Special: Star Wars Battlefront II: Gaat dit eindelijk de game worden die je als fan wilt spelen? – De storm die de Star Wars Celebration heet, is na afgelopen weekend eindelijk gaan liggen. Sinds afgelopen donderdag is het voor Star Wars-fans een ware achtbaanrit geweest. In Orlando, Florida mochten we onder andere luisteren naar levende legendes als Mark Hamill (Luke Skywalker), Ian McDiarmid (Emperor Palpatine) en Anthony Daniels (C-3PO). Verder kregen we een eerste teaser trailer te zien van Star Wars: Episode XIII – The Last Jedi en waren regisseur en cast aanwezig voor interviews. Eerder was er echter nog meer nieuws.

Is dit wat Battlefront had moeten zijn?

Eerder die week lekte namelijk de teaser trailer uit van Star Wars Battlefront II, een game die vervolgens ook aangekondigd werd tijdens de Celebration. Die volledige trailer laat het erop lijken dat Battlefront II alles gaat worden wat het eerste deel had moeten zijn. In dit artikel duiken we de diepte in om een eerste beeld te vormen. Hebben EA en DICE geleerd van hun haastproject eind 2015? Aan alles was namelijk te merken dat de game per se uit moest komen met de nieuwe film. Want wat werd ons ook alweer allemaal beloofd twee jaar geleden?

Het begon allemaal met de prachtige introductie video gedurende de E3 2014. We zagen een gepassioneerd team dat, in samenwerking met Lucasfilm, ‘de game zou maken die je als fan altijd al had willen spelen’. We kregen prachtige planeten te zien, een achtervolging met de 74-Z speeder, beelden die leken op een singleplayer-ervaring en iedereen dacht: dit is het topje van de ijsberg. Uiteindelijk kregen we te maken met een kale, summiere versie van wat die game had moeten zijn. Star Wars Battlefront verkocht miljoenen exemplaren, maar werd na drie maanden nauwelijks nog gespeeld, althans volgens de beschikbare gegevens. Met DLC-pakketten werden eerdere beloftes nog redelijk goed gemaakt, maar het feit dat je hier weer extra voor moest betalen, schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat.

Peter Moore raakt een gevoelige snaar bij fans

Star Wars is veel meer dan alleen de films op het witte doek, dit zullen de meeste mensen wel weten. Het zogenaamde Star Wars canon bestaat uit films, (kinder)boeken, stripboeken, televisieseries en promotiemateriaal als zogenaamde ‘short stories’. Deze gehele tijdlijn van het universum is ingewikkeld, maar ook bijzonder interessant. Grote auteurs hebben hun geest losgelaten op het verhaal dat Star Wars heet en er is dus meer dan voldoende materiaal om een mooie singleplayer te maken. Eentje die ook genoeg mensen zouden willen spelen.

Peter Moore, destijds nog een hoge pief bij EA en tegenwoordig algemeen directeur van Liverpool Football Club, zei vervolgens in een interview dat ze bewust hadden gekozen voor het weglaten van een singleplayer. De reden? Uit hun data bleek dat niemand dat zou spelen. Naar mijn mening mag deze uitspraak wel in een mooi top 10 rijtje van domste uitspraken in de games-industrie ooit. Gelukkig lijken ze bij EA van deze fout te hebben geleerd en komen ze met een nieuw verhaal dat zich tussen Episode VI: Return of the Jedi en Episode VII: The Force Awakens afspeelt. Maak kennis met de Inferno Squad, de ‘true believers’ van de Empire.

Een singleplayer die je wilt spelen

In Battlefront II speelt Inferno Squad commandant Iden Versio de hoofdrol. Zij vecht tegen de Rebellen op Endor als ze de tweede Death Star in vlammen op ziet gaan. Wat volgt is een 30-jarige wraakstrijd die zich afspeelt tussen Return of the Jedi en The Force Awakens. Gedurende haar strijd komt ze oog in oog te staan met bekende figuren zoals Luke Skywalker en Kylo Ren, waar je volgens DICE ook de controle over krijgt. Deze verhaallijn zal erkent worden door Lucasfilm als officieel canon binnen het universum. Op 25 juli kunnen we ook al voor het eerst kennismaken met de Inferno Squad. Dan verschijnt namelijk het boek ‘Battlefront II: Inferno Squad’.

Dit boek speelt zich jaren voor de game Battlefront II af en heeft weer een mooie link naar het vorig jaar verschenen Rogue One: A Star Wars Story. De Inferno Squad wordt namelijk opgedragen om de overgebleven rebellen van Saw Gerrera op te sporen en te vernietigen, na de gebeurtenissen van de eerdergenoemde film. Verder heeft DICE zich verdiept in de Aftermath-trilogie en Claudia Grey’s ‘Lost Stars’, zodat het verhaal ook daar weer mooi aansluit. Tevens sluit Battlefront II ook weer aan bij het eerste Battlefront boek: ‘Twilight Company’. Voor de geïnteresseerden die dus meer willen weten over de Inferno Squad, is 25 juli dus een mooie datum om in de gaten te houden. Het bevestigd dat er nagedacht is over dit nieuwe verhaal en we dus best wel wat verwachtingen mogen hebben.

De nodige diepgang en alle tijdperken

Wat ik persoonlijk erg jammer vond aan het eerste deel was de oppervlakkigheid van de gameplay. Er was geen diepgang, geen classes en de helden waren stijf en weinig interessant. Na een week intensief spelen had je het wel gezien. Dit keer kunnen we dit gelukkig allemaal wel verwachten. DICE bevestigde veel tijd te hebben gestoken in personageontwikkeling, diepgang in classes (Officer, Assault, Heavy en Specialist) en helden kunnen nu aangepast en verbeterd worden. Niet langer een Luke Skywalker met drie bewegingen en de soepelheid van een hark. Te enthousiast worden is een fout die ik zelf ook heb gemaakt bij het eerste deel, maar we kunnen voorzichtig zeggen dat er in elk geval meer te beleven is.

Iets wat hier ook op een goede manier aan bijdraagt is de aanwezigheid van alle drie de tijdperken. Hoewel de prequels niet te boek staan als de beste films, is het tijdperk daarvan wel razend populair. In Battlefront II krijgen we de beschikking over bijvoorbeeld fan favoriet Darth Maul, maar ook de Trade Federation droids en de republikeinse Clone troopers. Verder krijgen we ook de nieuwste generatie Star Wars geserveerd, inclusief Rey en de vernieuwde stormtroopers en voertuigen. Ook is de klassieke generatie weer van de partij in al haar glorie. Qua content en classes zorgt dit in elk geval al voor een flinke boost. Bevestigde locaties zijn onder andere de stormachtige planeet Kamino, de hoofdstad van Naboo genaamd Theed en de thuisplaneet van Versio genaamd Vardos.

‘Be careful not to choke on your aspirations, Director’

Als groot Star Wars fan is het lastig om na een trailer als deze niet meteen mee te gaan in de hype en weg te dromen bij wat Battlefront II allemaal kan zijn. Sowieso worden we de laatste jaren getrakteerd op van alles en nog wat rond het universum. Als een kind in een snoepwinkel voelt het zo nu en dan. Toch ben ik meer dan voorzichtig met deze titel, DICE heeft al vaker bewezen goede games te kunnen maken, maar dat EA-logo’tje onder de titel doet me toch twijfelen. Voor hetzelfde geld splitten ze alle tijdperken op in losse content en moet je bijkans betalen voor Darth Maul en Yoda. De ‘speciale edities’ met extra content zijn immers al aangekondigd. DICE en EA zijn wel van de Season Pass afgestapt, dus ook hier hebben we voorzichtige hoop, op het goede.

Toch denk ik ergens ook dat ze daar bij EA door hebben dat ze dit trucje niet langer kunnen flikken. Hoewel Star Wars Battlefront zeker niet de enige game is waarbij ze dat gedaan hebben. Zo vond ik Battlefield 1 ook redelijk karig qua content, terwijl de kern van de game waanzinnig is. Naar mijn mening dan. Ik hoop in elk geval dat Battlefront II het bedrag waard zal zijn en dat gamers eindelijk de kans krijgen om die ultieme Star Wars game te spelen. Anders moeten we misschien onze aandacht focussen op de action-adventure, die mogelijk tijdens de E3 van dit jaar aangekondigd zal worden.

Als we dan toch even mogen dromen: Rogue One The Game

Waarschijnlijk zijn de meesten dit niet met mij eens, maar ik vond Rogue One: A Star Wars Story helemaal geweldig. Ik vond het zelfs een betere film dan The Force Awakens. Rogue One liet op een heel overtuigende manier de ware ernst van de oorlog zien. De gevechten kregen hierdoor veel meer lading en ik vond de film qua sfeer onovertroffen. Als we dan toch even wegdromen, dat moet Battlefront II voor mij worden. Een singleplayer die serieus, duister en spectaculair is. Daarnaast een multiplayer die de ruimte in schiet, de planeten verkent en de oorlogen toont uit de verschillende tijdperken. Iets wat met de huidige technologie echt wel zou moeten kunnen. Vanaf 17 november kunnen we het allemaal gaan ontdekken. Wat denk jij?