DLC Special: Battlefield 1 – They Shall Not Pass – In oktober vorig jaar kwam Battlefield 1 uit en sinds de release is er nog niet veel nieuwe content verschenen voor de shooter. Ja, er kwam in de tussentijd een nieuwe map naar de game, Giant’s Shadow, en een kruisboog waarmee je granaten kon afschieten, maar dat was het dan wel. In vergelijking met de vorige Battlefield zit er nu een groter gat tussen de release van de game en de eerste DLC, maar deze is inmiddels ook gearriveerd. They Shall Not Pass is nu beschikbaar voor bezitters van Battlefield Premium en de afgelopen week hebben we de nieuwe content natuurlijk uitgeprobeerd. Het eerste pakket beviel ons zeer goed en in deze DLC special ga je lezen waarom.
Vive la France!
In het origineel zitten verschillende legers en met They Shall Not Pass wordt dat verder uitgebreid met het Franse leger. Het Franse thema is tevens terug te zien in de nieuwe maps, voertuigen en wapens. De vier nieuwe maps die deze uitbreiding ons brengt bevinden zich allemaal in Frankrijk en hiervan zijn er twee speciaal bedoeld voor infanterie. Op de andere twee kan je wel met voertuigen aan de slag en dat zijn Soissons en Rupture. De eerste van deze maps representeert het Franse platteland met wat boerderijen en een dorp waar een kleine rivier doorheen loopt. Wat deze map tot een goede map maakt, is de afwisseling tussen gebouwen en open gebieden, waardoor elke vorm van een gevecht mogelijk is.
Met voertuigen heb je genoeg ruimte en mogelijkheden om bijvoorbeeld in Conquest vlaggen te veroveren en deze te verdedigen. Het kleine dorpje dat een centraal punt vormt in de map, is weer zeer geschikt voor infanterie en door de verschillende wegen er doorheen en de rivier heb je voldoende ruimte om te flankeren. Deze map bevat ook de nodige hoogteverschillen en dat zien we eveneens terug in Rupture. Tussen de felrode bloemenvelden heb je op deze map veel punten waar de actie samenkomt. Ook hier heb je weer een centraal punt in de vorm van een grote brug over een rivier. Deze verbindt de verschillende delen van de map met elkaar en in Conquest is de B vlag er precies in het midden. Hier is dus altijd actie te vinden en als kers op de taart kan de brug opgeblazen worden.
Wederom zijn hier dus hoogteverschillen aanwezig en dat biedt voor elk type speler mogelijkheden. Aan beide kanten van de map zijn door de loopgraven genoeg opties om dekking te zoeken en punten te vinden om te verdedigen. Je hebt op deze map eigenlijk meerdere zogenaamde knelpunten en de locatie bij de brug is er daar één van. Door de grote open vlakte aan beide kanten van de brug, maakt dat het wel wat lastiger om naar vlaggen te gaan. Je bent namelijk een vrij makkelijk doelwit voor de tegenstander. Buiten dat is de map verder prima en leuk om potjes op te spelen. De andere twee maps zijn echter niet geschikt voor voertuigen en richten zich dus volledig op gevechten te voet.
Verdun Heights is een map die ook de nodige hoogteverschillen kent en dan met name aan één kant van de map. Hier is een helling vlakbij een bunker volledig verbrand en overal is nog wat vuur te vinden. Dit vormt meteen een gevaar voor jezelf, want ga je er in liggen, dan vlieg je kortstondig in brand. In dit gedeelte van de map moet je dus in beweging blijven, waartoe je ook voldoende de ruimte krijgt dankzij de open stukken en loopgraven. De map voelt echter wel wat klein aan en in Conquest ontstond de situatie waarbij we veel van punt naar punt aan het lopen waren. De middelste vlag bij een kapot geschoten kerk is in deze map het vaste knelpunt, waar bijgevolg dan de meeste gevechten zijn. Dat is overigens niet alleen in Conquest zo, maar ook in de nieuwe modus Frontlines.
Voor we het over die modus gaan hebben, kijken we eerst nog even naar de laatste map van de vier. Dit is Fort De Vaux en het is een puur explosievenfestijn in een fort met veel gangen en kleine ruimtes, waarbij chaos de hoofdrol speelt. Welke modus je ook speelt, deze map biedt constant actie en ontploffingen van granaten. In Battlefield 4 had je Operation Locker en dit is in zekere zin hetzelfde, maar dan aangepast met een eigen uiterlijk voor Battlefield 1. Buiten het gehavende fort is er wat ruimte om te flanken en de andere vlaggen te bereiken, maar elke locatie is eigenlijk wel een knelpunt. Hoewel deze map in Conquest meer aanvoelt als Domination met meer vlaggen, is en blijft het uiteindelijk op en top vermaak dankzij alle chaos. Je hebt door de opzet van de map een paar rustmomenten tussen de actie door, wat soms nodig is in alle hectiek waar je mee te maken krijgt. In dat opzicht is dit een fraaie afwisseling in vergelijking met de andere maps.
Frontlines is een mooie combinatie
Met They Shall Not Pass zien we de intrede van een gloednieuwe modus die Frontlines heet. Dit vormt een fraaie combinatie tussen Rush en Conquest, waarbij matches lang kunnen duren of heel snel voorbij zijn. Als team beheer je een eigen vlag of locatie voor twee telegramstations die je dient te verdedigen. In het midden is er één neutrale vlag die door beide teams gecontroleerd kan worden. Om deze over te nemen, dien je net als in Conquest vijanden te doden, waardoor je de vlag kan pakken. Stel dat jouw team dat gedaan heeft, dan moet je daarna nog een vlag overnemen van de tegenpartij, waarna je de twee telegramstations op moet blazen. Voor dat laatste krijgt het aanvallende team een aantal tickets net als in Rush. Zijn de tickets (aantal respawns) op, dan dien je als team weer de vlag ervoor te pakken, zodat je een nieuwe aanval kan inzetten.
De opzet van deze modus is gaaf en geeft de multiplayer van Battlefield 1 een nieuwe dynamiek, want je dient veel beter de punten te verdedigen en de actie komt van nog meer kanten daar waar het tegelijkertijd meer compact aanvoelt. Alleen het overnemen van de vlaggen duurt soms tergend lang en dit had wat ons betreft wel wat sneller gemogen. Het geeft de tegenstander in zo’n situatie meer kansen om te verdedigen, wat het spannender maakt, maar alsnog is het eigenlijk net even iets te lang. Los van dat is Frontlines net zoals de vier nieuwe maps een fraaie toevoeging aan de game. Deze modus is overigens vooralsnog enkel beschikbaar op de nieuwe maps, maar we hopen dat daar in de toekomst verandering in komt.
Het nieuwe arsenaal is geweldig
Met deze uitbreiding krijg je ook nog toegang tot zes nieuwe wapens en ook hier zie je deels het Franse thema in terug. Voor elke klasse is een nieuw wapen vrij te spelen via speciale opdrachten die je dient uit te voeren met andere wapens en gadgets. Deze opdrachten zijn toffe uitdagingen en niet al te moeilijk. Het vrijspelen zal ook niet al te lang duren en deze nieuwe wapens zijn absoluut de moeite waard. Bij Assault krijg je Ribeyrolles 1918, die een bipod heeft aan de onderkant om neer te zetten. Dit wapen heeft een gevoelsmatig iets lagere firerate en lijkt ook wat stabieler te zijn dan de andere SMG’s. Naast dit wapen krijg je als Assault ook een Zweedse shotgun, de Sjögren Inertial, die niet heel bijzonder is, maar toch net wat meer accuraat aanvoelt dan andere types. In ieder geval een zeer krachtig en fijn wapen om te hanteren.
De Medic krijgt een erg sterk wapen met de RSC 1917, die tot een bepaalde afstand tegenstanders met twee schoten neer kan leggen. Je moet hierbij wel wat meer geduld hebben tussen het schieten door, want het wapen is wat traag. Desalniettemin is het een ontzettend effectief ding wat het leuk maakt om te gebruiken. Voor de Support is er de Chauchat en de beste omschrijving hiervoor luidt: “Hits like a truck”. Het mooie van dit wapen is dat deze van alle archetypes van de klasse de laagste firerate heeft, maar wel de meeste schade aanricht. Het wapen geeft ontzettend veel voldoening vanwege de grove schade die het aanricht en omdat het keihard klinkt.
De Scout krijgt de Lebel Model 1886 en dit sluipschuttersgeweer werkt erg fijn, maar heeft wel een tergend lange animatie bij het herladen. Bij dit wapen laad je namelijk alle kogels één voor één in het interne magazijn. Het is echt iets waar je rekening mee moet houden, want anders verlies je vaak in gevechten. Verder heb je nog een verlengde versie van de MLE 1903, maar die is niet heel boeiend. Alle andere wapens zijn samen een ontzettend fraaie toevoeging aan de game. Ja, sommige wapens zijn wat afwijkend, maar dat maakt ze juist erg speciaal en gaaf om te gebruiken. Naast de genoemde vuurwapens zijn er ook nog wat nieuwe mêleewapens toegevoegd, die je via puzzels moet verzamelen. Dit zijn de Cogwheel Club, de Nail Knife, Trench Fleur en de Raider Club. Die laatste is van de Trench Raider, wat de nieuwe Elite Class is en ook dit is een welkome additie tot het geheel.
Lekker knuppelen
De Elite Classes zijn af en toe te vinden op een map en zodoende ook de Trench Raider. Als je deze speciale kit oppakt, zie je meteen dat deze geen vuurwapen in zijn hand heeft in tegenstelling tot de anderen. Nee, deze draagt dus de Raider Club bij zich wat eigenlijk gewoon een combinatie is van een knots en een lange knuppel. Deze heeft aanzienlijk meer bereik dan je normale mêleewapen en ook beschik je over meer health. Daarnaast kan je een healthkist neerzetten voor jezelf en teamgenoten met daarbij ook nog eens rook- en gewone granaten. De Trench Raider is een feest om te gebruiken, want je kan met gemak een loopgraaf betreden en achter elkaar vijanden dood rammen. De tegenstander kan hem wel van een afstand waarnemen, want zijn gekreun bij het slaan is van ver te horen.
Twee nieuwe voertuigen
Op het vlak van wapens en maps zijn we erg te spreken over They Shall Not Pass, maar we hadden wel wat meer voertuigen verwacht. De uitbreiding bevat eigenlijk maar één voertuig wat de St. Charmond is, want de andere is een Behemoth die kortstondig te gebruiken is. De nieuwe tank is een langere en smallere variant die wat sneller schiet en in sommige situaties wat onhandig is. Je kan namelijk makkelijk vast komen te zitten in een loopgraaf met dit ding. Het andere voertuig, de Char 2C, is een uit de kluiten gewassen tank en het is de eerste Behemoth die zich vlot over een map kan bewegen. Hiermee kun je dus efficiënt vlaggen overnemen en een hoop vijandelijk vuur incasseren. Hopelijk gaat DICE de andere maps ook beschikbaar maken voor dit voertuig, want het geeft op de juiste manier ondersteuning aan het team dat achter staat. Als laatste heeft DICE nog de Siege Howitzer toegevoegd en hiermee kun je van op een afstand de tegenstander bombarderen.
Conclusie
Het enige echte minpunt aan They Shall Not Pass is de Siege Howitzer, omdat deze nauwelijks opvalt in de gevechten. Dat is jammer, want in potentie kan het een erg interessante toevoeging zijn. Voor de rest is dit een verzorgde uitbreiding die zeker wat toevoegt aan de Battlefield 1 ervaring. De multiplayer wordt op een nette en fijne wijze verrijkt met afwisselende en gave maps met daarbij een goed arsenaal aan nieuwe wapens dat de moeite waard is. Sommige wapens wijken ietwat af van het traditionele aanbod en dat maakt ze juist erg fijn om te gebruiken. De overige toevoegingen, zoals de Trench Raider, de nieuwe tank en Behemoth, zijn de kers op de taart. They Shall No Pass is geslaagd en gaat ons nog heel wat uren vermaken. Toch hoop ik wel dat de volgende uitbreiding niet te lang op zich laat wachten, want zo blijft de ervaring fris.
Roel waar heb ik die screentest eerder gezien? De screen met de anti tank granade! 😉
De DLC ziet er goed uit, na het lezen van je column jeukt het wel om het te kopen, maar ik heb mijzelf voorgenomen dat niet te doen.
De game bevat nog steeds ontzettend storende bugs die nog steeds niet verholpen zijn, en daarbij heb ik het niet zo op de wijze waarop EA mensen Premium de strot probeert in te duwen. Zo verschijnen allemaal onderdelen van de DLC-uitbreiding in de game, bijvoorbeeld nieuwe dogtags, nieuwe wapens, nieuwe codexes, nieuwe medals, etc. terwijl ik de DLC moet kopen om die te kunnen unlocken. Ondertussen is alles wat ik op 100% had, niet meer op 100%. Als ik de DLC niet heb, horen dit soort zaken voor mij gewoon niet zichtbaar te zijn. Ook ‘community’ misssions, die exclusief voor Premiumleden zijn, stoten mij tegen het zere been. Het niet kopen van Premium is daarmee een principekwestie geworden.
Voor BF4 werden alle maps uiteindelijk ook gratis ter beschikking gesteld (wat de lege servers op die maps ook meteen oploste). Ik wacht daar wel gewoon op dit keer. Ondertussen vermaak ik mij nog wel met Rainbow Six Siege, dat het een stuk beter aanpakt wat DLC betreft!
@A Gamer: BF4 dlc’s werden pas 3 jaar na release gratis gemaakt. Denk dat het een one time thing was.
@A Gamer leuk man, koop je het toch lekker niet, niemand die het jou verplicht.
@A Gamer: Helemaal mee eens !
@PBJ85: Busted! XD
@188.202.95..xxx: ze werden bij hardline na een tijd ook gratis weggegeven
game bevat nog steeds ontzettend storende bugs ,,,, vind het een perfect spel nog geen bugs tegen gekomen het enigste wat ik storend vind is het laden dat duurt lang net als bij gtav lang wachten tot je weer een nieuwe uitdaging aan gaat maar de rest perfect..
TegenoverBF4 werkt BF1 perfect .
BF4 was een drama de eerste 6 maanden.
Kan niet wachten.
mvg
Zeer goede uitbreiding inderdaad. Heb nog geen nieuw wapen vrijgespeeld, dus daar kan ik niet over oordelen, maar de maps zijn uitdagend opgezet en Frontlines is een geweldige toevoeging. Misschien wel de beste toegevoegde spelmodus ooit.
Die Trench Raider kwam ik onlangs voor het eerst tegen. Ik dacht dat iemand voor de grap wild aan het schreeuwen en zwaaien was met z’n melee wapen. 1 seconde later had ie me al te pakken…
@A Gamer:
En wat zijn die storende bugs dan? Want zie er geen moet ik zeggen….
En tja, dat EA iets extra’s doet voor Premium leden is niet zo heel gek toch? Daar moet jij je verder niet aan storen als je het niet wilt kopen. En tja, dat het niet meer op 100% staat, tja, is dat nou echt zo heel erg? Want je hebt het niet op 100%, je moet de DLC nog spelen ten slotte 😉
En je kan nog wel 2,5 jaar wachten voordat EA de DLC gratis gaat maken, pas als de volgende Battlefield er aan zit te komen gaat dat gebeuren net als wat met BF4 gebeurde paar maanden voor BF1….
@Aenea:
Storende bugs:
Animatie na revive waardoor het onmogelijk is te schieten. Moet eerst wisselen naar pistool. Is volgens DICE opgelost, maar is niet zo.
Kan de game niet quitten na afloop van de game. Ik moet wachten tot de volgende match.
Zwart scherm wanneer ik een server join. Is me nu al meerdere keren gebeurd de afgelopen maanden, nog steeds geen fix.
Vast blijven zitten in muren wanneer je erover heen wil klimmen. Vooral Suez.
Onzichtbare muren. Bijv bij Monte Grappa, vlag C.
Er zijn er nog wel meer, maar deze storen mij het meest. 3 van deze bugs zitten er al in sinds dag 1. Maar DLC uitbrengen is belangrijker dan de game fixen voor diegenen waarvan het geld al binnen is.
Daarbij heeft DICE de game compleet verziekt door ammo automatisch te regenereren. Dat is geen bug, maar wel een zeer onbegrijpelijke beslissing, die de game alleen maar irritant maakt om te spelen.
Dat de dingen die ik op 100% had, niet meer op 100% staan (ik heb het niet over trophies), is een dwingende manier om de rest te kopen. Een “community mission” is geen community mission wanneer 80% van de community wordt uitgesloten. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan premium te kopen, door dit soort dingen! Terwijl het juist een reden zou moeten zijn voor mij, om het niet te kopen uit principe. En dat doe ik dus.
2,5 jaar wachten maakt mij niet uit. Er zijn wel meer dingen om te doen in de tussentijd. BF4 wordt nog steeds veel gespeeld.
Toffe dlc, vermaak me er uitstekend mee!
@A Gamer: jij bent wat ze noemen een butthurt Battlefield 4 player.
Alleen maar huilen , blijf dan bij Battlefield 4.
@A Gamer:
Laatste tijd na revive werkt het voor mij meestal wel. Moet wel bekennen dat ik me nog af en toe betrap om snel wapens te wisselen.
Dat het lang duurt voordat je kan quitten is vervelend maar vind ik nou niet een ontzettend grote bug om je over op te winden.
Zwart scherm heb ik alleen nog maar gehad wanneer de servers problemen hebben en dat is gelukkig al een tijdje niet meer voorgekomen.
De andere dingen, vast zitten in muren tijdens spelen, onzichtbare muren, etc. ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Wel dat af en toe over een muurtje springen niet lukt, vooral leuk als je snel weg wilt wezen en het lukt niet…
Naar mijn idee valt deze ‘lijst’ van bugs wel mee. Daarnaast datgene waar je over valt met het Premium gebeuren, tja, dat is gewoon om je zo ver te krijgen dat je de DLC koopt, en het schijnt ook nog ‘es op je te werken ook alleen hou je jezelf nogal tegen ‘uit principe’. Plus de mensen die het meeste werken aan de DLC zijn nou juist net niet die mensen die dus de bugjes op horen te lossen….
Magoe, blijf lekker eigenwijs en ga zitten wachten tot de DLC gratis is! Heb BF4 nog geprobeerd te spelen vlak voordat BF1 uit kwam omdat ik hoopte op meer mensen in de DLC maps maar helaas, het werkte amper dus zo veel mensen kwamen er nou ook weer niet op af, op die gratis maps, dat zal dan wel weer gebeuren over 2,5 jaar met BF1….
@A Gamer: Ben het ermee eens dat de community acties voor iedereen beschikbaar zijn. Iedere speler van Battlefield ongeacht of je Premium hebt of niet is onderdeel van de community.
Ik heb ook een beetje een nare smaak in mijn mond door de Battlepacks. Het is cosmetisch en optioneel, maar toch vind ik de prijzen ervoor belachelijk hoog. Dan krijg je een pack en dan is het nog RNG.
Wat betreft de revive bug: die ben ik steeds minder tegen gekomen, maar zit er nog wel in. De meeste irritaties ontstaan door het menu wat sinds de laatste update ontiegelijk sloom is geworden en de netcode. Ik heb zelf een snelle verbinding, maar soms word ik nog door een muur heen geraakt. Dan denk ik: ben toch al de hoek om? XD
@A Gamer:
Als het een principe kwestie is wat zeur je dan….
@Faunus:
Beetje vreemde opmerking dat wanneer je een battlepack krijgt het dan rng is, dit was in bf4 namelijk net zo…
@82.95.23.xxx: Ja, klopt alleen nu kun je ze kopen en dan nog is het random wat je krijgt, maar gelukkig kun je nu de scraps inruilen voor een skin die je wellicht wilt.
Paar uurtjes deze DLC gespeeld en ik moet je eerlijk zeggen. Die Verdun is precies de WO1 feeling die ik altijd aan het zoeken was. Het is letterlijk een fucking hel en zo gruwelijk. Verder is dat dorpje ook super leuk. Het is lekker open en er is altijd actie voor je neus.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten op de Russische DLC. Die wordt toch ff wreed.
@Aenea: Het werkt mij niet op. Heb er sinds release 130 uur inzitten, wat voor mijn doen al heel veel is, en schakel nu gewoon over op wat anders. Ik deel hier gewoon wat mijn afweging is om premium niet aan te schaffen. Als anderen zich niet bij die kritiek kunnen asnsluiten is dat natuurlijk prima.
@Faunus: Die battlepacks maak ik mij niet zo druk om. Je hebt er niets aan. Het kan mij echt niet schelen of mijn wapen goud of paars is, als ie maar schiet en schade aanricht. Maar ik snap dat het huidige systeem mensen irriteert. Het is echt compleet random wat je krijgt. Ik heb bijvoorbeeld amper puzzelstukken voor de meleewapens, terwijl vrienden die veel minder hebben gespeeld de meleewapens al hebben
Het om de hoek doodgaan heb ik al jarenlang problemen mee, maar daar heb ik vrede mee gesloten haha. Ik speel ook op Wi-Fi, wat eigenlijk funest is voor dit soort games, ondanks een goede router. Op een gegeven moment pas je je wel aan die vertraging aan :p
@A Gamer: lol
@A Gamer: lol@A Gamer: ligt aan je pc kerel!
Ik heb het hele verhaal niet doorgelezen, maar is het alleen multi-player (yuk) of ook single player (yey!) ?
@195.176.20.xxx: De uitbreiding is voor de multiplayer.