Review Singularity – 2 jaar geleden heeft Raven Software, beter bekend als ontwikkelaar van Wolfenstein en X-Men Origins: Wolverine, op de E3 Singularity voor de eerste keer getoond. Toen we de eerste beelden te zien kregen leek het spel verdacht veel op BioShock. Het wordt dus hoog tijd dat we Singularity aan de tand gaan voelen. Of deze nieuwe shooter met gameplay elementen vergelijkbaar met BioShock ons kan bekoren, lees je in deze review!

Katorga-12

In Singularity kruip je in de huid van Nate Reno die gestuurd wordt naar het mysterieus eiland Katorga-12. Tijdens de Koude Oorlog hebben de Russen experimenten uitgevoerd met de zogenaamde “E99” waardoor er radioactieve straling is vrijgekomen. Als Black Ops soldaat moet jij op het eiland het element E99 gaan onderzoeken. Tijdens je vlucht naar het eiland Katorga-12 ontstaat er een ontploffing die jij hebt overleeft. Half bewusteloos lig je in een verlaten dorp stad die in lichterlaaie staat.

Net zoals BioShock wordt het verhaal grotendeels verteld door audio recordings die overal in het spel te vinden zijn. Het eerste wat we wel opmerkten bij die audio recordings is dat er geen ondertitels zijn. In het menu-systeem was de optie om ondertitels aan of uit te zetten nergens te vinden. Dit was wel een grote teleurstelling voor ons aangezien de audio recordings of personages niet luid/duidelijk genoeg waren. Om zo het verhaal te moeten volgen was wel heel lastig. Soms had je zelf geen zin om te luisteren, maar wilde je verder. In Singularity staat tijdreizen centraal. In het verhaal kom je soms in de jaren 50 terug waar de bedoeling is om achter de waarheid te komen en zo de toekomst te redden.

Geen Adam maar wel E99

Naarmate het spel vordert, hoe meer het op BioShock begint te lijken. Gedurende het spel moet je alsmaar zoeken naar E99 technologie. Deze zal je nog nodig hebben om je wapens up te graden of als je gebruik wilt maken van de TMD (Time Manipulation Device ). De TMD speel je vrij na ongeveer een uurtje spelen. Hiervoor had je enkel nog maar een wapenarsenaal om de lelijkste wezens die je ooit zult tegenkomen af te knallen. De beesten kunnen weliswaar afschuwelijk zijn, dat neemt het plezier niet weg om hun lichamen vol lood te pompen. Natuurlijk wordt het na een tijdje saai als je enkel wapens kunt gebruiken. Daarom heeft ontwikkelaar Raven Software de TMD geïntroduceerd. Met de TMD kan je zoals de naam het al doet vermoeden de tijd manipuleren.

Hiermee kan je voorwerpen verouderen of verjongen. Zo kan je bijvoorbeeld een trap die helemaal vernietigd is opnieuw naar zijn oorspronkelijke staat brengen. Je kan de TMD ook gebruiken om vijanden te laten ontploffen of te cremeren. Tijdens het spel zal je meerdere keren je TMD kunnen upgraden. Zo zal je bijvoorbeeld voorwerpen kunnen oppakken door middel van de TMD. De puzzels die we in het spel terug zullen vinden zal je moeten oplossen met de vaardigheden van de TMD. Met de E99-technologie die je overal terug kunt vinden kan je zelf door een augmentor perks of upgrades voor je uitrusting ‘kopen’ zoals bijvoorbeeld meer slots voor medpacks enzovoorts. Voor je wapens heb je een weapon locker. Hier kan je eveneens je wapens upgraden en ammo kopen.

Grafisch ondermaats

Singularity draait op de Unreal Engine 3 en dat is eraan te merken. De nu al wat oudere engine doet het graphisch slecht dat het niet aan toppers als Uncharted 2 of Heavy Rain kan tippen. Singularity kampt af en toe met textures problemen. Het laden van een texture kan enige tijd duren. Het vernieuwen van voorwerpen door middel van de TMD is dan wel knap gedaan. Maar voor anno 2010 kan dit gewoon niet meer op grafisch gebied. De geluiden zij wel ok, maar soms zijn de personages moeilijk te verstaan en het feit dat er geen ondertitels beschikbaar zijn maakt het allemaal erger.

Multiplayer

Naast een singeplayer biedt Singularity ook een multiplayer. Deze bevat twee modes: Creatures vs. Soldiers en Extermination. Het eerste is de gewone team deathmatch waarbij je bij een team een wezen bent en bij het ander een soldaat. In totaal heeft elk team 4 klassen die op hun beurt verschillende vaardigheden hebben. In Extermination moeten de soldaten enkele plaatsen bemachtigen. Zodra dit gebeurd is met alle plaatsten worden de teams verwisseld. Al met al is het wel een vermakelijke multiplayer, maar soms kan het wel een tijdje duren vooraleer je in een lobby geraakt.

Over het algemeen zijn we best tevreden over Singularity. De TMD geeft je zoveel mogelijkheden waardoor de gameplay nooit saai wordt. Het verhaal daarentegen heeft veel potentie, maar door de ontbrekende ondertitels volg je het amper. De multiplayer is zeker een leuke toevoeging, maar zo lang wachten, tja, daar houdt niemand van. Singularity is een leuke game met zijn minpuntjes. En aangezien het wat weg heeft van BioShock zullen die fans zeker aan hun trekken komen.

• Leuke gameplay
  • Time Manipulation Device
  • Multiplayer is een leuke toevoeging, maar …