Review: Razer Raiju Pro Controller – Veel PlayStation gamers hebben met enige jaloezie richting het Xbox-kamp gekeken toen Microsoft de Xbox One Elite controller uitbracht. PS4 gamers moesten het doen met bijvoorbeeld een Scuf controller, maar een daadwerkelijke Elite of Pro controller – met ondersteuning vanuit Sony – zat er een lange tijd niet in. Sony heeft ook aangegeven zelf geen Pro versie te gaan maken van de DualShock 4 en men laat dit geheel over aan derde partijen. Eén van die derde partijen zag dit als een uitdaging en bracht onder licentie van Sony PlayStation de Raiju controller uit, een controller van niemand minder dan top fabrikant Razer. De controller ligt sinds kort in de winkels en dus onderwierpen we deze aan een uitgebreide test.

Wat de Raiju tot een Pro controller maakt

Een Pro controller moet natuurlijk verschillen van de reguliere DualShock 4 en soortgelijke controllers die je voor de PS4 kunt kopen. De prijs is logischerwijs hoger en de controller biedt wat meer functies dan het standaard model. Volgens Razer tilt de controller je PS4-ervaring naar een hoger niveau en het is gefinetuned voor eSports. Omwille van die reden bevat de Raiju een ‘quick panel’ aan de onderkant van de controller, met daarop knoppen die elke pro gamer tegenwoordig regelmatig nodig heeft. Zo kun je met deze knoppen je microfoon gemakkelijk dempen en het volume van de game aanpassen. Op de achterkant vinden we vervolgens vier multifunctionele knoppen waarvan twee bumpers en twee verwijderbare triggers.

Deze multifunctionele knoppen en triggers zijn programmeerbaar tot bepaalde acties. Wat ons betreft hebben de meeste gamers er eigenlijk sowieso twee nodig, namelijk voor L3 en R3. In sommige games bestuur je de camera met de rechter analoge stick en de drukknop fungeert dan als een knop voor een belangrijke actie. Met de Raiju kan je deze R3 functie mappen naar de achterkant van de controller, zodat je hier geen hinder van zal ondervinden. Deze multifunctionele knoppen en triggers zijn voorzien van Razer’s Hyper response technologie en reageren ontzettend snel op jouw input. Wellicht vind je het fijn om bijvoorbeeld granaten in Battlefield 1 te remappen naar een dergelijke knop of de handrem in een racegame. Je kan het zo instellen als je maar wilt.

Verder biedt de controller nog twee optionele ‘analog stick rubber grip caps’. Deze zijn blauw en je kunt er zelf voor kiezen of je deze er op laat of niet. Deze caps moeten in principe zorgen voor extra grip door de geribbelde bovenkant hiervan. Qua functionaliteit is de Raiju verder erg compleet, met een optionele trigger modus voor rapid-fire en een optionele hair trigger modus voor nog snellere respons. Die laatste zorgt ervoor dat triggers reageren op de meest geringe aanraking. Handig voor diegene die hier baat bij hebben. Erg praktisch voor vooral L2 en R2, waarbij het wat langer duurt om deze volledig in te drukken. Als laatste is de reguliere 3.5mm microfoon input nog aanwezig, gecombineerd met een audio output.

Alleen bedraad te gebruiken

razer-raiju

Bij de Raiju krijg je een carry case om de controller overal mee naar toe te kunnen nemen en tevens levert men deze controller met een USB-kabel van 3 meter. Dat laatste is echter niet voor het opladen van de controller, maar om deze te gebruiken. Dit voelt voor velen ongetwijfeld een beetje als een stap terug in de tijd, maar Razer doet dit om de input-lag van de controller te minimaliseren. Hier hebben we op zich begrip voor, maar het is jammer dat de controller niet bruikbaar is zonder snoer. De ergernis van input-lag bij een avonturengame of simpele platformer, is vaak minimaal en met een DualShock 4-controller al amper merkbaar, dus altijd bedraad gamen is wat ons betreft een beetje overdreven. We snappen dat de controller zich richt op de pro-gamer en dat je bij shooters, fighters en racegames een minimale input-lag vereist (het liefst helemaal niet), maar gezien de prijs van de controller hadden we dit op zijn minst als een optionele feature verwacht.

Design en comfort

De Raiju is voorzien van een ergonomisch design voor optimaal comfort tijdens het gamen, aldus Razer. Toch kunnen wij ons hier niet helemaal in vinden, want de controller is vrij klein en nu hebben wij geen enorme handen, maar na een aantal uren spelen begint het toch wat krampachtig te worden. Dit is uiteraard persoonlijk, maar we raden je aan de controller wel eerst even vast te houden alvorens je hem eventueel gaat kopen. Aan de achterkant is de controller voorzien van blauwe grips, die verwerkt zijn met stroef rubber om glijden bij eventuele transpiratie tegen te gaan. De triggers aan de achterkant zijn gelukkig verwijderbaar. Mocht je deze niet nodig hebben, dan raden we je aan om ze te verwijderen, want deze kunnen in de weg zitten voor je middelvingers. Deze rusten namelijk op de knoppen, wat bij spannende momenten voor ongewenste input kan zorgen.

rzr_raiju_05

De analoge sticks zijn fijner wanneer de blauwe grips erop geplaatst zijn. Toch hadden we liever iets meer een kuil gehad in het midden van de analoge sticks. Dit is namelijk minimaal aanwezig waardoor er minder grip is. Verder vereist de d-pad van de controller een redelijk harde push, maar dat zal na veel gebruik ongetwijfeld soepeler worden. Het meeste waar je aan zal moeten wennen met deze controller zijn de facebuttons. Het welbekende kruisje, vierkantje, driehoekje en rondje voelen namelijk als een muisklik aan. Dit levert dus een heel ander gevoel op dan wanneer je de gewone DualShock 4 gewend bent.

Meerwaarde ten opzichte van een DualShock 4

Als dit een controller was geweest die rond hetzelfde, of misschien iets meer, had gekost als een DualShock 4, zou deze review een wat andere invalshoek hebben. We hebben het hier echter over een controller van 169 euro en dat verandert de zaak natuurlijk aanzienlijk. Voor een controller van dit bedrag mag je immers toch wel een flinke meerwaarde verwachten. Dit weet de controller slechts op bepaalde vlakken waar te maken. Het controle paneel onderop de controller is een fijne bijkomstigheid, maar niet de forse meerprijs waard. De facebuttons vinden we persoonlijk niet heel fijn en we prefereren daarom de soft-push van de DualShock 4 over de ‘mechanische klik’ van de Raiju. Verder zijn niet alle knoppen op de achterkant even logisch geplaatst, omdat het het comfort van vingers blokkeert en functionaliteiten als rapid fire zijn niet per se heel bijzonder, want dat tref je ook aan op goedkopere modellen.

rzr_raiju_02

Conclusie

Op de Razer Raiju zijn een paar dingen aan te merken, maar het is in essentie geen slechte controller. Als je echter nagaat dat je hier 169 euro voor moet betalen, is dat toch wel even slikken. Dat zorgt ervoor dat de negatieve punten een stuk zwaarder wegen en het ontbreken van bijvoorbeeld draadloze connectiviteit als tweede optie, is toch wel een groot gemis. Daarnaast moet de controller ook meerwaarde bieden ten opzichte van de DualShock 4 om de prijs te kunnen rechtvaardigen. Nu zijn de extra opties als programmeerbare knoppen en een quick-control panel met snelkoppeling heel erg fijn, maar alleen daarmee is de prijs-kwaliteitsverhouding wel erg uit balans. De Raiju is een interessante controller die inspeelt op de behoeftes van een selectief groepje gamers. Om deze doelgroep echter optimaal te bedienen, zou een wat lagere prijs niet gek zijn.

Pluspunten

  • Programmeerbare triggers en knoppen
  • Quick Control Panel met snelkoppelingen
  • Verminderde input-lag

Minpunten

  • Geen draadloze connectiviteit mogelijk
  • Mechanische buttons voelen niet heel fijn aan
  • Biedt weinig extra's tegenover de DualShock 4
  • Is wat aan de kleine kant wat zorgt voor kramp bij langdurige speelsessie's

-