Review: StarBlood Arena – Nu PlayStation VR enige tijd uit is, verschijnen er regelmatig nieuwe games, waarvan het merendeel wat kleinere titels zijn. Zo nu en dan zit er een wat grotere titel tussen en zo’n titel is StarBlood Arena. Neem plaats in een gevechtsschip en knal alle tegenstanders op je pad aan gort. Dat vanzelfsprekend in virtual reality voor een optimale beleving. Het doet denken aan Eve Valkyrie, maar dan wat compacter en meer competitiegericht. Klinkt als een recept voor succes, maar is dat het ook?

Een soort gooi in het diepe

Na het opstarten van de game krijg je direct de keuze tussen de twee commentatoren om een tutorial te volgen. Het is aan te raden om dat te doen, want op die manier leer je de gameplay enigszins kennen. Je bestuurt het ruimteschip met beide analoge sticks en in combinatie met L1 en R1 heb je de optie om 360 graden om je as te draaien. Ieder level heeft een boven- en onderkant, maar dat maakt in de gameplay niet zoveel uit, want iedereen vliegt om je heen zonder daarbij rekening te houden met enige zwaartekrachtregels.

Je krijgt in dat opzicht alle vrijheid om je schip te besturen en dat is wat men duidelijk uitlegt. Hetzelfde geldt voor de wapens die je tot je beschikking krijgt, zodat je qua spelen precies weet wat je te doen staat. De game bevat echter wel de nodige opties tot het customizen van je schip, het vrijspelen van nieuwe wapens en meer, en daarin is de game wat onduidelijk. Doordat de tutorial zich puur op de gameplay richt, is het voor de rest vooral zelf uitzoeken hoe de game is opgebouwd qua vrij te spelen content. Het wat onduidelijke menu helpt niet echt in je ‘onderzoek’; dat had dus wat beter gekund.

Singleplayer… of toch multiplayer?

Goed, het is een detail waar we ons verder niet al te druk over zullen maken. Uiteindelijk gaat het om de gevechten en dat kan je in een viertal verschillende modi doen. Zo kun je aan de slag in Carnage en Team Carnage, wat in feite deathmatch en team deathmatch zijn. Ook is er een modus waarin je vijandelijke waves moet overleven en als laatste heeft men nog wat inspiratie opgedaan bij Rocket League/Uplink in Call of Duty. Want in deze modus moet je een bal oppakken om die vervolgens naar je doel te brengen. In dat opzicht is de game qua modi weinig origineel, maar de gevarieerde maps en actievolle gameplay maken dat ruimschoots goed.

Er is een singleplayer aanwezig, maar die is niet al te bijzonder. Deze bestaat uit verschillende matches die je afwerkt met de aanwezige personages om bekers te scoren. Deze singleplayer is wat dat betreft niet heel erg boeiend, aangezien het gewoon knallen tegen bots is en dat kan je ook in de Skirmish modus doen. Qua gameplay verandert er niets; het enige wat je dan misloopt zijn bekers. Zo bijzonder zijn die echter niet, dus in dat kader heb je het op zich vrij snel gezien. Het spelen tegen bots is zeker leuk hoor, maar zie elke singleplayer optie vooral als een middel om te trainen, want het echte werk is natuurlijk de multiplayer.

Multiplayer is leuk, maar…

In de multiplayer kan je het opnemen tegen diverse andere spelers en je hebt daarbij de keuze uit de vier genoemde modi. Enige variatie zit natuurlijk in de maps, maar om het nog wat leuker te maken, kan je kiezen uit verschillende personages die allen een eigen schip hebben. Deze schepen hebben zo ook allemaal hun eigen voor- en nadelen, waardoor er voor iedereen wel een juiste is. Qua speelbaarheid is het wat dat betreft lang genoeg speelbaar, want ieder personage en bijbehorend schip kan je levelen en is afwisselend genoeg in gameplay. Dat doet een beetje denken aan Battleborn, waar je ook elke held afzonderlijk kon levelen.

De vraag is echter in hoeverre dat leuk blijft, want het kost nogal veel tijd om dat allemaal te doen en online is het erg stil. Tegen bots spelen kan natuurlijk, maar dat is toch een stuk minder leuk. Het gebrek aan spelers online is overigens een vrij groot probleem dat de game in de weg staat. Het is namelijk zeer moeilijk om een match te vinden en kijk er niet raar van op als je tientallen minuten zit te wachten. Dat kan aan matchmaking liggen, maar we vermoeden eigenlijk dat het vooral ligt aan een gebrek aan spelers.

Veel content

Het is jammer dat het online zo stil is, want de game is net uit en dat betekent veelal dat het niet lang zal duren alvorens het helemaal einde oefening is. Als je dit ook zo leest, dan is ook gelijk de motivatie weg om de game aan te schaffen, wat het sterfproces nog eens doet versnellen. Maar ja, we zijn genoodzaakt je hiervoor te waarschuwen. Buiten dat is er eigenlijk niet bijster veel op de game aan te merken. Nee, het is nergens echt memorabel of uniek, maar het werkt allemaal wel gewoon erg goed. De gameplay is vermakelijk en de matches kunnen behoorlijk chaotisch zijn.

Dankzij de variatie in de personages is er voldoende diepgang te bespeuren in het geheel en dat is natuurlijk positief. In aanvulling daarop is er genoeg vrij te spelen en doordat je punten – die je tijdens het spelen scoort – ook gelden als valuta, is er een reden om door te blijven spelen. Je kan met die punten loot kopen bij de commentatoren en dat levert je nieuwe objecten op om je schip te customizen. Kortom, de game is qua modi dus wat beperkt, maar qua diepgang en vrij te spelen zaken is er ruim voldoende content aanwezig. Afsluitend moeten we wel nog aangeven dat de gameplay – met welk schip je ook vliegt – vrij snel motion sickness veroorzaakt. In hoeverre je daar last van hebt, verschilt natuurlijk per persoon, maar houd hier zeker rekening mee.

StarBlood Arena is een game met potentie, maar dat wordt teniet gedaan door een gebrek aan online spelers. Dat is echt oprecht zonde, want bij veel spelers had dit zomaar de Rocket League voor PlayStation VR kunnen zijn. Qua modi is het misschien wat karig, maar qua maps, personages met bijbehorende schepen, te unlocken items en meer is de game rijk voorzien van content. De gameplay veroorzaakt wel vrij snel motion sickness en ook kan de 360 graden gameplay desoriënterend werken, wat een beetje vervelend kan zijn. Verder is het jammer dat men niet iets meer met de singleplayer heeft gedaan, maar afgezien daarvan is StarBlood Arena een prima shooter voor PlayStation VR.

• Veel te unlocken content
  • Verschillende personages en schepen
  • Vermakelijke gameplay