DLC Special: Resident Evil VII – Banned Footage Vol.1 – Als je mij een jaar geleden verteld had dat een Resident Evil game me in de nabije toekomst absoluut de stuipen op het lijf zou jagen, had ik je gek verklaard. Meer zelfs, ik had de dokters in de witte jassen gebeld en hen gevraagd om de nodige stappen te ondernemen. De Resident Evil franchise vandaag de dag nog als eng beschouwen? Nah. Not done. Niet meer. Dat de toekomst op geen enkel vlak voorspelbaar is, bewees Capcom de voorbije weken echter met het zevende deel in de reeks; een game die de temperatuur in menig huiskamer spontaan liet dalen, ervoor zorgde dat ettelijke nachtlampjes wereldwijd overuren draaiden én kippenvel op de huid liet ontspruiten als onkruid in een onverzorgd stuk tuin. Meer van dat graag. En laat Capcom nu net het eerste salvo DLC al hebben klaarliggen.
Waarschuwing: mijd deze tekst als de Bakerfamilie indien je Resident Evil VII nog niét uitgespeeld hebt. Ik alludeer namelijk regelmatig op gebeurtenissen uit de hoofdgame en ga daar niet elke keer opnieuw een spoiler alert voor plaatsen. Verder lezen op eigen risico!
Verhaaltje voor ’t slapen gaan
Banned Footage Vol. 1 bevat twee kersverse levels die zowel op je scherm als in VR speelbaar zijn, alsook een gloednieuwe spelmodus die als je het mij vraagt voor een overdaad aan stukgegooide controllers gaat zorgen. Ik besloot af te trappen met ‘Bedroom’, een nieuwe videotape die je voor de derde keer in de met angstzweet gevulde schoenen van Clancy Jarvis plaatst – je weet wel: de cameraman van het groepje spokenjagers, die in de hoofdgame gevangengenomen werd door de Bakerfamilie, om vervolgens levend in de fik gestoken te worden door zoonlief Lucas. In dit stadium van het verhaal is Jarvis echter nog springlevend. De cameraman ligt vastgebonden in het bed van één van de gezinsleden en krijgt moeder Marguerite over de vloer met een schotel vers gestoofd mensenvlees.
Hoe lekker dat goedje er ook uitziet – voor de duidelijkheid: dat was zuiver en onversneden sarcasme – Jarvis is niet van plan om zijn maag in allerlei ongoddelijke vormen te wringen en besluit een ontsnappingspoging te wagen. Zodra Marguerite de kamer verlaten heeft, weet hij zijn boeien los te prutsen en kan hij op zoek gaan naar een uitweg. Deze variant op de steeds populairder wordende ‘ontsnap uit de kamer’-uitdaging is relatief kort, maar wél meteen het hoogtepunt van dit uitbreidingspakket. Het is de bedoeling dat je een aantal puzzels oplost om zo uiteindelijk jezelf uit je benarde positie te bevrijden. Wanneer je echter te veel lawaai maakt – en geloof me: je gaat sowieso te veel lawaai maken – komt Marguerite kijken waar het tumult vandaan komt en oh wee als ze ook maar iets aantreft dat niet klopt.
Woelige nachtrust
Een ontsnappingsspelletje dus, gekruid met een vleugje ‘memory’; als Marguerite je komt opzoeken, raden we je immers aan om alles zo snel mogelijk weer terug te zetten zoals je het gevonden hebt. Doe je dat niet, dan zijn de walgelijke gevolgen voor jouw rekening. ‘Bedroom’ is spannend en intens, voornamelijk omdat het exact hetzelfde gevoel van horror oproept als de beste segmenten uit de hoofdgame. ‘Nightmare’ gaat een andere kant op en kiest voluit voor de gewapende confrontatie uit de slotfase van Resident Evil VII. Je speelt opnieuw de rol van Clancy Jarvis, die dit keer door een furieuze Jack Baker in de kelder opgesloten wordt. Helaas is hij daar niet alleen; de molded – je weet wel, die ongeïnspireerd aandoende olievijanden – komen massaal uit de muren gekropen en zijn uit op je bloed.
Voor wie niet goed tussen de lijnen door kan lezen of de nieuwsberichten omtrent dit uitbreidingspakket gemist heeft: ‘Nightmare’ is Resident Evil VII’s variant op de immer populaire hordemodus. Jarvis moet het in zijn ééntje zien te redden tot zonsopgang en dat doe je door vijf golven aan vijanden (voornamelijk, maar niet uitsluitend, molded) van je lijf te slaan. Met hier en daar op de kop getikt schroot kan je wapens en munitie in elkaar steken, vallen knutselen en deuren openen die andere delen van de kelder beschikbaar maken. Pikant detail: elke keer als je een bepaald object koopt, wordt het duurder om opnieuw aan te schaffen, zodat je wel gevarieerd te werk moet gaan. Best intens, maar ‘Nightmare’ teert iets te veel op minder interessante elementen uit de hoofdgame om lang boeiend te blijven.
Sterf, Ethan! Sterf!
Doch, wie graag aan zijn persoonlijke recordscore sleutelt en geniet van wat stroeve, doch daarom dubbel zo spannende actie, zal zich met ‘Nightmare’ weer even kunnen bezighouden. Minder te spreken ben ik over ‘Ethan Must Die’, oftewel Capcoms poging om het Dark Souls concept te plagiëren, al wordt de spelmodus wel in een nauw aansluitend Resident Evil jasje gegoten. Je doel is eenvoudig – de sleutel naar de serre vinden en daar Marguerite Baker een enkeltje richting hiernamaals bezorgen – maar de manier waarop je het dient te verwezenlijken is dat allerminst. De Baker residentie zit immers tjokvol vallen en monsters, die je vaak in één klap tegen een game over scherm doen aankijken. Bovendien zijn alle items en wapens die je kan oppikken volledig willekeurig – en in zo’n doos kan ook altijd een bom zitten.
Kort samengevat
Banned Footage Vol. 1 is geen onverdeeld succes. ‘Bedroom’ is intens en creepy, maar erg kort en mist replay value. ‘Nightmare’ profileert zich als een welkome hordemodus, maar blijkt beperkt in zijn mogelijkheden en teert bovendien op de actiegameplay die in de hoofdgame al niet bepaald overtuigend was. En ‘Ethan Must Die’ is Dark Souls op zijn Resident Evils, maar dan een stuk minder geslaagd. Waar je in de Souls-games vooral met een eindeloze stroom aan tegenstand dient af te rekenen met je eigen vaardigheden – wat meteen ook dat immense gevoel van euforie verklaart na het verslaan van een eindbaas – speelt in ‘Ethan Must Die’ het geluk onvervalst de hoofdrol. De frustratie loopt daardoor al snel bijzonder hoog op en zal ervoor zorgen dat enkel de grootste sadomasochisten de eindstreep zullen halen. Succes!
Zit de sextape van Patricia Paay er ook bij? 😉 Hahahaha
Niet mee eens, Nightmare is verslavend en uiteindelijk kun je brute wapens vrijspelen en ook infinite ammo. Erg tof.
@gamexl: idd, want dat is namelijk ook horror
Ik vond het spel acheraf niet zo eng en of geweldig. Uitspelen op normaal was geen uitdaging. Verder vind ik het spel wel oke.
Zijn die dlc’s nu ook in VR te spelen of niet?
@Patrickvankrimpen: Voor zover ik weet beperkt VR zich enkel tot de core game, dus alle DLC is niet te spelen met PS VR.
nu al story dlc ? nu al ? durf nou nog maar eens te beweren dat ze die moeite niet beter in een langere basisgame hadden kunnen stoppen. ik durf zelfs te zeggen dat je dan content achterhoud om die later pas te verkopen.
@Peter01: Gaap, je bent de eerste met deze opmerking… oh nee toch niet… verzin eens iets nieuws aub
@Rastapopulos: de dlc is gedeeltelijk in VR te spelen, ethan must die is niet vr compatibel
@olove: Ah dat dus, bedankt voor de toelichting 🙂
@Rastapopulos:
dat is best jammer 🙁
@Patrickvankrimpen: Jep, zou tof zijn als Capcom gelijk alles in VR speelbaar maakt. Maar misschien komt dat later wel, je weet maar nooit.
@85.144.49..xxx: ik nodig je uit om niet te reageren op dingen waar jij je aan ergert.
@gamexl: lachen om je eigen grap.. -1
@Peter01: Mag men dan bij jou hetzelfde doen? 😉
@85.150.203..xxx: meteen worden me woorden gejat. en ik moet iets origineels verzinnen ? lol. maar ga je gang maar als jij dar blij van word.
@Peter01: Volgens mij stelt hij / zij een vraag en wordt er geen woord van jou gejat hoor.
Ik vind ook nog wel dat hij / zij gelijk heeft, je zit wat te zeiken op een artikel en geeft vervolgens aan dat iemand anders niet hetzelfde mag doen bij jou. What goes around comes around zou ik zeggen.
Daarbij is je commentaar inderdaad totaal niet origineel, velen gingen je voor en het liedje begint nu wel wat oud te worden. Het is een type business, een verdienmodel, en als het werkt geef ik de bedrijven geen ongelijk aangezien ze (zo lang het de compleetheid van het origineel niet in de weg staat) er niemand kwaad mee doen.
Nu zul je vast weer een zure, niet onderbouwde reactie op mij geven maar ja zo zitten sommige mensen blijkbaar in elkaar, en ach het is maar ‘me’ mening…
@Guitar_Hero: Wat ik wil zeggen is dat er geen commentaar geleverd moet worden op dat mijn commentaar niet origineel is als de woorden die voor die kritiek gebruikt worden gewoon van mij overgenomen zijn (ik zeg hier expres niet “gejat”). of zijn mijn woorden nog niet te vaak gebruikt ? ik houd gewoon niet van hypocrisie snap je ?
@Peter01: Ik wil je er even op wijzen dat je zelf reageert op iets waar je je aan ergert, om dan te stellen dat anderen niet mogen reageren op iets waar ze zich aan ergeren… Lijkt me ook een beetje hypocriet, eerlijk gezegd.
Maar goed, carry on. Of misschien – ideetje – is het fijner om eens inhoudelijk over de dlc in kwestie te praten i.p.v. over het verkoopmodel. Al besef ik dat ik dan wat naïef ben, dus goed, carry on.
@Wallsight: ik zeg niet dat het niet mag. dat zou idd hypocriet zijn. ik zeg alleen dat het niet hoeft. het is toch gewoon tijdsverspilling om bijna ruzie te zoeken in een commentsectie hier ? misschien had ik beter iets minder netjes kunnen reageren en gewoon vrij plat moeten zeggen “heb jij niks beters te doen ?” dan had dit hele gezeur misschien niet voorgekomen. komen er een stel irritant gastjes op mij reageren, dat gedoe had bij mijn comment kunnen blijven, maar loop in plaats daarvan gewoon uit bijna in een ruzie en IK ben degene die een soort van reprimande krijgt en niet die irritante anoniempjes. nou het spijt me maar dit is niet mijn schuld. en ik vind je trouwens niet naief als jij graag iets op een andere manier ziet gaan.
@Wallsight: Precies wat ik bedoelde! Ik zal overigens de volgende keer ook inhoudelijk op het artikel proberen te reageren, dat zou hier zeker de hoofdzaak moeten zijn om te reageren.
@Peter01: Je snapt het volgens mij niet helemaal, maar zoals Wallsight zegt: carry on.
@Guitar_Hero: waarom denken jullie dat het aan jullie is om mij door te laten gaan ? ik breek de regels niet. als ik de regels brak had de moderator mij me mond dicht kunnen laten houden. en ik blijf alleen maar schrijven omdat een ander tegen me praat. terugpraten heet dat. en dat kan je me moeilijk kwalijk nemen. dus zoals ik al zei ik breek geen regels en door een ander (meerdere zelfs) duurt dit zo lang. en als je weet hoe het wel bedoeld is, leg het me dan uit ipv alleen maar te zeggen dat ik het niet snap. leer het me dan ook.
@Patrickvankrimpen: In de tekst staat van wel 😉 ‘Banned Footage Vol. 1 bevat twee kersverse levels die zowel op je scherm als in VR speelbaar zijn, alsook een gloednieuwe spelmodus die als je het mij vraagt voor een overdaad aan stukgegooide controllers gaat zorgen’
Bedroom was de beste puzzel uit de game tot nog toe – ook al zegt dat niet veel. Maar ik vond Marguerite de meest creepy Baker, dus dit was echt vet.