Review: MLB The Show 17 – Van de Amerikaanse sporten die er zijn, is honkbal misschien nog wel het meest populair/bekend bij ons. De meeste mensen hebben het waarschijnlijk wel eens zelf gespeeld en kennen daardoor meestal de spelregels wel. Net als alle andere belangrijke sporten uit Amerika bestaat er ook een gamereeks van honkbal, namelijk de MLB The Show-serie. Deze komt alleen voor PlayStation consoles uit en het nieuwste deel is nu voor het eerst exclusief op de PlayStation 4 te spelen. Gamers gaan er dan ook van uit dat er nu grote stappen zijn gemaakt, omdat er geen rekening meer moet worden gehouden met de PS3. Is dit daadwerkelijk het geval?

Terug in de tijd

San Diego Studio heeft er dit jaar voor gekozen om buiten de speler een nog betere ervaring voor te schotelen, ook een nieuwe modus te introduceren: Retro Mode. Hier verandert de game in een ervaring die honkbalgames ook hadden in de jaren 90. Waar de MLB The Show-serie een echte simulatie is, is Retro Mode exact het tegenovergestelde. Dit is op zich een aardige toevoeging, maar het heeft niet de aantrekkingskracht van de rest van het spel. Gamers die deze serie aanschaffen, willen juist een zo realistisch mogelijk spel spelen. Het is leuk dat er iets nieuws is toegevoegd, maar het is wel een buitenbeentje.

Ik raad je wel aan dat, als je besluit deze modus te spelen, je niet het 8-bit filter inschakelt. Doe je dit wel, dan wordt er een filter over de graphics gelegd die het dan een pixelachtig effect moeten geven. Dit is alleen zo vreemd kijken dat je er binnen de kortste keren gewoon hoofdpijn van krijgt. Het idee hierachter is natuurlijk prima, maar de filter zorgt meer voor een constant vervormde massa dan dat het daadwerkelijk op 8-bit graphics lijkt. Je ogen kunnen gewoon niet wennen aan wat zij te zien krijgen en binnen de kortste keren zullen je hersenen je laten weten dat zij hier niet vrolijk van worden.

Het wordt beter

Gelukkig weet de ontwikkelaar met de vertrouwde modi wel goede zaken te doen. Zo is Road to the Show nu verpakt als een soort documentaire. Dit zorgt voor een meer verhalend geheel en voelt dan ook minder statisch aan als voorheen. In Franchise Mode kun je onder andere de duur van een wedstrijd verkleinen door Critical Situations te gebruiken. Je speelt dan alleen de belangrijke momenten in een wedstrijd. Of je maakt gebruik van Quick Manage, waar je alleen als manager aan de slag gaat. Diamond Dynasty – de Ultimate teammodus van MLB The Show – geeft je nu nog meer controle over je team en geeft je exclusieve beloningen door een bepaalde richting op te gaan met je team.

Natuurlijk zijn er nog meer kleine veranderingen, maar over het algemeen kun je nu over alle modi zeggen dat deze nu meer keuze geven aan de speler dan ooit tevoren en daardoor zeer diepe gameplay met zich meenemen. Je bent echter niet verplicht hier gebruik van te maken, dus wil je het allemaal lekker oppervlakkig houden, dan kan dat ook, welke modus je ook gaat spelen. MLB The Show 17 is hierdoor dan voor elk soort honkbalfan een leuke beleving, doordat je zelf bepaalt hoe je de game wil spelen.

Play ball!

Dan zijn er natuurlijk nog de wedstrijden zelf. Nu stond de MLB The Show-serie al bekend om zijn sterke gameplay en dat is nu weer iets verbeterd. Zo heeft de bal nieuwe physics gekregen en hebben de verschillende spelers een sloot aan nieuwe animaties gekregen. Nieuwe balphysics lijkt nietszeggend, maar het heeft wel degelijk impact op de gameplay, vooral tijdens het slaan. Vroeger leek het er vaak op dat bij bepaalde ballen die werden gegooid deze ongeveer dezelfde weg aflegde als je ze sloeg. Dit is nu absoluut niet meer het geval. Tevens kun je de bal nu veel meer ‘sturen’ dan ooit tevoren, te vergelijken met het echte honkbal.

Het toevoegen van nieuwe animaties geeft de game ook een meer realistisch uiterlijk. Waar vroeger outfield spelers recht op de bal afliepen, rennen ze nu met een klein boogje hier naartoe zodat hun hand met handschoen dichterbij de bal is. Dit is maar één voorbeeld van een aardig aantal nieuwe bewegingen die de game zeker ten goede komen. Een andere toevoeging voor de atleten zijn ‘quirks’. Dit zijn een soort extra skills. Zo kan een speler bijvoorbeeld weinig een bal missen door zijn zeer goede ogen of speelt iemand beter als zijn team achter staat. Een speler is dus niet alleen afhankelijk van zijn ‘rating’. Dit is een leuke toevoeging en zorgt er voor dat er meer variatie is aan speler types.

PlayStation 3

Gamers hebben echter geen keuze meer als het gaat om op welk platform zij MLB The Show 17 willen spelen. De serie wordt al een aantal jaar voor de PlayStation 4 uitgegeven, maar nu is er voor het eerst geen PS3-versie gemaakt. Toch kan je nog steeds zien dat invloeden uit het PS3-tijdperk nog steeds aanwezig zijn. Zo zijn sommige animaties nog steeds hetzelfde als op de voorganger van de PlayStation 4 en dat ziet er dan heel houterig en/of vreemd uit. Helemaal nu er zoveel nieuwe animaties zijn toegevoegd. Ook de achtergronden en de dug-out hebben een zeer laag aantal polygonen en een lage resolutie qua textures. Dit valt niet op als je aan het spelen bent, maar wel als deze dichterbij worden gehaald in herhalingen of cut-scènes. Het ziet er gewoon niet uit.

MLB The Show 17 is simpelweg beter dan zijn voorganger. Het is allemaal nog uitgebreider en het speelt nu lekkerder dan ooit tevoren. De nieuwe animaties en ball physics zorgen voor een zeer realistisch geheel en maken de gameplay ook beter. Tevens kun je zelf bepalen hoe diep de gameplay moet gaan en is er de keuze uit een aantal control-types, dus er is voor elk wat wils. De oude vertrouwde modi hebben allemaal kleine aanpassingen ondergaan, waardoor ze nog beter uit de verf komen. Helaas valt de nieuwe Retro Mode tegen en moet het spel vooral op grafisch gebied alle PS3-invloeden eens loslaten. Sommige dingen steken heel erg af tegen de rest van het spel.

• Speelt heerlijk weg
  • Toegevoegde animaties maakt het nog realistischer
  • Alle modi zijn dieper dan ooit