Review: Horizon: Zero Dawn – De wereld zoals wij die kennen is niet meer. Ze is vervallen, steden zijn overwoekerd en de natuur heerst weer. De natuur is meer dan ooit aanwezig. Er wandelen overal machines rond die op dieren lijken; mensen zijn er wel, maar leven erg primitief. Wat is er gebeurd? Waarom verkeert de wereld in de staat zoals die nu is? Waarom is Aloy zo belangrijk? Welk gevaar loert er aan de horizon? Wat is dat toch met die machines? Vragen, vragen en nog eens vragen. Horizon: Zero Dawn gooit je in het diepe en met Aloy ga je een avontuur van jewelste beleven.
De nieuwsgierigheid van Aloy
Horizon: Zero Dawn is een totaal andere game dan je van Guerrilla gewend bent. Men is al jaren bezig met deze titel en daar waar hun vorige games vrij lineaire shooters waren, is Horizon: Zero Dawn dat allesbehalve. Je neemt de rol aan van Aloy, een prachtige vrouw die opgroeit in een situatie vol vragen. Welke vragen dat zijn, zullen we voor ons houden, want deze game moet je puur op je gemak zonder enige informatie of spoilers ervaren. Aloy is in ieder geval erg nieuwsgierig en hoewel ze in het begin wat beperkt is door bepaalde omstandigheden, zal ze uiteindelijk uitgroeien tot een sleutelfiguur in het universum van de game.
Aloy wil alles weten. Aloy wil dingen rechtzetten en belangrijker nog: Aloy heeft een goed hart en wil mensen helpen. Dat zal een avontuur in gang zetten waarin je op zoek gaat naar de antwoorden op de vele vragen die de game in eerste instantie oproept. Dat brengt je na verloop van tijd ook naar alle uithoeken van de wereld, die werkelijk enorm te noemen valt. Het verhaal van Horizon: Zero Dawn is er eentje dat je van begin tot einde zal boeien. Ik wil je dolgraag meer vertellen, maar dat zou een enorme afbreuk aan de ervaring doen, want het verhaal is één van de belangrijkste aspecten.
De reden daartoe is dat Guerrilla een wereld geschapen heeft die qua bewoners relatief primitief is opgezet. Mensen leven in stammen, aanbidden goden, hebben eigenlijk best bizarre regels en rituelen, en zo valt er nog wel meer over te zeggen. Tegelijkertijd zijn andere inwoners in deze wereld machines van een high-end kaliber. Dat zou op papier in eerste instantie enorm met elkaar vloeken en dat op zichzelf geeft al reden om op onderzoek uit te gaan. Maar ook de meest simpele dingen roepen al vragen op. Wat is de reden dat stammen bepaalde gewoontes hebben? Wat is de reden waarom bepaalde goden aanbeden worden? En zo kennen we er nog tien.
Wat Horizon: Zero Dawn zo uniek maak in het genre, is dat het een wereld voorschotelt waarin je niet weet wat je kan verwachten. Dat heeft niet alleen betrekking op de gameplay, maar ook in hoe het ooit zover is kunnen komen. Dat Guerrilla dit zeer doordacht in elkaar heeft gezet, blijkt niet alleen uit een boeiende verhaallijn, maar ook uit alle extra’s die je onderweg tegen zult komen. Overal in de wereld, met name op specifieke locaties, zul je logbestanden, audio recordings en meer vinden. Bij deze drukken we je ook op het hart om dat aandachtig door te lezen dan wel te beluisteren, want voor alles is een verklaring.
De nieuwsgierigheid van Aloy beperkt zich niet alleen tot het personage en bijgevolg het avontuur, diezelfde nieuwsgierigheid zal zich ook in jou nestelen. Je wilt weten waar de machines vandaan komen, je wilt weten wat er is gebeurd, je wilt weten wie Aloy is, enzovoort. Normaliter is een open wereld game qua verkennen vooral geënt op het ontdekken van de wereld zelf, waarbij je een leuke verhaallijn krijgt die niet per se origineel of uniek te noemen valt. Dat krijg je nu eenmaal in een genre waar veel ontwikkelaars zich vandaag de dag naar begeven. De uitzondering op die regel is Horizon: Zero Dawn, want het gooit je in een compleet nieuwe situatie, wereld en cultuur.
Genieten tijdens je reis
Dat de game omwille van het verhaal alleen al de moeite waard is, is in mijn optiek indrukwekkend te noemen. Het is in zekere zin een zeer diepgaand geheel met een interessante onderbouwing die de nieuwsgierigheid alleen maar zal voeden. Wat dat element doet versterken, is de wereld waarin deze game zich afspeelt. De gehele wereld bestaat uit allerlei gebieden waar je min of meer vrij naartoe kunt lopen. Bergen, woestijnen, moerassen, bossen, noem het maar op. Alles zit in de wereld inbegrepen en gedurende je avontuur zul je keer op keer versteld staan van de prachtige wereld die men geschapen heeft.
Grafisch is het werkelijk adembenemend en dat levert ongekend mooie plaatjes op, waardoor je je geen moment zult vervelen als je nieuwe gebieden aan het ontdekken bent of gewoonweg door de wereld trekt. De variatie speelt hierin een belangrijke rol, maar ook de fenomenale belichting doet de game enorm veel goed. Of wat te denken van de kleurrijke personages, de goed ingesproken dialogen, de indrukwekkend ogende machines en de artistieke creativiteit waar men helemaal los mee is gegaan. Sterker nog: deze wereld zit (technisch) zo goed in elkaar dat ik gedurende de 40 uur spelen werkelijk geen enkele raar geplaatste boom, zwevende struik of wat dan ook ben tegengekomen.
Dat is natuurlijk geen garantie dat de game qua vormgeving helemaal foutloos is, maar ik durf te stellen dat als het op weergave en techniek aankomt, het perfectie nadert. Alles staat op de juiste plek en dat is in mijn optiek vrij bijzonder. Je wilt blijven verkennen, je wilt genieten van de wereld, je wilt ieder hoekje onderzoeken, man wat een heerlijke bezigheid is dat. Dat zeker in combinatie met de interessante gesprekspartners die je treft, een boeiende en goede verhaallijn en niet te vergeten, zeer degelijke en fijne gameplay. Je begrijpt wel waar we naar toe willen, dus gooien we het er tussendoor maar uit, Guerrilla Games levert hier een waar meesterwerk af.
Alles is met elkaar verbonden
Alleen voor die mooie wereld is Horizon: Zero Dawn al de moeite waard en los daarvan kan precies hetzelfde gezegd worden over het verhaal. Je kunt je uren vermaken met ronddolen in deze wereld of het op je gemak nalezen en beluisteren van alle extra informatie die het grootse geheel een smoelwerk geven, zodat je het begrijpt. Maar uiteindelijk is ook de gameplay een zeer belangrijke factor, zeker als het gaat om hoe dat samenhangt met de andere belangrijke aspecten die de game je als één totaal geheel voorschotelt.
De gehele game is gebouwd op één belangrijke main quest die rustig 25 tot 30 uur zal duren. Interessant daarbij is dat je in de wereld genoeg dingen zult treffen die je aandacht afleiden,waardoor je plots iets compleets anders aan het doen bent. Dat komt natuurlijk doordat de wereld je continu prikkelt om op verkenning uit te gaan en zo kan je zomaar ineens een grot tegenkomen die je wilt uitpluizen. Ook kan je mensen tegenkomen die je hulp nodig hebben en buiten dat zijn er nog verschillende andere randactiviteiten die je kan doen.
Waar Guerrilla slim mee omspringt, is dat iedere zijmissie zomaar ineens een belangrijke rol kan spelen. Jazeker, er zijn absoluut veel zijmissies die niet per se iets met de main quest te maken hebben, maar je zult er een paar treffen die ogenschijnlijk een simpel doel in het vooruitzicht stellen, maar zich vervolgens ontvouwen tot een belangrijk element met betrekking tot de main quest. Dat geeft nog maar eens aan dat je niet weet wat je kan verwachten. De zijmissies die echt los van de main quest staan, zijn overigens niet louter bedoeld als aanvulling om de speelduur op te rekken, want doordat je allerlei personages ontmoet, zul je automatisch nog meer over de wereld te weten komen, maar ook over bepaalde gewoontes, stammen, onderlinge verhoudingen en meer.
Het resultaat hiervan is dat alles met elkaar verbonden lijkt te zijn en dat voedt precies die eerder genoemde nieuwsgierigheid. Men heeft iets totaal nieuws gecreëerd en dat wil je allemaal ontdekken, hoe simpel of nietszeggend bepaalde activiteiten aanvankelijk ook lijken. Dat past overigens goed in het straatje van Aloy, die met haar goede hart nooit te beroerd is om mensen te helpen. Overigens kan ze het soms niet laten een wat sarcastische opmerking eruit te gooien als ze in werkelijkheid beter lijkt te weten. Dat klinkt misschien wat onduidelijk, maar speel de game en je begrijpt wat ik hiermee bedoel. Het is haast Hollands nuchterheid.
Sluipen, vechten en trotseer de machines
Eén van de belangrijkste aspecten naast de eerder omschreven activiteiten is natuurlijk de daadwerkelijke gameplay. Je zult veel door de wereld heen en weer lopen. Je zult ook veel met mensen spreken en vanzelfsprekend zal je ook het gevecht met de vele machines aangaan, die naarmate het verhaal vordert steeds grootser en indrukwekkender worden. Hier tegenover staat wel dat je steeds meer middelen tot je beschikking krijgt om de diverse machines aan te pakken, die je allesbehalve als vriendelijk aanzien.
Je bent in de kern vooral veel bezig met je pijl en boog, maar door met handelaren te spreken, scherven metaal te verzamelen en wapens te kopen, zal je steeds meer middelen tot je beschikking krijgen. Deze middelen zijn van cruciaal belang, want als je tegenover een Thunderjaw staat, zul je werkelijk alles uit de kast moeten halen wil je überhaupt een kans maken. Interessant is dat de game je het idee geeft dat je echt miezerig bent tegenover de grootste machines, want hoever je ook in de game bent, je kan nog altijd in een mum van tijd het loodje leggen. Niet alleen goed op je healthbar letten is hierbij belangrijk; ook een goede tactiek inzetten speelt zeker een belangrijke rol.
Dat loopt uiteen van vallen opzetten, het vastzetten van een machine, wapens met bepaalde extra’s (vuur, elektriciteit, etc.) inzetten en meer. Het loont ook altijd weer om even met je focus – het apparaatje dat Aloy in haar oor draagt – een vijand te scannen, want dan krijg je duidelijk te zien waar de zwakke plekken zich bevinden, wat je weer in je voordeel kunt gebruiken. Het gaat overigens verder dan dat, want je zult bij handelaren ook outfits kunnen kopen en er zijn best veel verschillende opties. Ieder outfit heeft weer zo z’n eigen voordelen, dus het is raadzaam om in bepaalde situaties of in bepaalde gevechten van outfit te wisselen.
De wapens op zichzelf hebben ook allemaal één of meerdere slots, waar je weer bepaalde upgrades in kunt plaatsen. Ook mogen we niet vergeten dat je potions in kan nemen die je tijdelijk extra health geven of je extra beschermen tegen vuur, ijs, elektriciteit enzovoort. De game heeft daardoor best wel enige diepgang in het vechtsysteem, want hoewel het vechten op zichzelf misschien op den duur bij enige momenten wat repetitief kan ogen, loont het juist om creatief met je wapens en middelen om te gaan en zo nieuwe manieren te ontdekken om daarmee een machine nog sneller uit te schakelen.
Ook mogen we niet vergeten dat je voor allerlei activiteiten ervaringspunten krijgt. Door die op te bouwen, zal Aloy in niveau ofwel level stijgen en keer op keer krijgt ze bij het bereiken van een nieuw niveau een skillpunt. Diezelfde punten zijn ook te verdienen door bepaalde missies tot een goed einde te brengen en zodoende zul je allerlei skills vrij kunnen spelen, waardoor je in gevechten, maar ook bij randzaken en het verkennen van de wereld, meer voordelen tot je beschikking hebt. Dit alles op een hoop gegooid maakt van Horizon: Zero Dawn een game die qua gameplay en bijbehorende mogelijkheden precies de juiste balans aanbiedt als het gaat om diepgang. Nergens zal je verdwalen in een doolhof van ongekend veel mogelijkheden en objecten die allemaal wel ergens een nut voor hebben, maar tegelijkertijd biedt het wel genoeg mogelijkheden om er lekker op los te experimenteren.
De op en top ervaring…
We kunnen net zoals bij elke ander grote game nog uren door blijven vertellen over wat het allemaal te bieden heeft, maar in essentie komt het op drie belangrijke punten neer. Het verkennen van een ongekend mooie wereld in combinatie met het ontdekken van hetgeen er allemaal heeft plaatsgevonden. Daarnaast zul je natuurlijk de verhaallijn volgen die nauw samenhangt met het vorige punt en als laatste zijn er nog de vele gevechten die je door de open wereld structuur op diverse manieren kan aanpakken. Hierdoor zal de ervaring keer op keer anders zijn. Dit alles zit als we puur naar de techniek gaan kijken zeer goed in elkaar.
De wereld op zichzelf is een technisch wonder, omdat nagenoeg alles perfect geplaatst lijkt te zijn. Ook de gameplay is erg fijn, speelt heerlijk weg en biedt net genoeg mogelijkheden om het gedurende het avontuur interessant te houden. In dat opzicht is de snelle conclusie dat iedereen Horizon: Zero Dawn moet spelen, want de kans dat je teleurgesteld raakt is minimaal. Toch moeten we niet vergeten dat het hier om een product gaat waarin we in deze review de positieve tegen de negatieve punten moeten afwegen. Uniek is echter dat veel van de kleine dingetjes die we tegenkwamen in grote lijnen onder schoonheidsfoutjes te verzamelen zijn.
Dat is natuurlijke en breed begrip, maar hierbij doelen we op de af en toe voorkomende grafische glitches waarbij machines half door bergwanden heen steken, losse kledij die door lichaamsdelen heen gaat, dat je met een ongelukkige sprong sporadisch vast komt te zitten tussen objecten en een lip synchronisatie die af en toe niet sync is. Dit zijn eigenlijk de dingen die gedurende het avontuur een beetje opvielen en je weet net zo goed als wij dat vele andere games hier ook mee te maken hebben. Sterker nog, het is vrij bijzonder dat het in verhouding zo minimaal voorkomt in zo’n enorme wereld. Wat op lange termijn wel wat tegen gaat staan is dat het snelreizen – wat goed van pas komt als je dik 40 uur in de game zit/de game uit hebt en overige activiteiten wilt doen – gepaard gaat met vrij lange laadtijden, met name als de afstand erg groot is.
Conclusie
Zo, na dit lange boekwerk waarin we alles gezegd hebben - althans, moesten zeggen - over Horizon: Zero Dawn, komen we nu bij de uiteindelijke conclusie. Het mag geen verrassing heten dat we uitzonderlijk goed hebben genoten van dit avontuur. Dat komt door het element van het onbekende waarin je geen weet hebt wat je kunt verwachten. Dit is te danken aan de setting en het originele concept van futuristische elementen combineren met het primitieve leven. De wereld is mooier dan de mooiste diamant bij de lokale juwelier en zal één en al plezier brengen in het verkennen. De schoonheidsfoutjes zijn in verhouding dan ook te verwaarlozen en dat maakt van Horizon: Zero Dawn een titel die je gespeeld moet hebben.
Pluspunten
- Ongekend mooie wereld
- Erg boeiend en doordacht verhaal
- Aloy is een zeer aangenaam personage
- Fijne en vlotte gameplay
- Samenhang tussen de main quest en andere activiteiten
- Het stuwt je nieuwsgierigheid
- Gevarieerde en goed vormgegeven machines
Minpunten
- Laadtijden bij snelreizen (over grote afstand) duren vrij lang
9.5
Nice. Kijk er naar uit naar mijn collectors editie volgende week. Prachtig resultaat
Iedereen MOET deze hebben m.a.w….Nice zeer benieuwd
2de hoge cijfer al! damn!
Ik hoop zo dat de game echt uitdagend en veelzijdig genoeg is om de hype waar te maken. Tot op heden nog niets gezien of gelezen waarbij ik m’n bedenkingen had.
Klinkt als een absolute topgame die dan ook zeker in huis komt.
Wacht wel een keer tot ie in de budget bak ligt! Ik gok al vrij snel 🙂
Terecht cijfer, geweldige game. Vind zelf alleen dat het lang duurt voordat je daadwerkelijk speelt, introductie duurt eeuwen. Ook is het acteerwerk soms een beetje lame. Vanavond weer verder, nog lang niet klaar.
Wauw, goed cijfer zeg! Ik ga denk ik deze game toch pre-orderen. Hoelang is de game in totaal?
Er zit nu 40 uur in, maar is de game langer dan dat?
hebben, hebben, hebben
Nice
1 over 9 was het embargo zeker? Je ziet allemaal recensies op komen nu. Kan niet wachten tot ik de game zelf kan spelen ☺
Als je googled dan zie je gemiddeld cijfers van de 9/10. Gefeliciteerd Guerrilla! We kunnen trots zijn op ons Nederlandse product. ;).
Geweldig om mee uit te kateren na de carnavals dagen
heel goeie review manen ik ben zo blij dat ik toch een collector heb staan in pre order 🙂 kijk er zo naar uit
Ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen de standaard PS4 en de PS4 Pro.
Heeft de laatste een update die de moeite waard is? Of is de ervaring op de standaard PS4 net zo adembenemend?
Ben erg blij met dit cijfer. Het is gelukkig niet zo’n game waar je erg naar uitkijkt en dat het dan erg tegenvalt. Gelukkig is dit een topper!
Wat is er zo boeiend aan een collectors edition? Ben ook een verzamelaar maar vond deze niet zo intrassant uitzien
ik heb verder niks gelezen omdat ik het zelf wil ervaren maar ik scrolde meteen naar de cijfer. Een vraagje, is dit gespeeld op een ps4 pro?
@62.72.192.xxx: denk dat dat echt smaak gebonden Is, mij persoonlijk gaat het om de figure en ben blij dat deze dame tussen al mijn stoere mannen figures mag staan.
True true
Ik ben heel nieuwsschierig als Guerrilla team nu mee leest? Even genieten van hoe enthousiast mensen zijn met hun project?
Halen.
@188.206.64.xxx: Oh, daar heb ik geen last van gehad, die introductie. Vond het juist wel tof dat men niet zo hard van stapel liep.
@BroodjeKroket: De teller stond na de credtis op 37 uur, maar ik moet daarbij zeggen dat ik de laatste kleine 10 uur een beetje vaart heb gemaakt omwille van de review. Als je de game op je gemak speelt, dan ben je sowieso al langer bezig. Bovendien stond mijn percentage na die kleine 40 uur spelen op 75%
Rustiger aan spelen en alles doen, dat zal rustig een speelduur van 60 uur opleveren.
@Dj_Kramer: Jep, zo laat verliep het embargo.
@insanespartan: Gespeeld op een gewone PS4, kan je nagaan hoe mooi het dan wel niet op een Pro is. Deze review is spoilervrij, dus je loopt geen risico.
@Everlienne: Ik zie op Twitter developers hun grote genoegen uitspreken over het feit dat hun game goed ontvangen wordt 🙂
@Rastapopulos: twitter heb ik niet dus ik kan niet mee kijken, ben echt nieuwsschierig en het zou echt tof zijn als ze mee lezen via bijvoorbeeld PSX-Sense app jullie review en de reacties daarop. Ook al zou ik het wel moeilijk vinden van de wat negatieve berichten die mensen plaatsen.
Vraagje, is alles Nederlands ondertiteld??
@Everlienne: Ze zullen het ongetwijfeld volgen. Na vijf jaar werken zou ik ook bijzonder nieuwsgierig zijn naar wat mensen ervan denken 🙂
@188.206.74..xxx: Ja, ik heb de game in het Engels gespeeld met de rest in het Nederlands. Dus naast ondertiteling is alles in het menu etc. ook gewoon in het Nederlands, mocht je dat prettig vinden.
@Everlienne: ja we lezen mee top!
@66.249.93..xxx: Als me iemand voor de gek zit te houden dan lach ik met je mee. Hou wel van grapjes. 😉
Mocht het daadwerkelijk Guerrilla team zijn die reageert. Leuk dat je reageert en denk dat ik voor veel gamers spreek dat we niet af kunnen wachten tot 1 maart en dat we trots op jullie zijn!
“Aloy wilt alles weten. Aloy wilt dingen rechtzetten en belangrijker nog: Aloy heeft een goed hart en wilt mensen helpen.”
Dude, really?
Snel ff de conclusie gelezen en ik ben heel blij dat het een topgame is Geworden!
Dadelijk ga ik lekker op mijn gemak de hele review lezen!
Thanks Lennard!
@2a02:a440:db52:0001:80d0:717a:d742:7.xxx: Graag gedaan 🙂
ik ben bang dat het net zoiets is als farcry primal maar dan met robot dieren of zit ik helemaal verkeerd? ziet er trouwens wel gelikt uit.
@Rastapopulos: Goed te horen dat het geen korte 6 tot 16 uur game is. Ben altijd blij als een game 30+ uur heeft.
@Patrickvankrimpen: Farcry primal heb ik maar kort gespeeld tot je die mammoet bevrijd, toen was ik het spel al zat 🙁 dus ik hoop van niet.
Vond alleen Farcry 3 erg leuk.
UPDATE:ik heb even gek gedaan. Vind het eigenlijk veel te duur, maar jammer genoeg was het bij MM erg snel uitverkocht.
Hier is het nog te koop:
http://www.intertoys.nl/games/ps4/ps4-reserveringen-1/ps4-horizon-zero-dawn-collector-s-edition-1?dfw_tracker=10021-1393181&utm_campaign=Intertoys.nl&utm_medium=affiliates&utm_source=tradetracker&utm_content=feedAlgemeen+%28nieuw%29&utm_term=2987
@Seb070NL:
Gezien al de hoge review scores lijkt me dat nu juist niet zo snel gebeuren….
On-topic: mooie score, klinkt goed, wat ik wel verwacht had, nouja, op gehoopt had! 🙂
Als ik toch eens meer ruimte zou hebben voor collector’s edities zou deze er zeer zeker komen!
Meh. Wacht wel totdat ie 25 EUR is.
@Aenea:
Was grapje
Als ik de review lees en als de minpuntjes te verwaarlozen zijn…waarom dan geen 10. Let op; een 9.5 is supergeweldig maar een 10 durven geven is ook een statement.
Ok dan een topper dus! Gelijk besteld!
@Everlienne: ik denk dat zo’n ontwikkelaar een soort recensie party hebben en met zijn allen vandaag alleen maar recensies aan het lezen zijn.
@84.28.234..xxx: inderdaad. In feite zijn er geen minpunten als je geen gebruik maakt van snelreizen. Kon ook geen minpunten in de review vinden dus een 10 had mij logischer gelegen.
Shit man! Waarom zo’n goede review. Hadden ze het niet kunnen verprutsen? Nu moet ik gaan kiezen tussen Zero Dawn en Breath of the Wild….Argggggh! (Mogen ze wel als een compliment opvatten)
@Alex: uitzondering op de regel bestaan…. zoals ik! 😉 pracht game die ik (nog) niet hoef te hebben…
Dus een werkelijke next-gen game! 🙂 Iets voor maart of zo. Moet nog Sniper Elite wat spelen.
@212.178.124.xxx: dat word lang wachten joh. Als een game zulke topcijfers krijgt gaat tie niet snel de budget bak in.
@2a02:a443:c53e:0001:e08b:27fa:9295:a.xxx:
Nee maar dit is dan ook weer geen game die mensen direct moeten spelen.. zeker niet als er titels zoals ghost recon en mass effect aankomen waarbij je ook online kan… maar het is even afwachten
@212.178.124.xxx: Succes verder. Dan kun je lang wachten denk ik.
Ontopic: uitstekende en goed geschreven review! Volgende week woensdag ga ik ook aan het avontuur beginnen 🙂
Mooie score , staat al gepreordert . 🙂
Pffff nog een week wachten… 40 uur gameplay…dat is top 🙂
Metacritic geeft een 8.8 tot nu toe, de game wordt goed ontvangen, netjes!
Nu op naar KZ5….
@2a02:a443:c53e:0001:e08b:27fa:9295:a.xxx: Nee, maar heel veel mensen gaan deze hals over kop kopen en binnen no time wordt ie ingeruild. Marktplaats FTW 🙂
@77.249.246..xxx: Ik koop m wel van je als je m uitgespeeld hebt.
Ik lees dat een aantal reviews niet onverdeeld positief zijn. Grindy, saai verhaal met teveel exposé, vlak hoofdpersonage. Misschien is het feit dat dit een Guerilla game – Neerlands trots- ook een factor?
@212.178.124.xxx:
Moet je metacritic ns lezen en dan de kritische reviews eens doorspitten. Die zijn niet geschreven door gamers maar door mensen die t plezier in gaming allang zijn kwijtgeraakt maar er wel hun brood mee verdienen.
@84.241.201.xxx: haha, ok! DEAD PEOPLE!
Misschien werkt het niet mee dat ik jagen op dieren niet dig in games…….
Maar volgens mij mis ik iets,heb namelijk nul hype voor deze game.
@BroodjeKroket:
Dat is gewoon de main quest lijkt me. Daarnaast heb je nog de sidemissies en meer. Yep, dit gaat weer zo’n mooie tijdvreter als the witcher worden hoop ik.
@84.241.201.xxx: idd, mensen die deze game een lage score geven hebben gewoon geen levensdoel meer of hebben een tekort aan aandacht
@89.255.46.xxx:
Heb jij Horizon: Zero Dawn al gespeeld?
“VULNAAMIN is in ieder geval erg nieuwsgierig en hoewel ze in het begin wat beperkt is door bepaalde omstandigheden, zal ze uiteindelijk uitgroeien tot een sleutelfiguur in het universum van de game.VULNAAMIN wil alles weten. VULNAAMIN wil dingen rechtzetten en belangrijker nog: VULNAAMIN heeft een goed hart en wil mensen helpen. Dat zal een avontuur in gang zetten waarin je op zoek gaat naar de antwoorden op de vele vragen die de game in eerste instantie oproept. Dat brengt je na verloop van tijd ook naar alle uithoeken van de wereld, die werkelijk enorm te noemen valt.”
Die tekst kun je in iedere RPG gebruiken. Ik zou hem opslaan als macro!
@GazMeister: Done 😉
@Seb070NL: zwamhoofd
Woooehoooeeee kijk er zo zwaar naar uit man en zo goede review damn.. eh mannen waar blijft for honor review btw spel is al van vorige week dinsdag uit. Suc6 met schrijven
@84.241.201.xxx: Met zoveel 9+ cijfers zijn die paar onvoldoendes niet serieus te nemen, helaas trekt het wel het gemiddelde cijfer naar beneden.
Aaaaarrrg! Ik moet me inhouden om deze niet gelijk te halen. Ik heb mezelf beloofd eerst Mass Effect Andromeda te kopen en uit te spelen om vervolgens Horizon Zero Dawn aan te schaffen en die dan weer op het gemakje uit te spelen. Ik wil namelijk niet het gevaar lopen dat ik me ga haasten bij Horizon Zero Dawn om op tijd kaar te zijn voor de release van Mass Effect…
Ik begin te twijfelen… Wat zal ik doen?…
Nu pas krijg ik een beetje zin in deze game. Zal het wel spelen, maar hoef niet meteen.
@Jason28:
Er is maar 1 onvoldoende op Metacritic en dat is de 5 van USgamer.
Ik vind het wel apart dat 7 reviews tussen de 10 en 8 zitten en er dan eentje (UsGamer) opeens erg afwijkt met een 2.5/5.
Is UsGamer de enige eerlijke review of hebben we met iemand te maken die één of andere reden heeft om de game af te krakken? Als UsGamer gelijk heeft betekent dit ook dat de andere zeven liegen! :S
Er zijn op dit moment (20:40 uur) 74 reviews met een gemiddelde van 88,72 als cijfer.
Als die 5 van USgamer bv. een 9 was geweest, dan was het gemiddelde cijfer 88,77 geweest.
M.a.w: die ene onvoldoende is ook te verwaarlozen.
Reviewer Cathy van USgamer:
“That said, i’m glad people enjoyed hzd.
For everyone in my mentions, i hope you enjoy it too. i just didn’t is all, life goes on~”
@94.215.77..xxx:
Zo werkt metacritic niet helaas. Sommige sites vinden ze belangrijker dan andere en geven die een hogere waarde (bv. door een cijfer van een site 2 of meerdere keren mee te tellen)…
@94.215.77..xxx:
Kritiek op HZD mag er ook wel zijn, kost toch 60 euro en alleen maar hosanna verhalen lezen geeft wellicht een te eenzijdig beeld, ikzelf koop geen games meer als pre-order, ben te vaak teleurgesteld door veels te positieve recensies.
The Witcher3 heb ik ook pas een halfjaar na release gekocht, zijn de bugs er grotendeels uit en heb net zo veel plezier aan de game en weet zeker dat een game wat voor mij is.
@82,
Zo bedoelde ik het niet. Natuurlijk moeten er ook kritische noten zijn. Ik haal dat kritische ook uit de positieve reviews.
Bij The Witcher heb ik dat ook zo gedaan omdat er in het begin toch wel wat bugs waren.
Soms maak ik gebruik van User reviews. Bij Mafia 3 heeft me dat geholpen omdat de eerste reviews positief waren en de user reviews iets van een 4,8 gem. kreeg. Maar vaak zijn die user reviews misleidend, vanwege fanboy console wars.
@Aenea:
Het gemiddelde cijfer wat daar staat (88) klopt precies met het gemiddelde als je al die 74 zelf optelt en door 74 deelt.
Wel ben ik het met je eens dat het soms vaag is hoe ze reviews de ene keer wel meenemen en de andere keer niet.
Bv. bij Nioh werd de review van psx-sense de eerste dagen niet meegenomen.
@94.215.77..xxx: Ze maakt er dan wel iets erg persoonlijks van “I didn’t enjoy it”. Als game reviewer moet je je ook kunnen plaatsen in de wereld van gamers. Kan toch niet zo zijn dat de game voor madam alleen is gemaakt?
@gamexl:
Mensen die boeken, films en ook games recenseren gaan uit van de eigen ervaring, zo wordt in bovenstaande review verteld dat ze genoten hebben van deze game, dat zou dan ook niet moeten kunnen als ik jouw gedachtegang volg.
@94.215.77..xxx: Dat heeft er meer mee te maken wanneer wij ze indienen. Pas na inzending worden reviews op Metacritic geplaatst. Dit omdat er honderden media bij aangesloten zijn en men niet telkens alle sites af kan gaan.
@Rastapopulos:
Helder, dank je voor het inzicht. 🙂
@82.74.138..xxx: Nee hoor, goede recensies gaan niet alleen van het ego uit. Iemand die een game bespreekt kan zich prima inleven in het publiek waarvoor hij/zij schrijft. Je vertelt namelijk of en game goed is of niet.
Ik ben niet dol op 1st Person shooters, maar ik zou niet durven beweren dat om die reden 1st Person shooters ruk zijn. Ik herken kwaliteit al is het misschien mijn ding niet.
@94.215.77..xxx:
En toch is het een feit dat Metacritic een ‘weight’ geeft aan review websites die niet allemaal hetzelfde zijn. Ze houden de formule en dus die waardes geheim…
Dat het toevallig nu klopt wil niet zeggen dat je gelijk hebt natuurlijk 😉
@gamexl:
Dat ben ik niet met je eens, zoals in deze recensie wordt geschreven dat ze ontzettend van HZD hebben genoten, schrijft zij dat ze er niet van genoten heeft, met argumenten.
Zoals jij het schetst gaat iedere gamer van deze game genieten, ik kan je verzekeren dat dat niet het geval zal zijn.
De graphics zijn prachtig, maar het verhaal en gameplay zal voor iedereen anders zijn.
Ik hoop echt dat deze game een succes zal worden, bergrijp me niet verkeerd, maar ook iemand die een recensie schrijft kan niet iets anders gaan schrijven dan dat diegene vindt.
Beetje raar als ze had geschreven dat een fantastische game is, maar kon er niet van genieten, het verhaal is matig en de game is repetitief.
En ook negatieve recensies mogen er zijn.
@Aenea:
Je doelt waarschijnlijk hierop:
http://www.gamesradar.com/how-metacritic-rules-the-games-industry/
Dat klopt inderdaad wel een beetje met hoe ikzelf Mafia 3 had ervaren op Metacritic. De eerste paar dagen las je daar positieve reviews, totdat de users los gingen en de game gemiddeld een 4,8 kreeg. Toen dropte de critic score ook.
Zelf check ik een aantal vaste websites (psx-sense, insidegamer, ign, gamespot en godisageek) en check ik altijd AngryJoe omdat zijn reviews altijd wat dieper gaan op de inhoud. En heel af en toe Metacritic (zoals bij Mafia 3).
@94.215.77..xxx:
Doelde meer op dit:
“We carefully curate a large group of the world’s most respected critics, assign scores to their reviews, and apply a weighted average to summarize the range of their opinions.”
“Metascore is a weighted average in that we assign more importance, or weight, to some critics and publications than others, based on their quality and overall stature.”
Bron: http://www.metacritic.com/about-metascores
En dit:
http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-27-metacritic-score-weighing-process-revealed-report
Waar je kan zien dat psx-sense (psfocus) telt voor 0.75…..
Overigens klopt die lijst niet helemaal, is van paar jaar terug al, dingen veranderen, daarnaast schijnen er ’n paar niet helemaal te kloppen…
@Aenea:
Thx voor de links, komt wel een beetje op hetzelfde neer. In dat artikel wat ik vond staat oa. dit:
Marc Doyle decides how each site is weighted on Metacritic. “I generally ask them to fill out a questionnaire describing their scoring system, how long they’ve been reviewing games, their publishing rate, traffic or circulation, and a host of other metrics. I place importance on the publication’s reputation for reliability, its respect among gamers and the industry, and its staff’s writing skill.”
@82.74.138..xxx: Nogmaals: als je een grote game site vertegenwoordigt kun je je niet alleen richten op wat je zelf ervaren hebt maar moet je affiniteit hebben met hetgeen jouw publiek (de gamers) zullen ervaren.
Ze vond het verhaal slecht en de game repetitief? Dat kan noem dit dan maar verplaats je tevens ook in de gamers waarvan je kunt aanvoelen dat ze zullen genieten van deze game. Wanneer AngryJoe Mafia III reviewd geeft hij deze een 6/10. Hij heeft zich kapot geërgerd aan de game. Repetitief en een a.i die dommer is dan de achterkant van een koe! En vol bugs en grafische oneffenheden! Toch krijgt de game een 6 omdat hij weet dat het ook appeal heeft en dat sommige gamers dit zullen accepteren. En omdat het verhaal goed was.
Ik kan me echt niet voorstellen dat een game van het kaliber van Horizon Zero Dawn, ondanks een minder sterke verhaal en met repetitieve momenten (welke game heeft die niet?) en nog lager cijfer vediendt als Mafia III. Wat kreeg Mafia III van UsGamer? Een 3.5/5! Mafia III is dus beter dan Horizon? Nah… no way!!!
@gamexl:
Volgens mij heb jij de hele review van deze dame niet gelezen, op zich een prima geschreven review komt alleen tot een andere conclusie dan psx-sense.
En je kunt het nu eenmaal oneens zijn met een review, maar dan moet je HZD wel eerst gespeeld hebben.
@143.179.19..xxx: tel daar nog maar 40 uur aan gewoon beetje verkennen bij op. 🙂
Klinkt typisch als een game waar veel DLC voor gaat uit komen, dus
Ik koop ‘m over een jaar, tegen de tijd dat je ‘m voor 25 euro vind met alle DLC.
@Seb070NL: Online spelen is ook niet alles ;). Denk dat de titel wel lastig verkoopt, omdat het natuurlijk een nieuwe titel is met een unieke stijl.. Maar ik denk niet dat deze snel goedkoper wordt.. Tenzij het wordt zoals de Last Guardian :P.
@Rastapopulos: Is deze game Nederlands ondertiteld? En is deze game iets voor mij als ik The Witcher helemaal niks vond.
@82.74.138..xxx: Ik heb de review degelijk wel gelezen. Ze prijst alleen maar de grafische pracht.
@gamexl: Mass effect > Horizon Dawn denk ik. Alhoewel alles wat sci fi is, vet is!
@GazMeister: Ben ik met je eens… Ik kijk erg veel uit naar Mass Effect: Andromeda! Maar HZD zit er dicht bij hoor!
@Booyah: Ja, je kunt de taal in het Nederlands zetten met dus ook ondertiteling.
@62.12.14.xxx: be like aloy 😀
@Booyah: @82.217.238..xxx: Dat dus 🙂
Vind het echt mooi spel, ziet der goed uit. Maar de robots lijken mij zo niks en het verpesten. Daardoor wil ik het niet kopen.