Review: Horizon: Zero Dawn – De wereld zoals wij die kennen is niet meer. Ze is vervallen, steden zijn overwoekerd en de natuur heerst weer. De natuur is meer dan ooit aanwezig. Er wandelen overal machines rond die op dieren lijken; mensen zijn er wel, maar leven erg primitief. Wat is er gebeurd? Waarom verkeert de wereld in de staat zoals die nu is? Waarom is Aloy zo belangrijk? Welk gevaar loert er aan de horizon? Wat is dat toch met die machines? Vragen, vragen en nog eens vragen. Horizon: Zero Dawn gooit je in het diepe en met Aloy ga je een avontuur van jewelste beleven.

De nieuwsgierigheid van Aloy

Horizon: Zero Dawn is een totaal andere game dan je van Guerrilla gewend bent. Men is al jaren bezig met deze titel en daar waar hun vorige games vrij lineaire shooters waren, is Horizon: Zero Dawn dat allesbehalve. Je neemt de rol aan van Aloy, een prachtige vrouw die opgroeit in een situatie vol vragen. Welke vragen dat zijn, zullen we voor ons houden, want deze game moet je puur op je gemak zonder enige informatie of spoilers ervaren. Aloy is in ieder geval erg nieuwsgierig en hoewel ze in het begin wat beperkt is door bepaalde omstandigheden, zal ze uiteindelijk uitgroeien tot een sleutelfiguur in het universum van de game.

Aloy wil alles weten. Aloy wil dingen rechtzetten en belangrijker nog: Aloy heeft een goed hart en wil mensen helpen. Dat zal een avontuur in gang zetten waarin je op zoek gaat naar de antwoorden op de vele vragen die de game in eerste instantie oproept. Dat brengt je na verloop van tijd ook naar alle uithoeken van de wereld, die werkelijk enorm te noemen valt. Het verhaal van Horizon: Zero Dawn is er eentje dat je van begin tot einde zal boeien. Ik wil je dolgraag meer vertellen, maar dat zou een enorme afbreuk aan de ervaring doen, want het verhaal is één van de belangrijkste aspecten.

De reden daartoe is dat Guerrilla een wereld geschapen heeft die qua bewoners relatief primitief is opgezet. Mensen leven in stammen, aanbidden goden, hebben eigenlijk best bizarre regels en rituelen, en zo valt er nog wel meer over te zeggen. Tegelijkertijd zijn andere inwoners in deze wereld machines van een high-end kaliber. Dat zou op papier in eerste instantie enorm met elkaar vloeken en dat op zichzelf geeft al reden om op onderzoek uit te gaan. Maar ook de meest simpele dingen roepen al vragen op. Wat is de reden dat stammen bepaalde gewoontes hebben? Wat is de reden waarom bepaalde goden aanbeden worden? En zo kennen we er nog tien.

Wat Horizon: Zero Dawn zo uniek maak in het genre, is dat het een wereld voorschotelt waarin je niet weet wat je kan verwachten. Dat heeft niet alleen betrekking op de gameplay, maar ook in hoe het ooit zover is kunnen komen. Dat Guerrilla dit zeer doordacht in elkaar heeft gezet, blijkt niet alleen uit een boeiende verhaallijn, maar ook uit alle extra’s die je onderweg tegen zult komen. Overal in de wereld, met name op specifieke locaties, zul je logbestanden, audio recordings en meer vinden. Bij deze drukken we je ook op het hart om dat aandachtig door te lezen dan wel te beluisteren, want voor alles is een verklaring.

De nieuwsgierigheid van Aloy beperkt zich niet alleen tot het personage en bijgevolg het avontuur, diezelfde nieuwsgierigheid zal zich ook in jou nestelen. Je wilt weten waar de machines vandaan komen, je wilt weten wat er is gebeurd, je wilt weten wie Aloy is, enzovoort. Normaliter is een open wereld game qua verkennen vooral geënt op het ontdekken van de wereld zelf, waarbij je een leuke verhaallijn krijgt die niet per se origineel of uniek te noemen valt. Dat krijg je nu eenmaal in een genre waar veel ontwikkelaars zich vandaag de dag naar begeven. De uitzondering op die regel is Horizon: Zero Dawn, want het gooit je in een compleet nieuwe situatie, wereld en cultuur.

Genieten tijdens je reis

Dat de game omwille van het verhaal alleen al de moeite waard is, is in mijn optiek indrukwekkend te noemen. Het is in zekere zin een zeer diepgaand geheel met een interessante onderbouwing die de nieuwsgierigheid alleen maar zal voeden. Wat dat element doet versterken, is de wereld waarin deze game zich afspeelt. De gehele wereld bestaat uit allerlei gebieden waar je min of meer vrij naartoe kunt lopen. Bergen, woestijnen, moerassen, bossen, noem het maar op. Alles zit in de wereld inbegrepen en gedurende je avontuur zul je keer op keer versteld staan van de prachtige wereld die men geschapen heeft.

Grafisch is het werkelijk adembenemend en dat levert ongekend mooie plaatjes op, waardoor je je geen moment zult vervelen als je nieuwe gebieden aan het ontdekken bent of gewoonweg door de wereld trekt. De variatie speelt hierin een belangrijke rol, maar ook de fenomenale belichting doet de game enorm veel goed. Of wat te denken van de kleurrijke personages, de goed ingesproken dialogen, de indrukwekkend ogende machines en de artistieke creativiteit waar men helemaal los mee is gegaan. Sterker nog: deze wereld zit (technisch) zo goed in elkaar dat ik gedurende de 40 uur spelen werkelijk geen enkele raar geplaatste boom, zwevende struik of wat dan ook ben tegengekomen.

Dat is natuurlijk geen garantie dat de game qua vormgeving helemaal foutloos is, maar ik durf te stellen dat als het op weergave en techniek aankomt, het perfectie nadert. Alles staat op de juiste plek en dat is in mijn optiek vrij bijzonder. Je wilt blijven verkennen, je wilt genieten van de wereld, je wilt ieder hoekje onderzoeken, man wat een heerlijke bezigheid is dat. Dat zeker in combinatie met de interessante gesprekspartners die je treft, een boeiende en goede verhaallijn en niet te vergeten, zeer degelijke en fijne gameplay. Je begrijpt wel waar we naar toe willen, dus gooien we het er tussendoor maar uit, Guerrilla Games levert hier een waar meesterwerk af.

Alles is met elkaar verbonden

Alleen voor die mooie wereld is Horizon: Zero Dawn al de moeite waard en los daarvan kan precies hetzelfde gezegd worden over het verhaal. Je kunt je uren vermaken met ronddolen in deze wereld of het op je gemak nalezen en beluisteren van alle extra informatie die het grootse geheel een smoelwerk geven, zodat je het begrijpt. Maar uiteindelijk is ook de gameplay een zeer belangrijke factor, zeker als het gaat om hoe dat samenhangt met de andere belangrijke aspecten die de game je als één totaal geheel voorschotelt.

De gehele game is gebouwd op één belangrijke main quest die rustig 25 tot 30 uur zal duren. Interessant daarbij is dat je in de wereld genoeg dingen zult treffen die je aandacht afleiden,waardoor je plots iets compleets anders aan het doen bent. Dat komt natuurlijk doordat de wereld je continu prikkelt om op verkenning uit te gaan en zo kan je zomaar ineens een grot tegenkomen die je wilt uitpluizen. Ook kan je mensen tegenkomen die je hulp nodig hebben en buiten dat zijn er nog verschillende andere randactiviteiten die je kan doen.

Waar Guerrilla slim mee omspringt, is dat iedere zijmissie zomaar ineens een belangrijke rol kan spelen. Jazeker, er zijn absoluut veel zijmissies die niet per se iets met de main quest te maken hebben, maar je zult er een paar treffen die ogenschijnlijk een simpel doel in het vooruitzicht stellen, maar zich vervolgens ontvouwen tot een belangrijk element met betrekking tot de main quest. Dat geeft nog maar eens aan dat je niet weet wat je kan verwachten. De zijmissies die echt los van de main quest staan, zijn overigens niet louter bedoeld als aanvulling om de speelduur op te rekken, want doordat je allerlei personages ontmoet, zul je automatisch nog meer over de wereld te weten komen, maar ook over bepaalde gewoontes, stammen, onderlinge verhoudingen en meer.

Het resultaat hiervan is dat alles met elkaar verbonden lijkt te zijn en dat voedt precies die eerder genoemde nieuwsgierigheid. Men heeft iets totaal nieuws gecreëerd en dat wil je allemaal ontdekken, hoe simpel of nietszeggend bepaalde activiteiten aanvankelijk ook lijken. Dat past overigens goed in het straatje van Aloy, die met haar goede hart nooit te beroerd is om mensen te helpen. Overigens kan ze het soms niet laten een wat sarcastische opmerking eruit te gooien als ze in werkelijkheid beter lijkt te weten. Dat klinkt misschien wat onduidelijk, maar speel de game en je begrijpt wat ik hiermee bedoel. Het is haast Hollands nuchterheid.

Sluipen, vechten en trotseer de machines

Eén van de belangrijkste aspecten naast de eerder omschreven activiteiten is natuurlijk de daadwerkelijke gameplay. Je zult veel door de wereld heen en weer lopen. Je zult ook veel met mensen spreken en vanzelfsprekend zal je ook het gevecht met de vele machines aangaan, die naarmate het verhaal vordert steeds grootser en indrukwekkender worden. Hier tegenover staat wel dat je steeds meer middelen tot je beschikking krijgt om de diverse machines aan te pakken, die je allesbehalve als vriendelijk aanzien.

Je bent in de kern vooral veel bezig met je pijl en boog, maar door met handelaren te spreken, scherven metaal te verzamelen en wapens te kopen, zal je steeds meer middelen tot je beschikking krijgen. Deze middelen zijn van cruciaal belang, want als je tegenover een Thunderjaw staat, zul je werkelijk alles uit de kast moeten halen wil je überhaupt een kans maken. Interessant is dat de game je het idee geeft dat je echt miezerig bent tegenover de grootste machines, want hoever je ook in de game bent, je kan nog altijd in een mum van tijd het loodje leggen. Niet alleen goed op je healthbar letten is hierbij belangrijk; ook een goede tactiek inzetten speelt zeker een belangrijke rol.

Dat loopt uiteen van vallen opzetten, het vastzetten van een machine, wapens met bepaalde extra’s (vuur, elektriciteit, etc.) inzetten en meer. Het loont ook altijd weer om even met je focus – het apparaatje dat Aloy in haar oor draagt – een vijand te scannen, want dan krijg je duidelijk te zien waar de zwakke plekken zich bevinden, wat je weer in je voordeel kunt gebruiken. Het gaat overigens verder dan dat, want je zult bij handelaren ook outfits kunnen kopen en er zijn best veel verschillende opties. Ieder outfit heeft weer zo z’n eigen voordelen, dus het is raadzaam om in bepaalde situaties of in bepaalde gevechten van outfit te wisselen.

De wapens op zichzelf hebben ook allemaal één of meerdere slots, waar je weer bepaalde upgrades in kunt plaatsen. Ook mogen we niet vergeten dat je potions in kan nemen die je tijdelijk extra health geven of je extra beschermen tegen vuur, ijs, elektriciteit enzovoort. De game heeft daardoor best wel enige diepgang in het vechtsysteem, want hoewel het vechten op zichzelf misschien op den duur bij enige momenten wat repetitief kan ogen, loont het juist om creatief met je wapens en middelen om te gaan en zo nieuwe manieren te ontdekken om daarmee een machine nog sneller uit te schakelen.

Ook mogen we niet vergeten dat je voor allerlei activiteiten ervaringspunten krijgt. Door die op te bouwen, zal Aloy in niveau ofwel level stijgen en keer op keer krijgt ze bij het bereiken van een nieuw niveau een skillpunt. Diezelfde punten zijn ook te verdienen door bepaalde missies tot een goed einde te brengen en zodoende zul je allerlei skills vrij kunnen spelen, waardoor je in gevechten, maar ook bij randzaken en het verkennen van de wereld, meer voordelen tot je beschikking hebt. Dit alles op een hoop gegooid maakt van Horizon: Zero Dawn een game die qua gameplay en bijbehorende mogelijkheden precies de juiste balans aanbiedt als het gaat om diepgang. Nergens zal je verdwalen in een doolhof van ongekend veel mogelijkheden en objecten die allemaal wel ergens een nut voor hebben, maar tegelijkertijd biedt het wel genoeg mogelijkheden om er lekker op los te experimenteren.

De op en top ervaring…

We kunnen net zoals bij elke ander grote game nog uren door blijven vertellen over wat het allemaal te bieden heeft, maar in essentie komt het op drie belangrijke punten neer. Het verkennen van een ongekend mooie wereld in combinatie met het ontdekken van hetgeen er allemaal heeft plaatsgevonden. Daarnaast zul je natuurlijk de verhaallijn volgen die nauw samenhangt met het vorige punt en als laatste zijn er nog de vele gevechten die je door de open wereld structuur op diverse manieren kan aanpakken. Hierdoor zal de ervaring keer op keer anders zijn. Dit alles zit als we puur naar de techniek gaan kijken zeer goed in elkaar.

De wereld op zichzelf is een technisch wonder, omdat nagenoeg alles perfect geplaatst lijkt te zijn. Ook de gameplay is erg fijn, speelt heerlijk weg en biedt net genoeg mogelijkheden om het gedurende het avontuur interessant te houden. In dat opzicht is de snelle conclusie dat iedereen Horizon: Zero Dawn moet spelen, want de kans dat je teleurgesteld raakt is minimaal. Toch moeten we niet vergeten dat het hier om een product gaat waarin we in deze review de positieve tegen de negatieve punten moeten afwegen. Uniek is echter dat veel van de kleine dingetjes die we tegenkwamen in grote lijnen onder schoonheidsfoutjes te verzamelen zijn.

Dat is natuurlijke en breed begrip, maar hierbij doelen we op de af en toe voorkomende grafische glitches waarbij machines half door bergwanden heen steken, losse kledij die door lichaamsdelen heen gaat, dat je met een ongelukkige sprong sporadisch vast komt te zitten tussen objecten en een lip synchronisatie die af en toe niet sync is. Dit zijn eigenlijk de dingen die gedurende het avontuur een beetje opvielen en je weet net zo goed als wij dat vele andere games hier ook mee te maken hebben. Sterker nog, het is vrij bijzonder dat het in verhouding zo minimaal voorkomt in zo’n enorme wereld. Wat op lange termijn wel wat tegen gaat staan is dat het snelreizen – wat goed van pas komt als je dik 40 uur in de game zit/de game uit hebt en overige activiteiten wilt doen – gepaard gaat met vrij lange laadtijden, met name als de afstand erg groot is.

Zo, na dit lange boekwerk waarin we alles gezegd hebben - althans, moesten zeggen - over Horizon: Zero Dawn, komen we nu bij de uiteindelijke conclusie. Het mag geen verrassing heten dat we uitzonderlijk goed hebben genoten van dit avontuur. Dat komt door het element van het onbekende waarin je geen weet hebt wat je kunt verwachten. Dit is te danken aan de setting en het originele concept van futuristische elementen combineren met het primitieve leven. De wereld is mooier dan de mooiste diamant bij de lokale juwelier en zal één en al plezier brengen in het verkennen. De schoonheidsfoutjes zijn in verhouding dan ook te verwaarlozen en dat maakt van Horizon: Zero Dawn een titel die je gespeeld moet hebben.

• Ongekend mooie wereld
  • Erg boeiend en doordacht verhaal
  • Aloy is een zeer aangenaam personage