Special: Wat er nieuw is in Destiny 2 – Gisterenavond heeft Bungie tijdens een livestream Destiny 2 officieel onthuld met de eerste gameplay beelden, waarvan je hier de meeste kan bekijken. Naast de eerste bewegende gameplay beelden vertelde de studio ook wat er allemaal nieuw is in Destiny 2. Zo werden er meer details gegeven over het verhaal, de opzet en wat je als speler kunt verwachten op vlak van coöp gameplay en hoe dit toegankelijker moet worden. In de special van vandaag gaan we globaal in op hetgeen er is onthuld.
Sneller reizen, nieuwe krachten en wapens
Nadat de eerste scène werd getoond, werd nog maar eens helder dat de sociale hub die we kennen als The Tower niet meer veilig is, want de Cabal valt de mensheid aan en neemt zelfs het Light van de Guardians af. De opzet van het hoofdverhaal is dat je als speler opnieuw krachten moet verkrijgen en deze dient te ontwikkelen om zo de strijd aan te kunnen gaan met de vijand. Hiervoor reis je naar nieuwe planeten, zoals Io, Nessus en Titan. Daarnaast ga je ook nieuwe locaties op aarde verkennen. Het reizen zal in Destiny 2 ook een stuk vlotter verlopen, want naar Orbit gaan is niet meer nodig. Je kunt straks van de ene planeet zo naar de andere gaan.
De krachten die je zult moeten ontwikkelen na de aanval van de Cabal zijn nieuwe subklassen. De Hunter krijgt met deze subklasse een Super waar hij of zij een staf met elektriciteit gebruikt en deze heet de ‘Arcstrider’. De Titan krijgt een schild zoals Captain America tijdens het uitvoeren van zijn Super. Deze kan hij vasthouden ter verdediging of werpen naar zijn vijanden. De Warlock krijgt ‘Dawnblade’ en tijdens het activeren van deze Super heb je een vlammend zwaard tot je beschikking, dat je in de lucht kan gebruiken.
Deze nieuwe subklasse vervangt de Sunsinger zo lijkt, maar de Striker van de Titan keer wel terug. Ditmaal is de Super, Fist of Havoc, een ‘roaming’ Super, die je meerdere keren kan uitvoeren en tegen vijanden aan kan beuken. De Gunslinger ziet er in grote lijnen hetzelfde uit, maar in plaats van drie keer kun je straks in Destiny 2 wel zes keer met je Golden Gun schieten. Buiten dat je nieuwe krachten moet leren, zal je ook je kluis met alle wapens verliezen, zoals eerder al aangegeven werd door Bungie.
Gelukkig ziet het ernaar uit dat we er een fraai arsenaal aan nieuwe wapens voor terugkrijgen, met daarbij nieuwe types. Zo introduceert Bungie een submachinegun en een granatenwerper. Het gebruik van de wapens is ook aangepast, want zo kun je nu een Scout Rifle hanteren en als secundair wapen met een elementair effect een Hand Cannon selecteren. Shotguns en Sniper Rifles vallen nu onder het zwaardere geschut, zoals de nieuwe granatenwerper. Door de toevoeging van meerdere types wapens moet er volgens Bungie meer variatie ontstaan.
Guided Games en Clans zijn grote features
Destiny 2 zal een nieuwe campagne bevatten, die de ‘Red War’ heet en die qua sfeer en actie nog meer episch aan moet voelen. Uit de eerste beelden kunnen we al opmaken dat bestaande personages, zoals Cayde-6, Ikora Rey en Commander Zavala een grotere rol zullen spelen in het verhaal. Verder zijn er qua activiteiten naast de verhaallijn nieuwe Strikes (waaronder de Inverted Spire), uitgebreidere Patrols en Raids. Een geheel nieuwe feature die veel spelers zal aanspreken, is Guided Games. Er is namelijk een grote groep die bepaalde content van Destiny niet gespeeld heeft, omdat het voor hen (te) lastig was om andere spelers te vinden. Hiervoor heeft Bungie Guided Games bedacht, waarin je als solospeler andere spelers kunt zoeken die ook een bepaalde activiteit willen doen.
Via deze in-game matchmaking, zoals het ook genoemd kan worden, kun je op een meer toegankelijke en snellere manier in contact komen en samen spelen. De functie is onder andere beschikbaar voor Raids, Trials of Osiris en meer. Met Clans kun je ook deelnemen aan activiteiten en deze zullen meer op de voorgrond geplaatst worden in Destiny 2. Je kunt lid worden van Clans waar jij jezelf mee identificeert en er zullen uitgebreide opties zijn om van alles aan te passen. Er kunnen bijvoorbeeld in-game roosters worden gemaakt met daarbij middelen om een team op te zetten. Verder zal je eigen banners kunnen maken voor de clan en zal er een eigen systeem voor beloningen zijn.
Andere focus op PvP
Opvallend nieuws over de competitieve multiplayer (Crucible) was dat deze vier tegen vier zal worden in alle modi in plaats van zes tegen zes, zoals dat voorheen was. Bungie wil dat de confrontaties intiemer worden, maar of dit betekent dat we kleinere maps gaan krijgen, is nog onduidelijk. Een nieuwe modus werd ook nog aangekondigd en dit is ‘Countdown’. Hierin heb je afwisselend per rondes een aanvallend of verdedigend team dat op twee locaties een bom kan activeren. Het team dat het eerste zes rondes heeft gewonnen is de winnaar en per ronde zijn vier revives beschikbaar voor elk team. Samenwerking en tactiek is dus van groot belang.
De komende tijd zullen er nog meer informatie en details gedeeld worden, aangezien veel YouTubers en media de game na afloop van de onthulling konden spelen. Er werd aangegeven dat de game speelbaar zou zijn op de PC, PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro. Dat laatste kan duiden op extra opties, zoals ondersteuning voor 4K en HDR (high dynamic range) wat momenteel niet beschikbaar is in het origineel. Zodra er meer nieuws komt over Destiny 2, zoals een datum voor de al eerder aangekondigde bèta, dan ben je hier op het juiste adres.
Ik zit op de hypetrain, iemand een ticket nodig?
@CHEMICAL-NUDIST: doe mij ook maar een ticket! Ziet er allemaal super vet uit! Ik heb weer zin in een lekkere co-op shooter:)
Weet iemand of je je progressie uit de beta meeneemt naar het uiteindelijke spel? Alvast bedankt voor je reactie.
@195.35.150.xxx:
Neen, dat zal hoogstwaarschijnlijk niet zo zijn.
@195.35.150.xxx:
Meestal niet, zou niet eerlijk zijn tegenover mensen die de beta niet hebben gespeeld, dat jij al een voorsprong hebt zeg maar. Is er al bekend op welke datum de beta beschikbaar is? Want dan ga ik em ff pre orderen
@Seb070NL: naar het schijnt ergens in juni
HELEMAAL NIKS
@Twis:
Ja dat hoorde ik idd
ik denk dat de beta gelijk na de e3 komt dan als het wel in juni is
En iedereen eerder zeuren dat er geen matchmaking voor raids zou komen. Ziedaar!
@GazMeister:
Gok dat de raids wel minder ingewikkeld worden, je kan nu met 4 man 2 random personen erbij halen, iets wat met de destiny 1 raids al vaak niet te doen was. Vraag me af hoe dit aangepakt gaat worden
@CHEMICAL-NUDIST: Heb je nog een ticket over? Ik heb destiny nog niet gespeeld. Zat te tweifelen om hem alsnog te kopen maar nu destiny 2 nadert toch maar even wachten denk ik.
Is de game dit keer wel 60FPS op de PS4 (Pro)?
@CHEMICAL-NUDIST: Choo Choo!
@77.166.181..xxx: Je kan de demo spelen gratis. Is de eerste paar levels.
@77.166.181..xxx:
Je kan de hele game, dus ook met alle expansions, voor een redelijke prijs kopen.
Destiny 1 spelen, kan je een goed beeld geven van wat je kan verwachten bij het volgende deel. Alleen al voor het verhaal zou ik het doen. Het is niet je typische game, you either love it or hate it.
@PattyS3:
Nee, nog steeds 30fps op consoles…
@Aenea: erg jammer.. Liever iets slechtere graphics en 60FPS
Dit is gewoon een nieuwe uitbreiding is gewoon een DLC
@Saidinho84:
Jij hebt em al gespeeld zo te zien?
@Seb070NL:
Haha, ja, dacht ook al zoiets 🙂
@Saidinho84:
Behalve dat zo’n beetje alles ineens anders werkt, er functionaliteit is bijgemaakt, veel nieuwe content zo te zien is en dat de graphics toch wel degelijk anders ogen!
Het is nogal makkelijk om zoiets te roepen, maarja, heb je het 1e deel wel (veel) gespeeld? Zie je dan echt niet dat er veel veranderd is?
@PattyS3:
Ja, had ook gedacht dat ze misschien voor 720p-900p zouden gaan op X1 en PS4 en dan met 60fps en 1080p en hoger voor PS4 Pro en Scorpio, maar helaas…
Moet zeggen dat bij Destiny het niet eens zo heel erg merkbaar is dat het maar 30fps is, de engine is gewoon erg goed wel…
@CHEMICAL-NUDIST:
Zit er al in hoor!
Zag op Reddit grappige thread titel:
We’ve awoken the hype train! 😀
@Aenea:
Vind ik ook, van mij hoeven de graphics ook niet te sterk, dan krijg ik een constant blazende playstation wat boven het geluid van de tv uitkomt, zoals bij horizon zero dawn
@Aenea: eersre deel plat gespeeld tot dat ze begonnen met uitmelken van content.
De graphics zien er een beetje anders uit omdat ze op een andere engine draaien dan hun normaal gebruikte. De uiteindelijke release zal natuurlijk op de ‘oude’ engine komen. Heb dit vernomen uit een reactie op youtube, maar lijkt me plausibel.
Jammer deel 2 weer net zo dom als deel 1
Hyped. 1 kapot gespeeld 1300 uur. Deze Same
@217.103.45.xxx: bedankt voor je heldere en goed onderbouwde bijdrage in dit topic
Alle verbeteringen die ik wou , hebben ze gedaan.
Alleen jammer dat het nog 30fps is.
Snap alleen die kids niet , die klagen dat het teveel op destiny 1 lijkt ?
Alle fifa en cod lijken op elkaar.
Zelfs mijn geliefde battlefield serie lijken op elkaar , wil niet zeggen dat het daarom slecht is , voelt vertrouwt aan zoals het hoort.
En daarbij als je het niks vindt , koop je het toch niet.
@84.30.88.xxx:
Klopt. Clan en fatsoenlijke ingame matchup had dan al wel in deel 1 moeten zitten.
Denk ook niet dat je afhankelijk met wat we nu hebben gezien en weten dat dit zogenaamd geen progressie is tegenover deel 1. Dat het op elkaar lijkt spreekt voor zich.
Als er maar een vele grotere en variërende lootpool is en meer variërende slimmere vijanden die op een betere creatievere manier gebracht worden. Niet het standaard gerespawn in dezelfde saaie patronen.
Teleurstellend is dat exact dezelfde classes worden gebruikt, had op het minst extra classes toegevoegd, een luie keuze.