Gespeeld: Sniper Elite 4 – Op Valentijnsdag is het niet alleen maar lovey dovey, ook zal het vanaf dan mogelijk zijn om in Sniper Elite 4 weer nazi’s af te knallen. Met lugubere kogel penetraties en een stuk minder lineaire aanpak dan in de vorige delen, belooft Sniper Elite 4 weer genieten geblazen te worden. Wij mochten alvast het eerste level spelen van de campagne van de game, genaamd San Celini Island. Tijdens deze speelsessie viel ons een flink aantal dingen op en daarover gaan we je nu meer vertellen.

Stuk minder lineair en meer in balans

De grootste verandering in Sniper Elite 4 is het feit dat de game een stuk minder lineair is dan haar voorgangers. Er wordt in Sniper Elite 4 veel minder een pad voor je neergelegd en daarmee heeft de game een stuk meer een open wereld. Je krijgt een gigantische map als speelveld met daarop vervolgens meerdere doelstellingen. Verspreid over deze map zijn er natuurlijk genoeg vijanden te vinden en jij kunt kiezen hoe je ze uitschakelt. Ondanks de titel van de game, lijkt het snipen in Sniper Elite 4 een stuk minder belangrijk te zijn. Regelmatig waren er situaties waarbij de MP44 de redder in nood bleek te zijn en dan is het wel zo prettig als je hiermee uit de voeten kan.

Dat is voor de protagonist geen probleem, want hij kan met elk wapen goed overweg. Dit zorgt bijgevolg voor een betere balans in de game en dat uit zich op meerdere fronten. Zo zijn de kill-cams beter dan ooit te voren en je wordt er niet continu mee doodgegooid. Een kill-cam moet je verdienen en voelt daarom ook als een beloning. De kill-cams zijn niet langer beperkt tot een sniper kogel, maar bijvoorbeeld stealth en mêlee kills worden nu ook met dezelfde inzet behandeld als een long-distance shot. Hiermee krijg je dus soms ook hele brute kill-cams voorgeschoteld wanneer je iemands kaak breekt of nek omdraait.

Betere balans lijkt zich voort te zetten bij de AI

Wat in Sniper Elite als franchise soms erg irritant was, was het feit dat de AI bij momenten hele domme dingen deed. Gooide je een dood lichaam in een rivier voor iemands neus? Dan kon het voorkomen dat de vijandelijke soldaat gewoon om zich heen bleef kijken. Dat gaat in het vierde deel wel anders, wat de game ook direct uitdagender maakt. Dit merkten we goed tijdens het spelen van de game, je hoeft maar even in het vizier van een soldaat te blijven staan en het einde is nabij. Ontsnap je alsnog, dan blijf je ‘gespot’. Deze verbeterde AI zorgt ervoor dat de game veel realistischer aanvoelt en niet meer als een arcade sniper shooter. Er is daadwerkelijk veel werk gestoken in hoe de vijanden reageren op jouw acties en dat is fijn. Het afvuren van je snipergeweer met soldaten dichtbij? Dat gaat natuurlijk niet werken met al dat kabaal, wat je dus doet dwingen om beter na te denken over je acties. En dat komt het realisme natuurlijk ten goede.

Grafisch verbazingwekkend mooi

Op grafisch vlak lijkt Sniper Elite 4 een flinke stap vooruit te hebben gemaakt, iets wat we niet bepaald aan zagen komen. De games staan immers niet echt bekend om hun grafische kwaliteiten, maar Sniper Elite 4 weet er verdomd goed uit te zien. We speelden de game op een gewone PS4 en het was nog een pre-alpha build, maar alsnog was het zeer duidelijk dat het geheel qua belichting, schaduwen en anti-aliasing een stap vooruit is gegaan ten opzichte van Sniper Elite 3. Een grafisch wonder is de game nog niet te noemen, maar het ziet er wel erg goed uit en het is fijn om te zien dat de ontwikkelaar ook aan dat onderdeel veel aandacht heeft besteed.

Voorlopige conclusie

We hebben slechts één level van de game gespeeld, dus erg concreet kunnen we nog niet zijn of dit de juiste richting is voor de franchise. Toch wist het eerste level ons enorm te vermaken en daarom zijn we erg benieuwd naar de rest van de game. Waar we wel nog wat bang voor zijn, is de variatie. Urenlang hetzelfde liedje (hoe leuk het ook klinkt) verveelt immers snel. Het feit dat je nu niet gedwongen bent alles met je sniperrifle aan te pakken – voor het beste resultaat – is een fijne vooruitgang, want je kan nu ook met een machinegeweer aan de slag en dat werkt qua gameplay net zo goed. Je bent hierdoor minder afhankelijk van je sniperrifle en dat gaat, ondanks de aard van de franchise, de game goed doen. De kill-cam is ook iets waar we verbetering in zien en de toevoeging van mêlee kills is een goede wat ons betreft. Een kill-cam is iets wat je najaagt in de game en dan is het eens te meer belonend als ook andere kills buiten een sniper kill om worden meegenomen.