Review: Kona – De Canadese studio Parabole zette in 2014 een Kickstarter project op met de naam Kona. Het was voor de ontwikkelaar de eerste volledige titel die ze zelfstandig gingen maken. Nu bijna drie jaar verder is de game klaar en beschikbaar voor de PlayStation 4. Het is een kleine titel waarin sfeer, onderzoeken en mysterie de drie pilaren zijn, die van Kona een gave survival adventure game hebben gemaakt. Helaas is niet alles geslaagd, want het bevat ook zeker mindere kanten en in de onderstaande review gaan we op alle punten in.

Sfeervol en mysterieus

Het verhaal van Kona gaat over privé detective Claude Faubert en het speelt zich af in het zwaar besneeuwde Quebec van de jaren 70’. Aan het begin van de game kom je erachter dat er in de regio iets goed mis is gegaan, maar wat precies is een mysterie. De taak aan jou als speler is om te onderzoeken wat er zich heeft afgespeeld en wie er mee te maken hebben gehad. Al snel blijkt het iets onheilspellends en de sfeer die zich presenteert wordt heel erg fraai neergezet. Eerst is het weer nog mooi, maar al snel komt er een sneeuwstorm opzetten. Nadien blijft het sneeuwen, het zicht wordt slechter en er is in geen velden of wegen volk te bekennen. Tijd om – ondanks het slechte weer – het mysterie op te gaan lossen. Hiermee zet de ontwikkelaar in ieder geval de toon voor de rest van de game en daarmee raakt men de juiste snaar.

De wereld van Kona is niet heel erg groot en om alle details rondom het verhaal te verkrijgen, dien je alle hoeken te onderzoeken. Je kunt de game qua gameplay en verhaalvertelling vergelijken met een titel als Gone Home. Als speler betreed je vanuit het first person perspectief verschillende gebouwen om daar vervolgens via gevonden brieven, boodschappen en voorwerpen meer te weten te komen over de gebeurtenissen. Daarnaast is hoofdpersoon Claude een stille en wordt het verhaal deels verteld door een stem op de achtergrond. Dat kan in eerste instantie misschien als wat storend ervaren worden, maar naarmate je verder komt heeft het z’n juiste uitwerking, namelijk dat je je aandacht hierdoor bij het geheel kan houden.

Onderzoeken en puzzelen

In Kona dien je dus veel te onderzoeken om zo meer te weten te komen over de gebeurtenissen, maar ook zul je er op los puzzelen. Voor bepaalde acties om verder te komen en meer informatie te krijgen, dien je verschillende items bij elkaar te zoeken. Zo moesten we bijvoorbeeld een generator op gang brengen door items te vinden, die ons naderhand toegang gaf tot een nieuwe locatie. Daarnaast kan je zelfs een sneeuwscooter in elkaar zetten die handig is om de omgeving wat sneller te verkennen dan dat met een auto gaat. Maar op het moment dat je deze sneeuwscooter treft, mist deze nogal veel onderdelen. Stapsgewijs zal je aan de hand van verschillende acties deze sneeuwscooter weer aan de praat moeten zien te krijgen.

Je kunt er overigens voor kiezen om deze puzzel links te laten liggen, maar het voltooien van een puzzel zal wel de ervaring van Kona doen verrijken. Je zult automatisch meer onderzoek doen en dan zal het verhaal ook steeds interessanter worden, omdat je dan logischerwijs meer zult vinden. Kona is over het algemeen een ontdekkingstocht, waarin het onderzoeken en het puzzelen prima werkt. Er zit ook een zeker tempo in, omdat je af en toe hints krijgt via gevonden boodschappen of door de stem op de achtergrond, waardoor je nooit vast zal komen te zitten. Desalniettemin zal je wel genoeg zelf moeten doen en wat hier tevens aan bijdraagt, is dat bij opdrachten en puzzels duidelijk aangegeven wordt wat je moet doen.

Gameplay vrij log

Dit aspect werkt prima, maar voor het grootste gedeelte van de game is de gameplay vrij log te noemen. Dit heeft enigszins te maken met het feit dat Kona ook een game is waarin je moet zien te overleven. Door de sneeuwstorm is het ontzettend koud buiten en dien je als speler jezelf vaak op te warmen bij warmtebronnen zoals kampvuren of kachels in hutten. Deze moet je zelf aansteken met de juiste items en werken bovendien als punten waar je de game opslaat. Verder heb je ook nog je health wat in gevaar kan komen bij het vechten met wolven. Stress speelt ook nog mee en dat kan verergeren door de kou waardoor bewegen stroever gaat. Ook neemt de concentratie van Claude dan af waardoor je zomaar ineens tegen een boom aan kan knallen als je je voortbeweegt met een voertuig.

Allerlei factoren waar je dus rekening mee moet houden en dat maakt de gameplay best wel interessant, afgezien van dat het log aanvoelt. Dat laatste zien we bijvoorbeeld terug in het vechten met de wolven. Dit voelt totaal niet goed aan, omdat de besturing niet responsief is en gewoonweg vervelend werkt. Het richten en schieten van vuurwapens werkt ook niet optimaal, waardoor ook dat onplezierig is. Dat zijn toch wel aspecten die voor de ervaring negatief uitpakken en die overduidelijk beter hadden gekund. Ook wil de game op de meest willekeurige momenten gaan laden waardoor je uit de ervaring wordt gehaald, omdat het geluid – in een loop – door blijft gaan.

De game is op zichzelf qua gameplay prima, maar er valt dus het nodige te zeggen over de besturing. Dat is een probleempunt en hetzelfde geldt in mindere mate voor het audiovisuele aspect van Kona. De sfeer wordt zeer fraai neergezet en ook de manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd via brieven, boodschappen en later visioenen, is erg interessant. Maar als we het over de graphics hebben, is het allemaal een beetje ‘net niet’. De belichting, textures en details in de wereld zijn allemaal erg middelmatig. Het oogt bovendien erg vlak en de audio is ook niet echt baanbrekend. De stem op de achtergrond heeft zeker een bijdrage voor het verhaal, maar dit klinkt nogal monotoon wat je zat kan worden. Ook is het aanvankelijk even wennen.

Kona is een game waar je ongeveer 4 tot 6 uur mee bezig bent en zelfs meer als je alle hints dan wel informatie wilt verzamelen in het rapport van de detective. Ondanks dat we best wat minpunten aanstippen, kunnen we niet ontkennen dat we ons hebben vermaakt tijdens het spelen. Dit is voornamelijk te danken aan de sfeer, de opzet en het interessante verhaal als wel het mysterie. Het einde daarentegen valt dan weer erg vies tegen, omdat de ervaring wat abrupt en rommelig afloopt. Als er ooit een vervolg komt, hopen we op een wat soepelere besturing en een betere afwerking. Buiten dat zorgt Kona zeker voor wat uren vermaak, maar houd wel rekening met de aangegeven minpunten.

• Sfeervol
  • Interessant mysterie
  • Nodigt uit om te ontdekken