BioWare en EA hebben vandaag de releasedatum van Mass Effect: Andromeda bekendgemaakt en die valt op 23 maart later dit jaar. Daarmee haalt de game toch gewoon de beoogde releasedatum, ondanks dat EA eerder aangaf zich bereid te voelen de game met maanden uit te stellen indien dat nodig zou zijn.

Hieronder hetgeen Aaryn Flynn, general manager bij BioWare, te vertellen had over de game, de release en de ontwikkeling. Hierbij geeft hij gelijk een reden waarom de ontwikkeling zo lang duurt.

“Mass Effect: Andromeda is ons meest ambitieuze Mass Effect-spel tot nu toe. We vertellen gloednieuwe verhalen, creëren nieuwe personages, nieuwe planeten en nieuwe rassen, en introduceren nieuwe gameplay-systemen. En voor het eerst draait Mass Effect op de Frostbite™ game-engine, een ongelooflijke engine die Mass Effect: Andromeda een enorme grafische sprong laat maken ten opzichte van de originele trilogie. En om dit alles waar te maken, nemen we alle tijd om voor de best mogelijke spelervaring te zorgen.

Tijdens de feestdagen hebben de ontwikkelaars van BioWare een versie van het spel mee naar huis genomen: de zogenaamde “holiday build”. Dit is een oude studio-traditie die al bestaat sinds de begintijd van de originele Mass Effect. Ontwikkelaars pakken een pc of console en gaan naar huis om zo veel mogelijk in hun vrije tijd te spelen. Toen de feestdagen achter de rug waren, hebben we geweldige feedback gekregen. De goedkeuring van onze studio, waarvan veel mensen een belangrijke rol hebben gespeeld bij de originele trilogie, was absoluut een belangrijke factor om de releasedatum te kunnen vastleggen.

Wat de laatste paar maanden nog meer indruk op ons maakte: het groeiende enthousiasme binnen de community naarmate we meer informatie over het spel deelden. De passie die jullie voor de franchise hebben, blijft ons motiveren. Nu hebben we, na een wachttijd van vijf jaar, nog maar een paar maanden te gaan tot een gloednieuwe Mass Effect-ervaring: rijker, uitgebreider en klaar voor verkenning. We zijn enthousiast over wat we met de franchise hebben bereikt, en we hopen dat dit spel het wachten waard zal zijn.”