Review: Berserk and the Band of the Hawk – Anime games zijn hip. Steeds meer anime’s worden voorzien van hun eigen game en de aangewezen ontwikkelaar hierin lijkt haast wel Omega Force. Na One Piece: Pirate Warriors zijn ze helemaal losgegaan op diverse andere IP’s, waaronder Attack on Titan en Arslan. Het hele Dynasty Warriors-genre an sich heeft zelfs een naam gekregen, mosou welteverstaan. Onderhand komen er drie mosou games per jaar uit en de vraag die we ons daarbij stellen is hoe lang dit nog leuk blijft. Belangrijker is natuurlijk; weet Berserk and the Bank of the Hawk leuk te blijven?

Guts and glory

Het spel volgt de verhaallijn uit de manga, beginnende bij de Golden Age arc. We volgen hier Guts in zijn jonge jaren als huurling waar geld voor hem nog niet eens de belangrijkste rol speelt. Voor hem is op dat moment de vrijheid en niet de verplichting om zich te binden aan een koninkrijk het belangrijkste. Het verhaal van de manga wordt vrijwel één op één vertolkt, wat uiteraard weer een groot pluspunt is op het gebied van fanservice. Naast Guts maken ook andere bekende personages hun entree, zoals Griffith, Casca en Nosferatu Zodd. Het verhaal loopt door tot het einde van de Falcon of the Millenium Empire arc, wat an sich voldoende materiaal is om een game van degelijke lengte neer te zetten.

De beperkingen tonen hun hoofd

Voor deze review hebben wij een exemplaar van de PlayStation Vita versie van Berserk gekregen. Het is toch altijd leuk om te zien hoe bepaalde ontwikkelaars nog steeds aan onze geliefde handheld denken. We lopen hier echter wel tegen één probleem aan: de PlayStation Vita heeft er toch allemaal wat moeite mee. Naast dat het spel natuurlijk een flinke grafische downgrade heeft gekregen, zijn er toch een hoop ergernissen die dan gelijk ook hun hoofd laten zien. Je zichtveld is niet gek veel langer dan tien meter en dus verschijnen en verdwijnen vijanden weer te pas en te onpas. Ook heeft de PS Vita versie last van diverse framedrops zodra er wat meer vijanden in beeld verschijnen. Noemenswaardig is wel dat als je midden in een gevecht zit, er soms toch ruim 50 man in je beeld staan en het wel speelbaar blijft.

Wat we ook positief kunnen noemen, is dat Berserk dusdanig gelijk blijft aan de anime, dat we ons geen zorgen hoeven te maken over een gecensureerd stukje game. Nee, Berserk is lomp. Erg lomp. Bloed en, weliswaar pixelachtige, ledematen vliegen je om de oren terwijl je door een horde van tegenstanders aan het maaien bent. Bij dit soort momenten treden dan ook de haperingen op in het spel en beginnen je handen enigszins te zweten door de warmte die de Vita begint te produceren. Nog niet eerder hebben we dit meegemaakt bij een game op de handheld, dus dit was wel even schrikken. Wellicht dat dit met een patch nog opgelost kan worden.

Op het gebied van mosou valt er weinig aan te merken. De gameplay is precies zoals je gewend bent van dit genre. Versla een kapitein, neem het torentje over, zorg dat je de overhand krijgt op de kaart en dan verschijnt er een baas. De PS Vita versie is daarin wel erg beperkt en valt daarom snel in herhaling. Het voelt een beetje “back to basic” aan en dat is zonde. Naast wat unieke upgrades hier en daar, voelde het alsof we met één van de oudere Dynasty Warriors bezig waren. Wel complimenten voor het feit dat elk level een unieke baas heeft en deze dus niet gerecycleerd worden, zoals nog wel eens het geval is bij de Pirate Warriors reeks. Nou ja, als je bekijkt wat Guts of één van de anderen over laat van zijn tegenstanders, snap je wel dat deze niet terugkomen voor een tweede ronde.

Silent killer

Opmerkelijk is het geluid van Berserk, of beter gezegd: het ontbreken daarvan. De standaard vechtgeluiden zijn natuurlijk wel aanwezig, maar qua soundtrack valt er niet veel te horen. Of hetzelfde deuntje speelt af in een loop, of de muziek houdt gewoon van zichzelf op nadat een nummer is afgelopen. Ook is de Japanse voice-acting erg beperkt en zal je deze voornamelijk horen in de anime cut-scènes. Deze zijn overigens van goede kwaliteit en geven toch dat extra beetje motivatie om door te gaan met het spelen van Berserk. Nogmaals, aan fanservice is geen gebrek, echter lijkt de PS Vita toch wat te beperkt om de volledige ervaring goed naar voren te kunnen brengen.

En wat nu?

Hoewel het verhaal op zich voldoende speeltijd met zich meebrengt, is er achteraf nog maar vrij weinig te doen. Je speelt alle levels vrij en kan deze opnieuw spelen in de Free modus om zo je scores te verbeteren. Misschien dat dit puur en alleen het geval is bij de PS Vita versie, maar dat is nu eenmaal de versie die we aan het beoordelen zijn. Als geheel voelt het daarom ietwat incompleet aan, maar wellicht dat dit nog met wat downloadbare content uitgebreid zal worden.

Berserk and the Band of the Hawk is van één kant iets wat we graag vaker zien gebeuren. Het is een volwassen game die niet moeilijk doet over wat bloedvergieten, precies hoe de anime serie ook in elkaar zit. Wat dat betreft, hebben de ontwikkelaars het hart absoluut op de juiste plaats. Mosou's zijn eigenlijk altijd wel vermakelijk, alleen hadden ze Berserk niet zo simplistisch hoeven houden in vergelijking met andere games in dit genre. Grafisch loopt Berserk ook flink achter en ondanks dat is ook de framerate vrij inconsistent. Allemaal erg jammerlijke feiten, voor een titel die eigenlijk ook weer veel goed doet. Zoals het er nu naar uit ziet, kunnen we de PlayStation 4 versie fans wel aanraden, de PS Vita versie daarentegen is echter wat teleurstellend.

• Bloed organen en ledematen!
  • Volgt bijna exact de anime
  • Mosou's zijn wel leuk...