Review: LEGO CITY Undercover – Het gaat erg goed met de LEGO games van Traveller’s Tales. In een tijdbestek van nog geen maand worden we namelijk getrakteerd op twee nieuwe LEGO Games voor onze PlayStation 4. Half maart verscheen LEGO Worlds en sinds vorige week is LEGO City Undercover te koop voor Sony’s populaire console. LEGO Worlds viel naar ons idee helaas een beetje tegen, maar nu kunnen wij na drie jaar ook eindelijk aan de slag met agent Chase McCain in LEGO City Undercover, nadat deze game eerst exclusief voor een andere console te verkrijgen was. Met LEGO City Undercover duiken we in een open wereld met duizenden LEGO steentjes, donuts en knotsgekke personages. Hieronder kun je lezen wat onze bevindingen zijn van deze ‘nieuwste’ LEGO game.

Leuk voor jong en oud

Wat al gelijk opvalt als je aan de game begint, is de gezellige sfeer van het spel. Met ‘Walking on Sunshine’ van Katherina and the Waves als soundtrack begin je jouw avontuur in de haven van LEGO City. Om in die haven te komen, moet de kapitein een klein bochtje maken met zijn megaschip, maar de manier waarop hij dit voor elkaar bokst, laat je al voor de eerste keer lachend voor je tv zitten. Tussendoor zit er nog een flinke knipoog naar de bewuste scene uit de Titanic film, waarbij een verliefd stelletje op de voorste punt van het dek met de armen wijd staat. Uiteraard is dit een LEGO game en niks zal gaan zoals het zou horen en dit is dus al een reden waarom de game bestemd is voor zowel jong als oud. Kinderen zullen zich vermaken met de lage instapdrempel en de sfeer van de game, volwassenen zullen scenes herkennen uit tv-series en films, maar dan dus op de typische LEGO manier.

Jij speelt Chase McCain, een agent die terugkeert naar zijn geliefde LEGO City om zijn gezworen vijand Rex Fury opnieuw gevangen te nemen. LEGO City is eigenlijk een stad gebaseerd op San Francisco, maar met zijn eigen Vrijheidsbeeld, Toren van Pisa en ook andere toeristische trekpleisters vanuit heel Europa. Rex is nu ontsnapt uit de gevangenis en aan jou de taak om hem zo snel mogelijk weer achter slot en grendel te zetten. Op het politiebureau ontmoet je een hoop doldwaze collega-agenten, die zelf een moord zouden plegen voor een lading donuts. Deze lekkernij komt in de game nog veel vaker voor en hiermee wordt er een flinke knipoog gegeven richting Homer uit de populaire tv serie The Simpsons.

The Shawshank in LEGO

De allerbeste verwijzing die wij in de game gezien hebben, is die naar een scene uit The Shawshank Redemption. Dit is nog altijd mijn beste film ooit gemaakt en op de redactie zijn er meerderen die er zo over denken. In de film zit een scene waarin hoofdrolspeler Andy zijn medegevangenen trakteert op een klassiek stukje muziek door een langspeelplaat en de omroepinstallatie met elkaar te combineren. Deze scene, en andere verwijzingen naar de film, zitten ook in deze game verwerkt en het zal je een heerlijk gevoel geven, alsmede een punt van herkenning. Tot zover alle knipogen en verwijzingen. We willen niet te veel spoilen natuurlijk, want het is altijd het leukste om hier als gamer zelf achter te komen.

Het doel van het spel is een bekend recept, namelijk zorgen dat een crimineel achter de tralies belandt. In het begin ben je een simpele agent met weinig mogelijkheden, maar gaandeweg zul je steeds meer skills krijgen, waardoor je ook steeds verder kunt komen in bepaalde situaties. Zo zal je na verloop van tijd een grijphaak krijgen om op hoger gelegen gebieden te kunnen komen, maar omdat je deze in je eerste twee missies nog niet had, zul je die missies opnieuw moeten spelen in de ‘vrij spelen’ optie om het maximale uit de game te halen. Eerst zal je ook voornamelijk als agent de missies aangaan, maar het komt na een tijdje ook echt wel goed van pas om je vermomming van inbreker te gebruiken om net dat ene rode of gouden blok te bemachtigen met jouw koevoet.

Verzamelen maar!

Door die extra vaardigheden wordt het makkelijker om alle gouden en rode bokken te bemachtigen. Uiteraard zitten er nog genoeg uitdagingen in om ze echt allemaal te verzamelen en dan heb je ook nog de personage munten, waarmee je verschillende nieuwe personages speelbaar kunt maken en exclusieve voertuigen die je kunt verzamelen. Nieuwe toevoeging aan deze game ten opzichte van andere LEGO games zijn de bouwblokken. Het woord zegt het al, deze blokken kun je inzetten bij lege bouwplaten om er vervolgens bijvoorbeeld een wagenpark of rederij van te maken. Altijd handig om net dat ene voertuig te spawnen in plaats van een onschuldige burger te car-jacken zoals in bijvoorbeeld GTA games of een stuk te lopen voor een geparkeerde auto. De game lijkt overigens wel in meerdere opties erg op de bekende Grand Theft Auto games. Zo zijn er bijvoorbeeld ook Unique Stunt Jumps in de game die je kunt trotseren met je motor of bolide.

Een belangrijk aspect aan een LEGO game is de humor in de games. Wij van de redactie hebben alle LEGO games verslonden en uitgespeeld en bij geen enkele andere LEGO game is de humor zo aanwezig als in deze, al kwam bijvoorbeeld LEGO Pirates of the Carribean erg in de buurt. Elke missie heeft knotsgekke dialogen en soms moet je echt goed kijken om alle grapjes en grollen te kunnen zien. Elke keer weer zul je met een lach op je gezicht door de uitgebreide open wereld kruisen. Door de lage instapdrempel is de game wel betrekkelijk makkelijk, maar dit werd gek genoeg door ons totaal niet als storend ervaren. Je zal nog een flink aantal uren nodig hebben om alle blokken en munten te verzamelen. Er zijn maar liefst 450 gouden blokken te verdienen, maar bijvoorbeeld ook 21 speciale rotsblokken, kortom de game is zeer uitgebreid!

Schoonheidsfoutjes zorgen voor frustratie

Tot nu toe alleen maar lof over deze leuke game, maar het spel heeft ook echt wel een paar flinke minpunten. Zo zijn de laadtijden eigenlijk niet meer van deze tijd. Speel je een missie uit of betreed je het politiebureau moet je tergend lang wachten tot je eindelijk weer verder kunt spelen. Dit is knap vervelend, maar is nog niet de grootste ergernis die we tegen zijn gekomen. Het spel bevat namelijk de nodige schoonheidsfoutjes. Zo speelden we bijvoorbeeld een missie uit en werden we niet beloond met een trofee. Nu is dat niet zo heel erg, want zeker voor de trofee jagers zul je elke missie opnieuw moeten spelen om de honderd procent score te kunnen behalen, maar het is wel vervelend. Of als je een object kort en klein slaat om het daarna weer op te bouwen voor een gouden blok komt het wel eens voor dat je midden in de puinhoop terecht komt en vast komt te staan. Springen, slaan, schieten, niks helpt en er zit niks anders op dan opnieuw te moeten beginnen vanaf je laatste opslagpunt. Dit in combinatie met de lange laadtijden zoals eerder genoemd, zorgt dus op sommige momenten voor de nodige frustratie.

LEGO City Undercover is dus geen nieuwe game, want het spel is drie jaar geleden ook al uitgekomen voor de Nintendo WiiU. Het was toendertijd een exclusieve titel voor deze console en wat gelijk opvalt is dat beide games niet veel voor elkaar onderdoen. Audiovisueel is de game op onze favoriete console wel een stuk scherper en mooier (alhoewel elke LEGO game er natuurlijk wat blokkerig uitziet),maar het geheel speelt op de WiiU net even iets lekkerder. Dit komt door de gamepad die maximaal gebruikt werd voor alle verschillende mogelijkheden in de game. Omdat wij een community zijn die ons enkel en alleen focussen op de verschillende consoles van Sony zullen we er verder niet over uitweiden, maar als je deze game al hebt gespeeld op de WiiU dan zal je weinig nieuws ontdekken op de PlayStation 4. Tenzij je deze grappige game natuurlijk helemaal opnieuw wilt spelen voor bijvoorbeeld de trophies of de heerlijke humor. Heb je de game nog niet eerder gespeeld en ben je gek op de LEGO game franchise, dan is dit een verplichte kost.

LEGO City Undercover is echt enorm tof! Nergens is de typische LEGO humor zo aanwezig als in deze game. Chase McCain is een super toffe actieheld die zich goed staande weet te houden in een knotsgekke, maar zeer uitgebreide open wereld. Ondanks de lage instapdrempel en het makkelijke niveau van de game zijn er voor jong en oud genoeg mogelijkheden dat het lang kan blijven boeien. Zo is het namelijk een hele opgave om alle speciale blokken en personages te verzamelen en dat maakt het leuk. Meerdere scenes toverden een lach op ons gezicht omdat ze stuk voor stuk overgenomen zijn uit films of tv series, maar dan uiteraard met een flinke portie LEGO humor eroverheen. De laadtijden zijn wel te lang en de game bevat nog wel wat schoonheidsfoutjes. Al met al is het de leukste LEGO game die we in tijden hebben gespeeld op onze favoriete console. LEGO City Undercover is een must have voor alle LEGO game fanaten, maar dan wel de gamers die hem nog niet gespeeld hebben op de WiiU enkele jaren geleden, want ten opzichte van deze versie is de game niet veranderd.

• Chase is een toffe held
  • Fantastische humor
  • Knipoog naar meerdere films