken, maar hoe doe je dat nu precies? Elke rol heeft een andere ‘kracht’. Een voorbeeld is de Saint die hoe dan ook de identiteit van één van de weerwolven al weet. De Deviant, die ervoor moet zorgen dat hij wordt aangewezen als de weerwolf terwijl hij dat niet is. De Turncloak die wint als de weerwolven winnen, weerwolven moeten een ander er namelijk inluizen en Houndsmen kunnen naar de speler naast hen leunen om erachter te komen wat diens rol is – maar daarvoor moet je toestemming geven. Dus als je dat niet doet, ben je bij voorbaat al verdacht. Naast dat alle rollen een ander doel hebben waarmee je kunt winnen, maakt het ook nog uit naast wie je zit en de volgorde van spelers kan dus een grote impact hebben op het verloop van het spel.

werewolveswithin2

De avatars zijn cartoony en in tegenstelling tot in het echt kunnen spelers je pokerface dus niet zien, maar ze kunnen wel luisteren naar hoe je praat. Maak jezelf dus niet te verdacht als de Deviant, want dan weten spelers direct dat jij aangewezen wilt worden. De Saint moet het vertrouwen zien te winnen van anderen, maar niet zomaar aan iedereen kenbaar maken wat de identiteit van één van de weerwolven is om te voorkomen dat zij juist jou erin luizen. Een leuk (en bruikbaar!) effect is dat de avatars jouw bewegingen nadoen wanneer je opstaat, met je hoofd beweegt en zelfs als je praat. Als je er na een hoop discussie uit bent, kies je uit wie je denkt dat de weerwolf is en dan is het afhankelijk van de stemmen en de rol van de speler(s) wie er wint. Het blijft elke keer een verrassing, aangezien niet alle rollen altijd in de groep zitten tijdens het spel.

En wat een grote oren…!

En normaal gesproken kunnen we daar héél goed mee horen! Helaas zitten er nog wat kleine bugs in het spel waardoor het soms niet helemaal goed werkt. Zoals we eerder al aangaven is spreken een belangrijk iets in het spel, maar soms zorgt een bug ervoor dat één van de spelers gemute is. Dit kun je oplossen door de lobby uit te gaan en opnieuw te joinen. Het kan dan echter voorkomen dat iemand je voor is en je dus in een andere lobby terecht komt. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om gewoon bij een potje mee te kijken terwijl je wacht. Dit is heel leuk om eens als buitenstaander te zien, want de game brengt nu eenmaal grappige situaties teweeg, maar je kunt er ook nog eens van leren.

werewolveswithin3

Werewolves Within maakt gebruik van een bestaande en erg succesvolle formule en maakt hier een groot succes van in VR. Doordat je de game samen kunt spelen met spelers op een ander platform (HTC Vive en Oculus Rift) heb je tijdens de piekuren altijd snel een game gevonden, maar het is nog maar de vraag hoe lang de game veel spelers blijft trekken. Vooralsnog kwamen we snel in een game, maar wie weet kan dat veranderen naarmate de game ouder wordt. DLC is wat dat betreft om het fris en interessant te houden een vereiste. Op wat kleine imperfecties na, die veelal veroorzaakt worden door een slechte verbinding vanuit anderen, is de game erg vermakelijk en het is geschikt voor langere VR-sessies.

• Sociale game
  • Leuke community
  • Character animaties