Review: The Walking Dead: A New Frontier – Episode 3: Above the Law – Telltale komt tegenwoordig bijna elke maand met een nieuw concept voor een reeks point-and-click videogames. Van gegarandeerde hits als Game Of Thrones en het binnenkort te verschijnen Guardians of the Galaxy tot eerder gewaagde ideeën als het obscure The Wolf Among Us en het ronduit bizarre Minecraft: Story Mode; we kunnen zonder aarzelen stellen dat Telltale er niet van houdt om op zijn lauweren te rusten. De resultaten roepen echter vooral gemengde gevoelens op. Op verhaalvlak zit het meestal wel snor, maar het snelle tempo waartegen de titels elkaar opvolgen, werkt schijnbaar nefast voor de technische aspecten van de games. Het derde seizoen van The Walking Dead komt voorlopig echter een stuk beter voor de dag. Het is duidelijk: Telltale voelt zich het meest thuis in dit universum.

Haat en liefde

Iedereen die zijn leven met een broer of zus doorgebracht heeft, zal kunnen getuigen dat haat en liefde dicht in elkaars buurt liggen. Het ene moment kan je elkaar niet uitstaan (en daar zit jaloezie vaker wel dan niet voor iets tussen), het andere steek je voor elkaar zonder nadenken je hand in het vuur. De derde aflevering van het nieuwe The Walking Dead seizoen probeert dit soort relatie te doorgronden. Op het einde van Ties That Bind, de indrukwekkende dubbele episode waarmee Telltale deze jaargang aftrapte, werd Javier Garcia zonder waarschuwing opnieuw tegenover zijn broer David geplaatst. Spannend, gezien de voorheen reeds wankele relatie tussen beide bloedverwanten. De situatie werd verder bemoeilijkt door Kate, die levensgevaarlijk gewond in Javiers armen bungelt en dringend hulp nodig heeft.

Strikt gezien zijn Kate en David getrouwd, maar wie de vorige aflevering zijn ogen en oren goed de kost gaf, kan getuigen dat het koppel op dat moment redelijk woelige wateren aan het doorkruisen was. Het feit dat Javier en Kate elkaar inmiddels behoorlijk verliefde blikken begonnen toe te werpen, zette het huwelijk nog meer op de helling. Om de situatie helemaal explosief te maken, blijkt David nu ook nog eens een leidinggevende functie te bekleden binnen The New Frontier, de gewelddadige no-nonsense groep overlevenden die eerder al verantwoordelijk waren voor het in koelen bloede doodschieten van Mariana, Davids dochter. Gezellig is anders. Het duurt dan ook helemaal niet lang vooraleer Javiers groep in twee gesplitst wordt en Javier zelf zich tegen wil en dank weer op straat bevindt.

Business as usual

En dan is het – je raadt het nooit – opnieuw ouderwets overleven geblazen, in een aflevering die het op het eerste zicht nogal gezapig aanpakt, maar na de spectaculaire terugkeer van Clementine in een stroomversnelling raakt. Flashbacks en een onthutsende ontdekking in een plaatselijke opslagruimte plaatsen het één en ander in perspectief en zetten de gebroeders Garcia meer en meer lijnrecht tegenover de belangen van The New Frontier. Confrontaties met zombies en dialogen die elk moment kunnen uiteenspatten in een regen van vuisten en kogels vullen de speelduur. Dit houdt het tempo er goed in, maar gaat wel ten koste van de in vorige episodes vaak fel gesmaakte exploratiesegmenten. Hierdoor heb je als speler nog minder het gevoel dat je een game speelt, de verplichte QTE’s even daar gelaten.

De keuzes dragen echter best veel gewicht met zich mee en sloegen mij meermaals met verstomming, des te meer omdat je bij vlagen echt geen idee hebt welke gevolgen je beslissingen op lange termijn kunnen inhouden. Dat is altijd al de kracht van Telltale geweest en de moeilijke dilemma’s staan dit keer meer dan ooit op de voorgrond. Above The Law deinst ook niet terug om het lelijkste uit de mensen naar boven te halen, zowel in-game als achter de controller. Bepaalde gewelddadige scènes laten je bijvoorbeeld zelf kiezen hoever je een bepaalde actie wilt laten gaan. Ik koos meermaals impulsief voor de meest pijnlijke optie, om dan achteraf versteld te staan van de warboel die zich op het scherm ontvouwde. Dit bewijst nog maar eens dat Telltale er echt wel in slaagt om je in de game te zuigen.

Ik heb het tot dusver niet gehad over technische onvolmaaktheden en liet ook het audiovisuele element onbesproken. Dat heeft zo zijn redenen: op technisch vlak heb ik geen tekortkomingen gesignaleerd, de getekende graphics zijn even stijlvol als altijd, en het stemmenwerk is zoals steeds van de allerbovenste plank. Telltale is met dit derde seizoen van The Walking Dead opnieuw een intrigerende richting ingeslagen en ik kan niet wachten om te zien waar het allemaal naartoe leidt – al zit de adembenemende cliffhanger die deze aflevering afsluit daar zeker voor iets tussen. Ik stoorde me een beetje aan het gebrek aan input en echt vernieuwend voelt de reeks al lang niet meer aan, maar daarbuiten is het moeilijk om iets negatiefs aan te kaarten met betrekking tot Above The Law. “Rock solid”, noemen de Britten dat.

• Verhaal en personages blijven intrigeren
  • Rollercoaster van begin tot einde
  • Audio en visuals dik in orde