Review: Sniper Ghost Warrior 3 – Het is eigenlijk een wonder dat de Sniper Ghost Warrior-serie al aan het derde deel toe is. Het eerste deel kwam als eerst voor de Xbox 360 uit en een jaar later voor de PS3 en maakte absoluut geen indruk. Het tweede deel kwam tegelijk op beide consoles uit, maar deze was zelfs nog slechter dan zijn voorganger. Toch wisten beide delen zeer goed te verkopen. Zo goed zelfs dat het derde deel voorzien werd van een groter budget. Is dan nu het spreekwoord drie maal is scheepsrecht van toepassing of wordt de ‘kwaliteit’ van de andere games doorgezet, omdat de game toch wel wordt gekocht?

Een goed begin is het halve werk

Als je de game opstart, krijg je meteen al het gevoel dat het spel zijn voorgangers achterna gaat. Je krijgt namelijk een titelscherm te zien dat wordt ondersteunt door de meest foute muziek ooit. Je verwacht een mysterieus deuntje, maar CI Games heeft er voor gekozen om een lokaal bandje uit een bar in de roze buurt te trekken en deze in een dronken bui de titelmuziek te laten maken voor het spel. De folkachtige klanken slaan de plank echt compleet mis en de intro klinkt meer als een vrolijk liedje voor een kinderprogramma dan dat het een intro is voor een game met een sluipschutter in de hoofdrol.

Steady.. steady… FIRE!

Gelukkig weet Sniper Ghost Warrior 3 de speler daarna een beter gevoel te geven. In een korte tutorial wordt getoond hoe alles werkt en zie je al snel dat het schieten zelf heel erg goed is ingevuld. Je moet rekening houden met hoe ver je doelwit van je af is, van welke kant de wind komt en hoe krachtig deze is. Voordat je daadwerkelijk een schot lost, ben je dus wel even zoet om alles te checken. De gameplay is bijgevolg heel traag, maar dat past natuurlijk perfect bij wat voor spel het is. Ook de besturing zit goed in elkaar, grafisch ziet het er netjes uit en de framerate is prima. Dit alles laat de gamer zien dat er een spel met solide gameplay te wachten staat. Dit is inderdaad het geval, maar het wordt helaas ook door een aantal dingen tegengewerkt.

Far Cry

Na de tutorial kom je in het avontuur zelf terecht en dan valt meteen op dat CI Games goed heeft gekeken naar een aantal andere succesvolle franchises. Zo zal direct Far Cry in je opkomen. Als dit een nieuw deel in die serie was geweest, dan had je het gelooft. De omgevingen, de auto’s en dergelijke lijken zo uit Far Cry 4 te zijn gehaald. Sniper Ghost Warrior 3 maakt alleen gebruik van drie grote gebieden in plaats van een open wereld. Het nadeel hiervan is dat als je wisselt tussen deze gebieden, deze tergend langzaam laden. Vond je de laadtijden van Just Cause 3 een drama? Nou, Sniper Ghost Warrior 3 gooit daar nog een schepje bovenop.

Net als met Far Cry zijn er ook verschillende collectibles te vinden, outposts te vernietigen en gijzelaars te bevrijden. Er is echt superveel te doen en dat is smullen geblazen voor gamers, alleen hoef je nu niet te zoeken waar deze situaties zich bevinden. Vanaf het begin zie je vraagtekens op je map die aangeven waar wat te vinden is. Dat zorgt ervoor dat het autorijden totaal geen functie heeft in de game. Ten eerste weet je dus waar alles is, maar er gebeurt ook gewoon niets buiten de (zij)missies om. Het rijden zelf werkt prima, maar voelt heel erg leeg aan en je zal dus snel gebruik maken van travel points om zo snel mogelijk naar een bepaalde plek te komen. Het is dus een open wereld game, maar dan zonder de exploratie.

Sniper Elite

CI Games heeft ook goed gekeken naar een andere serie, namelijk Sniper Elite. Van dit spel hebben zij de Kill Cam overgenomen, maar dan zonder ‘X-ray vision’. Dat is op papier een goede zet, want dit is misschien wel het grootste speerpunt van die serie en geeft veel voldoening. Helaas heeft deze camera in Sniper Ghost Warrior 3 niet dezelfde krachtige invloed. Dit komt doordat de kogel negen van de tien keer op een verkeerde manier door het slachtoffer gaat. Deze gaat namelijk altijd op een verticale manier door het hoofd. Dit is dus ook zo als je ver boven je vijand een schot hebt gelost en de kogel in een hoek van 90 graden op je doelwit gaat. Tevens gaan vijanden die gehurkt zitten net voordat zij geraakt worden in Kill Cam staan. Dit is allemaal zo vreemd dat het je compleet uit de game haalt. Je kunt dit uitzetten, maar dan heeft een schot van honderden meters ver toch niet dezelfde impact en voldoening.

Is alles ok?

Eén van de grote problemen met de vorige twee delen was dat de AI heel slecht was. Als je gehoopt had dat dit in Sniper Ghost Warrior 3 verbeterd zou zijn, kom je bedrogen uit. Vooral als je alleen aan het ‘snipen’ bent; dan is het soms om te janken. Je kunt iemand neerknallen voor de ogen van zijn collega en de enige respons is dat hij naar het dode lichaam kijkt of loopt en vraagt of alles goed is. Ze checken dan de omgeving, maar dat doen ze maar in een beperkte ruimte. Zit je dus tweehonderd meter verderop, dan word je nooit opgemerkt. Soms proberen ze wel te schuilen, maar daar blijven ze dan ‘uren’ zitten zodat jij gemakkelijk met een omtrekkende beweging hen alsnog zonder moeite kunt neerknallen. De AI is in close combat een stuk beter, maar maakt ook hier soms domme beslissingen. .

Hetzelfde?

De matige AI zorgt er mede voor dat zowel de hoofd- als zijmissies heel erg op elkaar lijken. Je gaat naar een bepaalde plek, scant met je drone de omgeving, gaat met je sluipschuttersgeweer te werk en gaat naar een plekje om wat te pakken of iemand te vinden. Meer is het gewoon niet. In missies waarbij je gijzelaars moet redden, kijkt de vijand niet naar hen om of schieten ze hen neer als ze merken dat ze worden aangevallen en ook belangrijke personen laten ze zo in de steek. De missies zijn in omschrijving wel anders, maar komen op hetzelfde neer.

Voor verbetering vatbaar

Tevens zijn er nog een aantal andere dingen die het plezier in de weg staan. Zo werkt het taggen van vijanden soms niet, zijn de dialogen regelmatig tenenkrommend slecht en reageert de besturing niet direct bij onder andere het instappen van een auto of na het wisselen van je geweer. Tevens spelen verschillende missies zich op dezelfde plek af en dan zitten ook de vijanden op dezelfde plekken als de eerste keer. Je hebt ook verschillende gadgets en wapens om je te helpen. Dat is heel tof, alleen heb je deze helemaal niet nodig. Als je goed kunt omgaan met je geweren, heb je alles wat je nodig hebt. Ook het crafting systeem is leuk, maar je hebt het totaal niet nodig. Je verdient genoeg geld om zelf munitie en dergelijke te kopen.

We zijn er bijna

Helaas is het nog steeds niet gedaan met punten die het spel minder goed laten scoren. Zo is het verhaal zelf niet bijzonder. Je ziet elke plottwist van mijlenver aankomen en het einde is echt lachwekkend slecht. Ook de voice-acting is niet altijd wat het moet zijn. Dit is op zich wel te vergeven, want het gaat hier om een relatief kleine ontwikkelaar. Er is echter iets wat onvergeeflijk is. Je zult namelijk regelmatig de game opnieuw moeten opstarten, want freezes en crashes zijn meer regel dan uitzondering. Dit is superirritant, vooral als je met een missie bezig bent en deze bijna hebt afgerond. Je moet dan helemaal opnieuw beginnen.

Veel plezier!

Nu lijkt het er misschien op dat er totaal geen plezier te beleven is aan Sniper Ghost Warrior 3, maar dat is niet waar. Sowieso is het snipen zelf heel tof en als je kunt leven met het feit dat er niet heel veel variatie zit in de missies en de matige AI, dan is het best redelijk. Om het spel toch wat moeilijker, en daarmee ook leuker, te maken is er ook een Challenge modus. Hierin speel je het spel met zo goed als geen hulpmiddelen. Je komt nog steeds dezelfde minpunten tegen als dat je op de normale moeilijkheidsgraad speelt, maar doordat je geen hulp hebt en de vijanden iets agressiever zijn, is het een stuk intenser. Dit is dan ook de beste manier om het spel te spelen.

Het goede nieuws is dat Sniper Ghost Warrior 3 wel degelijk beter is dan zijn voorgangers. Het slechte nieuws is dat de ontwikkelaar nog iets meer zijn best moet doen om met hun spel een dikke voldoende te scoren. Het schieten zelf werkt prima, de game loopt heerlijk soepel en er is veel content beschikbaar, maar men laat nog aardig wat steken vallen. Zeer matige AI, crashes, en zij- en hoofdmissies die allemaal heel erg op elkaar lijken zijn maar een paar dingen die de game naar beneden halen. De Challenge modus maakt het wel een stuk interessanter, maar het haalt de minpunten natuurlijk niet weg. CI Games is met het derde deel van Sniper Ghost Warrior dus op de goede weg, maar er is nog veel voor verbetering vatbaar.

• Het schieten zelf werkt prima
  • Veel te doen en te vinden
  • Challenge modus welkome toevoeging