DLC Special: Final Fantasy XV – Episode Gladiolus – Final Fantasy XV is een aanzienlijke game met heel wat content om te ontdekken, maar er zijn momenten dat het verhaal wat obscuur werd gebracht en soms verdwenen er zelfs personages voor een tijdje uit de game. Uiteindelijk dus opzettelijk, want dit blijkt een erg geschikte opening voor downloadbare content. Zo is ook het geval in de eerste DLC voor Final Fantasy XV, welke volledig in het teken staat van Gladiolus. Let wel op: deze review bevat enkele spoilers.

De reden achter het mysterieuze tweede litteken

Episode Gladiolus speelt zich gelijktijdig af met Chapter 7 in de volledige game, net nadat de groep Iris in veiligheid heeft gebracht na een bezoek aan Altissia. Gladiolus laat aan Noctis weten dat hij een moment voor zichzelf nodig heeft en dat moment krijgt hij. Waar het precies is, wil hij niet vertellen, maar al gauw verdwijnt hij dagenlang vooraleer hij terugkeert met een extra litteken in zijn gezicht, waarvan de oorzaak na het spelen van de DLC duidelijk wordt.


Ondertussen gaat Gladiolus op pad met Cor Leonis, die in de game bijna niet ter sprake kwam maar wel de potentie had om een grote rol te vervullen. Hij is alleszins een interessant personage, dus we waren aangenaam verrast zijn gezicht te zien bij het begin van de nieuwe missie. We moesten ons wel een beetje aanpassen aan de wat logge speelstijl van Gladiolus, wanneer je deze vergelijkt met de vlugge actie die we van Noctis gewend zijn. Er wordt hier dan ook voornamelijk op de counter gespeeld door te blokkeren, om daarna terug te slaan. Dit blijkt vooral een stuk efficiënter bij bazen.

Even wennen aan logge, brute kracht

Alle aanvallen die je doet en schade die aan jou wordt aangericht, voegt toe aan je speciale aanvallen – degene die je via het L1 menu kon opdragen aan je team als Noctis – en deze activeer je nu via driehoekje. Alle schade die je aanricht, maar ook de schade die vijanden bij jou aanrichten, dragen bij aan de Rage meter. Eenmaal gevuld, doen je aanvallen twee maal zoveel schade, iets waarvan je dus optimaal gebruik moet maken. Een ander nieuw element dat geïntroduceerd wordt in deze Episode is het ontaarden van grote pilaren, waarmee je zelfs de dikst bepantserde vijanden mores kunt leren. Niet zozeer nodig, maar wel een grappige toevoeging.

Deze methodes krijg je al snel onder de knie, maar zo snel als je alles hebt geleerd, is de DLC ook alweer over. Alles speelt zich af in een korte, lineaire dungeon waarin je een soort Trial moet doorstaan om zo sterker te worden om prins Noctis beter te kunnen beschermen. Je doel is het verslaan van Gilgamesh, maar tot je bij hem bent aanbeland, is het vooral een simpele aaneenschakeling van onbeduidende vijanden, welke geen schijn van kans hebben tegen dynamisch duo Gladiolus en Cor. Tussen de gevechten door leer je wat meer over het verhaal, maar helaas is dat niet erg substantieel te noemen.

Conclusie:

De tijd die Gladiolus weg is, lijkt veel langer dan de DLC uiteindelijk in beslag neemt. Na zo’n 1 á 2 uur spelen heb je alles al gezien. Wat echt uitdaging biedt, is het optionele baasgevecht tegen Cor en de Score Attack, waarbij alle cutscenes geskipt worden en je zo snel mogelijk de DLC moet doorlopen voor de hoogste score. Al met al niet geweldig veel inhoud voor een eerste DLC, maar deze kost dan ook maar €4,99. We hopen echter wel dat de aankomende DLC-pakketten langer zijn dan deze, want echt bevredigend is de content helaas niet.