Mensen die in de PS4 firmware 4.50 beta zitten, kunnen gebruikmaken van de PS4 Pro Boost modus om games die geen PS4 Pro update hebben ontvangen qua performance te verbeteren. Inmiddels zijn er diverse games getest en mensen laten hun bevindingen op NeoGAF (via ThisGenGaming) weten.
Hieronder een lijst met games die getest zijn en op wat gevallen na gaan bijna alle games er merkbaar met kleine of grote stappen op vooruit.
- Alien Isolation – Lichte framedrops zijn nu verleden tijd.
- Arcania – Verbeterde framerate.
- Assassin’s Creed IV: Black Flag – Geen verbetering te zien.
- Assassin’s Creed: Unity – Eén van de games die optimaal profiteert van de Boost modus. Een bekend punt is dat de game slecht draaide op het moment dat je je in grote groepen mensen bevond. Dat is nu niet meer aan de orde.
- Assetto Corsa – Draait net wat soepeler.
- Attack on Titan – Verbeterde framerate.
- Batman: Arkham Knight – Screen tearing is nu zo goed als afwezig.
- Batman: The Telltale Series – Draait veel soepeler daar waar de game voorheen kon droppen tot 15 fps.
- Battlefield 4 – De multiplayer draait nu op een stabiele 60 fps daar waar het voorheen nog weleens kon droppen naar 35 fps.
- Bloodborne – Draait net wat soepeler, maar de framerate issues zijn nog niet allemaal verdwenen.
- BioShock Infinite Remastered – Draait soepel op 60 fps.
- Borderlands : The Handsome Collection – Zo nu en dan nog steeds wat vertragingen, maar nu veel minder.
- Broforce – Verbetering is duidelijk merkbaar, maar nog niet optimaal.
- Call Of Duty: Ghosts – Multiplayer draait nu zo goed als altijd op 60 fps, idem dito voor de singleplayer.
- Call Of Duty: Advanced Warfare – Lichte framedrops naar 53 fps zijn nu verleden tijd.
- Contrast – Draait nu vast op 60 fps.
- Costume Quest 2 – Draait nu vast op 60 fps.
- Darksiders II – Draait nu vast op 30 fps en de screen tearing issues zijn verleden tijd.
- Dark Souls III – Verbeterde framerate, maar nog wel framepacing issues.
- Daylight – Verbeterde framerate.
- Dead Island Remastered – Geen verbetering te zien.
- Dead Nation – Draait nu vast op 60 fps daar waar dat voorheen ‘dichtbij 60 fps’ was.
- Dead Rising – Kortere laadtijden, draait veel soepeler en verbeterde framerate.
- Dead Rising 2 – Draait nu soepeler op een solide 60 fps.
- Dead Rising 2: Off The Record – Framedrops zijn verleden tijd, draait op een solide 60 fps.
- Destiny – Laadtijden zijn nu korter. Van Orbit naar Tower (voorheen 1:10.12, nu 56.65), naar Orbit van Tower (voorheen 16, nu 10.53), Orbit naar Iron Temple (voorheen 1:11.44, nu 50.77), Iron Temple naar Orbit (voorheen 10.98, nu 9.72), Orbit naar Mars (voorheen 38.22, nu 39.02), Mars naar Orbit (voorheen 10.56, nu 9.81) en Orbit naar WoM (voorheen 39.61, nu 37.82).
- Dishonored: Definitive Edition – Geen framerate issues meer, draait nu stabiel op 30 fps.
- DOOM – Lichte framedrops zijn nu verleden tijd.
- Dragon Age: Inquisition – Kleine framerate verbeteringen.
- Driveclub – Motion blur ietwat beter in sommige gevallen.
- Dying Light – Zowel een framerate verbetering alsook wat meer gestotter.
- Earth Defence Force 4.1: The Shadow of New Despair – Laadtijden zijn korter en screen tearing issues zijn afgenomen.
- Everybodys Gone To The Rapture – Draait soepeler en dicht op een stabiele 30 fps.
- The Evil Within – Framerate issues zijn verleden tijd, draait nu veel soepeler.
- Fallout 4 – Kortere laadtijden en draait beter.
- Far Cry: Primal – Draait beter en minder framedrops.
- Final Fantasy XIV – Verbeterde framerate in drukke gebieden.
- Grand Theft Auto V – Verbeterde framerate als je door de stad aan het rijden bent.
- Grow Home – Draait slechter in de Boost modus.
- Homefront: Revolution – Draait nu nog soepeler.
- Just Cause 3 – Nu een stabiele framerate op 30 fps.
- Killzone: Shadow Fall – Draait nu soeper op 60 fps.
- Legend Of Kay Anniversary – Draait nu vast op 60 fps, daar waar het voorheen enkel in de buurt kwam.
- Lichdom Battlemage – Draait stabiel nu op 50 tot 60 fps daar waar dat voorheen 30 fps was.
- Lords Of The Fallen – Draait bijna altijd soepel op 30 fps en de screen tearing issues zijn ook zo goed als verdwenen.
- Mad Max – Kleine framerate verbeteringen.
- Mighty No 9 – De game draait nu veel soepeler.
- Oddworld New And Tasty – Draait nu vast op 30 fps.
- Project CARS – Draait nu veel beter, maar de framerate kan nog wat issues geven bij racen in de regen als er veel op het scherm aan de gang is.
- Psychonauts – Geen verbetering.
- P.T. Demo – Draait net even wat soepeler.
- Pure Pool – Draait nu vast op 60 fps en het gestotter bij in- en uitzoomen rond de tafel is nu verleden tijd.
- Rainbow Six: Siege – Draait nu vast op 60 fps in Versus modus, in Terrorist Hunt loopt het zelfs op van de 70 tot 100 fps, ook tijdens intense gevechten.
- Resident Evil 5 – Kleine framedrops zijn nu verleden tijd.
- Resident Evil: Revelations 2 – Draait nu soepel op 60 fps, maar kan af en toe crashen.
- Rocket League – Draait nu vast op 60 fps daar waar het voorheen wat kon droppen.
- Shadow Complex – Geen verbeteringen.
- Shantae: Half-Genie Hero – Draait nu op een solide 60 fps.
- Sleeping Dogs – Rijden veroorzaakt nog steeds framerate issues, maar het is wel een stuk beter dan voorheen.
- SOMA – Geen verbetering en de game kan crashen.
- Star Wars Battlefront – Verbeterde framerate en draait soepeler.
- Street Fighter V – Laadtijden zijn een stuk korter.
- Tales From The Borderlands – Draait wat soepeler dan voorheen.
- Tomb Raider – Draait nu vast op 60 fps.
- Table Top Racing – Draait nu vast op 60 fps waar het voorheen nog wat kon droppen.
- The Talos Principal – Draait soepeler op 55 tot 60 fps daar waar het voorheen kon droppen naar 35 fps.
- Trivial Pursuit Live – Nauwelijks verbetering, nog steeds last van gestotter.
- Tropico 5 – Draait veel soepeler als je een compleet eiland gebouwd hebt. Kan nog onder de 30 fps droppen, maar het is een verbetering.
- Until Dawn – Draait soepeler en framerate schommelt nu tussen de 30 en 40 fps daar waar dat voorheen kon droppen naar 20 fps. Wel soms nog wat gestotter.
- The Witcher 3 – Kortere laadtijden en draait stuk soepeler.
- Yakuza 0 – Framedrops en screen tearing issues zijn verleden tijd.
Mocht jij zelf ook games hebben uitgeprobeerd, laat het hieronder vooral weten.
Wat een rot stuk om te typen lijkt me dit zeg! +1
Maar bij sommige games zie ik dat de multiplayer soepeler loopt? Hee, maar dat is niet eerlijk!
@77.172.209.xxx: Jep was te verwachten.
Ik heb dit al eerder genoemd dat dit er aan zou komen, tijdens de introductie van de PRO. Sony heeft dus onzin gepraat.
Money buys, more wins for noobs. (multiplayer)
Heb tot nu toe Alien Isolation en Killzone getest met Boost modus aan echter nog steeds lopen ze erg traag. Deze week meer tijd insteken om andere spellen ook te testen. Battle front ben ik echter wel mee eens, die draait een heel stuk beter nu.
Ik lees bij de een iets betere framerate en bij de ander draait net wat soepeler. Is dat niet het zelfde?
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je al een PS4 Pro ondersteunend spel speeld met de boost modes aan. Gaat je PS4 Pro dan overtoeren maken ofzo 😛 of komt de boost modus dan te vervallen?
Aantal games getest, erg blij met boost mode! PS4 pro ftw
@Sony: boost mode is enkel van toepassing op games die geen pro support middels een patch (of ingebakken bij release) hebben.
@77.172.209.xxx:
@GreasyAce:
Kom zeg, wat een onzin, omdat je minder frame drops hebt heb je ineens een voordeel?
Wat nou in een Battlefield game, 2 spelers tegenover elkaar, speler 1 staat tegen een kale muur zonder andere spelers, speler 2 staat voor een groot open gebied met veel spelers, tanks, vliegtuigen en ontzettend veel ontploffingen achter en om zich heen.
Heeft speler 2 dan ook oneerlijk voordeel omdat die geen framedrops ziet tegenover speler 1 die de fps enorm ziet weg zakken?
Daar neem je toch ook genoegen mee? Nu is het zo dat als speler 2 een Pro heeft dat er ook geen framedrops zichtbaar zijn en wordt het juist ineens eerlijker!
Tuurlijk kunnen er ook situaties zijn waarbij beide framedrops zouden hebben en als er 1 een Pro heeft dan heeft die die niet, maar is dat dan echt zo’n groot probleem als je weet dat dat soort dingen er toch al in zaten????
En nee, Sony heeft geen onzin gepraat, het werd alleen verkeerd geïnterpreteerd….
Klinkt goed, als mijn huidige PS4 het eens gaat begeven, ga ik sowieso voor de pro.
Wat niet netjes is van Sony dat de MP bij sommige games beter draait op de Pro, maar goed, dat had ik wel verwacht, ookal had Sony beweerd dat er geen verschil tussen de pro en base ps4 zou komen.
Sony dwingt je uiteindelijk een pro te kopen, zal me niet verbazen als er dadelijk “only pro” games uitkomen.
@Aenea:
Je speelt zeker geen BF?
Battlefield4 in boostmode, constant 60fps. zo soepeltjes, speelt heerlijk!
@83.137.142.xxx:
Goed nieuws! Laat maar doorkomen die firmware.
@Aenea: Wat een verhaal zeg, iedereen weet dat BF1 in Conquest gewoonweg niet goed draait (op OG PS4) en als dan op een bepaald moment twee spelers tegenover elkaar staan, waar de PS4 Gamer 35fps heeft en de pro 60fps, dan is dat toch open deuren in trappen, dat we spreken over een oneerlijk voordeel. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen.
Dark Souls 3 en Blood Borne die beter draaien 🙂 wat een verademing.
Het verschil bij Dark Souls 2 60fps en 3 met ?fps is al super groot, al is 3 een stuk mooier.
@82.74.138..xxx:
BF1, BF4 en Hardline.. Jawel….
@GreasyAce: mee eens
@GreasyAce:
En zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat zonder Boost Mode en Pro Support voor een game dat soort ‘oneerlijkheden’ zoals ik dat beschreven heb alsnog kunnen gebeuren?
Komische is nml. dat mensen op PC’s tegen elkaar spelen op PC’s met totaal verschillende specs en dus verschillende framerates en resoluties hebben, maar die hoor je nergens over.
Is het ook oneerlijk als iemand een 70″ 4k TV heeft en er dicht op zit en iemand anders heeft een 30″ 720p TV en zit er 10 meter vanaf?
En hoe zit het met speciale controllers zoals die 2 recent uitgebrachte controllers, die kunnen ook voordelen geven in bepaalde games?
Waar zou je dan allemaal rekening mee moeten gaan houden zodat mensen niet het gevoel hebben dat het ‘oneerlijk’ is?
@77.172.209.xxx:
Dit is 90% kopieer werk ..
@Aenea: Op de PC weet je dit van te voren al (dat is altijd al zo geweest), maar hier was nooit sprake van op de consoles. Iedereen had hetzelfde. Maar dat is nu anders…
Over verbeterde controllers en betere latency betreft TV en de input lag en bijvoorbeeld een grotere TV, dan is er zeker sprake van een oneerlijk voordeel, maar deze verschillen vallen in het niet als er sprake is van een gigantisch fps voordeel, zoals ik die formuleerde.
De PRO maakt het allemaal nog meer oneerlijk, rekening houdend met alle andere voordelen erbij. Spreken we van een dusdanige advantage.
@Aenea: das inderdaad geen slecht punt! Moeten we dan ook rekening houden met iemand met snel en/of crappy internet?!? Zien onze ogen wel framedrops van bv 60fps naar 56fps??? Zonder dat het int groot links boven op t scherm staat he
@Aenea:
Sony zou gewoon het eerlijke verhaal moeten vertellen.
Optie1:
Er komen met regelmaat geüpdate Playstations uit waardoor je wat vaker een playstation zou moeten kopen als je bij wil blijven.
Optie2:
Ze komen over een jaar of 2 met de PS5, waardoor de digitale bibliotheek waardeloos wordt.
Optie3:
Ze komen met de PS5 en je bibliotheek blijft compatible.
Optie4:
Verschillende combinaties van vorige opties, zeker die van geen compatible bibliotheek en verschillende pro versies van komende generaties zouden voor mij echt het slechtste scenario zijn.
Mijn beste optie zou zijn geen PS5, maar gewoon de Playstation blijven upgraden met behoud van je bibliotheek, er zullen dan games uitkomen die niet meer compatible zijn met de huidige PS4, maar op den duur ben je toch weer toe aan nieuwe hardware en is dan een mooi moment om up te graden.
Maar laat Sony er gewoon helder over zijn, weet iedereen waar die aan toe is.
@GreasyAce: kun je geen volledig nederlandse zinnen maken? Wat je zegt kan moeilijk serieus genomen worden zo.
@84.241.211..xxx: Dat ligt aan jezelf.
@GreasyAce:
Feit blijft dat er al situaties waren waar de ene speler frame drops had en de ander niet, nu komt het gewoon alleen wat vaker voor, maar alsnog niet 100% van de tijd…
Als er continu een verschil zou zijn dan zou ik je gelijk geven, maar in beide gevallen (zoals ik dat beschreven heb en met de Pro in de mix) gebeurd het alleen op bepaalde momenten…
@82.74.138..xxx:
Sony kan natuurlijk nu nog niet alle details al weten over de toekomst. Wel hebben ze al gezegd dat er gewoon een PS5 komt en dat de PS4 Pro de enige PS4 upgrade zal zijn.
Zelf hoop ik toch wel dat de PS5 100% backwards compatible is en aangezien ze nu op x86 CPU’s zitten en AMD GPU’s en daar wel bij zullen blijven is de kans een stuk groter dat ze het wel gaan ondersteunen…
@Aenea: Ik snap niet waarom je pc gaming noemt , want op de pc kun je de instellingen veranderen (in game) zodat je wel op een stabiel fps zit en dat kan op een console niet.
Hahah…P.T.
@Aenea: Het gaat me niet om het gelijk krijgen, het enige wat ik wil zeggen is, dat er nu gewoon meer oneerlijkheid is in de console markt en dat was in het verleden alleen zo bij PC. Nu vind ik dit enorm jammer, omdat er nu naar mijn idee sprake is van een tweedeling in de console wereld.
Ik ben op console gaan gamen, omdat het eerlijker is dan op de PC, helaas is dat nu aan het veranderen. That’s it.
@GreasyAce: Je probeerd een punt te maken in iets wat nooit eerlijk is geweest.
Online gamen heeft altijd voordelen en nadelen gegeven. Het begint allemaal al bij de connectie.
Gebruiken ze p2p of gaat alles via een server.
Hoe is jou snelheid png ten opzichte van de tegenspeler. En in welke vorm krijgt wie lagg compensatie.
Het verschil in fps stabiliteit is ook waar en wanneer je in een spel zit en hoe vaak en wanneer deze een minimale drop heeft. Let wel van een stabiele 60fps tov een drop van 20fps nog steeds een 40fps.
Het verschil in monitoren. De 1 heeft een ververs snelheid van 4ms waar een ander zit te spelen op een 15ms ververs tijd.
Het verschil in controllers. Waar in de laatste 3 generatie COD games Scuff controller varianten dusdanig veel voordelen geven. Of het gebruik van controlefreaks. Het gebruik van een 5.1 headset tov geluid direct uit je tv.
Weet je er zijn nog veel meer verschillen op te noemen die voor en nadelen geven.
Waar het om gaat is dat Sony mee wilt gaan in de ontwikkeling van de tv markt met 4k en HDR10bit.
Wees blij dat ze hiervoor hebben gekozen ipv een vervroegde nieuwe generatie consoles. Nu heb je teminste nog de keus.
http://thisgengaming.com/2017/02/04/heres-a-list-of-ps4-games-that-have-been-tested-using-boost-mode-what-has-changed/
Wanneer kan ik die boost shizzle gebruiken?
@82.72.102..xxx:
Er zijn meer dingen die je voordelen kunnen geven dan een hogere/stabiele fps…
@Seb070NL:
Als je een PS4 Pro hebt en firmware 4.50 (of hoger) hebt geinstalleerd. Als je niet in de beta zit even wachten tot de final release er is, meestal een maandje na de beta, dus begin Maart.
@Aenea:
Ja dat bedoelde ik eigenlijk, wanneer komt die nieuwe firmware 😉 pro heb ik maargoed begin maart dus
En over welke tomb raider zijn jullie bezig ? Rise of the tomb raider of de eerste deel. Want als dit waar is 60 fps daaamn ga ik wel eens uitproberen !!!!
Hoe lang is die bèta eigenlijk actief ? Tot de final update aankomt of gwn paar dagen ? Gelukkig is februari een korte maand. Horizon dawn, mass effect
dus er zijn nou mensen die een voordeel hebben in mp games tegenover de mensen met een originele ps4 ? (rainbow six) lekker dan. er is echt nog maar 1 reden waarom je voor consoles zou gaan (de prijs).
het zijn allemaal issues die je sowieso niet zou moeten hebben. volgens mij heeft een console game net zoals een pc game goede optimalisatie nodig (correct me if i’m wrong). en daar doen veel game ontwikkelaars veel te weinig moeite voor. bethesda bijv.
@Peter01:
Dat wist je toch al? Daar heb je eerder over geklaagd nml. Alle nieuwe games zullen Pro support hebben en die hebben dus hogere resoluties en kunnen stabielere frame rates hebben.
Zelf zie ik het probleem niet zo, dingen zijn nooit helemaal gelijk met multiplayer, kan ook niet. Ja er komt nu nog een extra dingetje bij, niet echt een big deal in mijn ogen.
Wie test F1 2016 in Boost Mode voor mij? Ik heb veel last van Screen tearing op mijn Ps4 Pro en ben benieuwd of dit gefixt wordt met Boost Modus.
Codemasters support F1 2016 niet meer om dit te fixen met een patch, dus wie weet is het opgelost met Boost modus.
Thanks mede-gamers
@Aenea: ik ga de discussie niet met je aan.
@GreasyAce: “Ik ben op console gaan gamen, omdat het eerlijker is” Wat een onzin zeg!
@Civosir Dat is een keuze, hoe kan dat in vredesnaam onzin zijn. Sommige mensen hier zijn alleen maar uit om te trollen.
Maar goed ik heb meerdere malen uitlegd waarom op console eerlijker is, dus dat betekent niet dat het geheel eerlijk is.
Op de pc ben je gigantisch afhankelijk van je hardware. dat is/was minder zo bij console, dus vandaar mijn overstap. Dus nee dat is geen onzin u praat onzin.
@Aenea: Ja niet echt een big deal als je een Pro hebt. Ik en blijkbaar anderen vinden het wel een big deal.
Je speelt toch geen wedstrijden wat kan mij verotten als ik eerder word doogeschoten of dergelijke omdat tegenstander zn boost aan heeft staan.
Pffft, mug, olifant zeg.
Mensen moeten altijd wat te klagen hebben, is nooit goed.