Special: We duiken in de gewelddadige wereld van For Honor – Nog maar heel even en dan verschijnt uit de stal van Ubisoft Montréal een compleet nieuwe game. For Honor laat je het strijdtoneel betreden en doet dat met veel bombarie. Ben je benieuwd naar wat deze titel nou eigenlijk allemaal te bieden heeft? Of misschien ben je wel heel erg aan het twijfelen en wil je weten wat mogelijke valkuilen kunnen zijn? Deze special duikt diep in elk stukje informatie van waarde, dat in de afgelopen tijd naar buiten is gekomen. Onze definitieve mening lees je uiteraard pas in de review.

Een introductie

Nog altijd is mijn persoonlijk favoriete verhaal uit de Griekse mythologie dat van de ‘Oorlog van Troje’, vermoedelijk geschreven door Arctinus van Milete. Een leerling van Homerus, wiens werk helaas niet bewaard is gebleven. Het verhaal draait – hoe kan het ook anders – om een twist tussen de godinnen Hera, Athene en Aphrodite, opgezet door de godin van de twist en tweedracht zelf: Eris. Zij wilt dat de zoon van Troje kiest welke van de godinnen ‘de schoonste’ is. Deze zoon, genaamd Paris, kiest voor Aphrodite, die hem in ruil daarvoor de liefde van de beeldschone Helena geeft. Zij is helaas wel de vrouw van de Spartaanse koning Menelaos. Paris neemt Helena toch mee naar Troje en het gevolg is een tien jaar durende oorlog tussen de Grieken en Trojanen.

En wat heeft dit te maken met For Honor? Nou, eigenlijk alles in de zin van dramatiek. For Honor gaat terug naar een tijd waarin dit soort conflicten voorkwamen, hetzij met een mooi fantasiesausje. Honderden jaren geleden heeft een apocalyptische gebeurtenis ervoor gezorgd dat de Vikingen, samoerai en ridders zich gedwongen in elkaars bijzijn hebben moeten aanpassen. Dat is gelukt, maar de gemoederen tussen de drie volkeren blijven vol spanning. Het gaat helemaal mis als de krijgsvrouw Apollyon vindt dat de tijd van vrede wel voorbij is. Ze zet de volkeren met een aantal vernuftige listen en bedrog opnieuw recht tegenover elkaar. Apollyon komt uit het Grieks en wordt omgeschreven als een ‘Engel van de Dood’ of de ‘Vernietiger’. Haar doel: een totale oorlog. En die krijgt ze.

Door het vizier van drie nobele krijgers, in tijden van duisternis

Het verhaal van For Honor zal vanuit elk perspectief uit de doeken gedaan worden. Orochi is de protagonist aan de zijde van de samoerai. Een zeer gerespecteerde zwaardmeester in de orde van de Keizer. Zijn grote mond speelt hem echter parten, waardoor hij zijn dagen moet slijten in de gevangenis. Als alles ernstig dreigt mis te gaan, zien zijn medestanders dat zijn kwaliteiten niet langer opgesloten mogen blijven. Wanneer de eerste Vikingschepen aan de horizon verschijnen, is het tijd voor Orochi om zich te laten gelden. Hij is snel, behendig en gedreven om zijn eer te herstellen. Hij is te herkennen aan een indrukwekkend samoerai-harnas met rode elementen.

De Warden is een ridder uit de Iron Legion orde, nobele krijgers die voor de balans in het koninkrijk moeten zorgen. De tijden van vrede liggen echter ver achter hen en de orde is niet meer wat het was. De Warden is echter vastbesloten om de vrede te herstellen en het Blackstone Legion van Apollyon te verslaan. De Warden komt voor het eerst in aanraking met dit leger in het hoge noorden, wanneer ze op zoek gaat naar een mogelijkheid om het verschil te maken. Een ware heldin in de maak. De eerste beproeving zal zij vinden in Ashfield.

Het meest tragische verhaal is dat van de Raider, een Viking die het niet langer kan aanzien hoe zijn volk niet alleen oorlog voert met anderen, maar ook met zichzelf. Onderling rollen de koppen aan één stuk door en de Raider wilt hier een einde aan maken. Bijgestaan door zijn volgers begint hij een reis naar vrede onder zijn volk. Tijdens deze queeste komen er ook de nodige legendarische figuren voorbij. Fans van History Channel’s successerie ‘Vikings’ zullen de nodige herkenbare namen horen. Zo is er een plunderende Viking genaamd Ragnar onder hen.

Waar al hun paden naartoe gaan leiden, weten we uiteraard nog niet, maar de aftrap lijkt in elk geval veelbelovend. Van wat we gezien hebben, weet het de bombastische sfeer van een veldslag goed te simuleren. Zeker de eindbaasgevechten zagen er heel interessant uit. Ook de afwisseling in landschap zal de game zeker goed doen. Het is echter alleen nog afwachten of de stukken tussen alle grootschalige gevechten in ook boeiend genoeg zijn. Naast heel veel knokken hebben we namelijk nog niet veel anders gezien. De eentonigheid ligt dus een beetje op de loer met deze insteek van Ubisoft Montréal, maar ze kunnen natuurlijk nog verrassend uit de hoek komen.

Als nobele krijgers vechten, maar wat als je dat niet bent?

Uit onze eigen speelsessie kunnen we in elk geval de lering trekken dat For Honor een game met twee gezichten is. Voor mensen die niet spelen, kan het een beetje eentonig overkomen in het vechten. Voor de mensen die spelen – die de ambitie hebben om goed te worden – is het een leuk systeem. Enerzijds moet je op de juiste momenten verdedigen om geen verwondingen op te lopen. Tegelijkertijd moet je anderzijds ook zoeken naar een opening in de verdediging van de tegenstander om aan te vallen. Persoonlijk vind ik dit een originele manier van vechten en het vereist ook oefening. Er zit aan dit systeem helaas wel een keerzijde.

In de singleplayer zal je hier weinig last van hebben, omdat je vijanden computergestuurd zijn. De multiplayer is echter een ander verhaal; daar kun je te maken krijgen met nare tegenspelers. For Honor kent een letterlijke valkuil, waar je goed rekening mee dient te houden. Je kunt namelijk vrij gemakkelijk spelers van een klif afduwen, in een gat trappen of iets dat erop lijkt. Nu kun je dit afdoen als: ‘moet je maar goed verdedigen’, maar er zijn zelfs al YouTube-video’s die laten zien hoe makkelijk je iemand zo kunt verslaan. Of het een goede ontwerpkeuze is die gebaseerd is op eigen ervaring of een slechte die aangepast moet worden? Dat mag je zelf bepalen. Leuke momenten levert het voor de winnende partij in ieder geval wel op.

Online veldslagen op de meest exotische locaties

Een groot onderdeel van For Honor is uiteraard de multiplayer; misschien heb je die ook al zelf gespeeld inmiddels. De meest uitgebreide modus is Veldslag, waarin je in een vier-tegen-vier systeem vecht. De bedoeling is om het moraal te breken van de tegenstander, door bepaalde gebieden op het gebied te veroveren en punten te verzamelen. Wanneer het moraal gebroken is, deel je de genadeslag uit door de vier tegenstanders nog eenmaal om te leggen. Vooral het spektakel is hier in al zijn glorie te bewonderen. Om maar weer even Troje erbij te betrekken. Ken je die scène uit Wolfgang Petersen’s filmepos ‘Troy’? Waarin Paris weigert te vechten en de twee legers van Trojanen en Grieken in elkaar klappen? Dat gevoel krijg je een beetje wanneer het begint.

Eliminatie is ook een erg toffe modus, waarbij je ook vier-tegen-vier speelt. Echter zijn er hier geen respawns mogelijk. Dit lijkt snel afgelopen, maar vergeet niet dat iedereen heel anders gaat spelen als je ineens geen kat met negen levens meer bent. Confrontatie is eenzelfde modus, alleen verdien je hier punten bij elke held die je omlegt. Je kunt dus wel respawnen, maar elke keer je dat doet kost dat je team punten. Pas dus goed op als je die berg van mensen in rent. De twee andere modi zijn iets kleiner van schaal en komen ook meer aan op directe skills.

Daar waar je bij de andere modi namelijk wel eens uit het niets kunt komen, is dat bij Knokpartij en Duel niet het geval. De eerste is een twee-tegen-twee vorm en de ander moge duidelijk zijn: man-op-man, of vrouw natuurlijk. De arena is kleiner en elke verdedigende fout kan je laatste zijn. Dit zijn vooral goede modi om je vechtskills te trainen en beter te worden. Wanneer je echt klaar bent voor de strijd, kun je dan het grote strijdtoneel betreden. Of natuurlijk die ene irritante persoon uit je vriendenlijst eindelijk eens laten zien wie de baas is. Niet geheel onlogisch vinden al deze gevechten plaats in de koninkrijken van deze drie volkeren. Voor zover bekend heeft de game bij launch zes verschillende locaties, twee per volk. Dit varieert van een kasteel tot een bos of een mooie kathedraal..

En nu aan jou de keuze: aan welke zijde ga jij de strijd aan?

Zoals bekend heeft For Honor ook heel veel keuzes wat betreft helden in de online multiplayer. Je kunt zelf kiezen aan welke zijde je gaat strijden. Er zijn momenteel – voor zover wij weten – vier verschillende classes beschikbaar. Elke class kan ook helemaal aangepast worden naar wens. Hoe dat allemaal werkt en wat de mogelijkheden zijn lees je in de komende dagen. Dan publiceren we namelijk nog eens drie specials over elk volk. We hopen je in elk geval tot op deze hoogte voldoende te hebben geïnformeerd! Mocht je nog vragen hebben? Laat het ons weten in de comments en verwacht binnenkort ook de review!