Review: Guilty Gear Xrd REV 2 – Review: Guilty Gear XrdRev 2- In een tijd waarin 2D beat-em-ups domineerden dankzij Capcom en SNK titels, moest je van goede huize komen om een titel uit te brengen die zich wist te onderscheiden in een zee van Street Fighter 2 ripoffs en Fatal Fury klonen. De Guilty Gear serie heeft zich positief weten te profileren door uitzonderlijke verhaallijnen, waanzinnig mooie graphics en complexe vechtsystemen. Guilty Gear Xrd REV 2 is een verbeterde versie van het inmiddels gerenommeerde Guilty Gear Xrd REVELATOR, met meer karakters die allemaal opnieuw gebalanceerd zijn, meer verhaallijnen, meer moves, meer levels en meer modi. Is Guilty Gear Xrd REV 2 je geld waard?

Typisch anime verhaal

Guilty Gear speelt zich af in een door oorlogen verscheurde wereld waar de vraag naar energie centraal staat. In 2010 werd een bron van ongelimiteerde energie gevonden en gebruikt om Gears te creëren, levende superwapens die een mengelmoes zijn van mensen en andere wezens. De Gears keerden zich echter tegen de mensheid en de grote oorlog was geboren. Uiteindelijk wordt de leider van de Gears verslagen, waardoor de oorlog abrupt eindigt. Daarna wordt het verhaal een onbegrijpelijke brei van typische anime conventies, met het doel nieuwe karakters toe te voegen aan het Guilty Gear universum. Het verhaal is door en door Japans, maar blijft natuurlijk ondergeschikt aan het uiteindelijke spel: een lekker potje één op één vechten.

Keuzestress

Als je de game opstart, word je overweldigd door thrash metal gitaren gevolgd door een menu met de volgende keuzes; Battle, Story en Collection. Battle wordt vervolgens onderverdeeld in Online, Arcade en Dojo. In Online kun je ranked of casual te spelen waarbij cross-play tussen de PS3 en PS4 wordt ondersteund – een leuke feature. Een minpuntje is dat een specifieke regio kiezen ietwat omslachtig is. Terwijl je wacht op een partij, dood je de tijd in een 3D lobby waar je mini-avatar met anderen kan praten en waar je -letterlijk- in een vijver kan vissen om voorwerpen voor je mini-avatar vrij te spelen. Erg vreemd, erg Japans en heel erg vermakelijk. Arcade biedt de traditionele mogelijkheid om een ladder van tegenstanders af te lopen en als je met vrienden een lokale pot wilt spelen, gebeurt dat in de Versus modus. Medal of Millionaire (M.O.M.) is een survival modus met RPG elementen – grappig, maar niet bijzonder. De Dojo modus daarentegen verdient een dikke, vette liefdesbrief.

Practice makes perfect

Xrd REV 2 is een technische titel met enorm veel nuances die je moet leren als je pas nieuw bent in dit genre. Zelfs voor getrainde vechtspelveteranen is hier nogal wat informatie die je tot je moet nemen. Xrd REV 2 leert je in de Tutorial, Combo en Mission secties echt álles wat belangrijk is, ongeacht eerdere ervaring met vechtspellen (of het gebrek daaraan). Je leert de knoppen kennen, je leert anticiperen op aanvalspatronen en je leert hoe counters, parries en combo’s werken. Alles wat je nodig hebt om ook je mannetje online te staan. Je leert zelfs karakter specifieke aanvallen te begrijpen en te counteren, ongekend in een vechtgame, omdat dit meestal zaken zijn die later ‘ontdekt’ worden door de community. Wat ons betreft de nieuwe gouden standaard in vechtspellen. Een vreemde eend in de bijt wat modi betreft is (en blijft) toch wel de Story modus. Het is namelijk niet zo dat je per karakter een uitgewerkt verhaal te zien krijgt naarmate je gevechten wint (dat is dus wel het geval in de Arcade modus), maar het is een niet-interactieve aaneenschakeling van cut-scènes, onderverdeeld in hoofdstukken.

Stijl versus substantie

Arc System Works is tevens de ontwikkelaar van de uitstekend ontvangen BlazBlue serie en heeft daar duidelijk het één en ander van opgestoken. Zo is er nu de mogelijkheid om te kiezen of je Stylish of Technical wilt spelen. Stylish is bedoeld voor mensen die het leuk vinden om vechtspellen te spelen, maar geen zin of tijd hebben om alle mogelijke combo’s te leren. Door een paar knoppen te combineren kun je voor je karakters lastige combo’s activeren die normaal gesproken al de nodige behendigheid vergen. Zo kun je zelfs je oma aan de vechtspellen krijgen. Het grote nadeel is dat je nooit zo’n goede combo’s kan maken als wanneer je Technical kiest. Technical is bedoeld voor de competitieve spelers die op elk moment alle controle willen behouden. Dit biedt dus meer flexibiliteit dan Stylish, maar is uiteraard veel uitdagender.

Genoeg keus

Xrd REV 2 bevat een lijst met 25 karakters om uit te kiezen. Uiteraard zijn Sol Badguy en Ky Kiske van de partij (de Ryu en Ken in het Gear universum voor het geval die namen je niets zeggen) naast een batterij aan terugkerende karakters uit vorige games plus één nieuw personage. De fantastische Dizzy is één van onze persoonlijke favorieten. Dizzy is een half-Gear, half-mens met twee vleugels genaamd Necro (Magere Hein) en Undine (een engel). En hadden we al verteld dat Dizzy onderdeel uitmaakte van de zogenaamde Jellyfish Pirates? Een groep die steelt van de rijken ter behoeve van de armen… waar ze de was en de boodschappen deed. Wat ze in het Japanse water gieten, geen idee – maar wij vinden het creatief! Het waanzinnige concept achter Dizzy is sprekend voor alle karakters in de game.

Heaven or Hell!

De game gebruikt een layout met zes knoppen; vier om aan te vallen, één dust knop (een combo launcher) en één knop om de tegenstander te taunten. Het gaat te ver om alle bestaande vechtspel technieken tot in detail te bespreken, maar wees gerust, alles zit erin; launchers, combo’s, cancels met verschillende variaties, counters, parries enzovoort. Agressief spelen wordt in Xrd REV 2 overigens flink beloond. Om je Tension balk vol te maken en te houden, moet je je tegenstander continue opjagen. Die balk wordt gebruikt voor Overdrives (special moves) en andere belangrijke moves die je karakter ter beschikking heeft en dit vormt een zeer belangrijk deel van je arsenaal. Verdedigend spelen (turtling in vakjargon) betekent verliezen in Xrd REV 2.

Oogverblindend

Xrd REV 2 voelt aan als een 2D vechtspel pur sang, maar maakt wel gebruik van 3D cel-shading om de karakters tot leven te wekken. De animaties zijn adembenemend mooi en gaan zonder uitzondering allemaal vloeiend in elkaar over. Overdrives lijken rechtstreeks uit een anime gejat te zijn. De instant-kills zijn helemaal waanzinnig. Je wordt getrakteerd op een animatie die na honderd keer nog niet oud wordt. Wij konden geen onderscheid meer maken tussen animaties en cut-scenes, want grafisch gezien hoort Xrd REV 2 bij de absolute top. De soundtrack bestaat voor het grootste gedeelte uit Japanse trash metal en zal daarom niet naar ieders smaak zijn. Op geen moment valt de soundtrack echter uit de toon van de game. Als je van stevige gitaren houdt, zit je helemaal goed met deze game. Jammer genoeg bevat de game enkel Japanse spraak en zijn er geen Engelse voice-overs. Voor sommigen kan dat immers een minpunt zijn.

Xrd REV 2 wordt op een ietwat ongelukkig moment uitgebracht, aangezien de meeste aandacht uit zal gaan naar NetherRealm’s Injustice 2. Wat ons betreft verdient Xrd REV 2 echter absoluut je onverdeelde aandacht. Het is een complex maar toegankelijk vechtspel met geweldige animaties, diepe systemen en de beste trainingsmodus ooit in een vechtspel. Als je een fan bent van deze serie en Xrd REVELATOR nog niet in je bezit hebt, dan is Xrd REV 2 verplichte kost. Voor een ieder ander die de stijl kan waarderen en naar iets anders op zoek is dan Street Fighter, Mortal Kombat of Injustice, raden wij Xrd REV 2 van harte aan. Je zult er geen spijt van krijgen.

• Grafische topper
  • Complex maar toegankelijk
  • PS3 en PS4 cross-play